Legaal bij moeder wonen?
-
Legaal bij moeder wonen?
Goedenavond,
Wegens een relatiebreuk zal ik helaas op zoek moeten naar een nieuw optrekje en alhoewel ik al een tijdje op de wachtlijst sta voor een sociale huurwoning, zit ik toch nog met een gat van grofweg 12 maanden.
Mijn moeder bood aan dat ik tijdelijk terug thuis zou komen wonen, waar tevens mijn minderjarige zusje verblijft. Nu is het probleem als volgt: toen mijn moeder reageerde op het huis waar zij nu woont, werd dit geadverteerd voor maximaal twee personen. Dit kwam natuurlijk vanuit de woningbouw, niet de gemeente.
Is het daarmee überhaupt mogelijk om mijzelf in te schrijven op dit adres? Of kan mijn ma hier problemen mee krijgen?
Enige hulp zou zeer welkom zijn!
Wegens een relatiebreuk zal ik helaas op zoek moeten naar een nieuw optrekje en alhoewel ik al een tijdje op de wachtlijst sta voor een sociale huurwoning, zit ik toch nog met een gat van grofweg 12 maanden.
Mijn moeder bood aan dat ik tijdelijk terug thuis zou komen wonen, waar tevens mijn minderjarige zusje verblijft. Nu is het probleem als volgt: toen mijn moeder reageerde op het huis waar zij nu woont, werd dit geadverteerd voor maximaal twee personen. Dit kwam natuurlijk vanuit de woningbouw, niet de gemeente.
Is het daarmee überhaupt mogelijk om mijzelf in te schrijven op dit adres? Of kan mijn ma hier problemen mee krijgen?
Enige hulp zou zeer welkom zijn!
J. Deltoer
vindt dit leuk
Re: Legaal bij moeder wonen?
Heeft je moeder deze vraag al aan de woningbouwverening gesteld?
Zonder akkoord van de wbv kun je je niet inschrijven op het adres van je moeder. Verder heeft jouw inkomen gevolgen voor o.a. haar huurtoeslag.
Natuurlijk kan u zich, met toestemming van uw moeder, bij de gemeente op haar adres laten inschrijven. U hoeft daarvoor helemaal niet bij de wbv te zijn.
Als uw moeder een partner zou krijgen of nog een kind, wonen er ook meer dan twee personen.
Als uw moeder een partner zou krijgen of nog een kind, wonen er ook meer dan twee personen.
Ivo.w
, Dorfje
, Bram Bonnewel
en Justmeagain
vinden dit leuk
De gemeente vraagt wel degelijk om een akkoordverklaring vd woningbouwvereniging. Anders zitten er straks 20 man in een 2-kamerwoning.
-
Misschien de wbv bellen?
Dorfje
vindt dit leuk
Maar doe het i.v.m eventuele toeslagen pas per 1 januari
-
Dat gebeurt anders vaak genoeg, 20 abattoir-medewerkers in 1 pandje. Was kort geleden nog te zien bij Zembla (geloof ik) en de gemeente greep niet in.
En wat doet dat er dan toe? Als je inkomen te hoog wordt, wordt je niet uit je woning gezet. Heeft eventueel slechts invloed op de huurverhoging per 1 juli as, of verlaging bij een gering inkomen.
Bij twee inkomens, is het totale inkomen hoger en dan?
De gemeente greep wel halfslachtig in. Met een soort waterbed effect tot gevolg.HandigeHarrie schreef: ↑20 dec 2022 14:15Dat gebeurt anders vaak genoeg, 20 abattoir-medewerkers in 1 pandje. Was kort geleden nog te zien bij Zembla (geloof ik) en de gemeente greep niet in.
Is dat echt zo? In deze eerder gegeven link staat toch echt wat anders.
Daarin staat onder andereLady1234 schreef: ↑20 dec 2022 12:56Het zal echt geen probleem opleveren.
https://www.woonbond.nl/vraagbaak/kan-i ... at-inwonen
Woonbond schreef:U bent bevoegd om zolang u wilt iemand onder uw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang u samenwoont betreft uw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken.
Dorfje
vindt dit leuk
Dat is wel oude info in de link van de woonbond. Op dit moment kan dat weleens anders zijn.
Er zijn verhuurders waar je wel melding moet maken van samenwonen, in principe wordt daar toestemming voor gegeven tenzij er een hele goede reden is om dit te weigeren.
Er zijn verhuurders waar je wel melding moet maken van samenwonen, in principe wordt daar toestemming voor gegeven tenzij er een hele goede reden is om dit te weigeren.
Maar dan nog, wat doet dat er verder toe?
-
Als inwonen bij moeder problemen geeft, dan maar snel er n nieuwe dame/heer vinden die eigen woonruimte heeft. Is ook gezelliget als alleen blijven.
(Neem deze reactie met een pak zout aub )
(Neem deze reactie met een pak zout aub )
Dan heeft men óf toestemming van de verhuurder, óf men staat gewoon niet ingeschreven.HandigeHarrie schreef: ↑20 dec 2022 14:15Dat gebeurt anders vaak genoeg, 20 abattoir-medewerkers in 1 pandje. Was kort geleden nog te zien bij Zembla (geloof ik) en de gemeente greep niet in.
-
Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat de huur in juli wat meer omhoog gaat omdat het gezamenlijk inkomen boven een bepaalde grens komt. En het zou dus ook kunnen gebeuren dat moeders niet voor de aankomende huurverlaging in aanmerking komt. Die gegevens worden nu eenmaal vanuit de belastingdienst aan de wbv verstrekt.Lady1234 schreef: ↑20 dec 2022 23:25
Maar dan nog, wat doet dat er verder toe?
-
Verhuurders hebben graag de controle maar dat wil niet zeggen dat ze inwoning mogen verbieden. De Woonbond verwijst dan ook naar jurisprudentie waaruit blijkt dat rechters niet zomaar meegaan met de verhuurder, tenzij je ergens anders gaat wonen en de hele woonruimte aan iemand anders verhuurt.