Pagina 1 van 1
buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 26 nov 2022 18:03
door k2p
Mag Lebara de buitenbundel tarief omhooog gooien tijdens loopduur contract?
Ik sloot vorige maand 2 contacten af voor mijn kinderen, voor 2 jaar. Onbeperkt bellen en smsen en 10 GB internet. En met een beperkt risico: max 10 euro extra voor 1 cent per MB te veel gebruikt internet.
Ik krijg zojuist een email: risico wordt 25 euro extra voor 10 cent per MB. En ik mag nu 50 cent per maand extra betalen als ik meer controle wil op buitenbundel kosten.
Als ik dit wist had ik deze abonnementen niet genomen.
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 26 nov 2022 18:58
door Cro
Hoe verwoorden ze het exact? Vaak heb je hier namelijk 2 smaken.
1. Ze verhogen de tarieven, maar het is alleen van toepassing op nieuwe contracten, de oude contracten zien dan geen verandering.
2. Ze passen ook de lopende contracten aan, dit kan wanneer er een wijzigingsbeding in de voorwaarden staat. Zijn deze nieuwe voorwaarden voor jou als klant nadelig, dan mag je normaal gesproken dan opzeggen per ingangsdatum van de aanpassingen.
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 26 nov 2022 19:46
door k2p
Oeps, het ligt aan mij. Ik heb niet genoeg doorgelezen. Er stond verderop:
"Geen fan van de wijzigingen? Dan is het mogelijk om binnen 30 dagen je contract kosteloos op te zeggen op deze pagina."
Zal een duur grapje zijn voor ze. Ik kreeg namelijk een fikse korting op de telefoons. Maar ik wil echt geen maandelijkse 50 euro extra kosten, omdat de kinderen zich niet aan hun bundel houden.
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 26 nov 2022 23:07
door Seinhuis
Ik denk niet dat u van de abonnement af kunt als u uw contract periode nog niet volmaakt is (maximaal 2 jaar na aankoop). Er zijn uitzonderingen, lees
www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en ... oorwaarden door.
Buiten bundel tarieven vallen buiten uw abonnement. Daarom mogen ze de tarieven verhogen. Tevens staat in de meeste algemene voorwaarden (ik heb niet uw algemene voorwaarden gelezen) dat de kosten mogen worden verhoogd comfort de inflatie.
Op
www.androidplanet.nl/tips/datalimiet-instellen-android/ staat hoe u op Android telefoon een datagrens kunt instellen. Op deze manier betaald u niet te veel (de data op de telefoon kan kleine afwijking hebben dan de gegevens van de provider). Tevens kunt u daar per app zien hoeveel data kost en instellen dat een bepaalde app alleen gebruik mag maken van wifi.
Het enige risico hieraan is dat kinderen deze functie uit kunnen zetten.
Ook bestaat vaak de mogelijkheid tot ouderlijke toezicht op uw eigen smartphone
www.androidplanet.nl/tips/ouderlijk-toezicht-in-android. Tevens heeft elke internet provider een app om de data verbruik in de gaten te houden, bij steeds meer providers met de mogelijkheid tot ouderlijke toezicht of zonder aankoop mogelijkheden voor kinderen.
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 26 nov 2022 23:10
door 16again
Seinhuis schreef: ↑26 nov 2022 23:07
Buiten bundel tarieven vallen buiten uw abonnement. Daarom mogen ze de tarieven verhogen.
De buiten bundel tarieven zijn gewoon onderdeel van het contract, dat je die kosten apart afrekent doet niet terzake.
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 27 nov 2022 11:12
door 16again
snuffel1 schreef: ↑27 nov 2022 10:09
M.i. betreft een losse dienst die aan het afgesproken abonnement toegevoegd kan worden en aan prijswijzigingen onderhevig kan zijn.
Is dan een aparte overeenkomst afgesloten voor die "losse dienst?"
En benoemt het daadwerkelijke contract die buitenbundelkosten dan niet?
Ik kan me niet voorstellen dat buitenbundel als losse dienst is op te vatten.
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 27 nov 2022 11:54
door Erthanax
16again schreef: ↑27 nov 2022 11:12
(...) Ik kan me niet voorstellen dat buitenbundel als losse dienst is op te vatten.
Ik eerlijk gezegd ook niet, tenzij er in het contract een heel nadrukkelijk voorbehoud wordt gemaakt. Bijvoorbeeld dat kosten buiten de bundel worden afgerekend tegen "op dat moment geldende" of "nader vast te stellen" tarieven.
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 27 nov 2022 16:01
door DeetjeB
als je er vanaf komt : bij Ben kun je instellen dat er geen buiten-bundel-verbruik voor internet mag zijn. Je kunt het uitschakelen. Het internet stopt dan gewoon als je MB's op zijn, of je moet een bundel bijkopen.
