Door het afsluiten van een telefoonabonnement verklaar je akkoord te gaan met de voorwaarden die aan dat abonnement verbonden zijn. Als je daarmee niet kunt instemmen moet je geen abonnement nemen en niet tegen anderen beginnen te klagen.
Ahum, het is al meer dan 18 jaar geleden het contract afgesloten voor mijn telefoonaansluiting (toen kwam er ook nog een monteur) en in de tussentijd is er heel wat voorwaarden versleuteld. In negatieve zin voor de consument wel te verstaan.
Vorig jaar juni (of twee jaar geleden?) moest ik opeens het abonnementsgeld van tevoren voldoen in plaats van achteraf, omdat "dat bij de nieuwe abo's ook van toepassing is". Imho drogreden, de omzetcijfers moesten gewoon opgekrikt worden om de aandeelhouders tevreden te stellen, na dat tegenvallertje van 8 miljard. Waarom dan bij de nieuwe abo's dan ook niet gewoon achteraf?
Ik houd graag het overzicht op mijn betalingen, dus automatische incasso's verstrek ik alleen voor vaste maandelijkse kosten (zoals hypotheek, verzekering, wegenbelasting) en niet de variabele. Als kpn nu zo graag ziet Heb ook zelf een slechte incasso-ervaring met het energiebedrijf gehad (te hoge jaarafrekening gebaseerd op geschatte meterstanden), waardoor ik opeens vol in het rood kwam te staan, en andere rekeningen niet betaald werden. Daar kom je dan achter als je tevergeefs hebt geprobeerd te pinnen met je volle boodschappenkar

. Ellende geweest om alles recht te trekken. Lekker makkelijk die automatische incasso joh! Gewoon terugboeken...
Heb je ook wel eens van het verschijnsel "spookrekening bij kpn" gehoord?
Mobiele providers hebben daar een goede reden voor; pittige facturen. Dat zie je graag maandelijks betaald worden. Dan erbij: bij een maandelijkse factuur wordt jouw 'probleem' toch alleen maar erger?
Mijn mobiele telefoonrekeningen zijn tegenwoordig in de regel lager dan de rekeningen voor vaste telefonie, bovendien zijn de gesprekken op de nota gespecificeerd. (bij kpn kost dit ?ct per regel) Bovendien zit je ook niet aan huis gebonden. Waarom denk je dat half Nederland zijn vaste aansluiting opzegt? Als ik mijn lijn(ISDN2) niet zakelijk (fax en binnenkomende gesprekken) zou gebruiken had ik de kpn er ook al uitgetrapt. Maar ja, kan niet met, maar ook niet zonder ze.
Laat ik nog even duidelijk maken dat ik in het geheel geen wanbetaler ben, en er aan mijn betalingsmoraal niets schort. Ik wacht niet tot het laatste moment met betalen.
Ik kan wel leven met herinneringskosten, maar dan niet onder de huidige betalingscondities van kpn. Een betalingstermijn korter dan twee weken (zie eerste post) vind ik niet redelijk, een maand zou redelijk zijn. Per slot van rekening betaal ik het grootste gedeelte (abonnementskosten) van de rekening vooruit.
Die enkele brief die te laat of verkeerd wordt bezorgd... dan erbij, als KPN alle facturen aangetekend laat versturen gaat er daarbij ook wel het 1 en ander mis. Om nog maar niet te spreken over de kosten. Betaal jij graag een eurotje of zes extra om dat te kunnen betalen?
Enkele brief? In jouw wijk misschien maar niet in de mijne, regelmatig krijg ik mijn post niet of te laat. Ook bladen waarop ik ben geabonneerd raken zoek. Wanneer je klaagt bij TPG over de bezorging, delen ze je doodleuk mee dat de verstuurder de klacht moet indienen en niet de ontvanger. Dan kun je al raden wat er gebeurt wanneer de rekening van KPN niet is aangekomen.
Uiteraard is het vanwege het kostenaspect onzin om de factuur per aangetekende post te versturen, maar dan is de post wel traceerbaar. Betaal jij graag de herinneringskosten wanneer de rekening niet of te laat op mijn deurmat valt? Nogmaals: herinneringskosten ok, maar dan wel onder redelijke voorwaarden.
Ik heb ook een leverancier die een betalingstermijn van 60 dagen hanteren, en wanneer je binnen 10 dagen of bij afhalen goederen betaalt krijg je korting

. Zo kan het ook. Maar ja, dan moet kpn eerst de abonnementstarieven weer verhogen.
Tja, ik heb al eens een klachtenbrief geschreven, met daarbij alle fout bezorgde post van 2 weken (die ik toen had opgespaard).
Misschien zit mijn rekening daartussen??