Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Mukiki
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 apr 2022 20:59

Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Mukiki »

In mijn mail ontving ik vorige maand ineens herinneringen voor een niet betaalde premie verzekering Mediamarkt. Nu heb ik geen verzekering lopen bij Allianz/Mediamarkt, dus ik dacht pishing mail.

Na meerdere dezelfde mails te hebben ontvangen toch maar gebeld. Blijkt te gaan over een verzekering die ik in december 2020 heb afgesloten bij aankoop televisie. Bij thuiskomst echter deze meteen geannuleerd. Nu is er op 12 december 2020 toch premie geïncasseerd van 110 euro. Op 16 december 2020 is dit terug gestort door Allianz.

Maar blijkbaar is de incasso op 14 december 2020 gestoneerd door mijn bank. Dit heb ik niet gezien destijds.

Allianz zegt nu u moet ons terugbetalen, want u heeft ten onrechte 110 euro ontvangen. Daar kan ik nog inkomen. Maar meer dan een jaar na dato aankomen met: oeps foutje... we krijgen nog geld terug. En anders sturen we een incassobureau. Mag dat zomaar? En moet ik het bedrag meteen terug betalen of kan ik ook enige coulance eisen? Het is niet mijn fout dat zij hun administratie niet op orde hebben en nu na meer dan een jaar met een herinnering komen. Hoor graag wat jullie adviseren.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door caruso »

Ja, dat mogen ze. Er is nog geen sprake van verjaring.

En zelf maakt u ook fouten door uw saldi niet te controleren. Coulance lijkt me voor een relatief klein bedrag niet van belang.
Ergo: gewoon betalen.

Lady1234
Berichten: 27313
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat bedrag zou op 14 december gestorneerd zijn door uw bank? Een bank storneert niet zelf, daar moet u dus opdracht voor gegeven hebben.

En u kijkt dus al ruim een jaar niet naar uw bankafschriften?

Ik zou het maar per omgaande betalen.

Mukiki
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 apr 2022 20:59

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Mukiki »

Uiteraard kijk ik wel regelmatig naar mijn rekening! Ik heb echter in december 2020 de afschrijving gezien en de terugstorting. De stonering door mijn bank is destijds blijkbaar gedaan omdat er te weinig geld op mijn rekening stond en die heb ik dus niet gezien.

Blijft een feit dat men pas na ruim een jaar hiermee komt door Allianz.

kuklos
Berichten: 9891
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat een feit blijft is dat er eerst gestorneerd is en er daana geld betaald is en jij dat niet hebt opgemerkt. Er valt jou wel degelijk iets te verwijten. Allianz valt ook iets te verwijten, maar jij bent echt niet onschuldig in deze zaak.
Dus, betaal het geld terug. Zo snel mogelijk. Je mag vragen om een betalingsregeling, maar dat is een gunst, geen verplichting voor Allianz.

Cro
Berichten: 2116
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Cro »

Mukiki schreef:
02 apr 2022 14:01

Blijft een feit dat men pas na ruim een jaar hiermee komt door Allianz.
Dat is prima op tijd, ik verwacht daar dit lijkt op een onverschuldigde betaling, dat de verjaringstermijn 5 jaar is, wat reclameren na 1 jaar ruim op tijd maakt.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door grun »

Mukiki schreef:
02 apr 2022 14:01
Uiteraard kijk ik wel regelmatig naar mijn rekening!
Dan moet het u toch opgevallen zijn dat u ten onrechte 110 euro gekregen hebt voor een geannuleerde verzekering? Dat bedrag moet u gewoon terug betalen natuurlijk. Hoe langer u daarmee wacht, hoe duurder het wordt. Deurwaarders en incassobureaus moeten ook betaald worden

Nevyn
Berichten: 1322
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Nevyn »

De energie die u in dit topic hebt gestoken had u beter kunnen gebruiken om de rekening te betalen, eenmaal uit handen gegeven gaat het u meer kosten en dat is sneu geld

Ivo.w
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Iedereen en elk bedrijf mag een incassobureau op u afsturen. Maar als het incassobureau bedragen opeist die u niet verschuldigd bent, hoeft u natuurlijk niets te betalen.