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 27 nov 2022 17:31
door k2p
Ik herhaal
k2p schreef: ↑26 nov 2022 19:46
"Geen fan van de wijzigingen? Dan is het mogelijk om binnen 30 dagen je contract kosteloos op te zeggen op deze pagina."
Dus eigenlijk geen discussie meer. Ik weet alleen niet of er een voordeligere abonnement is. Of ik beëindig hem en neem een nieuw contract met weer korting op een toestel.
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 27 nov 2022 20:44
door alfatrion
k2p schreef: ↑26 nov 2022 18:03
Mag Lebara de buitenbundel tarief omhooog gooien tijdens loopduur contract?
Dat mag alleen als dat is afgesproken én je het recht krijgt om kosteloos op te zeggen. Aan dat laatste is voldaan gelet op je latere post.
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 28 nov 2022 09:48
door HADES2001
k2p schreef: ↑27 nov 2022 17:31
Ik herhaal
k2p schreef: ↑26 nov 2022 19:46
"Geen fan van de wijzigingen? Dan is het mogelijk om binnen 30 dagen je contract kosteloos op te zeggen op deze pagina."
Dus eigenlijk geen discussie meer. Ik weet alleen niet of er een voordeligere abonnement is. Of ik beëindig hem en neem een nieuw contract met weer korting op een toestel.
Ik zou nog maar is goed naar de voorwaarden kijken want je krijgt nooit een telefoon met korting, die prijs zit veelal in het abbonement verwerkt als afbetaling. Grote kans dat je bij voortijdig opzeggen de telefoon volledig mag betalen.
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 28 nov 2022 13:22
door 16again
HADES2001 schreef: ↑28 nov 2022 09:48
Ik zou nog maar is goed naar de voorwaarden kijken want je krijgt nooit een telefoon met korting, die prijs zit veelal in het abbonement verwerkt als afbetaling. Grote kans dat je bij voortijdig opzeggen de telefoon volledig mag betalen.
Het is niet TS die het contract eenzijdig aanpast, dat is de provider.
Ontbinden contract houdt dan wat mij betreft in:
Telefoon terug geven, en betalingen voor die telefoon ook terugstorten. En dan zit de provider met een 2e hands toestel....
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 28 nov 2022 14:44
door JozJan
Het abonnement en de betalingen voor de telefoon zijn 2 losse zaken. Dus dat gaat niet werken vrees ik.
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 28 nov 2022 15:07
door Moneyman
16again schreef: ↑28 nov 2022 13:22
Ontbinden contract houdt dan wat mij betreft in:
Telefoon terug geven, en betalingen voor die telefoon ook terugstorten. En dan zit de provider met een 2e hands toestel....
Klein detail: er is alleen geen sprake van ontbinding, maar van opzegging.
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 28 nov 2022 15:09
door witte angora
k2p schreef: ↑27 nov 2022 17:31
Ik herhaal
k2p schreef: ↑26 nov 2022 19:46
"Geen fan van de wijzigingen? Dan is het mogelijk om binnen 30 dagen je contract kosteloos op te zeggen op deze pagina."
Dus eigenlijk geen discussie meer. Ik weet alleen niet of er een voordeligere abonnement is. Of ik beëindig hem en neem een nieuw contract met weer korting op een toestel.
Je zou eens voor een sim-only kunnen kijken met een los toestel. Geen idee wat je kinderen met zo'n ding moeten kunnen, maar een redelijk eenvoudige koop je al voor zo'n 180 euro. Sim-only van Simyo was afgelopen week 5 euro voor 400 belminuten/sms en 5 euro voor 10+10 Gb. Samen een tientje dus. Met die 20 moet je volgens mij toch wel een heel eind kunnen komen. En anders hadden ze nog wel 20+20 voor 7 euro.
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 28 nov 2022 15:22
door alfatrion
Er kan partieel ontbonden worden. De maandelijkse betalingen voor de telefoon lopen dan gewoon door.
Moneyman schreef: ↑28 nov 2022 15:07
Klein detail: er is alleen geen sprake van ontbinding, maar van opzegging.
Er is sprake van ontbinding. De provider gebruikt wel het woord opzeggen, maar wat wordt bedoeld is dat het abonnement niet te hoeven uitgezeten.
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 28 nov 2022 15:32
door Moneyman
alfatrion schreef: ↑28 nov 2022 15:22
Moneyman schreef: ↑28 nov 2022 15:07
Klein detail: er is alleen geen sprake van ontbinding, maar van opzegging.
