De trucs die worden toegepast
Geplaatst: 24 aug 2004 11:12
Na enkele weken dit forum te hebben meegelezen heb ik de trucs van mlm-ers leren kennen. Ik zal ze hier dan ook uitleggen als waarschuwing.
Er werd geroepen dat veel mensen met goede banen, zoals advocaten, artsen en accountants ook aan mlm doen.
Wat is hier nu zo smerig aan? Door mensen met een hoge opleiding en een gerespecteerd beroep aan te halen zou mlm ook in orde zijn. Maar deze uitspraak is niet controleerbaar, en dus ook niet weerlegbaar.
Er wordt een multinational aangehaald, die door veel mensen wordt gezien als een respectabele onderneming, zoals Toyota of Unilever. Daarna wordt door tegenstanders gevraagd waarom er elke keer een multinational bij worden gehaald.
In plaats van inhoudelijk antwoord te geven wordt de persoon die deze vraag stelt aangevallen. Dit gebeurt door te vragen waarom iemand zijn opleiding erbij moet halen, of waarom iemand altijd zo negatief moet zijn. Resultaat is dat deze persoon zich verdedigt en de vraag die beantwoord moest worden wordt vergeten.
Er wordt gezegd dat het aan die of die universiteit onderwezen wordt. Dit is niet waar, maar hiermee wordt geprobeerd mlm betrouwbaar te doen lijken. Want ja, als het aan de universiteit wordt onderwezen moet het wel goed zijn, daar de meeste Nederlanders (95%) geen universitaire opleiding hebben en meestal ook opkijken tegen professoren.
Maar als een professor zich uitspreekt tegen mlm zijn het ineens theoretische academen die niet in de praktijk werken en dus ook niet kunnen weten hoe het werkt.
Iemand geeft een berekening die mlm onderuithaalt. Vervolgens wordt er gegild dat ze eens moet ophouden met dat eeuwige gezeik dat 3+2 4 is, terwijl iedereen weet dat dit 5 is. Maar uitleggen waar de fout in de berekening zit gebeurt niet. Opnieuw wordt er niet inhoudelijk op ingegaan.
Het concept wordt ook wel netwerkmarketing genoemd, doelende op het gebruik maken van je sociale netwerk om de producten aan de man te brengen. Als iemand vraagt wat er gebeurt als je buren al meedoen dan volgt er opnieuw geen inhoudelijke reactie. Er wordt gezegd dat je te kleinschalig en bekrompen denkt. Want niet je buurt, maar de hele wereld is je markt. Alleen ken jij niet de hele wereld. En ten tweede wordt je potentiële lijst van klanten en downliners wel degelijk een stuk kleiner, alsmede je inkomstenpotentie.
Een mlm bedrijf heeft een piramide vorm. Nou en is de reactie, dat heeft een gewone organisatie toch ook? Daar zit wel een kern van waarheid in, maar bij een gewone organisatie is niet iedereen verkoper van het product.
Er kan verzadiging optreden. Nee dat kan niet wordt er gezegd. Bij mlm treedt nooit verzadiging op. Waarom niet? Daar wordt wederom niet op ingegaan.
Als mensen kritisch zijn en niet in het mlm sprookje geloven dan hebben ze het gewoon niet geprobeerd, of zijn ze mislukt, of zijn ze gewoon niet geschikt als ondernemer. Opnieuw een persoonlijke aanval.
Downline. Ook zo’n mooi concept. Het doel is downline op te bouwen. Waarom? Middels downline krijg je weer bonussen omdat er nieuwe distributeurs zijn. Klanten zijn niet van belang. Het vreemde is dat bij elke onderneming die winst maakt dat komt omdat ze voldoende klanten hebben die hun product of dienst afnemen. Maar bij mlm gaat het om distributeurs.
Verder heeft mlm nog enkele kenmerkende aspecten. Niemand snapt het. Bij iedere organisatie kan een bedrijfskundige uitleggen hoe het bedrijf in elkaar zit en waar men de winst maakt. Bij mlm blijft dit echter nogal duister. Als je vragen stelt, snap je het niet. Inhoudelijk wordt er niet op ingegaan, maar dat hoeft toch niet. Moet je iets snappen om er aan mee te doen? Snapt u hoe het internet werkt mevrouwtje? Nee, maar toch zit u op het internet. Ziet u, u hoeft het niet te snappen. We willen toch allemaal rijk worden? Dan moet je geen vragen stellen maar downline opbouwen. Men praat opnieuw om de vraag heen.
