LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Herinneringskosten kpn

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
SimonLeBon

Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door SimonLeBon »

Op mijn nota trof ik de mededeling aan dat kpn nu herinneringskosten in rekening gaat brengen. Na enig speurwerk blijkt dit € 4,50 te zijn. € 4,50 :evil:! Voor een automatisch aangemaakte herinnering!

Maar hoe steekt het juridisch in elkaar in de volgende gevallen?

:?: Wat als de factuur verkeerd bezorgd wordt, of zoekraakt in de post?
Ik woon zelf in Rotterdam Zuid en ondervind dat af en toe de post niet of verkeerd (bij de buren) bezorgd wordt.

Bij mijn kpn-rekening is het vaak zo dat er 6-8 dagen liggen tussen de op de factuur vermelde verzenddatum (bijv 11-8 ) en de aankomstdatum (17-8 ). KPN hanteert een betalingstermijn van 15 dagen (voor 27-8 moet het bedrag op rekening KPN staan). Dus in feite moet ik bij thuiskomst direct de acceptgiro invullen en naar de brievenbus rennen zodat de betaling op tijd bij kpn is.

Machtigen, dat is natuurlijk het devies van kpn, dit laten ze je ook elke twee maanden weten d.m.v. bijna geheel ingevuld machtigingsformulier (alleen je handtekening ontbreekt nog).
Maar als je alleen al in dit forum kijkt naar de problemen met automatische incasso en onterechte rekeningen zie, zie ik dit in het geheel niet zitten. Uberhaupt stuit de automatische incasso (bij variabele bedragen) mij tegen de borst. Ik krijg altijd de associatie met een graaiende hand in een open portemonnee. Het lijkt, volgens kpn althans, ook niet mogelijk zijn om uitsluitend het abonnemenstsgeld via automatische incasso te laten lopen, zodat dit een vaste (bij voorkeur maandelijkse) rekening is.

:?: Wat als je net 3 weken op vakantie bent en de factuur valt op de mat?

:?: De abonnementskosten worden toch VOORAF in rekening gebracht, ik kan me nog goed herinneren dat iedereen opeens vooraf moest gaan betalen, maar dat dit (net als zoveel dingen), weer eens door de strot is geduwd.

:?: En waarom kunnen de mobiele telefoonproviders wèl maandelijks hun rekening sturen en kpn voor vaste aansluitingen niet?
Terwijl ze wel hun tarieven per maand weergeven.

Herinneringskosten prima, maar dan alleen bij betaling achteraf, betalingtermijn van twee maanden en aangetekende bezorging van de nota. Automatische incasso ook prima, maar dan alleen voor VASTE maandelijkse bedragen, en niet voor variabele kosten zoals jaarafrekeningen e.d.

??

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door ?? »

* Automatische incasso's kun je bijna altijd (niet bij bijvoorbeeld loterijen) gratis en direct terug laten boeken bij je bank. Bij bijvoorbeeld de Postbank kan het door simpelweg op mijnpostbank.nl op een paar buttons te klikken. Bij afschrijvingen door telco's kun je een afschrijving altijd terug laten boeken, binnen -naar ik meen- 4 weken na de afschrijving. Klachten over dat soort dingen hou je altijd - bedenk je wel dat alleen mensen met een klacht doorgaans van zich laten horen! Als er een klacht zou zijn over 0,01% van alle incasso's levert dat nog een aardige berg klachten op, trouwens, terwijl 0,01% relatief gezien erg weinig is. D'r zijn snel geschat enige tientallen miljoenen incasso's per maand. Dan is het aantal klachten dat je er hier over leest werkelijk niets vergeleken met het aantal incasso opdrachten die een bank uitvoert.

* Een betaaltermijn van 2 maanden hanteren? Dat doet bijna niemand meer, omdat dat veel te veel kost. De betaalmoraal is in Nederland al sterk verslechterd de afgelopen jaren (iets waar alle bedrijven last van hebben, behalve de incassobranche) en een versoepeling van de betaalcondities maakt dat alleen maar erger. Een meerderheid van de bedrijven hanteert een betaaltermijn van ongeveer twee weken. Wat lang genoeg is om een bedrag even over te maken.

