Oxxio rekent extreem hoge, onbekende tarieven
Geplaatst: 03 aug 2022 11:06
Goeiemorgen.
Ik maak deze post aan omdat ik al een tijdje met mijn handen in het haar zit bij onze energieleverancier Oxxio.
Laten we beginnen bij het feit dat ik elke maand via de app kan inzien wat we hebben verbruikt. Ook krijg ik hier een mail van met de kosten die we die maand hebben gemaakt. In ons vorige huis (1 deur verder in ons appartementencomplex) kregen we elk jaar geld terug van Oxxio. We betaalden 100,- en verbruikte praktisch de helft.
Nu zijn we verhuisd begin van het jaar, een voordeur verder in hetzelfde appartementencomplex. We hebben we er enkel een slaapkamer bij. Echter is er aan apparatuur niks veranderd en staat er precies hetzelfde in huis als in het vorige huis. We werken allebei fulltime en zijn in de weekenden amper thuis. (Ook gebruiken we eigenlijk amper de verwarming)
Nu is het me opgevallen dat in de vorige woning in de app netjes elke maand de bedragen staan aangegeven. Dit was elke maand 40/50 euro. Plotseling net voordat de jaarnota binnenkwam, schoof alles naar 80 a 90,-. Ik heb hier Oxxio al een aantal keer over gebeld maar niemand wil mij vertellen hoe dit in elkaar steekt. Echter kregen we gewoon geld terug aan het einde van het jaar, dus heb ik het maar gelaten voor wat het was.
Nu in het nieuwe huis beginnen de rare streken. We zijn op de hoogte dat ons contract inmiddels verlopen was, en we dus met de nieuwe energietarieven mee moesten gaan. Deze zijn soms lager, soms hoger (zie afbeelding 3). Echter is dit nog lager dan wat nieuwe klanten tegenwoordig moeten betalen. Ook dit is overal duidelijk aangegeven en we zien inderdaad dat onze maandelijkse kosten iets hoger liggen dan normaal. Daarom hebben we onze maandelijkse kosten verhoogd naar 120,- zodat we altijd netjes ruim boven het verbruik blijven betalen om problemen te voorkomen.
Elke maand zijn de kosten wederom weergegeven in de app (zie afbeelding 1). We betalen dus ruim boven wat we verbruiken en alles lijkt dus goed te gaan. Echter wat mij heel erg dwars zit en wat mij vooral continue achtervolgt is dat ik in de app continue de volgende melding krijg als ik de app open (zie afbeelding 2). Ik heb hier Oxxio ook al meerdere malen over gebeld. Nogmaals ik ben me op de hoogte van de stijgende energietarieven, maar ten opzichte van onze vorige woning, en het verbruik die de app aangeeft kan ik me niet voorstellen dat we meer dan 1400,- euro moeten bij betalen voor een 2-persoons huishouden in een appartement van net 75m2. Het probleem blijft dat niemand van Oxxio weet waardoor dit komt, en het enige wat ze me blijven zeggen is dat ik dan maar even mijn maandbedrag moet verhogen en dat ze er achteraan gaan, echter weten we allemaal dat je er nooit meer wat over terug hoort.
Ik voel me nogal in de steek gelaten en ik weet niet echt wat ik met dit probleem kan doen want het moet wel duidelijk zijn dat hier dingen niet helemaal goed gaan. Ze hebben me laten weten dat ze een onderzoek in de meterkast kunnen starten, maar als daar niks fout blijkt te zijn er 800,- in rekening word gebracht. Vind ik ook een beetje een omslachtig idee.
Zijn er meer mensen met dezelfde problemen, die hier al een oplossing voor hebben of erover willen sparren? Ik hoor het graag!
Groet,
Ricardo
Ik maak deze post aan omdat ik al een tijdje met mijn handen in het haar zit bij onze energieleverancier Oxxio.
Laten we beginnen bij het feit dat ik elke maand via de app kan inzien wat we hebben verbruikt. Ook krijg ik hier een mail van met de kosten die we die maand hebben gemaakt. In ons vorige huis (1 deur verder in ons appartementencomplex) kregen we elk jaar geld terug van Oxxio. We betaalden 100,- en verbruikte praktisch de helft.
Nu zijn we verhuisd begin van het jaar, een voordeur verder in hetzelfde appartementencomplex. We hebben we er enkel een slaapkamer bij. Echter is er aan apparatuur niks veranderd en staat er precies hetzelfde in huis als in het vorige huis. We werken allebei fulltime en zijn in de weekenden amper thuis. (Ook gebruiken we eigenlijk amper de verwarming)
Nu is het me opgevallen dat in de vorige woning in de app netjes elke maand de bedragen staan aangegeven. Dit was elke maand 40/50 euro. Plotseling net voordat de jaarnota binnenkwam, schoof alles naar 80 a 90,-. Ik heb hier Oxxio al een aantal keer over gebeld maar niemand wil mij vertellen hoe dit in elkaar steekt. Echter kregen we gewoon geld terug aan het einde van het jaar, dus heb ik het maar gelaten voor wat het was.
Nu in het nieuwe huis beginnen de rare streken. We zijn op de hoogte dat ons contract inmiddels verlopen was, en we dus met de nieuwe energietarieven mee moesten gaan. Deze zijn soms lager, soms hoger (zie afbeelding 3). Echter is dit nog lager dan wat nieuwe klanten tegenwoordig moeten betalen. Ook dit is overal duidelijk aangegeven en we zien inderdaad dat onze maandelijkse kosten iets hoger liggen dan normaal. Daarom hebben we onze maandelijkse kosten verhoogd naar 120,- zodat we altijd netjes ruim boven het verbruik blijven betalen om problemen te voorkomen.
Elke maand zijn de kosten wederom weergegeven in de app (zie afbeelding 1). We betalen dus ruim boven wat we verbruiken en alles lijkt dus goed te gaan. Echter wat mij heel erg dwars zit en wat mij vooral continue achtervolgt is dat ik in de app continue de volgende melding krijg als ik de app open (zie afbeelding 2). Ik heb hier Oxxio ook al meerdere malen over gebeld. Nogmaals ik ben me op de hoogte van de stijgende energietarieven, maar ten opzichte van onze vorige woning, en het verbruik die de app aangeeft kan ik me niet voorstellen dat we meer dan 1400,- euro moeten bij betalen voor een 2-persoons huishouden in een appartement van net 75m2. Het probleem blijft dat niemand van Oxxio weet waardoor dit komt, en het enige wat ze me blijven zeggen is dat ik dan maar even mijn maandbedrag moet verhogen en dat ze er achteraan gaan, echter weten we allemaal dat je er nooit meer wat over terug hoort.
Ik voel me nogal in de steek gelaten en ik weet niet echt wat ik met dit probleem kan doen want het moet wel duidelijk zijn dat hier dingen niet helemaal goed gaan. Ze hebben me laten weten dat ze een onderzoek in de meterkast kunnen starten, maar als daar niks fout blijkt te zijn er 800,- in rekening word gebracht. Vind ik ook een beetje een omslachtig idee.
Zijn er meer mensen met dezelfde problemen, die hier al een oplossing voor hebben of erover willen sparren? Ik hoor het graag!
Groet,
Ricardo