Waterstof brandstofprijzen verschillen binnen Europa
Geplaatst: 02 jan 2023 12:45
Ik ben in januari vorig jaar begonnen om een waterstof auto te gaan rijden een Hyundai Nexo.
Geweldige auto overigens.
Op dat moment koste de waterstof zo’n 10,00 euro exclusief 21% btw in Nederland wat neer komt op ca. 12,50 per kg waterstof.
In Duistland koste de waterstof 10,00 inclusief 19% btw.
In België koste de waterstof 9,99 incl. 19% btw
Door de oorlog zijn de prijzen snel gestegen.
Inmiddels kost de waterstof in Duitsland 13,85 incl. 19% btw
En België koste de waterstof nog steeds 9,99 incl. 19% btw.
In Nederland worden verschillende prijzen gerekend, waarbij de 100% groene net zo hard meestijgt als de benzine prijzen, zelfs wanneer lokaal gemaakt.
De duurste leverancier op dit moment is Shell (deze levert grijze waterstof voor zover mij bekend) zij rekenen nu 17,50 p/kg incl. 21% btw
Wat mij opvat is dat voor mij lijkt alsof shell de prijzen domineert.
Hoe kan er zo’n groot verschil bestaan in prijs terwijl iedereen weet dat we naar elektra en waterstof over moeten.
Ik zou toch enige stimulatie/ beleid van de overheid verwachten.
Nu is het in Nederland zo dat een zuinige benzine auto al voordeliger rijd dan een waterstof auto, de hybrides rijden sowieso goedkoper.
Ik kan en dergelijk beleid niet begrijpen, als er al beleid zou zijn.
In de bijlagen staan willekeurige schermafdrukken / plaatjes van de pompstations met bijbehorende prijzen, deze kun je terugvinden op https://h2.live/en/
Geweldige auto overigens.
Op dat moment koste de waterstof zo’n 10,00 euro exclusief 21% btw in Nederland wat neer komt op ca. 12,50 per kg waterstof.
In Duistland koste de waterstof 10,00 inclusief 19% btw.
In België koste de waterstof 9,99 incl. 19% btw
Door de oorlog zijn de prijzen snel gestegen.
Inmiddels kost de waterstof in Duitsland 13,85 incl. 19% btw
En België koste de waterstof nog steeds 9,99 incl. 19% btw.
In Nederland worden verschillende prijzen gerekend, waarbij de 100% groene net zo hard meestijgt als de benzine prijzen, zelfs wanneer lokaal gemaakt.
De duurste leverancier op dit moment is Shell (deze levert grijze waterstof voor zover mij bekend) zij rekenen nu 17,50 p/kg incl. 21% btw
Wat mij opvat is dat voor mij lijkt alsof shell de prijzen domineert.
Hoe kan er zo’n groot verschil bestaan in prijs terwijl iedereen weet dat we naar elektra en waterstof over moeten.
Ik zou toch enige stimulatie/ beleid van de overheid verwachten.
Nu is het in Nederland zo dat een zuinige benzine auto al voordeliger rijd dan een waterstof auto, de hybrides rijden sowieso goedkoper.
Ik kan en dergelijk beleid niet begrijpen, als er al beleid zou zijn.
In de bijlagen staan willekeurige schermafdrukken / plaatjes van de pompstations met bijbehorende prijzen, deze kun je terugvinden op https://h2.live/en/