HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
Geciteerde klacht waarop wij moment een reactie van HBO MAX afwachten:
17 oktober heb ik een account aangemaakt. Voor mij en mijn vriendin wie doof is. We zagen het filmaanbod en waren blij verrast, want een (volwassenen) tekenfilm welke we aan ‘gehookt’ waren maar helaas niet meer dan twee seizoenen van beschikbaar waren op Netflix, bleek beschikbaar op HBO. Heel de week hadden we uitgekeken tot het moment dat we met popcorn en de verlichting gedimd konden kijken. Eenmaal aangemeld en de app op de tv gedownload te hebben bleek er geen ondertiteling beschikbaar te zijn voor doven en slechthorenden.
Misschien moeilijk te begrijpen maar onze avond was compleet vergalt. Al sinds kinds af aan merkt mijn vriendin namelijk dat ze onbedoeld door een achterlopend land wordt buitengesloten bij onder andere multimedia. (Denk aan het ontbreken van vertolking of ondertitels voor doven en slechthorende bij kinderprogramma’s, tot aan in 2022 ontbreken bij streamings diensten als HBO) ondanks dat ik een HBO afgestudeerde vriendin heb wie midden in de maatschappij staat lijkt ze opgegroeid te zijn in een ander land, wanneer ze geen idee heeft wie verantwoordelijk is voor de uitspraak ‘allememaggies en watzeggie’ ze gaat er sportief mee om maar ik vind het hartverscheurend als ze verteld over hoe zij zich zo buitengesloten heeft gevoeld als kind met de wetenschap dat dit anno 2022 niet of weinig veranderd is.
Om het anders uit te drukken. Je koopt kaartjes voor de bioscoop, eenmaal aangekomen blijkt dat je met de rolstoel niet naar binnen kunt. Bij melding wordt je rechtsomkeert gestuurd en kun je fluiten naar je geld. Dat is nu hoe we bij HBO zijn behandeld. Ik heb op 18 oktober meteen gebeld en het verhaal uitgelegd. Er zou een dossier gemaakt worden, waarvan ik een bevestigingsmail zou krijgen, en waarover ik snel teruggebeld zou worden. Ik heb geen mail ontvangen, en ben niet op de hoogte gehouden.
Vervolgens heb ik gisteren opnieuw gebeld met de ‘klantenservice’ maar ontving de volgende service.
Het was onbekend wat de status was van onze klacht. Er kon niet worden verteld hoe lang het zou gaan duren om een oplossing te vinden. Tijdens het wachten wordt ik niet financieel tegemoetgekomen. Ik kan zonder tegemoetkoming wachten, of opzeggen en niet op de hoogte worden gehouden, zonder geld retour voor de twee maanden dat ik voor een onvolledig product heb betaald. Laat ik het netjes houden, maar het maakt mij furieus dat er zo wordt omgegaan met mensen door jullie klantenservice en dat er in deze tijd zo weinig moeite wordt gedaan voor mensen met een beperking.
Ten eerste wil ik de twee maanden abonnementskosten volledig terug. Ten tweede wil ik dat er op korte termijn een oplossing wordt gevonden voor onze klacht, al is het voor die ene serie waarvoor wij dat specifiek hebben gevraagd. En als slot wil ik excuses en begrip naar mijn vriendin wie dit al haar hele leven moet meemaken. Verplaats u in de situatie als doof iemand wie zich niet of nauwelijks aan de telefoon verstaanbaar kan maken.
Gelukkig spreekt mijn vriendin zoals wij dat noemen ‘spreektaal’. Maar in Nederland is dat voor de meeste doven niet geleerd aan kinderen en moeten zij het doen met enkel gebarentaal. Dit maakt deze groep naast doof, ook stom in de maatschappij waar ze geheel van geïsoleerd raken. Ik hoop dat HBO zich realiseert hoe ernstig dit probleem is en ik hoop dat er op korte termijn adequaat met onze klacht wordt omgegaan. Ondertussen ben ik bezig met nationale omroepen en media om dit landelijke probleem aan te kaarten en op te pakken en mensen zoals mijn vriendin niet achter te laten.