* Een aangetekende bezorging van de nota? Waarom? TPG Post levert verreweg de meeste post goed af - en binnen 2 dagen. Die enkele brief die te laat of verkeerd wordt bezorgd... dan erbij, als KPN alle facturen aangetekend laat versturen gaat er daarbij ook wel het 1 en ander mis. Om nog maar niet te spreken over de kosten. Betaal jij graag een eurotje of zes extra om dat te kunnen betalen?

* "Wat als je net drie weken op vakantie bent en de factuur valt op de mat?". Met een automatische incasso heb je dat probleem niet. Als 'ie in week 1 op de mat valt, is de afschrijving in week 3 (altijd twee weken na factuurdatum). Dan heb je na terugkomst nog drie weken de tijd om te controleren of alles klopt en desnoods de afschrijving te laten storneren. Lijkt mij tijd zat.

* "En waarom kunnen de mobiele telefoonproviders wèl maandelijks hun rekening sturen en kpn voor vaste aansluitingen niet?". Mobiele providers hebben daar een goede reden voor; pittige facturen. Dat zie je graag maandelijks betaald worden. Dan erbij: bij een maandelijkse factuur wordt jouw 'probleem' toch alleen maar erger?

* Trouwens: sommige mobiele telco's verplichten een klant om een machtiging af te geven OF rekenen extra kosten voor een acceptgiro. Dat heeft te maken met het feit dat dat een provider extra geld kost - een incasso is goedkoper en makkelijker voor zowel de klant als het bedrijf.

Gast

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door Gast »

Die enkele brief die te laat of verkeerd wordt bezorgd...
Wat een onzin. Wekelijks krijg ik meerdere poststukken die niet voor mij bestemd zijn. En iedere week komt het voor dat 's avonds mensen bij mij uit de wijk poststukken voor mij komen bezorgen. Soms krijg ik post voor mensen die in een andere stad wonen (maar dan dezelfde straatnaam - op de postcodes letten ze kennlijk ook niet). Soms krijg ik alle post voor de buren, en de buren aan de andere kant alle post voor mij.

Ik ben wel eens een tijdje gaan turven hoeveel post ik kreeg die NIET voor mij was, en ik stond na 3 weken op 18 poststukken.

Gast

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door Gast »

Ik kreeg in januari een tweetal acceptgiro's voor de gemeentebelasting. Eén te betalen vóór eind januari, één te betalen vóór eind juni. Natuurlijk in juni (na een half jaar) nooit weer om gedacht! Dus begin juli een herrinneringsacceptgiro in huis met € 12,50 verhoging.

Ik betaal beide acceptgiro volgend jaar tegelijk, in januari!

Hoeveel mensen in de gemeente zullen na een half jaar nog denken aan de tweede accept giro? En hoeveel geld extra zal de gemeente met deze "soepele" betalingsregeling binnenhalen?

Een typisch geval van een "slechte betalingsmoraal" omzetten tot je eigen voordeel!

Gast

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door Gast »

Je moet ook gewoon op tijd betalen. Wel de rekening ontvangen, zelf ervoor kiezen tot het laatste moment te wachten en het dan vergeten ... eigen schuld!

Gast

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door Gast »

@Gast van 25 Aug 2004 10:12

Dat is wel heel erg veel verkeerd bezorgde post. Ik heb in de afgelopen vijf jaar slechts één poststuk gehad dat toch echt aan een ander adres was gericht. Zelfs bij dat poststuk was de vergissing begrijpelijk want de straatnaam leek wel erg op de mijne.

Ik tel de rekeningen voor de vorige bewoners van mijn adres even niet mee. Die zijn immers wel aan mijn adres gericht.

Als ik u was, zou ik TPG hierover in kennis stellen. Wellicht loopt er in uw wijk een postbode die zijn werk niet doet of staan de medewerkers van het sorteercentrum in uw regio te slapen.

lous26
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 aug 2004 15:38

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door lous26 »

Hallo,

dan heeft denk ik juist U geluk,met 1 poststuk per 5 jr...

