bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
enno.borgsteede
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2021 11:58

bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door enno.borgsteede »

Ik ben begin vorig jaar gestopt met werken, en leef van mijn spaargeld. Ik heb dus geen inkomen, en kom in theorie in aanmerking voor energietoeslag.

Bij het aanvragen hiervan heb ik echter een probleem, omdat men een bewijs vraagt voor mijn inkomen. En dat heb ik niet, want als ik geen salaris krijg, krijg ik niet elke maand € 0 overgemaakt, maar is er geen overboeking waarmee ik iets kan bewijzen.

Hoe zou ik dat wel kunnen doen? Ik heb de vraag ook bij de betrokken instantie gesteld, maar nog geen antwoord ontvangen. Zelf denk ik eventueel aan de toekenning van de zorgtoeslag.

Lady1234
Berichten: 27311
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien helpt de salarisopgave van verleden jaar, waaruit blijkt wanneer u gestopt bent met werken en dus inkomen vergaren.

peter17111962
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door peter17111962 »

U zou U moeten schamen voor deze vraag. Deze toeslag is bedoeld voor iemand die het moeilijk heeft om rond te komen.
Ik weet ook wel dat volgens de letter van de wet dat U daar voor in aanmerking komt, maar het is nou erg lastig zo niet vrijwel
onmogelijk om de regels voor een toeslag zo op te stellen dat niemand die daar eigenlijk geen recht op heeft dat die daar niet
oneigenlijk van gaat profiteren. Het zou U eigenlijk een goed gevoel moeten geven dat U dit totaal niet nodig heeft.

Erthanax
Berichten: 9798
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Heeft u die vraag per e-mail gesteld? Wellicht krijgt u sneller antwoord als u telefonisch contact opneemt.

U zou ook een overzicht van alle bij- en afschrijvingen kunnen maken. Daaruit blijkt dan dat uw enige "inkomsten" van uw spaarrekening komen. De afschrijvingen kunt u zwart lakken.

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door k2p »


gosewijn
Berichten: 2897
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door gosewijn »

fonsflons schreef:
15 jun 2022 18:01
peter17111962 schreef:
15 jun 2022 17:38
U zou U moeten schamen voor deze vraag. Deze toeslag is bedoeld voor iemand die het moeilijk heeft om rond te komen.
Ik weet ook wel dat volgens de letter van de wet dat U daar voor in aanmerking komt, maar het is nou erg lastig zo niet vrijwel
onmogelijk om de regels voor een toeslag zo op te stellen dat niemand die daar eigenlijk geen recht op heeft dat die daar niet
oneigenlijk van gaat profiteren. Het zou U eigenlijk een goed gevoel moeten geven dat U dit totaal niet nodig heeft.
Wat een onzin. Leven van je spaargeld wil niet zeggen dat het een bodemloze put is, en daarnaast...wie ben jij om daarover te oordelen?
Inderdaad dom gel.l

16again
Berichten: 16187
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door 16again »

peter17111962 schreef:
15 jun 2022 17:38
U zou U moeten schamen voor deze vraag. Deze toeslag is bedoeld voor iemand die het moeilijk heeft om rond te komen.
Ik weet ook wel dat volgens de letter van de wet dat U daar voor in aanmerking komt, maar het is nou erg lastig zo niet vrijwel
onmogelijk om de regels voor een toeslag zo op te stellen dat niemand die daar eigenlijk geen recht op heeft dat die daar niet
oneigenlijk van gaat profiteren. Het zou U eigenlijk een goed gevoel moeten geven dat U dit totaal niet nodig heeft.
Zijn er al niet veels te veel regeltjes, die nivellerend werken?
Als ik sigaren koopt, vraagt men toch ook niet eerst mijn inkomen, om de prijs al dan niet bij te stellen.

Lady1234
Berichten: 27311
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

k2p schreef:
15 jun 2022 18:10
Vraag een inkomensverklaring aan.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... verklaring
Die gaat over vorig jaar.