Als je wordt benaderd mogen ze je niks vertellen. Nee, kom naar een bijeenkomst, dan wordt het je uitgelegd. Massapsychologie. Zo kan je een groep beïnvloeden en aldus mensen over de streep trekken. Kom op, wie wil er nu niet rijk worden? Iedereen wil toch rijk worden? Je wil toch ook een goede toekomst voor je kinderen en voor jezelf een oude dag. Tuurlijk, iedereen wil dat. Nou dan heb je mensen al deels over de streep.
Waar je in de piramide staat is niet van belang, althans dat wordt vaak gezegd. Maar er is onderzoek gedaan door sociologen. Er zijn zes stappen nodig van jou naar ieder willekeurig persoon in de wereld. Als je op de 7de rij zit, dan heb je dus al geen kans meer om geld te verdienen. Dit is zelfs op hogere rijen al onmogelijk. Alleen vertellen ze je dit nooit.
Let maar eens op tijdens de discussies. Mlm-ers gaan nooit inhoudelijk in op argumenten. Er wordt heel snel op de man gespeeld. Daarna wordt gezegd dat je beperkt denkt, of gewoon negatief bent. Berekeningen van mensen die niet in het concept geloven zijn altijd helder. Berekeningen van voorstanders zijn meestal onduidelijk en je krijgt geen tijd om het na te rekenen.
Wat kan je doen tegen mlm?
Stel vragen. Blijf vragen stellen, vraag net zolang door totdat je een inhoudelijk kloppen antwoord krijgt en je het snapt en dus ook de berekeningen.
Als er iets geroepen word als zelfs artsen doen mee, vraag bewijzen. Laat ze de bewering bewijzen en onderbouwen.
En nee, mlm wordt NIET onderwezen aan Harvard, University of Illinois, Erasmus Universiteit of welke andere universiteit dan ook.
En nee, Donald Trump heeft niet gezegd tijdens een talkshow van Jay Leno of David Letterman dat hij zou beginnen in mlm als hij nu opnieuw moest beginnen.
En nee, Toyota en Unilever zijn niet gebouwd middels mlm, ze zijn gebouwd door hard werken en het toepassen van bedrijfskundige principes die wel worden onderwezen op universiteiten.
En nee, je hebt geen eigen bedrijf als je meedoet aan mlm. Als je een eigen bedrijf hebt ben je ondernemer, en dat zijn deze mensen dus niet.
En nee, mensen met goede banen, directeuren, artsen, accountants etc. doen niet massaal mee aan mlm. Als iemand dit roept, laat het hem maar eens bewijzen. Dat kan hij niet, net zomin als dat jij het tegendeel kan bewijzen.
Er werd geroepen dat veel mensen met goede banen, zoals advocaten, artsen en accountants ook aan mlm doen.
Wat is hier nu zo smerig aan? Door mensen met een hoge opleiding en een gerespecteerd beroep aan te halen zou mlm ook in orde zijn. Maar deze uitspraak is niet controleerbaar, en dus ook niet weerlegbaar.
Er wordt een multinational aangehaald, die door veel mensen wordt gezien als een respectabele onderneming, zoals Toyota of Unilever. Daarna wordt door tegenstanders gevraagd waarom er elke keer een multinational bij worden gehaald.
In plaats van inhoudelijk antwoord te geven wordt de persoon die deze vraag stelt aangevallen. Dit gebeurt door te vragen waarom iemand zijn opleiding erbij moet halen, of waarom iemand altijd zo negatief moet zijn. Resultaat is dat deze persoon zich verdedigt en de vraag die beantwoord moest worden wordt vergeten.
Er wordt gezegd dat het aan die of die universiteit onderwezen wordt. Dit is niet waar, maar hiermee wordt geprobeerd mlm betrouwbaar te doen lijken. Want ja, als het aan de universiteit wordt onderwezen moet het wel goed zijn, daar de meeste Nederlanders (95%) geen universitaire opleiding hebben en meestal ook opkijken tegen professoren.
Maar als een professor zich uitspreekt tegen mlm zijn het ineens theoretische academen die niet in de praktijk werken en dus ook niet kunnen weten hoe het werkt.
Iemand geeft een berekening die mlm onderuithaalt. Vervolgens wordt er gegild dat ze eens moet ophouden met dat eeuwige gezeik dat 3+2 4 is, terwijl iedereen weet dat dit 5 is. Maar uitleggen waar de fout in de berekening zit gebeurt niet. Opnieuw wordt er niet inhoudelijk op ingegaan.
Het concept wordt ook wel netwerkmarketing genoemd, doelende op het gebruik maken van je sociale netwerk om de producten aan de man te brengen. Als iemand vraagt wat er gebeurt als je buren al meedoen dan volgt er opnieuw geen inhoudelijke reactie. Er wordt gezegd dat je te kleinschalig en bekrompen denkt. Want niet je buurt, maar de hele wereld is je markt. Alleen ken jij niet de hele wereld. En ten tweede wordt je potentiële lijst van klanten en downliners wel degelijk een stuk kleiner, alsmede je inkomstenpotentie.
