Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
Geplaatst: 14 apr 2022 17:31
Hallo,
Een aantal weken geleden is er tijdens mijn afwezigheid een klein pakketje in de brievenbus gedaan. Het pakketje zag er direct al verdacht uit.
Vreemde pakketeigenschappen:
- Er stond geen afzender op
- De ontvangersnaam was niet mijn naam, geheel iemand anders
- Het ontvangersadres was foutief, de straatnaam was niet volledig, het huisnummer klopte wel, maar de postcode was helemaal fout.
- De postcode was doorgestreept met pen
- Aan de achterkant zat een nieuw geprint label met het correcte adres (mijn adres), maar zonder naam. Mijn naam staat nergens op het pakket.
- Het pakket is verzonden door Deutsche post
- Het pakket is nog niet opgehaald door iemand
- Ik heb geen rekening ontvangen voor het pakket
Online research gedaan
Uiteraard heb ik het pakket NIET open gemaakt. Omdat ik wel eens iets gehoord van pakketfraude ben ik online onderzoek uitgegaan. Daar kwam ik direct al soortgelijke gevallen tegen. Maar overigens niet precies dezelfde manier als bij mij, maar wel gesjoemel met het adres.
Wat ik daaruit terug las, was dat je voorzichtig moet omgaan met deze situaties, want voordat je het weet zit je in de val en moet je iets gaan betalen.
Ik heb de volgende acties ondernomen om te achterhalen wat ik nu het beste kon doen:
- Politie gebeld: deze wisten niet wat je het beste kon doen. Ze dachten zelf aan terugsturen. Maar het risico daar is dat je dan alsnog een rekening krijgt omdat de anonieme afzender dan ineens beweert dat ze je pakket nog niet hebben terug gekregen bijvoorbeeld.
- Deutsche post gebeld: hier kwam ik niet doorheen, dit is allemaal in Duits en spraakcomputers. Ik spreek geen duits.
- DHL gebeld: dit zou de pakket af handelaar zijn geweest vanaf NL. Zij zeiden dat het pakket aan POST NL was overgedragen omdat er inklaringkosten aan zouden zitten. Verder konden zij niet zien wie de afzender was. Ze konden niet meer doen dan dit.
- POSTNL gebeld: zij gaven aan dat het pakket geen inklaringskosten had en zei konden ook niet zien wie de afzender was. Zij wisten ook niet goed wast ik moest doen, ook zij stele pakket terugsturen voor. Het pakket wordt dan aangeboden aan de deutche post, omdat er geen afzender bekend is. Ze konden niet meer doen dan dit.
Nog een aantal bevindingen:
- Wat ik heel vreemd vind is dat niemand mij dus kan zeggen waar het pakketje vandaan komt. Blijkbaar kun je anoniem pakketen versturen in Nederland.
- Niemand weet echt wat je hier het beste mee kan doen en zijn niet op de hoogte van dit soort fraude gevallen. Tevens willen ze er ook niet meer aan doen dan hun standaard response.
- Als ik het track & trace log nakijk, dan staat daar iets heel vreemds in. De "ontvanger" zou op verzoek van de pakket afhandelaar (welke is onbekend) een nieuwe adres hebben opgegeven, omdat het originele niet klopte. Maar dit nieuwe adres is vervolgens niet het adres van de persoon die op het pakketje staat, maar mijn adres. Dus er is bewust een aanpassing naar een foutief adres gedaan.
Al om al is het ongelofelijk dubieus. Ik weet niet wat ik in deze situatie het beste kan doen om te voorkomen dat ik in een fraude-fuik ga belanden.
Ik heb het pakketje nog ongeopend in mijn bezit.
Wat moet ik doen?
- Weet iemand /Radar wat ik het beste kan doen?
- Kan Radar wellicht POSTNL/DHL/Deutsche post bewegen om wel mee te werken dit op te lossen en te achterhalen wie de afzender (oplichter?) is? (want mij sturen ze van het kastje naar de muur)
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast vriendelijke dank!
