Pagina 1 van 2

Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 27 sep 2022 20:04
door Vereniging
Samen met twee andere kunstenaars hebben wij medio juli van dit jaar een bestuursfunctie gekregen in een kunstenaars vereniging. Hiermee hebben wij een heel nieuw bestuur gekregen. Wij proberen met z’n allen betaalbare ateliers voor onszelf te behouden. Om de vereniging draaiend te houden is het van belang de ING rekening van de vereniging over te schrijven op de namen van de nieuwe bestuurders. Op 26 augustus jl. zijn namen, paspoort kopieën enz. naar de ING gestuurd. Op 7 september is dat nogmaals gebeurd. Op de ING website kan je het nl. zelf regelen. Formulieren invullen, uitprinten, ondertekenen, en samen met de kopieën van de documenten in de brievenbus. Onderaan het formulier staat dat de ING binnen 5 dagen reactie geeft en de betaalpassen bij een kantoor opgehaald kunnen worden. Simpel toch? Vergeet het maar. Ik heb 2 keer een enveloppe met inhoud naar Leeuwarden gestuurd. Waarvan één samen met een medewerker van een ING kantoor ingevuld. Ik heb telefonisch contact gehad met de ING (na 3 kwartier wachten) Ik heb zoals gevraagd de formulieren met kopieën van documenten digitaal nogmaals naar de ING gestuurd, maar heb nog altijd geen reactie gekregen. Na recentelijk (dat is dus meer dan een maand later) een tweede keer bellen (weer een half uur wachten) krijg ik te horen dat de betreffende afdeling een achterstand heeft. Blijkbaar kan het nog wel twee weken duren voordat ik reactie van de iNG krijg.
Ik wil mij als nieuwe bestuurder natuurlijk van mijn beste kant laten zien en goed besturen, maar ik kan niet in de ING rekening omdat deze bank niet reageert. Kan iemand mij misschien vertellen wat hier aan de hand is? Waarom kan een bank een organisatie van kunstenaars, die toch al niet veel te verteren hebben, zo in de problemen brengen en dat afdoen met achterstand bij een afdeling? Een simpele handeling hoeft toch niet bijna twee maanden te duren? Bij wijze van spreken; wat gebeurt er wanneer een klant vanwege zijn/haar persoonlijke "achterstand" te laat is met de hypotheek betalen? Dan kom die voor 5 jaar in het BKR register. Met alle gevolgen van dien.

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 28 sep 2022 10:24
door Erthanax
Waarom het zo lang duurt, heeft ING u al laten weten:
Vereniging schreef:
27 sep 2022 20:04
(...) krijg ik te horen dat de betreffende afdeling een achterstand heeft.
Dat u dit antwoord onbevredigend en onaanvaardbaar vindt, kan ik me goed voorstellen. U kunt een klacht indienen bij ING, al zal dat niet heel snel een oplossing brengen.

Wellicht kunt u in de tussentijd nog toegang krijgen tot de rekening via het oude bestuur. Juridisch is dat misschien nogal twijfelachtig, maar in goed overleg en in alle openheid is het mogelijk een praktische, tijdelijke oplossing.

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 28 sep 2022 11:14
door Vereniging
Beste Erthanax, Hartelijk dank voor uw antwoord. Een klacht indienen bij de ING zelf zie ik on twee redenen van af. Ik wil graag toegang krijgen tot de rekening en ik weet niet welke consequenties een klacht heeft voor de verwerking daarvan. Teveel complicaties zal de zaak waarschijnlijk vertragen of geheel stagneren. De tweede reden is dat het hier misschien wel een beetje gaat over dat "de slager zijn eigen vlees keurt".
Toegang tot de rekening ligt intern een beetje gevoelig. Het vorige bestuur is op een niet prettige manier weg gegaan. Dat de betreffende afdeling een achterstand heeft is inderdaad onbevredigend. Tijdelijk meer personeel aannemen om de achterstanden weg te werken zou bevredigender zijn.

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 28 sep 2022 11:24
door Vereniging
Hebben andere mensen hier ook ervaring mee? En hoe is het duidelijk te maken aan de ING dat het niet kan om te beloven dat een reactie 5 dagen in beslag neemt maar in werkelijkheid bijna twee maanden duurt.

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 28 sep 2022 12:38
door Erthanax
Het is een vervelende toestand, dat is duidelijk. Ik zie geen andere mogelijkheid om ING in beweging te krijgen dan een klacht in te dienen.

De afhandeling van uw klacht zal de verwerking van uw aanvraag niet compliceren of vertragen. Eerder het tegendeel: uw aanvraag ligt gewoon ergens op een stapel. Als de interne klachtencommissie navraag doet, is er meer kans dat die snel opgezicht en verwerkt wordt, waarna u van de klachtencommissie een uitgebreid nietszeggend antwoord krijgt (veel begrip, excuses, maar ja corona, ziekteverzuim, personeelstekort, IT-problemen, enz.)

Pas als uw klacht niet naar behoren door ING wordt opgelost, kunt u het hogerop zoeken en een klacht indienen bij het Kifid.