Er is sprake van ontbinding. De provider gebruikt wel het woord opzeggen, maar wat wordt bedoeld is dat het abonnement niet te hoeven uitgezeten.
Nee, er is sprake van opzegging. Ontbinding en opzegging zijn niet hetzelfde. Bij opzegging kan bijvoorbeeld sprake zijn van een opzegtermijn, terwijl ontbinding direct ingaat. Dat het effect onder omstandigheden hetzelfde kan zijn, maakt niet dat ontbinding hetzelfde is als opzegging.
Bovendien krijg je bij ontbinding ex art 6:271 BW te maken met ongedaanmakingsverplichtingen (dus: terug naar de situatie vóór het sluiten van de ontbinden overeenkomst), terwijl dat bij opzegging niet zo is.
Dit is overigens ook in lijn met art. 7,2 Telecommunicatiewet én art. 2 lid 6 van de Beleidsregel kosteloos beëindigingsrecht artikel 7.2 Telecommunicatiewet, waarin steeds gesproken wordt over beëindiging, en niet over ontbinding.
Artikel 7.2 Tw.:
1Ten minste een maand voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt:
a.biedt een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst, niet zijnde een nummeronafhankelijke interpersoonlijke communicatiedienst, de eindgebruiker de mogelijkheid om de tussen hen gesloten overeenkomst kosteloos te beëindigen, en
b.stelt de aanbieder de eindgebruiker op genoegzame wijze en op een duurzame drager op de hoogte van de inhoud van de voorgenomen wijziging en van de mogelijkheid om de tussen hen gesloten overeenkomst kosteloos te beëindigen binnen een maand na de kennisgeving.
Art. 2 lid 6 van de Beleidsregel kosteloos beëindigingsrecht artikel 7.2 Telecommunicatiewet:
De aanbieder zorgt ervoor dat de abonnee ook effectief een maand heeft om te bepalen of hij gebruik wil maken van het kosteloos beëindigingsrecht.
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 28 nov 2022 16:22
door alfatrion
Moneyman schreef: ↑28 nov 2022 15:32
Bovendien krijg je bij ontbinding ex art 6:271 BW te maken met ongedaanmakingsverplichtingen (dus: terug naar de situatie vóór het sluiten van de ontbinden overeenkomst), terwijl dat bij opzegging niet zo is.
Eens. Ik legde het altijd zo uit, vernietiging is met terugwerkende kracht, ontbinding is nu, en opzegging is voor in de toekomst. Maar opzegging kan ook nu zijn en het verschil is inderdaad het bestaan van ongedaanmakingsverplichtingen.
De vraag is even wat er dan met de telefoon moet gebeuren. Ik vind dat je daarvoor gewoon door moeten kunnen blijven betalen.
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 28 nov 2022 16:26
door Moneyman
alfatrion schreef: ↑28 nov 2022 16:22
Moneyman schreef: ↑28 nov 2022 15:32
Bovendien krijg je bij ontbinding ex art 6:271 BW te maken met ongedaanmakingsverplichtingen (dus: terug naar de situatie vóór het sluiten van de ontbinden overeenkomst), terwijl dat bij opzegging niet zo is.
Eens. Ik legde het altijd zo uit, vernietiging is met terugwerkende kracht, ontbinding is nu, en opzegging is voor in de toekomst. Maar opzegging kan ook nu zijn en het verschil is inderdaad het bestaan van ongedaanmakingsverplichtingen.
Praktisch bezien is jouw categorisering vaak wel juist, maar niet altijd - en juridisch klopt het in ieder geval niet.
alfatrion schreef: ↑28 nov 2022 16:22
De vraag is even wat er dan met de telefoon moet gebeuren. Ik vind dat je daarvoor gewoon door moeten kunnen blijven betalen.
Ik ook. Een grondslag daarvoor noemde je al: partiele ontbinding (en dus: gedeeltelijke opzegging).
Re: buitenbundel tarief omhoog tijdens contract
Geplaatst: 28 nov 2022 21:08
door k2p
Volgens mij is er sprake van opzegging, met als reden dat de aanbieder de voorwaarden in mijn nadeel verandert.
Er is verder geen sprake van maandelijkse kosten voor de telefoons. Die heb ik bij Mobiel.nl gekocht voor 188,75 ipv 310,10 omdat ik er een abonnementen bij afnam. En dat resterende bedrag had ik weer per maand kunnen opdelen, maar dat wilde ik niet. Aardige korting dus.
(Uiteraard, als ik het bedrag per maand betaalde, zou ik dat wel moeten blijven betalen.)
Het contract was zelf ook 13 euro per maand voor 2 jaar, met de eerste 6 maanden 50% korting. Dus ik vind ze gekke Henkie dat ze dit nu zo doen.