PGros
Berichten: 1163
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door PGros »

snuffel1 schreef:
15 jun 2022 19:26
...als u geen bewijsbaar inkomen hebt kan de hoogte van dat inkomen ook niet vastgesteld worden.
Als je geen bewijsbaar inkomen heb kan ik zelfs vaststellen dat het inkomen 0,0 is. Dat moet een ambtenaar toch ook kunnen?

16again
Berichten: 16187
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
15 jun 2022 19:26
Ik begrijp uw vraag wel maar als u geen bewijsbaar inkomen hebt kan de hoogte van dat inkomen ook niet vastgesteld worden.
De belastingdienst kan dat weldegelijk.
En loonstrookjes overleggen zegt niet zo veel. Als je 2 baantjes hebt, kun je er maar 1 laten zien.

Lady1234
Berichten: 27311
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoogte van vermogen is niet van belang voor die toeslag.

Mijns inziens geeft de belastingdienst geen inkomensverklaringen af over het lopende jaar

Kokka1
Berichten: 415
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door Kokka1 »

peter17111962 schreef:
15 jun 2022 17:38
U zou U moeten schamen voor deze vraag.
Ik zou willen dat er meer mensen zijn zoals TS. Iemand die zijn zaakjes dusdanig voor elkaar heeft dat hij ,zonder de samenleving daarvoor op te laten draaien, kan leven van zn opgebouwde spaargeld. Stel je eens voor hoeveel belasting hij al betaald heeft voor er genoeg overblijft om dit te kunnen doen. Ik vind het geweldig! Ik gun hem dit extraatje

Nijogeth
Berichten: 10152
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij moet een aantal rekeningafschriften toch voldoende zijn om te bewijzen dat er geen inkomen is en alleen uitgaven zijn?

Lowieze
Berichten: 6682
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kokka1 schreef:
15 jun 2022 20:58

Ik zou willen dat er meer mensen zijn zoals TS. Iemand die zijn zaakjes dusdanig voor elkaar heeft dat hij ,zonder de samenleving daarvoor op te laten draaien, kan leven van zn opgebouwde spaargeld. Stel je eens voor hoeveel belasting hij al betaald heeft voor er genoeg overblijft om dit te kunnen doen. Ik vind het geweldig! Ik gun hem dit extraatje
Hm, TS krijgt kennelijk wel zorgtoeslag, dus zonder de samenleving daarvoor op te laten draaien is niet helemaal waar.
Hij/zij schrijft immers: “hoe zou ik dat wel kunnen doen? ( ……)Zelf denk ik eventueel aan de toekenning van de zorgtoeslag.”

16again
Berichten: 16187
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
16 jun 2022 07:38
Hm, TS krijgt kennelijk wel zorgtoeslag, dus zonder de samenleving daarvoor op te laten draaien is niet helemaal waar.
Non-discussie. Maar zorgtoeslag kent weldegelijk een vermogenstoets

Nevyn
Berichten: 1321
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door Nevyn »

heet leven van je spaargeld niet rentenieren?
Dus er is wel zeker een inkomen uit eigen vermogen.

Erthanax
Berichten: 9798
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat heet inderdaad rentenieren, maar er is verschil tussen vermogen en inkomen uit vermogen. Geld dat je opneemt van de spaarrekening is geen inkomen.

Nevyn
Berichten: 1321
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door Nevyn »

Erthanax schreef:
16 jun 2022 11:14
Dat heet inderdaad rentenieren, maar er is verschil tussen vermogen en inkomen uit vermogen. Geld dat je opneemt van de spaarrekening is geen inkomen.
Een kameraad van mij renteniert al 5 jaar .
Door zijn vermogen heeft hij geen recht op toeslagen

Moneyman
Berichten: 30364
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
16 jun 2022 11:14
Geld dat je opneemt van de spaarrekening is geen inkomen.
Logisch ook: er "komt niets in", er gaat juist iets uit.

PGros
Berichten: 1163
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: bewijzen dat je geen inkomen hebt

Ongelezen bericht door PGros »

Dat hangt van de hoogte van het vermogen af. Als iemand met een klein vermogen de tijd tot AOW overbrugt dan kan die wel toeslagen krijgen. Zorg toeslag krijg je bijvoorbeeld tot 120.000 vermogen

Plaats reactie