Ik krijg er gemiddeld min per week 2. En dan reken ik ook geen mensen mee die hiervoor woonden,..want ik krijg post van mensen die hier al 8 jr weg zijn...zelfs post van de GEMEENTE voor de vorige bewoner,die notabene voor de gemeente werkt.

Nee, postbodes staan op tijd, dan glipt er wel post van de buren bij de stapel naar binnen. Bovendien,hoevaak mijn post al niet kapot is geweest.die krijg je dan weken later met een plastic zakje erom alsnog opgestuurd...in stukjes vaak..excuses hij zat vast in een sorteermachine..van dat soort dingen. Ben blij met de post,postbodes etc. Maar ze maken ook fouten.

en dat kpn nu geld in rekening gaat brengen vind ik echt niet kunnen. De betalingstermijn is ook al verkort. Ze moeten gewoon een maandnota maken....
Ik deel mijn rekening altijd door 2, de eerste helft betaal ik gelijk,de andere helft zodra de herinnering er is.. Sorry mijn loon krijg ik ook niet per 2 mnd tegelijk.

Gast

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door Gast »

Als ik u was, zou ik TPG hierover in kennis stellen
Tja, ik heb al eens een klachtenbrief geschreven, met daarbij alle fout bezorgde post van 2 weken (die ik toen had opgespaard). Ik heb toen een reactie gevraagd, maar die nooit gekregen.

Maar misschien is het TPG niet gelukt de brief aan zichzelf te bezorgen op het juiste adres ? ......

??

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door ?? »

@lous26:
"Ik deel mijn rekening altijd door 2, de eerste helft betaal ik gelijk,de andere helft zodra de herinnering er is.. Sorry mijn loon krijg ik ook niet per 2 mnd tegelijk."

En *dat* is dus 1 van de redenen dat ze nu kosten in rekening gaan brengen voor een herinnering.

Je probleem is trouwens vrij snel en simpel op te lossen. Je weet dat je iedere 2 maanden een factuur krijgt van KPN. Je weet ook ongeveer wat het bedrag zal zijn. Dus houd je het geld apart zodat je de volledige rekening netjes op tijd kunt betalen. Of ben ik nu de enige die dat doet?

lous26
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 aug 2004 15:38

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door lous26 »

Hoi,

ja als ik kijk naar mijn rekeningen en wat er aan loon binnenkomt moet ik elke maand gaan schiften,,,die word gelijk betaald,,zitten gelijk incasso kosten achter enz enz...

ik kom elke maand met 2 kinderen rond van 960 euro netto...
En dan betaal ik 150 euro gas en licht,,230 euro huur, 60 euro ziektenkosten,gemiddeld 50 euro per maand tel.30 euro overige verzekeringen, 15 euro water,,20 euro mobiele kosten,,,dieetkosten van mijn dochtertje met ernstige voedselallergie liggen rond de 60 euro per maand (bovenop al het andere wat ze eet)

dan moet ik van de rest mijn reiskosten,kinderopvang eten etc betalen,....

sorry,,van te voren reserveren zit er niet in....word achteraf betaald en had wel vanaf de eerste dag een telefoon nodig.

en voor het geval dat je zoiets hebt telefoon is luxe,,,met 2 ziekelijke kinderen in een klein dorp heb je die tel hard nodig

Gast

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 23 Aug 2004 00:39 door SimonLeBon


--------------------------------------------------------------------------------

Op mijn nota trof ik de mededeling aan dat kpn nu herinneringskosten in rekening gaat brengen. Na enig speurwerk blijkt dit € 4,50 te zijn. € 4,50 ! Voor een automatisch aangemaakte herinnering!
kpn voert aan dat men via de zelfservicelijn;0800-0429 kan informeren hoeveel de telefoonkosten bedragen en wanneer dat betaald moet worden.
daarom heeft kpn er maling aan of de consument de telefoonnota ontvangt of niet.
zodoende moet men toch de herinneringskosten ad € 4,50 betalen.

