Pagina 1 van 3

opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 05 nov 2022 13:19
door Lorie
Ik heb op 27 oktober mijn abonnement (internet + TV) bij Ziggo opgezegd. Ik heb 1 maand opzegtermijn. Ik ga er dan vanuit dat mijn abonnement op 27 nov. wordt beeindigd. Vandaag, 5 nov. krijg ik een email dat mijn abonnement per 5 dec. beeindidigd wordt. Dat is langer dan 1 maand. Ik betaal dan ook voor de tijd die Ziggo nodig heeft om een bevestiging te sturen. Dat kan dan een dag zijn, een week of 2 weken of zelf meer ziggotijd. Dat vind ik wel vreemd. Meer mensen dit bij de hand gehad en is het gebruikelijk op deze manier?

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 05 nov 2022 14:04
door Kokka1
Wellicht loopt je betaalperiode van de 5e van de maand, dan is het niet gek dat je vanaf die dag nog 1 maand opzegtermijn hebt

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 05 nov 2022 14:07
door grun
Hoe hebt u opgezegd, via het opzegformulier of telefonisch?

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 05 nov 2022 14:11
door heiligboontje
Wat zegt de klanten service

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 05 nov 2022 14:54
door Hophophop
Lorie schreef:
05 nov 2022 13:19
Ik heb op 27 oktober mijn abonnement (internet + TV) bij Ziggo opgezegd. Ik heb 1 maand opzegtermijn. Ik ga er dan vanuit dat mijn abonnement op 27 nov. wordt beeindigd. Vandaag, 5 nov. krijg ik een email dat mijn abonnement per 5 dec. beeindidigd wordt. Dat is langer dan 1 maand. Ik betaal dan ook voor de tijd die Ziggo nodig heeft om een bevestiging te sturen. Dat kan dan een dag zijn, een week of 2 weken of zelf meer ziggotijd. Dat vind ik wel vreemd. Meer mensen dit bij de hand gehad en is het gebruikelijk op deze manier?
Lees je contract na om te zien wat er precies is afgesproken. Het is zelden zo dat als je een maand opzegtermijn hebt, het abonnement ook altijd precies aan maand later eindigt. Vaak is het een kalendermaand of een maand voor de volgende afschrijving, zoals hierboven ook al staat aangegeven.

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 05 nov 2022 15:16
door alfatrion
Nee, dit hoort zo niet.

Je hebt de op gezegd op 27 oktober 2022, een opzegtermijn van één maand, de termijn van één maand wordt niet in de wet genoemd, dus de overeenkomst moet eindigen op 27 november 2022. Ik ga er hierbij van uit dat de voorwaarden wel in orde zijn en dat je een overeenkomst voor onbepaalde duur hebt.

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 05 nov 2022 15:22
door NeoDutchio
Er blind van uit gaan dat uw overeenkomst 1 maand opzegtermijn heeft is een wilde gok. Alles staat in uw overeenkomst. Of het is 1 maand (30 dagen) of 1 kalendermaand. In het laatste geval gaat het per complete kalendermaand of vanaf een bepaalde datum gerekend.
Leest u dus eerst de overeenkomst nog een na voor een juist antwoord.

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 05 nov 2022 15:39
door PGros
In de algemene voorwaarden van Ziggo staat:
Als datum van opzeggen geldt de dag waarop Ziggo de opzegging heeft ontvangen.

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 05 nov 2022 20:35
door Jablan
Dan heeft Ziggo een aardige workload liggen bij de klantenservice.
27 oktober - 5 november is tien kalenderdagen en omdat het vandaag zaterdag is, zeker negen werkdagen.

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 05 nov 2022 20:54
door alfatrion
NeoDutchio schreef:
05 nov 2022 15:22
Er blind van uit gaan dat uw overeenkomst 1 maand opzegtermijn heeft is een wilde gok.
Consumenten moeten wettelijk gezien op ieder moment kunnen opzeggen en hebben dan hooguit een opzegtermijn van één maand (28-31 dagen). Als Ziggo een nog nadeliger bepaling hanteerd, dan is er geen opzegtermijn.
NeoDutchio schreef:
05 nov 2022 15:22
Alles staat in uw overeenkomst. Of het is 1 maand (30 dagen) of 1 kalendermaand.
Ik zou één kalendermaand ook gewoon begrijpen als één maand. Er mag niet uitsluitend gekeken worden naar de letterlijke betekenis van een woord.

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 05 nov 2022 21:15
door NeoDutchio
alfatrion schreef:
05 nov 2022 20:54
NeoDutchio schreef:
05 nov 2022 15:22
Alles staat in uw overeenkomst. Of het is 1 maand (30 dagen) of 1 kalendermaand.
Ik zou één kalendermaand ook gewoon begrijpen als één maand. Er mag niet uitsluitend gekeken worden naar de letterlijke betekenis van een woord.
Een kalendermaand is iets anders dan 1 maand. En bewust worden die 2 woorden apart van elkaar gebruikt omdat het ook aparte betekenissen hebben. En opzeggen per kalendermaand is echt geen gek iets.

