Pagina 1 van 2

misleiding CoolBlue

Geplaatst: 11 nov 2022 11:57
door spockfish
Hi,

Stond op het punt om op donderdag avond een TV te kopen bij Coolblue.

Zoals vermeldt op de website, bestellen voor 23.59u, de volgende dag leveren.
Tijdens het bestelproces, vlak voor de betaling, wordt ik echter geconfronteerd met een dialoog waarin ik de leverdatum moet selecteren.
'Morgen' is niet mogelijk, dus wordt het zaterdag. Maar vervolgens moet ik daar wel 19 euro voor betalen.

Contact gehad met de helpdesk (ik ging er vanuit dat dit een fout is). Maar helaas, het is geen fout. Ik moet die 19 euro betalen omdat ik de TV geleverd wil hebben op zaterdag. Wat niet het geval is, ik wil de TV geleverd hebben op vrijdag (zoals Coolblue belooft op de website). Dus die zaterdag is niet mijn keuze. Kan het de medewerker maar niet helder krijgen dat het probleem niet de levering op zaterdag is (dat overleef ik wel), maar de 19 euro die ik plotseling moet betalen wel.

Daarnaast staat er, op de hoofdpagina van Coolblue, toch heel duidelijk vermeldt: "7 dagen per week gratis thuisbezorgd".

Is dit geen misleiding? Maw, mag dit zomaar?

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 11 nov 2022 15:43
door Moneyman
spockfish schreef:
11 nov 2022 11:57
Daarnaast staat er, op de hoofdpagina van Coolblue, toch heel duidelijk vermeldt: "7 dagen per week gratis thuisbezorgd".
Klik eens op die melding, dan zie je dit:
Hoe werkt gratis bezorging?
Als je vandaag vóór 23.59 uur bestelt, wordt je pakketje morgen gratis thuisbezorgd. Dit geldt voor maandag tot en met vrijdag. Laat je in het weekend bezorgen? Dan betaal je € 19,- verzendkosten voor grote producten die CoolblueBezorgt levert.
en dit:
Is het nog steeds: 'vandaag besteld, morgen in huis'?
We doen alles om 'vandaag besteld, morgen in huis' waar te maken. Je ontvangt een Track & Trace zodra we je pakketje verstuurd hebben. Daarin vind je de actuele status en bezorgtijd.
en specifiek voor de levering van grote TV's nog dit:
Kan ik zelf een bezorgmoment kiezen voor mijn televisie?
Ja, voor grote televisies kun je het bezorgmoment kiezen dat jou het beste uitkomt. Je hebt de volgende opties:

Ochtend: bezorging tussen 07.30 uur en 12.00 uur
Middag: bezorging tussen 12.00 uur en 17.00 uur
De hele dag: bezorging tussen 07.30 uur en 17.00 uur
Bij bezorging in de ochtend of middag betaal je bezorgkosten. Die kosten variëren van € 9,- tot € 39,- afhankelijk van de gekozen bezorgdag en het gekozen bezorgmoment. Bezorging over de hele dag is gratis.

Voor de televisies die we bezorgen met onze bezorgpartners kies je helaas niet zelf een bezorgmoment. Je ontvangt een tijdvak zodra de bezorger onderweg is naar jou. Houd je Track & Trace in de gaten voor de actuele bezorgtijden.
De verkoper moet de meest essentiële onderdelen van de koopovereenkomst expliciet vermelden (en daar mag dus niet voor (door)geklikt moeten worden). Ik zou de exacte leverdatum niet onder "meest essentieel" scharen. Oftewel: ik zou het geen misleiding noemen, want de bewuste informatie ie gewoon beschikbaar.

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 11 nov 2022 16:22
door lubeckdave
Nou , COOLBLUE geeft duidelijk aan wanneer je het bestelde geleverd wil hebben . Dat mag je zelf bepalen . En als je een keus moet / mag maken dan heb je zelf voor de zaterdag gekozen . En ja , ik vind het logisch dat je bezorgkosten moet betalen omdat het COOLBLUE ook meer moet betalen aan bezorgpersoneel . Maar nu ben je boos omdat je €19 moet betalen voor bezorging IN HET WEEKEND ! Trouwens , ik zou voortaan HEEL goed lezen in de voorwaarden en niet zomaar bestellen !! Scheelt een hoop frustratie !! Maar COOLBLUE zijn geen Oplichters of Bedriegers etc etc . COOLBLUE is een uitstekende zaak met uitstekende service . Dus ........dit heb je allemaal ZELF gedaan !

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 11 nov 2022 16:37
door jpfpetbar
Hier is maar één antwoord op.Koop niet meer bij deze zaak. Ik heb goede ervaringen met Bol.com met een Select abonnement. Dat de bezorgers er vaak een zooitje van maken, daar kan Bol.com niets aan doen.

