Pagina 1 van 2
Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 13 jun 2022 12:00
door Annobo
Ben naar Curaçao op vakantie geweest.
En werd onaangenaam verrast door een factuur van KPN.
Blijkt dat ik op de vlucht haven in Curaçao in 1 uur tijd!!!!!! 3200 mb verbruikt heb.
Moest daar een covid document downloaden.
Op de nota staan 52 blokjes van 58.5 mb.
Kosten €6200,
.
Dit is toch belachelijk..
Heb geen SMS gekregen
,van
het grote gebruik..
KPN wil mij nu de helft crediteren.
Maar dan nog is het nog €3100,
Wie kan mij helpen?????
Gr Anno
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 13 jun 2022 17:37
door Lady1234
Heel soepel van KPN dat de helft gecrediteerd wordt.
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 13 jun 2022 17:55
door NeoDutchio
Op Curaçao geldt uw Nederlandse bundel niet. En als u ook geen buitenlandbundel aangeschaft hebt, dan is dat een dure aangelegenheid. Dat is echt iets dat u van te voren had moeten uitzoeken.
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 13 jun 2022 18:06
door PeterPeters1966
RTFC
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 13 jun 2022 18:58
door Feinel
KPN kan je ook niet zo snel een sms sturen. Je zit in een ander land op het netwerk van een andere provider. KPN ziet dan niet realtime wat je verbruikt. Die gegevens worden tussen providers onderling om de zoveel uur gedeeld, dan is het al te laat, binnen europa misschien wat sneller maar dan nog, je bent hier altijd zelf verantwoordelijk voor.
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 13 jun 2022 18:59
door PGros
Op de site van KPN:
Bescherming Internetkosten staat automatisch aan
Jouw internet wordt automatisch geblokkeerd wanneer je de grens bereikt van € 60,50, daar hoef je niets voor te doen. Sms JA naar 1330 om aan te geven dat je gebruik van internet of e-mail tegen normaal tarief wilt voortzetten.
Als je dus geen JA naar 1330 hebt gestuurd zou je dit niet mogen overkomen. Lijkt me dat je bezwaar kan maken tegen dit hoge bedrag.
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 13 jun 2022 19:15
door Lady1234
Tegen welk normaal tarief?
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 13 jun 2022 19:21
door PGros
Normaal tarief is betalen per mb en kost 2,50 per mb
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 13 jun 2022 19:23
door Lady1234
Maar de Ts was iets aan het downloaden, dan wordt uiteraard niet onderwijl het internet verbroken.
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 13 jun 2022 19:24
door PGros
Je kunt buiten je Extra Bundel voor € 60,50 per maand aan kosten maken voor internet. Als je deze limiet hebt bereikt, kun je niet meer mobiel internetten in het buitenland, tenzij je daar expliciet toestemming voor geeft via een sms met de tekst JA naar 1330. Je krijgt daarna geen waarschuwing meer over de mogelijk hoge kosten die je dan maakt.
Downloaden is ook internet gebruiken. Een film kijken ook. Dat moet gewoon stoppen en dan moet je eerst toestemming geven of een bundel kopen.
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 13 jun 2022 19:54
door sylvesterb
Annobo schreef: ↑13 jun 2022 12:00
Blijkt dat ik op de vlucht haven in Curaçao in 1 uur tijd!!!!!! 3200 mb verbruikt heb.
Moest daar een covid document downloaden.
Een Covid document is geen 3,2GB maximaal een paar MB en in extreme voorbeelden 100MB maar zeker geen 3,2GB. Wel erg netjes van KPN dat ze uit coulance 50% laten vervallen, dit had niet gehoeven.
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 13 jun 2022 20:29
door PeterPeters1966
PGros schreef: ↑13 jun 2022 19:24
Je kunt buiten je Extra Bundel voor € 60,50 per maand aan kosten maken voor internet. Als je deze limiet hebt bereikt, kun je niet meer mobiel internetten in het buitenland, tenzij je daar expliciet toestemming voor geeft via een sms met de tekst JA naar 1330. Je krijgt daarna geen waarschuwing meer over de mogelijk hoge kosten die je dan maakt.
Downloaden is ook internet gebruiken. Een film kijken ook. Dat moet gewoon stoppen en dan moet je eerst toestemming geven of een bundel kopen.
Maar als je in zo'n korte tijd 3,2GB verstookt zoals TS heeft gedaan, dan heeft KPN helemaal niet de tijd om het zo af te handelen. In een uur tijd een gemiddeld maandquotum downloaden is geen normaal gedrag en daar is geen enkel netwerk op voorbereid.
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 13 jun 2022 20:32
door PeterPeters1966
Annobo schreef: ↑13 jun 2022 12:00
Ben naar Curaçao op vakantie geweest.
En werd onaangenaam verrast door een factuur van KPN.
Blijkt dat ik op de vlucht haven in Curaçao in 1 uur tijd!!!!!! 3200 mb verbruikt heb.