In dit geval heeft u ten onrechte één keer teveel het bedrag van 110 euro (retour) ontvangen. Daarmee bent u aan de eisende partij 110 euro verschuldigd. Dat ze hier pas een jaar later om vragen verandert daar niets aan. In dit geval kunt u dus het beste maar zo snel mogelijk betalen, voor er extra kosten bij komen.

Moneyman
Berichten: 30379
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vraag me bij dit soort topics altijd af of iemand, alvorens de vraag te stellen, ook nagedacht heeft over de vraag waarom er niet betaald zou hoeven worden…

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 955
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
02 apr 2022 20:59
Ik vraag me bij dit soort topics altijd af of iemand, alvorens de vraag te stellen, ook nagedacht heeft over de vraag waarom er niet betaald zou hoeven worden…
Als ik het goed lees dan is er een verzekering afgesloten die geannuleerd is. Daarmee vervalt de betalingsverplichting. Vervolgens is er geïncasseerd en teruggestort hetgeen impliceert dat de annulering van de verzekering is geaccepteerd.
In mijn ogen is er derhalve geen betalingsverplichting meer en handelt Allianz onrechtmatig.

cherokee
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door cherokee »

Ik_weet_niet_alles schreef:
02 apr 2022 23:51
Moneyman schreef:
02 apr 2022 20:59
Ik vraag me bij dit soort topics altijd af of iemand, alvorens de vraag te stellen, ook nagedacht heeft over de vraag waarom er niet betaald zou hoeven worden…
Als ik het goed lees dan is er een verzekering afgesloten die geannuleerd is. Daarmee vervalt de betalingsverplichting. Vervolgens is er geïncasseerd en teruggestort hetgeen impliceert dat de annulering van de verzekering is geaccepteerd.
In mijn ogen is er derhalve geen betalingsverplichting meer en handelt Allianz onrechtmatig.
Er is geannuleerd, gestorneerd en teruggestort. Dat laatste was dus onverschuldigd en moet terugbetaald worden.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 955
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

cherokee schreef:
03 apr 2022 00:16
Ik_weet_niet_alles schreef:
02 apr 2022 23:51
Moneyman schreef:
02 apr 2022 20:59
Ik vraag me bij dit soort topics altijd af of iemand, alvorens de vraag te stellen, ook nagedacht heeft over de vraag waarom er niet betaald zou hoeven worden…
Als ik het goed lees dan is er een verzekering afgesloten die geannuleerd is. Daarmee vervalt de betalingsverplichting. Vervolgens is er geïncasseerd en teruggestort hetgeen impliceert dat de annulering van de verzekering is geaccepteerd.
In mijn ogen is er derhalve geen betalingsverplichting meer en handelt Allianz onrechtmatig.
Er is geannuleerd, gestorneerd en teruggestort. Dat laatste was dus onverschuldigd en moet terugbetaald worden.
Klopt, ik was de storneren vergeten. Dan is het simpelweg het bedrag overmaken en alles is opgelost.

alfatrion
Berichten: 21953
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nevyn schreef:
02 apr 2022 14:54
De energie die u in dit topic hebt gestoken had u beter kunnen gebruiken om de rekening te betalen, eenmaal uit handen gegeven gaat het u meer kosten en dat is sneu geld
Incassokosten zijn onverschuldigd indien er geen veertiendaagse aanmaning verstuurd na het intreden van verzuim. Allianz moet dus eerst een ingebrekestelling versturen en daarna nog een veertiendaagse aanmaning. Vervolgens is ook nog eens vereist dat er kosten zijn gemaakt.

Lady1234
Berichten: 27313
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gewoon even contact opnemen, en als het u slecht uitkomt, vriendelijk vragen of u het bijvoorbeeld in twee keer mag betalen.