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 05 nov 2022 22:09
door 16again
NeoDutchio schreef:
05 nov 2022 21:15
Een kalendermaand is iets anders dan 1 maand. En bewust worden die 2 woorden apart van elkaar gebruikt omdat het ook aparte betekenissen hebben. En opzeggen per kalendermaand is echt geen gek iets.
Maar dan zou de opzegging per 27-11 of 1-12 in moeten gaan, niet 5-12

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 05 nov 2022 22:33
door NeoDutchio
16again schreef:
05 nov 2022 22:09
NeoDutchio schreef:
05 nov 2022 21:15
Een kalendermaand is iets anders dan 1 maand. En bewust worden die 2 woorden apart van elkaar gebruikt omdat het ook aparte betekenissen hebben. En opzeggen per kalendermaand is echt geen gek iets.
Maar dan zou de opzegging per 27-11 of 1-12 in moeten gaan, niet 5-12
Dat ligt helemaal aan wat er in de overeenkomst staat. En zoals hier al aangegeven is gaat het termijn lopen vanaf ontvangst van de opzegging.

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 05 nov 2022 23:01
door alfatrion
NeoDutchio schreef:
05 nov 2022 21:15
Een kalendermaand is iets anders dan 1 maand. En bewust worden die 2 woorden apart van elkaar gebruikt omdat het ook aparte betekenissen hebben. En opzeggen per kalendermaand is echt geen gek iets.
Ik weet niet of Ziggo bewust het woord kalendermaand gebruikt.

Opzeggen per kalendermaand kan alleen als het contract dan eindigd in dezelfde maand als waarin wordt opgezegd.

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 05 nov 2022 23:17
door PGros
Ziggo gebruikt het woord kalendermaand niet in de algemene voorwaarden

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 06 nov 2022 07:09
door NeoDutchio
alfatrion schreef:
05 nov 2022 23:01
NeoDutchio schreef:
05 nov 2022 21:15
Een kalendermaand is iets anders dan 1 maand. En bewust worden die 2 woorden apart van elkaar gebruikt omdat het ook aparte betekenissen hebben. En opzeggen per kalendermaand is echt geen gek iets.
Ik weet niet of Ziggo bewust het woord kalendermaand gebruikt.

Opzeggen per kalendermaand kan alleen als het contract dan eindigd in dezelfde maand als waarin wordt opgezegd.
Per kalendermaand wil zeggen dat je voor de eerste van de maand moet opzeggen en dat die maand (1-28/30/31) als opzegtermijn word gebruikt. Per maand wil zeggen vanaf het moment van opzeggen exact 1 maand later. Beide gevallen zijn gebruikelijk en beide mag gewoon.

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 06 nov 2022 08:16
door 16again
snuffel1 schreef:
06 nov 2022 08:03
Volgens mij is de ingangsdatum van het abonnement steekhoudend en niet de datum van opzegging. Als de ingangsdatum op de vijfde van de maand was stopt het abonnement na tijdig opzeggen op de vijfde van de volgende maand en geen dag eerder.
Hoort contract dan niet te stoppen op 5-11 ? Gezien vanaf 27-10 is dat de vijfde van de volgende maand.

Ziggo hanteert in topic start een opzegtermijn langer dan 1 maand, dit overschrijdt wettelijk maximum.

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 06 nov 2022 10:12
door alfatrion
NeoDutchio schreef:
06 nov 2022 07:09
Per kalendermaand wil zeggen dat je voor de eerste van de maand moet opzeggen en dat die maand (1-28/30/31) als opzegtermijn word gebruikt.
Nee, dat mag niet. Het komt er namelijk op neer dat als je vandaag (6 november) opzegt dat je dan 1 januari van het abonnement afbent. Dit is meer dan één maand. Zie voor nieuwe overeenkomsten niet zijnde verlengde, vernieuwde of voortgezette overeenkomsten als bedoeld in artikel 6:236, onder j of p BW respectievelijk q BW: artikel 6:237 onder o BW en voor artikel 6:236, onder j of p BW het betreffende artikel.
snuffel1 schreef:
06 nov 2022 08:03
Volgens mij is de ingangsdatum van het abonnement steekhoudend en niet de datum van opzegging.
Het gaat om de datum waarop de opzegging is ontvangen. Bij een overeenkomsten voor onbepaalde is vandaag (6 november) opzeggen is het gevolg dat je er 6 december vanaf bent. Dat vervroegd als de voorwaarden niet in orde zijn. Voor overeenkomsten van bepaalde duur moet je altijd die duur uitzitten.

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 06 nov 2022 12:26
door rwolters
Dit ontaardt weer in een zinloze en oeverloze welles-nietes discussie. TS neemt geeneens de moeite om wat verduidelijkingsvragen te beantwoorden dus wellicht is het al opgelost.

Re: opzeggen abonnement Ziggo

Geplaatst: 06 nov 2022 12:59
door Methusalah
Er staat nota bene op de ziggo website dat het opzegtermijn geheel afhankelijk is van het pakket dat je hebt. Als je nou Ziggo eens om toelichting vraagt en dat hier deelt dan is dit topic niet langer zinloos.