Sprakeloos

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door Sprakeloos »

Zijn er nu zoveel Nederlanders zo diep gezakt dat ze niet nu al gaan lopen zaniken over kosten die ze krijgen voor een HERRINERINGSNOTA!!!!

Dit is, als ik het goed begrijp, een NOTA DIE JE TE LAAT BETAALD!!!!

mijn vraag is dan: wie is er dan fout, KPN, die graag zijn geld wil of degene die moetwillig te laat betaald.

Denk hier eens over na, hoe zou jij reageren als je werkgever dacht, dit salaris maak ik niet de 21ste over, maar een maand later, want dat komt mij beter uit.

Is precies het zelfde.

Met andere woorden: ZEUR NIET EN BETAAL JE NOTA GEWOON OP TIJD!!!

MarcPolo

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door MarcPolo »

KPN kan 1000x gelijk hebben en in principe moet je ook op tijd betalen, maar de poster noemt meerdere redenen waarom het wel eens mis kan gaan.

De policy dat KPN dit juist in vakantietijd heeft ingevoerd riekt naar het zoeken van extra inkomsten. Het niet-ontvangen van een factuur of te laat kunnen betalen ivm vakantie is niet ondenkbaar en al helemaal niet met een betalingstermijn van 14 dagen.

Als een willekeurig andere toeleverancier mij onder deze omstandigheden binnen 30 dagen een herinnering verhoogd met kosten stuurt, hoeft deze niet weer en ga ik naar een ander. Ik ben geen notoire wanbetaler en wens zo ook niet behandeld te worden, als het een keer mis gaat, om wat voor reden dan ook.

Maar ja, KPN is monopolist en arrogant en mag dit volgens velen schijnbaar wel. Ben ik het dus niet mee eens.

In hun algemene voorwaarden staat vermeld dat na 14 dagen "buitengerechtelijke kosten" verschuldigd zijn, ik betwijfel of deze automatische herinneringskosten hier ook onder vallen. Er komt geen mensenhand of incassobureau aan te pas, alleen de portokosten en een velletje papier à 3 eurocent.

Om mij op deze manier te pressen op automatische betaling over te gaan vind ik ronduit schunnig, dat maak ik zelf wel uit.

Bij dit alles gaat het voor 90% om vaste abonnementskosten die vooruit betaald worden. Ik doe ook geen 90% aanbetaling op een nieuw te kopen auto en mag daar na 14 dagen ook nog kosten voor betalen :!: Dank je de koekoek.

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door berendjan »

Door het afsluiten van een telefoonabonnement verklaar je akkoord te gaan met de voorwaarden die aan dat abonnement verbonden zijn. Als je daarmee niet kunt instemmen moet je geen abonnement nemen en niet tegen anderen beginnen te klagen. Trouwens wat is er tegen op automatische afschrijving? Als je betaalt middels een acceptgiro nadat je de nota hebt gekregen en je bent van mening dat jou teveel in rekening wordt gebracht moet je ook tegen die nota bezwaar aantekenen en kun je niet zonder meer niet betalen. De kosten voor niet automatische betalingen zijn in de afgelopen jaren sterk gestegen. Zowel bij de administratie van de bedrijven als bij de banken die de betalingen moeten verwerken. Gewoon kiezen wat je wilt en de voor en tegens daarvan accepteren. En als je dat niet wilt moet je geen abonnement nemen en bij de buren aanbellen en vragen of je daar even mag bellen.

meatpoint

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door meatpoint »

Sprakeloos
Gast

Geplaatst op 27 Aug 2004 15:45 door Sprakeloos


--------------------------------------------------------------------------------

Zijn er nu zoveel Nederlanders zo diep gezakt dat ze niet nu al gaan lopen zaniken over kosten die ze krijgen voor een HERRINERINGSNOTA!!!!

Dit is, als ik het goed begrijp, een NOTA DIE JE TE LAAT BETAALD!!!!

mijn vraag is dan: wie is er dan fout, KPN, die graag zijn geld wil of degene die moetwillig te laat betaald.

