Rookmelders geven 1 x per maand vals alarm
Geplaatst: 26 okt 2022 18:39
Ik heb sinds een maand of acht 7 rookmelders en 1 koolmonoxide melder hangen van Elro, gekoppeld via de K1 connector. Het koppelen ging redelijk gemakkelijk.
Maar, in deze acht maanden zijn er 7 (!) valse meldingen geweest van bijna alle melders, en op de meest ongewenste momenten. Lees; midden in de nacht, met alle gevolgen van dien. Een kind dat compleet overstuur is bijvoorbeeld, en dat wordt uiteraard na elke valse melding alleen maar erger.
De reactie van Elro is dat je de melders regelmatig dient schoon te maken (1 x per maand) en de melders van binnen complex zijn vanwege spiegeltjes en lasertjes, en dat zij voldoen aan de europese normering. Dit kan allemaal zijn maar dan is het concept van het product wat mij betreft imperfekt. Ik beveel deze melders dus niet aan.
Elro biedt aan om de spullen terug te sturen zodat zij deze kunnen testen. Ik heb geen idee hoe zij dit doen, en in welke omstandigheden. Maar, mochten zij geen defect ontdekken dan mag ik de kosten betalen van die test. Geen idee wat me dat zou kosten. Ik vind dit een kwalijke manier van werken. Je zet iemand hiermee onder druk. De reden dat ik de melders heb is vanwege veiligheid. Sinds het laatste nachtelijke avontuur (twee weken geleden) heb ik alle melders gedeactiveerd en wil ik deze terugsturen, ik wil dit spul gewoon niet meer in mijn huis hebben hangen. Maar Elro komt niet over de brug. Inmiddels zijn telefonisch niet meer te benaderen.
Ik kom op internet soortgelijke klachten tegen, opvallend; zelfde frequentie van valse alarmen (1x per maand) en ook gedurende de nacht. Moet Elro niet ook naar zichzelf kijken en vaststellen dat de valse alarmen niet zijn wat je mag verwachten als je een rookmelder koopt?
Maar, in deze acht maanden zijn er 7 (!) valse meldingen geweest van bijna alle melders, en op de meest ongewenste momenten. Lees; midden in de nacht, met alle gevolgen van dien. Een kind dat compleet overstuur is bijvoorbeeld, en dat wordt uiteraard na elke valse melding alleen maar erger.
De reactie van Elro is dat je de melders regelmatig dient schoon te maken (1 x per maand) en de melders van binnen complex zijn vanwege spiegeltjes en lasertjes, en dat zij voldoen aan de europese normering. Dit kan allemaal zijn maar dan is het concept van het product wat mij betreft imperfekt. Ik beveel deze melders dus niet aan.
Elro biedt aan om de spullen terug te sturen zodat zij deze kunnen testen. Ik heb geen idee hoe zij dit doen, en in welke omstandigheden. Maar, mochten zij geen defect ontdekken dan mag ik de kosten betalen van die test. Geen idee wat me dat zou kosten. Ik vind dit een kwalijke manier van werken. Je zet iemand hiermee onder druk. De reden dat ik de melders heb is vanwege veiligheid. Sinds het laatste nachtelijke avontuur (twee weken geleden) heb ik alle melders gedeactiveerd en wil ik deze terugsturen, ik wil dit spul gewoon niet meer in mijn huis hebben hangen. Maar Elro komt niet over de brug. Inmiddels zijn telefonisch niet meer te benaderen.
Ik kom op internet soortgelijke klachten tegen, opvallend; zelfde frequentie van valse alarmen (1x per maand) en ook gedurende de nacht. Moet Elro niet ook naar zichzelf kijken en vaststellen dat de valse alarmen niet zijn wat je mag verwachten als je een rookmelder koopt?