Pagina 1 van 1
Ontvangsttermijn dienst
Geplaatst: 17 mei 2022 16:54
door Hoppo
Goedemiddag,
Ik kon niet een heel duidelijk antwoord online vinden dus hopelijk kan iemand hier meer vertellen.
Op 21 maart is er een noodvoorziening geplaatst bij een kapotte ruit, de gevraagde dienst was op dat moment dan ook volledig afgerond. Zojuist heb ik een mail ontvangen dat ik binnen 14 dagen de factuur zal ontvangen.
Mag een bedrijf er zo lang over doen voordat ze een factuur uitsturen?
Dank.
Re: Ontvangsttermijn dienst
Geplaatst: 17 mei 2022 16:58
door Lady1234
Maar wat is daar op tegen? Gewoon keurig betalen, en eventueel indienen bijuw glasverzekeraar.
Re: Ontvangsttermijn dienst
Geplaatst: 17 mei 2022 17:06
door Hoppo
Een service leveren van 10 minuten werk, vervolgens 2 maanden de tijd nemen (en dan waarschijnlijk wel binnen 14 dagen het geld willen ontvangen), vind ik persoonlijk niet een nette manier van werken.
Daarnaast is het hoe langer het duurt voordat een factuur komt, hoe moeilijker het wordt om terug te halen wat er exact geleverd is (en dus of er een reëel bedrag op de factuur staat)
Re: Ontvangsttermijn dienst
Geplaatst: 17 mei 2022 17:11
door alfatrion
De verjaringstermijn is vijf jaar dus zo lang mogen ze er over doen.
Re: Ontvangsttermijn dienst
Geplaatst: 17 mei 2022 17:12
door Cro
Als jij een consument bent is er volgens mij een verjaringstermijn van 5 jaar bij een factuur voor geleverde diensten en 2 jaar voor een factuur wanneer je een product verkoopt aan een consument.
Daar zitten ze ruimschoots binnen.
Re: Ontvangsttermijn dienst
Geplaatst: 17 mei 2022 17:20
door Hoppo
alfatrion schreef: ↑17 mei 2022 17:11
De verjaringstermijn is vijf jaar dus zo lang mogen ze er over doen.
Dat was ik inderdaad tegengekomen, maar ook dit staat vermeld bij KvK:
"U moet uw factuur uiterlijk sturen op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u heeft geleverd. Daarna moet uw klant binnen de betalingstermijn de factuur betalen."
Dat zou betekenen dat een bedrijf het uiterlijk op de 15de in de volgende maand moet facturen, maar als ze dat niet doen hebben ze alsnog bijna 5 jaar. Die 5 jaar maakt de andere tekst dan behoorlijk overbodig.
Re: Ontvangsttermijn dienst
Geplaatst: 17 mei 2022 17:42
door NeoDutchio
U weet dat er een dienst geleverd is en u weet dat u moet betalen. U had zelf ook in de afgelopen 2 maanden kunnen mailen of bellen met de vraag waar de factuur blijft.
U weet ook wat er gebeurd is, om dan al na een paar maanden twijfels te krijgen is wel erg snel. De verkopende partij heeft u een factuur gestuurd en die moet u netjes betalen.
Re: Ontvangsttermijn dienst
Geplaatst: 17 mei 2022 17:47
door PeterPeters1966
Grote kans dat er bij dat bedrijf, net zoals bij alle andere organisaties in Nederland (en daarbuiten), een groot tekort is aan personeel door (te)veel werk en veel ziekteverzuim. Dan blijven er wel eens dingen liggen.
Maar vanwaar de vraag? Zoals NeoDutchio al zegt, je weet dat er iets geleverd is en dat je moeten betalen. Of probeer je argumenten te vinden om onder de betaling uit te komen?
Re: Ontvangsttermijn dienst
Geplaatst: 18 mei 2022 08:01
door Hoppo
Exacte prijsafspraken worden wel moeilijker terug te halen aangezien de communicatie per telefoon verliep.
Met de afhandeling is sowieso al het een en ander misgegaan. Genoeg om op het punt te komen dat ik dacht 'het is niet mijn probleem als er geen factuur komt'
Re: Ontvangsttermijn dienst
Geplaatst: 18 mei 2022 08:46
door Moneyman
Hoppo schreef: ↑18 mei 2022 08:01
Exacte prijsafspraken worden wel moeilijker terug te halen aangezien de communicatie per telefoon verliep.