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 11 nov 2022 17:09
door rwolters
Zo'n statement als voor x uur besteld, morgen bezorgd is een streven. Er zijn situaties te bedenken dat dit niet mogelijk is (bestelbussen volgeboekt, files, etc.). Het is een reclametekst, geen contractclausule. Voor een overgrote meerderheid van de bestellingen zal het gewoon kloppen. En iedereen zal wel eens op z'n eigen werk gezegd hebben dat iets morgen af is en het toch niet lukte. En niemand zal daarvoor ontslagen zijn.

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 11 nov 2022 18:49
door alfatrion
Moneyman schreef:
11 nov 2022 15:43
De verkoper moet de meest essentiële onderdelen van de koopovereenkomst expliciet vermelden (en daar mag dus niet voor (door)geklikt moeten worden). Ik zou de exacte leverdatum niet onder "meest essentieel" scharen. Oftewel: ik zou het geen misleiding noemen, want de bewuste informatie ie gewoon beschikbaar.
Ik wel. Een misleidende handelspraktijk is het verstrekken van onjuiste, onduidelijke, of dubbelzinnige informatie waardoor de koper een besluit neemt over een transactie die hij anders niet genomen had. Een misleidende handelspraktijk kan voor tijdens of na de koop gesloten worden. Zo iets simpel als het bestelproces in gaan is al een besluit over een transactie.

Op de landpagina lees ik:
"Voor 23.59 uur besteld, morgen gratis bezorgd"

Zoals je hebt aangegeven is deze informatie onjuist. Dat elders juiste informatie te vinden is of dat deze informatie geen essentiële onderdeel is maakt niet dat deze informatie niet onjuist is.

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 11 nov 2022 19:16
door Methusalah
alfatrion schreef:
11 nov 2022 18:49
Moneyman schreef:
11 nov 2022 15:43
De verkoper moet de meest essentiële onderdelen van de koopovereenkomst expliciet vermelden (en daar mag dus niet voor (door)geklikt moeten worden). Ik zou de exacte leverdatum niet onder "meest essentieel" scharen. Oftewel: ik zou het geen misleiding noemen, want de bewuste informatie ie gewoon beschikbaar.
Ik wel. Een misleidende handelspraktijk is het verstrekken van onjuiste, onduidelijke, of dubbelzinnige informatie waardoor de koper een besluit neemt over een transactie die hij anders niet genomen had. Een misleidende handelspraktijk kan voor tijdens of na de koop gesloten worden. Zo iets simpel als het bestelproces in gaan is al een besluit over een transactie.

Op de landpagina lees ik:
"Voor 23.59 uur besteld, morgen gratis bezorgd"

Zoals je hebt aangegeven is deze informatie onjuist. Dat elders juiste informatie te vinden is of dat deze informatie geen essentiële onderdeel is maakt niet dat deze informatie niet onjuist is.
Blah, blah. |Toevallig het zelfde meegemaakt en voordat je de koop sluit ben je exact geïnformeerd over wat wel en niet mogelijk is en wat de kosten zijn.

Dus welke misleiding?

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 12 nov 2022 08:41
door Erwin uit Oosterhout
Er wordt helemaal niets gratis bezorgd, dat zit al bij de prijs in. Nu betaal je dus dubbel.

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 12 nov 2022 13:44
door J. Deltoer
Methusalah schreef:
11 nov 2022 19:16
alfatrion schreef:
11 nov 2022 18:49
Moneyman schreef:
11 nov 2022 15:43
De verkoper moet de meest essentiële onderdelen van de koopovereenkomst expliciet vermelden (en daar mag dus niet voor (door)geklikt moeten worden). Ik zou de exacte leverdatum niet onder "meest essentieel" scharen. Oftewel: ik zou het geen misleiding noemen, want de bewuste informatie ie gewoon beschikbaar.
Ik wel. Een misleidende handelspraktijk is het verstrekken van onjuiste, onduidelijke, of dubbelzinnige informatie waardoor de koper een besluit neemt over een transactie die hij anders niet genomen had. Een misleidende handelspraktijk kan voor tijdens of na de koop gesloten worden. Zo iets simpel als het bestelproces in gaan is al een besluit over een transactie.

Op de landpagina lees ik:
"Voor 23.59 uur besteld, morgen gratis bezorgd"

Zoals je hebt aangegeven is deze informatie onjuist. Dat elders juiste informatie te vinden is of dat deze informatie geen essentiële onderdeel is maakt niet dat deze informatie niet onjuist is.
Blah, blah. |Toevallig het zelfde meegemaakt en voordat je de koop sluit ben je exact geïnformeerd over wat wel en niet mogelijk is en wat de kosten zijn.

