Onverklaarbaar prijsverschil tussen Duitsland en Nederland
Geplaatst: 03 apr 2022 09:28
Afgelopen week op zoek geweest naar een schakelaar voor in de meterkast en een vrijstaande koelvriescombinatie. Daar viel me een prijsverschil op dat ik niet goed kan verklaren. Sinds de jaren negentig actief met aankopen op internet, eerst boeken en cd's (opa verteld: Ja kinders, dat zijn schijfjes met muziek) uit Amerika. Vanwege een grotere afzetmarkt zijn produkten daar goedkoper, net zoals in landen waar arbeid goedkoper is. Ook kunnen diverse aanbieders in hetzelfde land verschillende verkoopprijzen hanteren. Tot hier begrijp ik prijsverschillen van een bepaald produkt.
Nu viel het me op dat door dezelfde verkopende partij een andere prijs wordt gevraagd in Duitsland en Nederland, in Europa geldt vrijheid van goederen dus daar kan het niet aan liggen. Hier de verschillen: de Duitse (hoofdvestiging) elektronische verkoper vraagt € 385,- de Nederlandse webshop vraagt € 530,10 een afgerond verschil van maar liefst € 145,- oftewel een prijsverhoging van 37,7%. Aan de hand van de voorraad kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk zeggen dat de Nederlandse tak geen voorraad heeft maar direct levert vanuit Duitsland. Een opslag van 2% BTW verschil en verzendkosten van circa € 25,- kunnen dit enorme prijsverschil niet verklaren.
Dan een Nederlandse webshop met enkele fysieke winkels sinds vorig jaar actief met een vestiging in Nordrhein-Westfalen en levert alleen in deze deelstaat, qua inwonertal ongeveer gelijk aan Nederland. In Duitsland onder dezelfde leveringsvoorwaarden kost de koelvriescombinatie € 979,- terwijl deze via de Nederlandse site geprijsd wordt op € 1249,-. Ook hier een prijsverschil voor de Nederlandse consumenten van € 270,- of 27,6% duurder. Bij telefonische navraag kan de klantenservice dit verschil niet verklaren, overleg met een senior medewerker geeft ook geen uitsluitsel.
Het staat natuurlijk vrij dat verkopers zelf bepalen voor welke prijs zij iets aanbieden en aan mij om hierop in te gaan, maar ik kan de enorme prijsverschillen niet verklaren. Iemand suggesties of zijn wij de suffertjes van Europa.
Nu viel het me op dat door dezelfde verkopende partij een andere prijs wordt gevraagd in Duitsland en Nederland, in Europa geldt vrijheid van goederen dus daar kan het niet aan liggen. Hier de verschillen: de Duitse (hoofdvestiging) elektronische verkoper vraagt € 385,- de Nederlandse webshop vraagt € 530,10 een afgerond verschil van maar liefst € 145,- oftewel een prijsverhoging van 37,7%. Aan de hand van de voorraad kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk zeggen dat de Nederlandse tak geen voorraad heeft maar direct levert vanuit Duitsland. Een opslag van 2% BTW verschil en verzendkosten van circa € 25,- kunnen dit enorme prijsverschil niet verklaren.
Dan een Nederlandse webshop met enkele fysieke winkels sinds vorig jaar actief met een vestiging in Nordrhein-Westfalen en levert alleen in deze deelstaat, qua inwonertal ongeveer gelijk aan Nederland. In Duitsland onder dezelfde leveringsvoorwaarden kost de koelvriescombinatie € 979,- terwijl deze via de Nederlandse site geprijsd wordt op € 1249,-. Ook hier een prijsverschil voor de Nederlandse consumenten van € 270,- of 27,6% duurder. Bij telefonische navraag kan de klantenservice dit verschil niet verklaren, overleg met een senior medewerker geeft ook geen uitsluitsel.
Het staat natuurlijk vrij dat verkopers zelf bepalen voor welke prijs zij iets aanbieden en aan mij om hierop in te gaan, maar ik kan de enorme prijsverschillen niet verklaren. Iemand suggesties of zijn wij de suffertjes van Europa.