Met de afhandeling is sowieso al het een en ander misgegaan. Genoeg om op het punt te komen dat ik dacht 'het is niet mijn probleem als er geen factuur komt'
Ik krijg een heel vervelende smaak in mijn mond bij dit soort berichten. Je dienst is geleverd, waarom zou je niet hoeven betalen? Toen jij een probleem had waren ze er voor jou en hebben ze je probleem gefixed. En nu zoek je excuses om onder de betaling uit te komen. Bah.
Gelukkig gaat dat niet lukken, want ze zijn keurig op tijd.
Re: Ontvangsttermijn dienst
Geplaatst: 18 mei 2022 08:58
door sjohie
Ja dat mag, de termijn is even uit mijn hoofd 5 jaar. Dus als u daaruit meent een "verlaat de gevangenis zonder te betalen" kaart te kunnen trekken, zit u dus fout.
De dienst is geleverd, dus uw overeengekomen tegenprestatie, het betalen van de factuur, dient ook gestalte gedaan te worden binnen de overeengekomen termijn, welke doorgaans genoemd wordt in de voorwaarden. En 14 dagen betalingstermijn is helemaal niet zo gek.
Wat wel best apart is, is dat u blijkbaar meent dat een betalingstermijn recht evenredig van duur zou moeten zijn, aan de tijd die tussen afronding en facturering zit. Dat is voor consumentendiensten als deze, volstrekt ongebruikelijk. Ik ken zakelijke contracten met strenge boete en beloningsclausules als de opdracht een dag later of eerder is afgerond, maar zelfs in de zakelijke wereld is dat nog best exotisch, en onderdeel van maanden of zelfs jaren durende aanbestedingen van ettelijke miljoenen.
En daarnaast, u zult als consument, mogelijk ook als werknemer, vást hebben meegekregen wat een zekere pandemie en jaarlijkse griepgolf gedaan heeft met planningen en bezetting bij bedrijven, de afgelopen maanden, dus dit is ook wat mij betreft erg kleine spijkertjes op laag water zoeken.
Re: Ontvangsttermijn dienst
Geplaatst: 18 mei 2022 13:32
door Hoppo
Laat ik even voorop stellen dat ik uiteraard gewoon zal betalen. Dat wilt niet zeggen dat ik me niet verwonder over sommige zaken of nieuwsgierig ben.
Overigens was ik tot ontvangst van de mail alweer even vergeten dat ik nog die factuur zou krijgen.
Re: Ontvangsttermijn dienst
Geplaatst: 18 mei 2022 13:56
door sjohie
Hoppo schreef: ↑18 mei 2022 13:32
Laat ik even voorop stellen dat ik uiteraard gewoon zal betalen. Dat wilt niet zeggen dat ik me niet verwonder over sommige zaken of nieuwsgierig ben.
Overigens was ik tot ontvangst van de mail alweer even vergeten dat ik nog die factuur zou krijgen.
Dat laatste is inderdaad wel een risico, echter is "ik wist het niet" bij geen enkele rechter een winnend argument gebleken, mocht dit met incasso's en erger, zover komen.
En u tekent een overeenkomst, geen wederzijds zelfmoordpact. Ik bedoel te zeggen, u heeft ook een aantal plichten.
Wij hebben het overigens met onze nieuwe badkamer, afspraak was 40% betaald hebben op dag van aanvang, 40% bij oplevering kale badkamer na kleine 3 weken werk, en resterende 20% bij finale oplevering met maatwerk als douchedeur en spanplafond.
Die 1e factuur kwam ook pas toen we er om vroegen, en ze al 1½ week bezig waren, ipv een paar weken voor aanvang zoals afgesproken was.
Re: Ontvangsttermijn dienst
Geplaatst: 18 mei 2022 20:57
door LectoriSalutem
Ik kan de wazige gedachtenkronkel van meneer Hoppo niet helemaal volgen. Omdat de faktuur wat later komt zou hij de details van de transactie kunnen vergeten, en daarom mogelijk niet willen betalen, om daar een aantal posts later weer op terug te komen...
Ik denk dat de man die de klus heeft uitgevoerd ook al helemaal niet zit te wachten op klanten die zo in het spel staan. De tekst die u hier neerpent zegt meer over uzelf dan over de vakman die zijn faktuur maakt en verstuurt als hij daar aan toekomt...
Ik woonde vroeger in een dorpje waar de lokale schilder het hele jaar zijn werk deed en zijn fakturen maakte in december als het weer slechter werd.
Over voorfinanciering gesproken...