Hema bepaalt willekeurig bij wie de scooterverzekeringspremie omhoog of omlaag gaat.
Geplaatst: 03 jan 2023 00:16
Eind november '22 kreeg ik een mailtje van de Hema, afdeling verzekeringen. "Door de aanhoudende stijging van de prijzen moeten wij helaas je premie verhogen. Het herstellen van schade wordt steeds duurder door onder andere de veel hogere materiaal- en energiekosten. Ook het aantal schades neemt toe. Daarom hebben we per verzekering bepaald wat nodig is om iedereen met schade ook volgend jaar goed te kunnen helpen."
Nougoed, met alle prijsstijgingen, vond ik dat, ondanks de opbouw van wéér 'n schadevrij jaar, in eerste instantie niet zo gek.
Tegelijkertijd kreeg mijn compagnon ook een mailtje. Zijn premie ging juist omlaag.
We hebben onze scooters beiden in januari 2018 gekocht en gelijk bij de Hema verzekerd. Hij 'n Piaggio, ik 'n Sym Fiddle II. Bij hém was de aanschafprijs iets hoger dús lag zijn premie ook iets hoger. In die jaren hebben we geen van beiden ooit schade geclaimd.
Ook mijn vriend, waar ik al 18 jaar mee samenwoon, had 'n mailtje gekregen dat zijn premie was verlaagd. Hij heeft zijn scooter ruim 2 jaar later gekocht en had ook nog geen schadevrije jaren opgebouwd dus uiteraard is zijn premie hoger. Toch ging ook zijn premie omlaag.
Mijn premie ging 11,13% omhoog
premie van mijn compagnon ging 21,05% omlaag
premie van mijn vriend ging 13,11% omlaag
Navraag bij de klantenservice van Hema verzekeringen leverde het volgende antwoord op: "Wij passen onze premies voor nieuwe klanten regelmatig aan op basis van nieuwe inzichten. Voor bestaande klanten willen we de premies zo stabiel mogelijk houden, en passen we deze niet elke keer aan wanneer we dit voor nieuwe klanten doen. Eén keer per jaar vergelijken we de premies van bestaande klanten met het tarief dat we aan nieuwe klanten vragen. Dit doen we tegelijk met onze inschatting voor de benodigde premiestijging voor het nieuwe jaar. Vanwege de verschillende kenmerken van de brommer(s) is het mogelijk dat de ene verzekering om hoog gaat en de andere omlaag. We snappen dat dit er in sommige gevallen vreemd uit kan zien en toch vinden wij dit de meest eerlijke verdeling voor al onze klanten."
Dit klonk als volledige willekeur wánt:
• Ik ben geen nieuwe klant, ik ben een bestaande klant met 8 schadevrije jaren en een bm trede van 12! Bovendien heb ik er weer een schadevrij jaar bij, waarna normaliter de premie omlaag gaat en niet omhoog! Dus óf de premie gaat omlaag of blijft ivm inflatie desnoods gelijk! Er is absoluut geen énkele logische reden om mijn premie te moeten verhogen!
• Ik had zojuist op mijn polis mijn adreswijziging doorgegeven. Dit had eigenlijk al een jaar geleden gemoeten maar dat had ik blijkbaar nog niet gedaan. Bij het opslaan van de wijziging werd de premie per direct aangepast van € 17,25 naar € 16,85 Dat houdt dus in dat mijn premie nu zelfs met ruim 13% omhoog gaat want de nieuwe premie van dit jaar blijft hetzelfde!
• Voor mensen die op hetzelfde adres wonen, is er totáál geen logica als de premie bij de één met ruim 13% stijgt en bij de ánder met ruim 13% daalt, wanneer zij beiden geen schade hebben geclaimd! Bovendien heb ik meer schadevrije jaren en een hogere bm trede. Dat heeft dan werkelijk NIETS MAAR DAN OOK NIETS met de stijging van de huidige prijzen te maken maar met absolute willekeur! Aangezien ik (al ruim 18 jaar) op hetzelfde adres woon als mijn partner en hij een premieverlaging heeft van ruim 13% (waarschijnlijk nu nog meer, aangezien zijn premie ook werd aangepast, na de adreswijziging).
• Net zo min klopt de premiedaling van ruim 21% voor een scooter van mijn compagnon, met een duurdere aanschafwaarde, die op dezelfde datum voor de verzekering is aangemeld! Ja, zijn schadevrije jaren en bm trede liggen iets hoger maar dan nog is het verschil onevenredig hoog.