17 oktober heb ik een account aangemaakt. Voor mij en mijn vriendin wie doof is. We zagen het filmaanbod en waren blij verrast, want een (volwassenen) tekenfilm welke we aan ‘gehookt’ waren maar helaas niet meer dan twee seizoenen van beschikbaar waren op Netflix, bleek beschikbaar op HBO. Heel de week hadden we uitgekeken tot het moment dat we met popcorn en de verlichting gedimd konden kijken. Eenmaal aangemeld en de app op de tv gedownload te hebben bleek er geen ondertiteling beschikbaar te zijn voor doven en slechthorenden.
Misschien moeilijk te begrijpen maar onze avond was compleet vergalt. Al sinds kinds af aan merkt mijn vriendin namelijk dat ze onbedoeld door een achterlopend land wordt buitengesloten bij onder andere multimedia. (Denk aan het ontbreken van vertolking of ondertitels voor doven en slechthorende bij kinderprogramma’s, tot aan in 2022 ontbreken bij streamings diensten als HBO) ondanks dat ik een HBO afgestudeerde vriendin heb wie midden in de maatschappij staat lijkt ze opgegroeid te zijn in een ander land, wanneer ze geen idee heeft wie verantwoordelijk is voor de uitspraak ‘allememaggies en watzeggie’ ze gaat er sportief mee om maar ik vind het hartverscheurend als ze verteld over hoe zij zich zo buitengesloten heeft gevoeld als kind met de wetenschap dat dit anno 2022 niet of weinig veranderd is.
Om het anders uit te drukken. Je koopt kaartjes voor de bioscoop, eenmaal aangekomen blijkt dat je met de rolstoel niet naar binnen kunt. Bij melding wordt je rechtsomkeert gestuurd en kun je fluiten naar je geld. Dat is nu hoe we bij HBO zijn behandeld. Ik heb op 18 oktober meteen gebeld en het verhaal uitgelegd. Er zou een dossier gemaakt worden, waarvan ik een bevestigingsmail zou krijgen, en waarover ik snel teruggebeld zou worden. Ik heb geen mail ontvangen, en ben niet op de hoogte gehouden.
Vervolgens heb ik gisteren opnieuw gebeld met de ‘klantenservice’ maar ontving de volgende service.
Het was onbekend wat de status was van onze klacht. Er kon niet worden verteld hoe lang het zou gaan duren om een oplossing te vinden. Tijdens het wachten wordt ik niet financieel tegemoetgekomen. Ik kan zonder tegemoetkoming wachten, of opzeggen en niet op de hoogte worden gehouden, zonder geld retour voor de twee maanden dat ik voor een onvolledig product heb betaald. Laat ik het netjes houden, maar het maakt mij furieus dat er zo wordt omgegaan met mensen door jullie klantenservice en dat er in deze tijd zo weinig moeite wordt gedaan voor mensen met een beperking.
Ten eerste wil ik de twee maanden abonnementskosten volledig terug. Ten tweede wil ik dat er op korte termijn een oplossing wordt gevonden voor onze klacht, al is het voor die ene serie waarvoor wij dat specifiek hebben gevraagd. En als slot wil ik excuses en begrip naar mijn vriendin wie dit al haar hele leven moet meemaken. Verplaats u in de situatie als doof iemand wie zich niet of nauwelijks aan de telefoon verstaanbaar kan maken.
Gelukkig spreekt mijn vriendin zoals wij dat noemen ‘spreektaal’. Maar in Nederland is dat voor de meeste doven niet geleerd aan kinderen en moeten zij het doen met enkel gebarentaal. Dit maakt deze groep naast doof, ook stom in de maatschappij waar ze geheel van geïsoleerd raken. Ik hoop dat HBO zich realiseert hoe ernstig dit probleem is en ik hoop dat er op korte termijn adequaat met onze klacht wordt omgegaan. Ondertussen ben ik bezig met nationale omroepen en media om dit landelijke probleem aan te kaarten en op te pakken en mensen zoals mijn vriendin niet achter te laten.
Re: HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
Was van te voren aangegeven dat er ondertitel voir slechthorenden zouden zijn?