Een andere mogelijkheid zijn misschien sociale media (Facebook, Twitter of Instagram, misschien zelfs LinkedIn). Als u daar uw ongenoegen uit, is er ook een kleine kans dat ING de afhandeling eerder oppakt.

U zou ING ook een ingebrekestelling kunnen sturen en een redelijke termijn stellen, bv twee weken (hoewel hun eigen vijf dagen ook verdedigbaar is). Maar als ING daar ook niet adequaat op reageert, moet u naar de rechter. Dat lijkt me ook niet snel tot een oplossing te leiden.

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 28 sep 2022 12:50
door Len123
Ga voor de verandering eens naar een goede bank, eentje die ook nog kantoren met mensen erin heeft, namelijk de SNS.
Ik ben nu 3 jaar terug over gestapt na belachelijke (nieuwe voorwaarden en regels) van de Rabo naar de SNS, geen moment spijt van gehad en als ik om me heen hoor hoeveel problemen mensen hebben bij de 3 "grote" banken, ABN/Amro, ING en Rabo, dat wil je echt niet weten.
Ik ben reuze blij met de SNS, met echte mensen die je te woord staan en ook nog een heerlijk bakkie koffie serveren!
EN, indien gewenst, alles heel makkelijk via Internet zelf regelen en kom je er niet uit, gewoon ff bellen zonder uren in de wacht te hangen, kijk dat noem ik dus SERVICE (ja juist, met hoofdletters)

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 28 sep 2022 12:53
door Vereniging
Wederom hartelijk dank voor uw reactie Erthanax.
Ik zal zeker geen rechtszaak tegen de ING gaan voeren om dit probleem. Maar u heeft mij wel overgehaald om een klacht in te dienen bij ING. Overigens wil Kifid deze zaak niet oppakken omdat het een vereniging betreft. Zij zijn er, naar eigen zeggen, alleen voor particuliere consumenten van financiële instellingen.

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 28 sep 2022 12:58
door Vereniging
Len123 schreef:
28 sep 2022 12:50
Ga voor de verandering eens naar een goede bank, eentje die ook nog kantoren met mensen erin heeft, namelijk de SNS.

Dank je Len123 voor de goede suggestie. Ik ga het bij de andere bestuurders aankaarten. Kun je mij melden hoe lang het bij de SNS duurt voordat een nieuwe rekening klaar is voor gebruik? Bij "de drie grote banken" blijkt dit ook weken te duren.

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 28 sep 2022 13:30
door LaurensR
Als je overstapt naar een andere bank vraag ik mij af, hoe je het saldo denkt over te schrijven.

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 28 sep 2022 13:42
door JozJan
Len123 schreef:
28 sep 2022 12:50
Ga voor de verandering eens naar een goede bank, eentje die ook nog kantoren met mensen erin heeft, namelijk de SNS.
Ik ben nu 3 jaar terug over gestapt na belachelijke (nieuwe voorwaarden en regels) van de Rabo naar de SNS, geen moment spijt van gehad en als ik om me heen hoor hoeveel problemen mensen hebben bij de 3 "grote" banken, ABN/Amro, ING en Rabo, dat wil je echt niet weten.
Ik ben reuze blij met de SNS, met echte mensen die je te woord staan en ook nog een heerlijk bakkie koffie serveren!
EN, indien gewenst, alles heel makkelijk via Internet zelf regelen en kom je er niet uit, gewoon ff bellen zonder uren in de wacht te hangen, kijk dat noem ik dus SERVICE (ja juist, met hoofdletters)
Dat je je eigen post liket zegt wel genoeg. Pff, zeker te weten dat er méér dan genoeg mensen te vinden zijn die dezelfde klachten bij SNS hebben. Laten we vooral niet de illusie werken dat dat een veel 'betere' en 'servicegerichte' bank zou zijn.

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 28 sep 2022 15:48
door hayden
wel U bent zeker niet alleen met dit probleem,
jaren geleden was ik penningmeester van onze bowlingclub, als U denkt dat na beeindeging
van deze functie alles was opgelost komt U bedrogen uit.
nu 3 jaar later en zeer veel pogingen om mij van de lijst te laten halen
sta ik nog steeds op de lijst als verantwoordelijke penningmeester,
en ik kan er niets aan doen, het bestuur gaat nu gewoon verder,
met het innen van contributie en het betalen van rekeningen
dus maakt U zich geen illusie
met vriendelijke groet hayden

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 28 sep 2022 16:41
door Len123
Vereniging schreef:
28 sep 2022 12:58
Len123 schreef:
28 sep 2022 12:50
Ga voor de verandering eens naar een goede bank, eentje die ook nog kantoren met mensen erin heeft, namelijk de SNS.

Dank je Len123 voor de goede suggestie. Ik ga het bij de andere bestuurders aankaarten. Kun je mij melden hoe lang het bij de SNS duurt voordat een nieuwe rekening klaar is voor gebruik? Bij "de drie grote banken" blijkt dit ook weken te duren.
Als je zelf langs gaat kun je erop wachten, een paar dagen later heb je je pas en code al in huis, maximaal 5 dagen staat daarvoor.