Het antwoord van de Hema: joh, als je 't ergens anders beter kunt krijgen, ga je toch lekker weg? (in 'n iets nettere bewoording maar daar kwam 't wel op neer)
ff serieus.... kan dit zo maar?
Nougoed, met alle prijsstijgingen, vond ik dat, ondanks de opbouw van wéér 'n schadevrij jaar, in eerste instantie niet zo gek.
Tegelijkertijd kreeg mijn compagnon ook een mailtje. Zijn premie ging juist omlaag.
We hebben onze scooters beiden in januari 2018 gekocht en gelijk bij de Hema verzekerd. Hij 'n Piaggio, ik 'n Sym Fiddle II. Bij hém was de aanschafprijs iets hoger dús lag zijn premie ook iets hoger. In die jaren hebben we geen van beiden ooit schade geclaimd.
Ook mijn vriend, waar ik al 18 jaar mee samenwoon, had 'n mailtje gekregen dat zijn premie was verlaagd. Hij heeft zijn scooter ruim 2 jaar later gekocht en had ook nog geen schadevrije jaren opgebouwd dus uiteraard is zijn premie hoger. Toch ging ook zijn premie omlaag.
Mijn premie ging 11,13% omhoog
premie van mijn compagnon ging 21,05% omlaag
premie van mijn vriend ging 13,11% omlaag
Navraag bij de klantenservice van Hema verzekeringen leverde het volgende antwoord op: "Wij passen onze premies voor nieuwe klanten regelmatig aan op basis van nieuwe inzichten. Voor bestaande klanten willen we de premies zo stabiel mogelijk houden, en passen we deze niet elke keer aan wanneer we dit voor nieuwe klanten doen. Eén keer per jaar vergelijken we de premies van bestaande klanten met het tarief dat we aan nieuwe klanten vragen. Dit doen we tegelijk met onze inschatting voor de benodigde premiestijging voor het nieuwe jaar. Vanwege de verschillende kenmerken van de brommer(s) is het mogelijk dat de ene verzekering om hoog gaat en de andere omlaag. We snappen dat dit er in sommige gevallen vreemd uit kan zien en toch vinden wij dit de meest eerlijke verdeling voor al onze klanten."
Dit klonk als volledige willekeur wánt:
• Ik ben geen nieuwe klant, ik ben een bestaande klant met 8 schadevrije jaren en een bm trede van 12! Bovendien heb ik er weer een schadevrij jaar bij, waarna normaliter de premie omlaag gaat en niet omhoog! Dus óf de premie gaat omlaag of blijft ivm inflatie desnoods gelijk! Er is absoluut geen énkele logische reden om mijn premie te moeten verhogen!
• Ik had zojuist op mijn polis mijn adreswijziging doorgegeven. Dit had eigenlijk al een jaar geleden gemoeten maar dat had ik blijkbaar nog niet gedaan. Bij het opslaan van de wijziging werd de premie per direct aangepast van € 17,25 naar € 16,85 Dat houdt dus in dat mijn premie nu zelfs met ruim 13% omhoog gaat want de nieuwe premie van dit jaar blijft hetzelfde!
• Voor mensen die op hetzelfde adres wonen, is er totáál geen logica als de premie bij de één met ruim 13% stijgt en bij de ánder met ruim 13% daalt, wanneer zij beiden geen schade hebben geclaimd! Bovendien heb ik meer schadevrije jaren en een hogere bm trede. Dat heeft dan werkelijk NIETS MAAR DAN OOK NIETS met de stijging van de huidige prijzen te maken maar met absolute willekeur! Aangezien ik (al ruim 18 jaar) op hetzelfde adres woon als mijn partner en hij een premieverlaging heeft van ruim 13% (waarschijnlijk nu nog meer, aangezien zijn premie ook werd aangepast, na de adreswijziging).
• Net zo min klopt de premiedaling van ruim 21% voor een scooter van mijn compagnon, met een duurdere aanschafwaarde, die op dezelfde datum voor de verzekering is aangemeld! Ja, zijn schadevrije jaren en bm trede liggen iets hoger maar dan nog is het verschil onevenredig hoog.
Het antwoord van de Hema: joh, als je 't ergens anders beter kunt krijgen, ga je toch lekker weg? (in 'n iets nettere bewoording maar daar kwam 't wel op neer)
ff serieus.... kan dit zo maar?