Re: HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
Tombrake schreef: ↑02 nov 2022 10:05
Ik heb even de stukken waar ik niet direct relevantie zie tot de klacht er even uitgehaald.
Relevant hier is of er beloofd was dat er toegang zou zijn voor rolstoelen. Of te wel, was er beloofd door HBO dat alle films en series ondertitels zouden hebben specifiek voor doven en slechthorenden? Als ik kijk wat ze hier aangeven: https://help.hbomax.com/nl-nl/Answer/Detail/000001154 en https://help.hbomax.com/nl-nl/Answer/Detail/000001265Om het anders uit te drukken. Je koopt kaartjes voor de bioscoop, eenmaal aangekomen blijkt dat je met de rolstoel niet naar binnen kunt. Bij melding wordt je rechtsomkeert gestuurd en kun je fluiten naar je geld. Dat is nu hoe we bij HBO zijn behandeld. Ik heb op 18 oktober meteen gebeld en het verhaal uitgelegd. Er zou een dossier gemaakt worden, waarvan ik een bevestigingsmail zou krijgen, en waarover ik snel teruggebeld zou worden. Ik heb geen mail ontvangen, en ben niet op de hoogte gehouden.
Ondertiteling
De meeste programma's en films op HBO Max kunnen worden bekeken met ondertiteling. Tijdens het afspelen kun je de ondertiteling in- of uitschakelen door te tikken op het icoon Audio en ondertiteling (tekstballon) en dan een taal te selecteren. Zie Ondertiteling en audio voor meer informatie.Heb ik daar zo mijn vraagtekens bij.Voor sommige programma's en films zijn meerdere talen voor de audio en ondertiteling beschikbaar. Vaste ondertitels zijn momenteel alleen beschikbaar in het Engels.
Als ze hadden beloofd om je op de hoogte te houden dan is dat niet netjes. Financiele compensatie zou ik ook niet direct verwachten, er zal immers eerst bepaald moeten worden of de klacht terecht is of niet.Vervolgens heb ik gisteren opnieuw gebeld met de ‘klantenservice’ maar ontving de volgende service.
Het was onbekend wat de status was van onze klacht. Er kon niet worden verteld hoe lang het zou gaan duren om een oplossing te vinden. Tijdens het wachten wordt ik niet financieel tegemoetgekomen. Ik kan zonder tegemoetkoming wachten, of opzeggen en niet op de hoogte worden gehouden, zonder geld retour voor de twee maanden dat ik voor een onvolledig product heb betaald. Laat ik het netjes houden, maar het maakt mij furieus dat er zo wordt omgegaan met mensen door jullie klantenservice en dat er in deze tijd zo weinig moeite wordt gedaan voor mensen met een beperking.
Wederom, kijk wat er contractueel beloofd is en bekijk of ze dat geleverd hebben. Misschien heb je zelf wel te hoge verwachtingen gehad van het product, en is er helemaal geen basis om te verwachten dat iedere titel, waaronder deze specifieke serie voorzien zou zijn van specifieke ondertiteling voor doven en slechthorenden. Het is uiteraard vervelend wanneer blijkt dat een functie waarvan je hoopt dat deze er is er niet is, maar als dat niet beloofd is, is het nogal vreemd om op hoge poten geld terug te gaan vragen of om excuses richting je vriendin te eisen. Het begrip dat het lastig om doof of slechthorend te zijn zal er vast zijn, iedereen zal dat immers begrijpen.Ten eerste wil ik de twee maanden abonnementskosten volledig terug. Ten tweede wil ik dat er op korte termijn een oplossing wordt gevonden voor onze klacht, al is het voor die ene serie waarvoor wij dat specifiek hebben gevraagd. En als slot wil ik excuses en begrip naar mijn vriendin wie dit al haar hele leven moet meemaken. Verplaats u in de situatie als doof iemand wie zich niet of nauwelijks aan de telefoon verstaanbaar kan maken.
Re: HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
Vervelend als verwachting en realiteit niet overeenstemmen.