Moest daar een covid document downloaden.
Op de nota staan 52 blokjes van 58.5 mb.
Dat zal niet van dat documentje zijn. Het lijkt er eerder op dat er een stream (op de achtergrond?) actief was. Misschien een film gestart toen je op wifi zat en dat die nog bezig was toen je op 4G ging? Hoeveel datagebruik geeft je telefoon aan? (En welke apps hebben het gebruikt?)
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 13 jun 2022 20:54
door Seinhuis
Ik denk dat er niks tegen te doen valt. U had ook op Schiphol kunnen downloaden of kunnen uitprinten of gebruik kunnen maken van een WiFi punt.
U kunt naar
www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... ediensten/. Maar dan moet u bewijzen dat u niet zoveel data hebt verbruikt.
Hoe er zoveel data in 1 uur op kan daar heb ik geen verklaring voor. De meeste telefoons kunnen aangeven welke apps er zijn gebruikt.
Neem eventueel contact op met uw rechtsbijstandverzekering of
www.juridischloket.nl. Maar afhankelijk van de precieze informatie gok ik dat u misschien blij mag zijn met de aanbod van KPN.
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 13 jun 2022 21:01
door Ivo.w
De hoeveelheid dat duidt op het streamen van videobeelden. Het komt ongeveer overeen met 1 uur flim kijken op HD kwaliteit.
@Peter: natuurlijk kan de provider wel direct de boel afkappen zodra de limiet bereikt is.
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 13 jun 2022 21:15
door NeoDutchio
Ivo.w schreef: ↑13 jun 2022 21:01
@Peter: natuurlijk kan de provider wel direct de boel afkappen zodra de limiet bereikt is.
Maar dan zal een provider real time inzicht moeten hebben. In Nederland kan dat, in Europa word dat al lastiger, maar buiten Europa zo goed als onmogelijk. Er zit een behoorlijk tijd tussen het internetten van de klant en het doorkrijgen bij de provider in Nederland.
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 13 jun 2022 22:12
door PGros
Als een provider die niet zou kunnen moeten ze het ook zeker niet beloven.
En de belofte is juist voor landen buiten Europa
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 13 jun 2022 23:16
door 16again
Lady1234 schreef: ↑13 jun 2022 19:23
Maar de Ts was iets aan het downloaden, dan wordt uiteraard niet onderwijl het internet verbroken.
Waarom niet?
PGros schreef: ↑13 jun 2022 18:59
Op de site van KPN:
Bescherming Internetkosten staat automatisch aan
Jouw internet wordt automatisch geblokkeerd wanneer je de grens bereikt van € 60,50, daar hoef je niets voor te doen. Sms JA naar 1330 om aan te geven dat je gebruik van internet of e-mail tegen normaal tarief wilt voortzetten.
Lady1234 schreef: ↑13 jun 2022 19:15
Tegen welk normaal tarief?
Zonder SMS is dat tarief is niet relevant. Dan is de rekening 60,50 Euro
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 15 jun 2022 07:20
door Ivo.w
NeoDutchio schreef: ↑13 jun 2022 21:15
Maar dan zal een provider real time inzicht moeten hebben. In Nederland kan dat, in Europa word dat al lastiger, maar buiten Europa zo goed als onmogelijk. Er zit een behoorlijk tijd tussen het internetten van de klant en het doorkrijgen bij de provider in Nederland.
Bij gebruik van losse databundels waarbij het internet stopt nadat de vooraf betaalde MB's opgemaakt zijn werkt dat anders prima, bijna tot op de KB nauwkeurig. Vooraf bepaalde limiet bereikt = geen internet meer.
Blijkbaar is de provider dus prima in staat om real-time bij te houden hoeveel data je gebruikt in het verre buitenland.
Ik zie dan ook geen enkele beperking om hetzelfde principe toe te passen wanneer er achteraf betaald moet worden, maar er wél een limiet is ingesteld. Limiet bereikt = internet afkappen.
En als dat technisch toch niet mogelijk is, dan schiet KPN natuurlijk tekort in de informatievoorziening
mits de limiet aan stond. Met limiet kan je volgens KPN immers max €60,50 verbruiken. Dan is een paar duizend euro wel héél veel teveel.
Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat ooit in het verleden de limiet voor internetten in het buitenland is uitgezet en daarna nooit meer opnieuw is geactiveerd door TS. In dat geval is het natuurlijk heel zuur, maar moet de gebruikte data natuurlijk gewoon betaald worden.
Re: Absurde datakosten KPN in het buitenland
Geplaatst: 15 jun 2022 08:13
door witte angora
Naja, ik vraag me af:
- waarom heb je dat Covid-19 formulier niet van huis af meegenomen?
- hoe kan het dat het een uur duurt om dat te downloaden? Normaal is dat in een fractie van een seconde gebeurd.
Ik neem toch aan dat gesprekken tussen Nederland en Curacao toch ook geen uur vertraging hebben.