Bizar conflict met ENECO
Geplaatst: 02 jan 2023 09:57
Op 30-09 -2022 hebben wij ons pand in Zoetermeer verkocht. Het pand had leeggestaan sinds eind 2011. Diezelfde dag heb ik de klantenservice van ENECO gebeld om het contract op te zeggen. Daarbij vertelde de klantenservice dat ik geen meterstanden hoefde door te geven aangezien zij die zelf konden uitlezen via hun slimme meters(zoals op elke jaarnota na de plaatsing (ca. 8 j. geleden).
Van ENECO kreeg ik een eindafrekening van ruim € 900. Op zich was het al een merkwaardige afrekening: met heel kleine lettertjes op pag. 6 van de nota stond dat ik deze meterstanden zelf had opgegeven. Een evidente onjuistheid.
Het leeuwendeel van de nota was de gasconsumptie van, volgens ENECO, 1115 m3. Dit klopte voor geen meter met de foto's in de eindinspectie, gemaakt door de verkoopmakelaar en getekend door de kopers en verkopers, de gasmeter geeft aan dat er 0,1097 m3 was gebruikt. M.i. correct, de gaskraan heeft dichtgestaan, de jaarnota's sinds de plaatsing bevestigen een verbruik van 0 m3. Op 17-02-2022 heeft de monteur van ENECO de gasinstallatie gecontroleerd, de gastoevoer weer geopend en o.a. op 18-02 de pomp vervangen. De maandelijkse gebruiksoverzichten bevestigen dat: tot met augustus 2022 een verbruik van 0 m3.
Foto van de eindinspectie opgestuurd naar de klantenservice: deze reageerde als volgt (ik citeer letterlijk uit de mail)
"Dit verbruik komt rechtstreeks uit uw meter , vandaar dat u geen standen hoefde door te geven. Ook zie ik dat de begin standen en de eind standen wel kloppen en dat betekend dat uw eindnota wel juist is.
Wat er wel gebeurd zou kunnen zijn is dat er iets met de meter is waardoor hij al het verbruik heeft verzameld en de laatste meting pas heeft laten zien , maar dan zou dit alsnog uw verbruik zijn."
Ik heb mij verbijsterd afgevraagd wie dat verzonnen heeft. Het komt er feitelijk op neer dat ENECO "slimme" meters heeft, die het verbruik verzamelen om dat op een willekeurig moment aan de klant in rekening te brengen. Het betekent ook dat dat ENECO toegeeft dat hun facturen niet hoeven overeen te stemmen met het feitelijk gebruik.
Het vervolg was in hoofdlijnen als volgt:
- nog een telefonische reactie van de klantenservice waarin mij verweten werd dat ik geen begrip kon opbrengen voor hun positie.
- contact met STEDIN om de meterstanden op te vragen; Geweigerd omdat het om een conflict gaat met de energieleverancier.
- contact met Consuwijzer van de ACM, er is een dossiernummer opgemaakt.
- op advies van de ACM een bezwaarschrift opgesteld en op 28 oktober gemaild naar de klantenservice van ENECO. Geen ontvangstbevestiging, noch inhoudelijke reactie.
- op 8 november nogmaals een herinnering gemaild. Evenmin enige reactie.
- het bedrag is door ENECO afgeschreven en door mij onmiddellijk gestorneerd.
- ENECO stuurt vervolgens een intimiderende brief waarin ze dreigen met forse aanmaningskosten. Ook ontvang ik SMS met dezelfde dreiging.
- op 24 november heb ik een aangetekende brief verstuurd, die volgens POST NL op 25 november is bezorgd. Voor de 4e maal de eindinspectie van de makelaar opgestuurd. Geen enkele reactie.
- op 7 december een aanmaning en een verhoging van de rekening met forse incassokosten en het dreigement van een slotsommatie.
Samenvattend ENECO negeert volkomen bezwaarschriften, herinneringen daaraan, aangeleverd bewijsmateriaal met foto's van een makelaar en aangetekende brieven.
Op 23 december nogmaals een SMS met dezelfde dreiging
Van ENECO kreeg ik een eindafrekening van ruim € 900. Op zich was het al een merkwaardige afrekening: met heel kleine lettertjes op pag. 6 van de nota stond dat ik deze meterstanden zelf had opgegeven. Een evidente onjuistheid.
Het leeuwendeel van de nota was de gasconsumptie van, volgens ENECO, 1115 m3. Dit klopte voor geen meter met de foto's in de eindinspectie, gemaakt door de verkoopmakelaar en getekend door de kopers en verkopers, de gasmeter geeft aan dat er 0,1097 m3 was gebruikt. M.i. correct, de gaskraan heeft dichtgestaan, de jaarnota's sinds de plaatsing bevestigen een verbruik van 0 m3. Op 17-02-2022 heeft de monteur van ENECO de gasinstallatie gecontroleerd, de gastoevoer weer geopend en o.a. op 18-02 de pomp vervangen. De maandelijkse gebruiksoverzichten bevestigen dat: tot met augustus 2022 een verbruik van 0 m3.
Foto van de eindinspectie opgestuurd naar de klantenservice: deze reageerde als volgt (ik citeer letterlijk uit de mail)
"Dit verbruik komt rechtstreeks uit uw meter , vandaar dat u geen standen hoefde door te geven. Ook zie ik dat de begin standen en de eind standen wel kloppen en dat betekend dat uw eindnota wel juist is.
Wat er wel gebeurd zou kunnen zijn is dat er iets met de meter is waardoor hij al het verbruik heeft verzameld en de laatste meting pas heeft laten zien , maar dan zou dit alsnog uw verbruik zijn."
Ik heb mij verbijsterd afgevraagd wie dat verzonnen heeft. Het komt er feitelijk op neer dat ENECO "slimme" meters heeft, die het verbruik verzamelen om dat op een willekeurig moment aan de klant in rekening te brengen. Het betekent ook dat dat ENECO toegeeft dat hun facturen niet hoeven overeen te stemmen met het feitelijk gebruik.
Het vervolg was in hoofdlijnen als volgt:
- nog een telefonische reactie van de klantenservice waarin mij verweten werd dat ik geen begrip kon opbrengen voor hun positie.
- contact met STEDIN om de meterstanden op te vragen; Geweigerd omdat het om een conflict gaat met de energieleverancier.
- contact met Consuwijzer van de ACM, er is een dossiernummer opgemaakt.
- op advies van de ACM een bezwaarschrift opgesteld en op 28 oktober gemaild naar de klantenservice van ENECO. Geen ontvangstbevestiging, noch inhoudelijke reactie.
- op 8 november nogmaals een herinnering gemaild. Evenmin enige reactie.
- het bedrag is door ENECO afgeschreven en door mij onmiddellijk gestorneerd.
- ENECO stuurt vervolgens een intimiderende brief waarin ze dreigen met forse aanmaningskosten. Ook ontvang ik SMS met dezelfde dreiging.
- op 24 november heb ik een aangetekende brief verstuurd, die volgens POST NL op 25 november is bezorgd. Voor de 4e maal de eindinspectie van de makelaar opgestuurd. Geen enkele reactie.
- op 7 december een aanmaning en een verhoging van de rekening met forse incassokosten en het dreigement van een slotsommatie.
Samenvattend ENECO negeert volkomen bezwaarschriften, herinneringen daaraan, aangeleverd bewijsmateriaal met foto's van een makelaar en aangetekende brieven.
Op 23 december nogmaals een SMS met dezelfde dreiging