1) de kosten terug? Dat recht heb je alleen als er expliciet beloofd is dat er bij alle/ deze serie ondertiteling zou zijn. Op basis van de op de website beschikbare informatie lijkt met dat niet aan de orde.
2) je wilt een oplossing voor je klacht. Als je denkt dat men speciaal voor jou een serie gaat ondertitelen, zit je ernaast. Dat gaat niet gebeuren.
3) je wilt excuses en begrip. Dat begrip zal er vast zijn, maar of er überhaupt redenen zijn om excuses te maken is maar zeer de vraag.
Je hebt drie eisen. En bij alle drie vraag ik me zeer af of je er ook recht op hebt. Heb je zélf überhaupt gecheckt of je verwachtingen wel reëel zijn?Tombrake schreef: ↑02 nov 2022 10:05Ten eerste wil ik de twee maanden abonnementskosten volledig terug. Ten tweede wil ik dat er op korte termijn een oplossing wordt gevonden voor onze klacht, al is het voor die ene serie waarvoor wij dat specifiek hebben gevraagd. En als slot wil ik excuses en begrip naar mijn vriendin wie dit al haar hele leven moet meemaken. Verplaats u in de situatie als doof iemand wie zich niet of nauwelijks aan de telefoon verstaanbaar kan maken.
1) de kosten terug? Dat recht heb je alleen als er expliciet beloofd is dat er bij alle/ deze serie ondertiteling zou zijn. Op basis van de op de website beschikbare informatie lijkt met dat niet aan de orde.
2) je wilt een oplossing voor je klacht. Als je denkt dat men speciaal voor jou een serie gaat ondertitelen, zit je ernaast. Dat gaat niet gebeuren.
3) je wilt excuses en begrip. Dat begrip zal er vast zijn, maar of er überhaupt redenen zijn om excuses te maken is maar zeer de vraag.
bupaul
vindt dit leuk
-
- Berichten: 3426
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
U wilt heel veel. Wat gaat u nu doen om uw wil gerealiseerd te krijgen?Tombrake schreef: ↑02 nov 2022 10:05
Ten eerste wil ik de twee maanden abonnementskosten volledig terug. Ten tweede wil ik dat er op korte termijn een oplossing wordt gevonden voor onze klacht, al is het voor die ene serie waarvoor wij dat specifiek hebben gevraagd. En als slot wil ik excuses en begrip naar mijn vriendin wie dit al haar hele leven moet meemaken. Verplaats u in de situatie als doof iemand wie zich niet of nauwelijks aan de telefoon verstaanbaar kan maken.
Re: HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
Ik moet toch zeggen dat ik het triest vind dat zulke bedrijven die gewoon niet snel ff still zwijgend op kunnen lossen. Zo moeilijk is dat toch niet, of zijn ze zo afhankelijk van 1 klant?
En eerlijk gezegd vind ik dat je wel mag verwachten dat er ook aan doven mensen gedacht mag worden in deze tijd.
En eerlijk gezegd vind ik dat je wel mag verwachten dat er ook aan doven mensen gedacht mag worden in deze tijd.
klaartje59
vindt dit leuk
Re: HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
Jij denkt dat ze er met één druk op de knop een ondertiteling onder kunnen hangen ofzo?
bupaul
vindt dit leuk
Re: HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
16again
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12785
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
Tja, als ik al invalide niet eerst informeer bij de bioscoop of ze ingericht zijn op rolstoelen, dan loop ik de kans dat de rolstoel de trap niet op kan. En zo is het ook met HBO, er word nergens vermeld dat alles ondertiteld is, waarom zou je er dan wel van uit gaan? Juist als je al je hele leven ergens tegen aan loopt, dan weet je dat je van te voren moet informeren of iets wel of niet mogelijk is.
bupaul
vindt dit leuk
Re: HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
Wat je wel of niet vindt is niet zo relevant. De vraag is waar TS juridisch gezien recht op heeft. En zolang TS niet kan onderbouwen dat HBO hem dergelijke ondertitelingen in het vooruitzicht heeft gesteld heeft hij gewoon een zwakke case.Onkruid71 schreef: ↑02 nov 2022 17:16Ik moet toch zeggen dat ik het triest vind dat zulke bedrijven die gewoon niet snel ff still zwijgend op kunnen lossen. Zo moeilijk is dat toch niet, of zijn ze zo afhankelijk van 1 klant?