Denk hier eens over na, hoe zou jij reageren als je werkgever dacht, dit salaris maak ik niet de 21ste over, maar een maand later, want dat komt mij beter uit.

Is precies het zelfde.

Met andere woorden: ZEUR NIET EN BETAAL JE NOTA GEWOON OP TIJD!!!

Naar boven

Niet zo hoog van de toren......
Als je met KPN contact opneemt en een verzoek doet om de betalingsdatum te veranderen vanwege andere data van salaris enz, krijg je de opmerking dat het niet kan, je zit in een automatisch verwerkings systeem en daar kan niets aan veranderd worden.
Waarom moeten alle aanpassingen van de kant van de klant komen??
En ga nou niet roepen dat je dat weet want je sluit met hun een contract af.
Ik vind dat je in goed overleg tussen leverancier en afnemer altijd tot een gezamelijke akkoord moet kunnen komen. maar niet eenzijdig.

SimonLeBon

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door SimonLeBon »

Door het afsluiten van een telefoonabonnement verklaar je akkoord te gaan met de voorwaarden die aan dat abonnement verbonden zijn. Als je daarmee niet kunt instemmen moet je geen abonnement nemen en niet tegen anderen beginnen te klagen.
Ahum, het is al meer dan 18 jaar geleden het contract afgesloten voor mijn telefoonaansluiting (toen kwam er ook nog een monteur) en in de tussentijd is er heel wat voorwaarden versleuteld. In negatieve zin voor de consument wel te verstaan.

Vorig jaar juni (of twee jaar geleden?) moest ik opeens het abonnementsgeld van tevoren voldoen in plaats van achteraf, omdat "dat bij de nieuwe abo's ook van toepassing is". Imho drogreden, de omzetcijfers moesten gewoon opgekrikt worden om de aandeelhouders tevreden te stellen, na dat tegenvallertje van 8 miljard. Waarom dan bij de nieuwe abo's dan ook niet gewoon achteraf?

Ik houd graag het overzicht op mijn betalingen, dus automatische incasso's verstrek ik alleen voor vaste maandelijkse kosten (zoals hypotheek, verzekering, wegenbelasting) en niet de variabele. Als kpn nu zo graag ziet Heb ook zelf een slechte incasso-ervaring met het energiebedrijf gehad (te hoge jaarafrekening gebaseerd op geschatte meterstanden), waardoor ik opeens vol in het rood kwam te staan, en andere rekeningen niet betaald werden. Daar kom je dan achter als je tevergeefs hebt geprobeerd te pinnen met je volle boodschappenkar :oops: . Ellende geweest om alles recht te trekken. Lekker makkelijk die automatische incasso joh! Gewoon terugboeken...
Heb je ook wel eens van het verschijnsel "spookrekening bij kpn" gehoord?
Mobiele providers hebben daar een goede reden voor; pittige facturen. Dat zie je graag maandelijks betaald worden. Dan erbij: bij een maandelijkse factuur wordt jouw 'probleem' toch alleen maar erger?
Mijn mobiele telefoonrekeningen zijn tegenwoordig in de regel lager dan de rekeningen voor vaste telefonie, bovendien zijn de gesprekken op de nota gespecificeerd. (bij kpn kost dit ?ct per regel) Bovendien zit je ook niet aan huis gebonden. Waarom denk je dat half Nederland zijn vaste aansluiting opzegt? Als ik mijn lijn(ISDN2) niet zakelijk (fax en binnenkomende gesprekken) zou gebruiken had ik de kpn er ook al uitgetrapt. Maar ja, kan niet met, maar ook niet zonder ze.

Laat ik nog even duidelijk maken dat ik in het geheel geen wanbetaler ben, en er aan mijn betalingsmoraal niets schort. Ik wacht niet tot het laatste moment met betalen.