Dus welke misleiding?
De misleiding dat er gepocht wordt met 24 uurs levering en dat je gaande het bestelproces erachter moet komen dat het niet waar is. Dus dan ook niet pontificaal op pagina 1 zetten. Ja, blah blah dus, maar dan van coolblue.

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 12 nov 2022 15:46
door alfatrion
Deze misleiding staat ook bekend als een lokkertje. De handelaar beloofd eerst iets, lokt je daarmee de winkel in, en eenmaal in de winkel blijkt de belofte van handelaar niets waard, maar heeft de consument wel tijd en geld geïnvesteerd.

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 12 nov 2022 20:47
door hoopke
Weinig winkels waar de service zo goed is als bij Coolblue, en ik kan het weten.
Het enige minpunt is dat ze achteraf betalen niet aanbieden terwijl in de wet staat dat iedere webwinkel dit eigenlijk moet aanbieden, voor mij niet zo eg, bestel al jaren daar en het is zelden misgegaan, maar altijd goedgekomen!

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 12 nov 2022 21:40
door Lady1234
Coolblue, perfect bedrijf. Waren er maar meer zo.

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 12 nov 2022 21:53
door Moneyman
alfatrion schreef:
12 nov 2022 15:46
Deze misleiding staat ook bekend als een lokkertje. De handelaar beloofd eerst iets, lokt je daarmee de winkel in, en eenmaal in de winkel blijkt de belofte van handelaar niets waard, maar heeft de consument wel tijd en geld geïnvesteerd.
Nou, “niets waard” vind ik aardig overdreven. En tijd en geld geïnvesteerd? Hoe dan?

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 13 nov 2022 07:28
door alfatrion
Coolblue is een afgezwakte versie van de klasieke variant. Bij Coolblue besteed je enkele minuten tot enkele tientallen minuten. De Coolbie versie staat niet op de zwarte lijst terwijl de klasieke variant wel daarop te vinden is. Dat alles neemt niet weg dat de RCC met een advies zal komen.

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 13 nov 2022 09:35
door Lady1234
Als alle bedrijven zouden handelen als Coolblue dan konden de ACM en de RCC achterover leunen. Niets mis mee.

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 13 nov 2022 09:52
door ZeerPrivé
alfatrion schreef:
13 nov 2022 07:28
Coolblue is een afgezwakte versie van de klasieke variant. Bij Coolblue besteed je enkele minuten tot enkele tientallen minuten. De Coolbie versie staat niet op de zwarte lijst terwijl de klasieke variant wel daarop te vinden is. Dat alles neemt niet weg dat de RCC met een advies zal komen.
Wat is de klassieke variant dan?

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 13 nov 2022 11:08
door Methusalah
Alfatrion kletst uit zijn nek. Man, hoe jij overal een probleem van kan maken is bijna bijzonder en ook zorgwekkend.

In ieder geval, CoolBlue is een van mijn favoriete bedrijven, nooit problemen mee gehad. Goeie service, snelle levertijden.

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 13 nov 2022 12:36
door J. Deltoer
Methusalah schreef:
13 nov 2022 11:08
Alfatrion kletst uit zijn nek. Man, hoe jij overal een probleem van kan maken is bijna bijzonder en ook zorgwekkend.

In ieder geval, CoolBlue is een van mijn favoriete bedrijven, nooit problemen mee gehad. Goeie service, snelle levertijden.
Wat Coolblue doet is misleiding. Ik heb dat in een eerdere post al uitgelegd. Dat u dat niet wenst te zien kan, maar dat zwakt de misleiding niet af.
PS, ik heb geen hekel aan dit bedrijf, pas nog iets gekocht, maar ben wel eerlijk.

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 13 nov 2022 13:20
door 16again
Methusalah schreef:
13 nov 2022 11:08
Alfatrion kletst uit zijn nek.
Onderbouwing?
Methusalah schreef:
13 nov 2022 11:08
Man, hoe jij overal een probleem van kan maken is bijna bijzonder en ook zorgwekkend.
Doet geestestoestand Alfatrion ter zake?

Re: misleiding CoolBlue

Geplaatst: 13 nov 2022 14:07
door Lady1234
alfatrion schreef:
13 nov 2022 07:28
Coolblue is een afgezwakte versie van de klasieke variant. Bij Coolblue besteed je enkele minuten tot enkele tientallen minuten. De Coolbie versie staat niet op de zwarte lijst terwijl de klasieke variant wel daarop te vinden is. Dat alles neemt niet weg dat de RCC met een advies zal komen.

Hebt u dan een klacht ingediend?