Mvgrt,
Sen
Een aantal weken geleden is er tijdens mijn afwezigheid een klein pakketje in de brievenbus gedaan. Het pakketje zag er direct al verdacht uit.
Vreemde pakketeigenschappen:
- Er stond geen afzender op
- De ontvangersnaam was niet mijn naam, geheel iemand anders
- Het ontvangersadres was foutief, de straatnaam was niet volledig, het huisnummer klopte wel, maar de postcode was helemaal fout.
- De postcode was doorgestreept met pen
- Aan de achterkant zat een nieuw geprint label met het correcte adres (mijn adres), maar zonder naam. Mijn naam staat nergens op het pakket.
- Het pakket is verzonden door Deutsche post
- Het pakket is nog niet opgehaald door iemand
- Ik heb geen rekening ontvangen voor het pakket
Online research gedaan
Uiteraard heb ik het pakket NIET open gemaakt. Omdat ik wel eens iets gehoord van pakketfraude ben ik online onderzoek uitgegaan. Daar kwam ik direct al soortgelijke gevallen tegen. Maar overigens niet precies dezelfde manier als bij mij, maar wel gesjoemel met het adres.
Wat ik daaruit terug las, was dat je voorzichtig moet omgaan met deze situaties, want voordat je het weet zit je in de val en moet je iets gaan betalen.
Ik heb de volgende acties ondernomen om te achterhalen wat ik nu het beste kon doen:
- Politie gebeld: deze wisten niet wat je het beste kon doen. Ze dachten zelf aan terugsturen. Maar het risico daar is dat je dan alsnog een rekening krijgt omdat de anonieme afzender dan ineens beweert dat ze je pakket nog niet hebben terug gekregen bijvoorbeeld.
- Deutsche post gebeld: hier kwam ik niet doorheen, dit is allemaal in Duits en spraakcomputers. Ik spreek geen duits.
- DHL gebeld: dit zou de pakket af handelaar zijn geweest vanaf NL. Zij zeiden dat het pakket aan POST NL was overgedragen omdat er inklaringkosten aan zouden zitten. Verder konden zij niet zien wie de afzender was. Ze konden niet meer doen dan dit.
- POSTNL gebeld: zij gaven aan dat het pakket geen inklaringskosten had en zei konden ook niet zien wie de afzender was. Zij wisten ook niet goed wast ik moest doen, ook zij stele pakket terugsturen voor. Het pakket wordt dan aangeboden aan de deutche post, omdat er geen afzender bekend is. Ze konden niet meer doen dan dit.
Nog een aantal bevindingen:
- Wat ik heel vreemd vind is dat niemand mij dus kan zeggen waar het pakketje vandaan komt. Blijkbaar kun je anoniem pakketen versturen in Nederland.
- Niemand weet echt wat je hier het beste mee kan doen en zijn niet op de hoogte van dit soort fraude gevallen. Tevens willen ze er ook niet meer aan doen dan hun standaard response.
- Als ik het track & trace log nakijk, dan staat daar iets heel vreemds in. De "ontvanger" zou op verzoek van de pakket afhandelaar (welke is onbekend) een nieuwe adres hebben opgegeven, omdat het originele niet klopte. Maar dit nieuwe adres is vervolgens niet het adres van de persoon die op het pakketje staat, maar mijn adres. Dus er is bewust een aanpassing naar een foutief adres gedaan.
Al om al is het ongelofelijk dubieus. Ik weet niet wat ik in deze situatie het beste kan doen om te voorkomen dat ik in een fraude-fuik ga belanden.
Ik heb het pakketje nog ongeopend in mijn bezit.
Wat moet ik doen?
- Weet iemand /Radar wat ik het beste kan doen?
- Kan Radar wellicht POSTNL/DHL/Deutsche post bewegen om wel mee te werken dit op te lossen en te achterhalen wie de afzender (oplichter?) is? (want mij sturen ze van het kastje naar de muur)
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast vriendelijke dank!
Mvgrt,
Sen