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 28 sep 2022 16:50
door Lady1234
Het gaat hier wel over een rekening voor een vereniging. Niet te vergelijken met een particulier persoon.

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 28 sep 2022 17:28
door Vereniging
Lady1234 schreef:
28 sep 2022 16:50
Het gaat hier wel over een rekening voor een vereniging. Niet te vergelijken met een particulier persoon.
Hoe bedoel je? Het is een gewone betaalrekening waar bedragen in komen en uit gaan. Het wordt beheerd door gewone mensen die zonder winstbejag een vereniging proberen overeind te houden. Geen investeringen, geen aandeelhouders, geen schulden, geen hypotheken enz.

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 28 sep 2022 17:30
door Vereniging
LaurensR schreef:
28 sep 2022 13:30
Als je overstapt naar een andere bank vraag ik mij af, hoe je het saldo denkt over te schrijven.
Dat zal ik moeten vragen aan de vertrokken bestuurders, als die niet al uitgeschreven zijn door de ING.

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 28 sep 2022 17:34
door Vereniging
JozJan schreef:
28 sep 2022 13:42
zeker te weten dat er méér dan genoeg mensen te vinden zijn die dezelfde klachten bij SNS hebben.
Ik hoop dat die mensen zich melden en in dit onderwerp laten weten hoe het bij de SNS gesteld is.

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 28 sep 2022 17:58
door Lady1234
U betaalt al meer kosten per maand omdat het een rekening voor een vereniging is.

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 28 sep 2022 18:20
door Nijogeth
Vereniging schreef:
28 sep 2022 17:34
JozJan schreef:
28 sep 2022 13:42
zeker te weten dat er méér dan genoeg mensen te vinden zijn die dezelfde klachten bij SNS hebben.
Ik hoop dat die mensen zich melden en in dit onderwerp laten weten hoe het bij de SNS gesteld is.
Die kans is klein, dus hier een greep:
https://nl.trustpilot.com/review/snsbank.nl

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 28 sep 2022 18:55
door Jablan
Vereniging schreef:
27 sep 2022 20:04
Samen met twee andere kunstenaars hebben wij medio juli van dit jaar een bestuursfunctie gekregen in een kunstenaars vereniging. Hiermee hebben wij een heel nieuw bestuur gekregen.

[...]

Om de vereniging draaiend te houden is het van belang de ING rekening van de vereniging over te schrijven op de namen van de nieuwe bestuurders.

[...]

Kan iemand mij misschien vertellen wat hier aan de hand is?
Speculatief/niet eerder genoemd. Je bent bestuurder en daarmee aansprakelijk. Vanwege de WWFT moet de ING nu eerst onderzoeken of je wel 'veilig' bent om als klant te hebben en pas bij een positief bericht wordt je wijziging verwerkt. Het zal hangen bij de afdeling, die nieuwe zakelijke klanten moet goedkeuren.
(Bel de klantenservice van de ING en vraag direct of het hierop hangt. Bij een ontwijkende reactie is het antwoord 'ja'.)

Bij andere banken zal je tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Re: Waarom heeft de ING zo lang nodig om een rekening op een andere naam te zetten?

Geplaatst: 16 okt 2022 12:13
door Vereniging
Jablan schreef:
28 sep 2022 18:55
Vereniging schreef:
27 sep 2022 20:04
Samen met twee andere kunstenaars hebben wij medio juli van dit jaar een bestuursfunctie gekregen in een kunstenaars vereniging. Hiermee hebben wij een heel nieuw bestuur gekregen.

[...]

Om de vereniging draaiend te houden is het van belang de ING rekening van de vereniging over te schrijven op de namen van de nieuwe bestuurders.

[...]

Kan iemand mij misschien vertellen wat hier aan de hand is?
Speculatief/niet eerder genoemd. Je bent bestuurder en daarmee aansprakelijk. Vanwege de WWFT moet de ING nu eerst onderzoeken of je wel 'veilig' bent om als klant te hebben en pas bij een positief bericht wordt je wijziging verwerkt. Het zal hangen bij de afdeling, die nieuwe zakelijke klanten moet goedkeuren.
(Bel de klantenservice van de ING en vraag direct of het hierop hangt. Bij een ontwijkende reactie is het antwoord 'ja'.)

Bij andere banken zal je tegen hetzelfde probleem aanlopen.
Beste Jablan.
Ben even niet op het forum geweest. Excuses voor de late reactie. Hartelijk dank voor de informatie over de WWFT. Het is niet leuk meer om met banken te werken. Helaas hebben wij ze nog steeds nodig. Bij overdracht van een zakelijke rekening staat op de website van de ING dat deze klus binnen 5 werkdagen geklaard is. Ik heb op 26 augustus mijn aanvraag ingediend. Het is nu 16 oktober en nog steeds niets vernomen van onze ING bank. Zowel ik als mijn voorzitter zijn al vanaf de oprichting van ING (Overname van de Postbank) klant van deze bank. Wij hebben nooit iets onrechtmatig gedaan of voor langere tijd voor een hoog bedrag rood gestaan. Daar zou de ING toch voldoende vertrouwen in moeten hebben en geen 7 weken nodig moeten hebben om dat uit te zoeken.