Een mlm bedrijf heeft een piramide vorm. Nou en is de reactie, dat heeft een gewone organisatie toch ook? Daar zit wel een kern van waarheid in, maar bij een gewone organisatie is niet iedereen verkoper van het product.
Er kan verzadiging optreden. Nee dat kan niet wordt er gezegd. Bij mlm treedt nooit verzadiging op. Waarom niet? Daar wordt wederom niet op ingegaan.
Als mensen kritisch zijn en niet in het mlm sprookje geloven dan hebben ze het gewoon niet geprobeerd, of zijn ze mislukt, of zijn ze gewoon niet geschikt als ondernemer. Opnieuw een persoonlijke aanval.
Downline. Ook zo’n mooi concept. Het doel is downline op te bouwen. Waarom? Middels downline krijg je weer bonussen omdat er nieuwe distributeurs zijn. Klanten zijn niet van belang. Het vreemde is dat bij elke onderneming die winst maakt dat komt omdat ze voldoende klanten hebben die hun product of dienst afnemen. Maar bij mlm gaat het om distributeurs.
Verder heeft mlm nog enkele kenmerkende aspecten. Niemand snapt het. Bij iedere organisatie kan een bedrijfskundige uitleggen hoe het bedrijf in elkaar zit en waar men de winst maakt. Bij mlm blijft dit echter nogal duister. Als je vragen stelt, snap je het niet. Inhoudelijk wordt er niet op ingegaan, maar dat hoeft toch niet. Moet je iets snappen om er aan mee te doen? Snapt u hoe het internet werkt mevrouwtje? Nee, maar toch zit u op het internet. Ziet u, u hoeft het niet te snappen. We willen toch allemaal rijk worden? Dan moet je geen vragen stellen maar downline opbouwen. Men praat opnieuw om de vraag heen.
Als je wordt benaderd mogen ze je niks vertellen. Nee, kom naar een bijeenkomst, dan wordt het je uitgelegd. Massapsychologie. Zo kan je een groep beïnvloeden en aldus mensen over de streep trekken. Kom op, wie wil er nu niet rijk worden? Iedereen wil toch rijk worden? Je wil toch ook een goede toekomst voor je kinderen en voor jezelf een oude dag. Tuurlijk, iedereen wil dat. Nou dan heb je mensen al deels over de streep.
Waar je in de piramide staat is niet van belang, althans dat wordt vaak gezegd. Maar er is onderzoek gedaan door sociologen. Er zijn zes stappen nodig van jou naar ieder willekeurig persoon in de wereld. Als je op de 7de rij zit, dan heb je dus al geen kans meer om geld te verdienen. Dit is zelfs op hogere rijen al onmogelijk. Alleen vertellen ze je dit nooit.
Let maar eens op tijdens de discussies. Mlm-ers gaan nooit inhoudelijk in op argumenten. Er wordt heel snel op de man gespeeld. Daarna wordt gezegd dat je beperkt denkt, of gewoon negatief bent. Berekeningen van mensen die niet in het concept geloven zijn altijd helder. Berekeningen van voorstanders zijn meestal onduidelijk en je krijgt geen tijd om het na te rekenen.
Wat kan je doen tegen mlm?
Stel vragen. Blijf vragen stellen, vraag net zolang door totdat je een inhoudelijk kloppen antwoord krijgt en je het snapt en dus ook de berekeningen.
Als er iets geroepen word als zelfs artsen doen mee, vraag bewijzen. Laat ze de bewering bewijzen en onderbouwen.
En nee, mlm wordt NIET onderwezen aan Harvard, University of Illinois, Erasmus Universiteit of welke andere universiteit dan ook.
En nee, Donald Trump heeft niet gezegd tijdens een talkshow van Jay Leno of David Letterman dat hij zou beginnen in mlm als hij nu opnieuw moest beginnen.
En nee, Toyota en Unilever zijn niet gebouwd middels mlm, ze zijn gebouwd door hard werken en het toepassen van bedrijfskundige principes die wel worden onderwezen op universiteiten.
En nee, je hebt geen eigen bedrijf als je meedoet aan mlm. Als je een eigen bedrijf hebt ben je ondernemer, en dat zijn deze mensen dus niet.
En nee, mensen met goede banen, directeuren, artsen, accountants etc. doen niet massaal mee aan mlm. Als iemand dit roept, laat het hem maar eens bewijzen. Dat kan hij niet, net zomin als dat jij het tegendeel kan bewijzen.