Ik kan wel leven met herinneringskosten, maar dan niet onder de huidige betalingscondities van kpn. Een betalingstermijn korter dan twee weken (zie eerste post) vind ik niet redelijk, een maand zou redelijk zijn. Per slot van rekening betaal ik het grootste gedeelte (abonnementskosten) van de rekening vooruit.
Die enkele brief die te laat of verkeerd wordt bezorgd... dan erbij, als KPN alle facturen aangetekend laat versturen gaat er daarbij ook wel het 1 en ander mis. Om nog maar niet te spreken over de kosten. Betaal jij graag een eurotje of zes extra om dat te kunnen betalen?
Enkele brief? In jouw wijk misschien maar niet in de mijne, regelmatig krijg ik mijn post niet of te laat. Ook bladen waarop ik ben geabonneerd raken zoek. Wanneer je klaagt bij TPG over de bezorging, delen ze je doodleuk mee dat de verstuurder de klacht moet indienen en niet de ontvanger. Dan kun je al raden wat er gebeurt wanneer de rekening van KPN niet is aangekomen. :roll:

Uiteraard is het vanwege het kostenaspect onzin om de factuur per aangetekende post te versturen, maar dan is de post wel traceerbaar. Betaal jij graag de herinneringskosten wanneer de rekening niet of te laat op mijn deurmat valt? Nogmaals: herinneringskosten ok, maar dan wel onder redelijke voorwaarden.
Ik heb ook een leverancier die een betalingstermijn van 60 dagen hanteren, en wanneer je binnen 10 dagen of bij afhalen goederen betaalt krijg je korting :P . Zo kan het ook. Maar ja, dan moet kpn eerst de abonnementstarieven weer verhogen.
Tja, ik heb al eens een klachtenbrief geschreven, met daarbij alle fout bezorgde post van 2 weken (die ik toen had opgespaard).
Misschien zit mijn rekening daartussen?? :twisted: :twisted:

klant

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door klant »

De Kpn heeft eenzijdig het afgesloten contrakt veranderd. Ik heb hier geen persoonlijk bericht over ontvangen. En daarbij kun je wel het contrakt veranderen, maar normaal is het niet. De normale wettelijke betalingstermijn is 30 dagen, dus lekker vals en onklantvriendelijk.
Je kunt eigenlijk niet over wanbetalers spreken al na 2 weken na de faktuurdatum en dat ik daar dus maar 4,50 voor moet boeten. Het zijn nog kosten voor de 2 maanden erna ook. De top steekt miljoenen in z'n zak heeft fouten gemaakt met verkeerde rechten in te kopen van miljarden en daar draaien wij voor op.
Fraaie privatisering. En er is geen keus helaas om over te stappen, ze beheersen het monopoly. Bah

Flintstone

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door Flintstone »

Ik betaal nooit herinnerings- of aanmaningskosten, mocht ik ze in rekening gebracht krijgen. Een bedrijf zal nooit voor zo'n minimaal bedrag een procedure opstarten of, in geval van KPN, de telefoon afsluiten omdat deze kosten bij een procedure niet stand zullen houden omdat een rechter deze als eerste wegstreept. Kosten wegen derhalve niet op tegen de baten.

Ik vraag me trouwens af of zulke kosten niet in strijd zijn met het Rapport Voorwerk II, sub 8.3.

Tosbaga

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door Tosbaga »

gewoon op tijd betalen, je wil je loon toch ook op tijd binnen hebben, en als je in een winkel staat betaal je toch ook meteen, allemaal gezeik om niks...

genoeg

Re: Herinneringskosten kpn

Ongelezen bericht door genoeg »

Het bedrag van 4,50 euro is wel erg veel hoor. Bijna 10 nederlandse guldens!
Dit is nu typisch de opstelling van deze oude monopolist.
Wacht maar af: zodra deze aanbieder niet meer het alleenrecht heeft over de vaste lijn, zal men dit wel bijsturen. Dat moet wel, wil men concurrerend blijven. Wel zonde dat men zo met zijn klanten wenst om te gaan. Mij geeft het in elk geval een bittere nasmaak. Ik zal blij zijn wanneer ik van ze af kan.

Gesloten