Budget Energie: prijsontwikkeling Elektr. Normaal versus Dal
Geplaatst: 19 dec 2022 14:32
Ik zit al lang bij NLE. NLE is recent overgenomen door Budget Energie. Ik heb sinds Feb. dit jaar Maandtarieven. Ik houd de ontwikkeling van mijn maandelijkse tarieven qua Elektriciteit en Gas bij en bepaal ook de maandelijkse verandering in %%. Als ik de tarieven van Elektr. Normaal en Dal bekijk (maand over maand = MoM) over de periode Jul-Dec 2022 (toen nog NLE) was de stijging of daling t.o.v. de maand ervoor bij Normaal tarief redelijk in lijn met de stijging of daling t.o.v. de maand ervoor bij het Dal tarief (ik neem ook de verandering bij de Gas prijs mee, omdat er wordt gezegd dat de Elektr.-tarieven gekoppeld zijn aan de Gas tarieven). Het verschil tussen de toe of afname MoM tussen Normaal en Dal was nooit meer dan 4% maximaal.
De tarieven over Jan-2023 die ik nu van Budget energie krijg vertonen opeens een zeer vreemde ontwikkeling bij de MoM vergelijking. (Jan-23 tov Dec-22)
PS: alle tarieven zijn teruggerekend naar 21% BTW en zijn excl. de overige opslagen!
Gas daalt met 19,4%. Elektriciteit Dal daalt met 12,4%. Elektriciteit Normaal stijgt echter met 3,5%. Dat geeft een verschil tussen de MoM daling/stijging tussen Elektr. Normaal versus Dal van 15,9%. Dit vind ik totaal niet logisch.. Mijn Gas prijs daalt, mijn Elektr-Dal tarief daalt behoorlijk en opeens stijgt mijn Elektr. Normaal tarief. Wat is hier aan de hand?
Ik heb gebeld met de "klanten-service", heb mijn verhaal 4 x uitgelegd (de 1e begreep het niet, de 2e en 3e waar ik naar doorverbonden werd waren van de verkeerde afdeling), de laatste die ik sprak begon aardig. Ze gaf me nog een antwoord van een andere afdeling over de inkoop van energie. Daar kon ik niks mee aangezien dat veel te globaal was en totaal geen verklaring tussen het vreemde verschil tussen Normaal en Dal-tarief ontwikkeling.. Vervolgens ging ze verder met "of ik nog andere vragen had"? Ik zei "nog steeds dezelfde!". Ik kreeg te horen "u heeft een antwoord gehad. Heeft u nog andere vragen?". Zo ging dat nog een tijd door.. Mijn verzoek of ik de manager kon spreken werd ook afgewend met "Niet mogelijk". Uiteindelijk verbraken ze gewoon de verbinding!
Heb nog contact gehad met Vereniging Eigen Huis. Hun Juridische afdeling zei dat de energie-maatschappij geen uitleg hoeft te geven over hoe ze tot hun tarieven komen. Schokkend! Je bent dus blijkbaar overgeleverd aan de grillen van de energie-maatschappij.
Ik krijg het gevoel dat Budget energie zich al indekt voor de gevolgen van het Energie-plafond door de prijs van Energie Normaal (onterecht) te verhogen..
1) Heeft iemand meer inzicht in HOE Elektriciteit wordt ingekocht en of dit al dan niet zo verschillend kan zijn voor Normaal versus Dal tarieven?
2) Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
3) Een klacht indienen kan blijkbaar alleen bij de ACM.. Maar of dat zoveel uithaalt betwijfel ik?
4) Wat zijn jullie ervaringen met Budget Energie?
De tarieven over Jan-2023 die ik nu van Budget energie krijg vertonen opeens een zeer vreemde ontwikkeling bij de MoM vergelijking. (Jan-23 tov Dec-22)
PS: alle tarieven zijn teruggerekend naar 21% BTW en zijn excl. de overige opslagen!
Gas daalt met 19,4%. Elektriciteit Dal daalt met 12,4%. Elektriciteit Normaal stijgt echter met 3,5%. Dat geeft een verschil tussen de MoM daling/stijging tussen Elektr. Normaal versus Dal van 15,9%. Dit vind ik totaal niet logisch.. Mijn Gas prijs daalt, mijn Elektr-Dal tarief daalt behoorlijk en opeens stijgt mijn Elektr. Normaal tarief. Wat is hier aan de hand?
Ik heb gebeld met de "klanten-service", heb mijn verhaal 4 x uitgelegd (de 1e begreep het niet, de 2e en 3e waar ik naar doorverbonden werd waren van de verkeerde afdeling), de laatste die ik sprak begon aardig. Ze gaf me nog een antwoord van een andere afdeling over de inkoop van energie. Daar kon ik niks mee aangezien dat veel te globaal was en totaal geen verklaring tussen het vreemde verschil tussen Normaal en Dal-tarief ontwikkeling.. Vervolgens ging ze verder met "of ik nog andere vragen had"? Ik zei "nog steeds dezelfde!". Ik kreeg te horen "u heeft een antwoord gehad. Heeft u nog andere vragen?". Zo ging dat nog een tijd door.. Mijn verzoek of ik de manager kon spreken werd ook afgewend met "Niet mogelijk". Uiteindelijk verbraken ze gewoon de verbinding!
Heb nog contact gehad met Vereniging Eigen Huis. Hun Juridische afdeling zei dat de energie-maatschappij geen uitleg hoeft te geven over hoe ze tot hun tarieven komen. Schokkend! Je bent dus blijkbaar overgeleverd aan de grillen van de energie-maatschappij.
Ik krijg het gevoel dat Budget energie zich al indekt voor de gevolgen van het Energie-plafond door de prijs van Energie Normaal (onterecht) te verhogen..
1) Heeft iemand meer inzicht in HOE Elektriciteit wordt ingekocht en of dit al dan niet zo verschillend kan zijn voor Normaal versus Dal tarieven?
2) Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
3) Een klacht indienen kan blijkbaar alleen bij de ACM.. Maar of dat zoveel uithaalt betwijfel ik?
4) Wat zijn jullie ervaringen met Budget Energie?