En eerlijk gezegd vind ik dat je wel mag verwachten dat er ook aan doven mensen gedacht mag worden in deze tijd.
Re: HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
Misschien moet je je eerst even verdiepen hoe ondertitels werken bij lokaal afgespeelde bestanden en gestreamde content. Dat is nl. niet hetzelfde.Onkruid71 schreef: ↑02 nov 2022 17:24Amateurs kunnen het ook, van de illegale streamers industrie, dus waarom hbo max niet?
En zijn ze zo klein zerig dat ze moeilijk moeten doen over zo iets?
bupaul
vindt dit leuk
Re: HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
Als het zo simpel is om op te lossen, kan je eens een projectplan met ons delen om te laten zien hoe makkelijk en snel dat kan? Je bent blijkbaar expert omdat je zo stellig beweert dat het niet moeilijk is.Onkruid71 schreef: ↑02 nov 2022 17:16Ik moet toch zeggen dat ik het triest vind dat zulke bedrijven die gewoon niet snel ff still zwijgend op kunnen lossen. Zo moeilijk is dat toch niet, of zijn ze zo afhankelijk van 1 klant?
En eerlijk gezegd vind ik dat je wel mag verwachten dat er ook aan doven mensen gedacht mag worden in deze tijd.
Re: HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
Dat zou wel heel veel op werken gaan lijken - en dat kan Onkruid nu juist nietrwolters schreef: ↑02 nov 2022 19:47Als het zo simpel is om op te lossen, kan je eens een projectplan met ons delen om te laten zien hoe makkelijk en snel dat kan? Je bent blijkbaar expert omdat je zo stellig beweert dat het niet moeilijk is.Onkruid71 schreef: ↑02 nov 2022 17:16Ik moet toch zeggen dat ik het triest vind dat zulke bedrijven die gewoon niet snel ff still zwijgend op kunnen lossen. Zo moeilijk is dat toch niet, of zijn ze zo afhankelijk van 1 klant?
En eerlijk gezegd vind ik dat je wel mag verwachten dat er ook aan doven mensen gedacht mag worden in deze tijd.
bupaul
vindt dit leuk
Re: HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
Yep, Onkruid71 is heel goed in roepen dat niemand anders het snapt of er wat van kan.
Zelf doet hij letterlijk helemaal niks.
Zelf doet hij letterlijk helemaal niks.
kuklos
vindt dit leuk
Re: HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
Werk ik voor HBO? Nee.rwolters schreef: ↑02 nov 2022 19:47Als het zo simpel is om op te lossen, kan je eens een projectplan met ons delen om te laten zien hoe makkelijk en snel dat kan? Je bent blijkbaar expert omdat je zo stellig beweert dat het niet moeilijk is.Onkruid71 schreef: ↑02 nov 2022 17:16Ik moet toch zeggen dat ik het triest vind dat zulke bedrijven die gewoon niet snel ff still zwijgend op kunnen lossen. Zo moeilijk is dat toch niet, of zijn ze zo afhankelijk van 1 klant?
En eerlijk gezegd vind ik dat je wel mag verwachten dat er ook aan doven mensen gedacht mag worden in deze tijd.
Re: HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
Moet jij geen medisch specialist worden dan, en behandelingen gaan doen? Want jij weet ook zo goed wat het allemaal is. Ziek zijn en niet kunnen werken betekend niet dat je stom bent.
Re: HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
Lang verhaal, kort antwoord.
Het kan zijn dat er op dit vlak wetgeving en/of jurisprudentie is. U zou hiernaar kunnen informeren bij Art. 1.
https://www.art1.nl/
Re: HBO MAX biedt geen ondertiteling voor doven en slechthorenden
Ik heb het nooit over lokale gehad.rwolters schreef: ↑02 nov 2022 19:44Misschien moet je je eerst even verdiepen hoe ondertitels werken bij lokaal afgespeelde bestanden en gestreamde content. Dat is nl. niet hetzelfde.