Daar hoeft toch verder geen werk of correspondentie aan verspild te worden?

kuklos
Berichten: 9891
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
03 apr 2022 01:11
Nevyn schreef:
02 apr 2022 14:54
De energie die u in dit topic hebt gestoken had u beter kunnen gebruiken om de rekening te betalen, eenmaal uit handen gegeven gaat het u meer kosten en dat is sneu geld
Incassokosten zijn onverschuldigd indien er geen veertiendaagse aanmaning verstuurd na het intreden van verzuim. Allianz moet dus eerst een ingebrekestelling versturen en daarna nog een veertiendaagse aanmaning. Vervolgens is ook nog eens vereist dat er kosten zijn gemaakt.
Lees nou gewoon eens het gehele topic. Voordat je weer begint met je gehele theoretische verhaal.
1) Allianz vraagt het geld terug. Er wordt nog helemaal niet gesproken over kosten.
2) Vervolgens geeft Nevyn aan data als TS niet het geld terugbetaalt aan Allianz dat het dan mogelijk uit handen gegeven gaat worden en er kosten kunnen volgen.
3) Dan komt jouw "maar de wet zegt dit". Voorlopig totaal niet van toepassing.
4) Voorlopig wel van toepassing, Allianz wil de betaalde €110 terug, en TS vraagt of dat mag.

Mukiki
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 apr 2022 20:59

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Mukiki »

Inmiddels een nieuw bericht aan Allianz, gestuurd met de vraag of er een regeling mogelijk is.

Het is heel verelend dat de stonering (vanwege saldo tekort) en de terugboeking elkaar gekruist hebben. Omdat ik de afschrijving en de terugboeking heb gezien, is de stonering niet opgevallen en zo vlak voor Kerstmis gaan de uitgaves vaak wat harder.

Wat mij echter wel tegen de borst stuit is dat Allianz mij schriftelijk benaderd als vreselijke wanbetaler. In 1e instantie met een mail waarin stond: u heeft u premie niet betaald, betaal of anders...

Vervolgens na telefonisch contact wordt er eerst gezegd, het is een fout, u krijgt geen berichten meer en daarna ontvang ik weer 2 mails met dreigende taal. Na 2e keer telefonisch contact uiteindelijk een mail met de volgorde van afschrijving, terugboeking en stonering met de tekst:

"Hopelijk begrijpt u het nu! "

Daar word ik toch wel enigzins geïrriteerd van en ja dan voel ik mij niet geroepen om heel erg snel het bedrag te betalen. Tenslotte hebben zij ook een achterstand van meer dan een jaar in hun administratie.

Nevyn
Berichten: 1322
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Mukiki schreef:
04 apr 2022 11:04
Inmiddels een nieuw bericht aan Allianz, gestuurd met de vraag of er een regeling mogelijk is.

Het is heel verelend dat de stonering (vanwege saldo tekort) en de terugboeking elkaar gekruist hebben. Omdat ik de afschrijving en de terugboeking heb gezien, is de stonering niet opgevallen en zo vlak voor Kerstmis gaan de uitgaves vaak wat harder.

Wat mij echter wel tegen de borst stuit is dat Allianz mij schriftelijk benaderd als vreselijke wanbetaler. In 1e instantie met een mail waarin stond: u heeft u premie niet betaald, betaal of anders...

Vervolgens na telefonisch contact wordt er eerst gezegd, het is een fout, u krijgt geen berichten meer en daarna ontvang ik weer 2 mails met dreigende taal. Na 2e keer telefonisch contact uiteindelijk een mail met de volgorde van afschrijving, terugboeking en stonering met de tekst:

"Hopelijk begrijpt u het nu! "

Daar word ik toch wel enigzins geïrriteerd van en ja dan voel ik mij niet geroepen om heel erg snel het bedrag te betalen. Tenslotte hebben zij ook een achterstand van meer dan een jaar in hun administratie.
Principes kunnen geld, kosten.
niet betalen, snijdt u alleen u zelf in de vingers.
De medewerkers van Allianz gaan naar werk tijd gewoon naar huis en liggen hier echt niet wakker van.

Lady1234
Berichten: 27313
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt natuurlijk uw kont tegen de krib gooien, maar u trekt daarna wel aan het kortste eind.

U bent het verschuldigd, betaal gewoon.

alfatrion
Berichten: 21953
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Allianz wil een incassobureau op me af sturen, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je dit in één keer kunt betalen, dan zou ik dat gewoon doen. Je bent er dan ook in één keer van af.

Het bedrag is onverschuldigd betaald, de verjaringstermijn is vijf jaar, en Allianz hoeft geen betalingsregeling af te spreken.
Dat zij er een jaar over hebben gedaan maakt dit niet anders. Zie het als een gratis lening.

Gesloten