Voorlopige aanslag 2023 betalen uiterlijk 1 maart 2023 in relatie tot aanslag 2022 betalen uiterlijk 1 juli
Geplaatst: 09 jan 2023 16:24
Velen van ons hebben de voorlopige aanslag 2023 reeds ontvangen. De brief is gedateerd 31 januari 2023. Ik vrees, dat o.a. startende en kleine bedrijven (zzp'ers) het hierdoor financieel moeilijk kunnen krijgen. De fiscus is bij de voorlopige aanslag 2023 uitgegaan van de gegevens van 2021. Als je geld terugontvangt, kun je hiervan blij worden. Als je echter belasting moet betalen, word je er wellicht verdrietig van. Want het bedrag waarvoor je (voorlopig) wordt aangeslagen m.b.t. 2023 moet je betaald hebben op 1 maart 2023. (Er is een mogelijkheid om in 9 termijnen te betalen.) Dit is nieuw beleid: nooit eerder hebben burgers vooraf belasting hoeven betalen over een jaar dat nog niet is afgelopen.
Maart 2023 ontvang je je aangiftebiljet 2022 met door de fiscus vooraf ingevulde data. De data check je en na eventuele aanpassingen dien je je aangifte 2022 uiterlijk 1 mei 2023 in. De aanslag die je vervolgens ontvangt, dien je te voldoen uiterlijk 1 juli 2023. Voor diegenen, die het niet meteen kunnen betalen, bestaat er een betalingsregeling om in termijnen af te lossen.
Kortom, diegenen die belasting moeten betalen, moeten zowel de voorlopige aanslag 2023 alsook de definitieve aanslag 2022 in het jaar 2023 betalen.
Ik heb me afgevraagd of het juridisch wel mag: belasting laten betalen over de toekomst. Werkgevers betalen ons salaris in maart toch ook niet alvast uit tot eind december 2023? Zzp'ers ontvangen toch ook niet vooral hun geld? Bovendien kan er gaandeweg het jaar van grote veranderingen sprake zijn in een mens' zijn leven. Denk aan baanverlies, echtscheiding e.d. Wat me het meeste verbaast, is het feit, dat we het nieuwe beleid van Kaag/fiscus klakkeloos accepteren. Op geen enkele manier zijn wij vooraf door de overheid over het nieuwe belastingregime geïnformeerd.
En nogmaals, ik vrees dat er burgers zijn die het niet kunnen ophoesten. Ik ken een zzp'er die zich afvraagt hoe hij de betalingsverplichtingen aan de fiscus moet organiseren, want hij heeft al een aflossing lopen die tot 1 juli 2023 loopt
Tot slot. De fiscus legt m.b.t. de voorlopige aangifte 2023 voor om het te checken en eventueel aan te passen. Maar hoe kun je dit nu aanpassen als je als zzp'er nog niet weet wat je vervolgopdracht is? Zelf beschik ik nog helemaal niet over alle gegevens van het jaar 2022. Sommige opgaven ontvang ik pas in februari.
Kortom, ik vind dat die voorlopige aanslag 2023 een punt van discussie moet worden in de Tweede Kamer en eventueel als onderwerp door Radar voor het voetlicht gebracht moet worden. Ben heel benieuwd naar jullie reacties.
Maart 2023 ontvang je je aangiftebiljet 2022 met door de fiscus vooraf ingevulde data. De data check je en na eventuele aanpassingen dien je je aangifte 2022 uiterlijk 1 mei 2023 in. De aanslag die je vervolgens ontvangt, dien je te voldoen uiterlijk 1 juli 2023. Voor diegenen, die het niet meteen kunnen betalen, bestaat er een betalingsregeling om in termijnen af te lossen.
Kortom, diegenen die belasting moeten betalen, moeten zowel de voorlopige aanslag 2023 alsook de definitieve aanslag 2022 in het jaar 2023 betalen.
Ik heb me afgevraagd of het juridisch wel mag: belasting laten betalen over de toekomst. Werkgevers betalen ons salaris in maart toch ook niet alvast uit tot eind december 2023? Zzp'ers ontvangen toch ook niet vooral hun geld? Bovendien kan er gaandeweg het jaar van grote veranderingen sprake zijn in een mens' zijn leven. Denk aan baanverlies, echtscheiding e.d. Wat me het meeste verbaast, is het feit, dat we het nieuwe beleid van Kaag/fiscus klakkeloos accepteren. Op geen enkele manier zijn wij vooraf door de overheid over het nieuwe belastingregime geïnformeerd.
En nogmaals, ik vrees dat er burgers zijn die het niet kunnen ophoesten. Ik ken een zzp'er die zich afvraagt hoe hij de betalingsverplichtingen aan de fiscus moet organiseren, want hij heeft al een aflossing lopen die tot 1 juli 2023 loopt
Tot slot. De fiscus legt m.b.t. de voorlopige aangifte 2023 voor om het te checken en eventueel aan te passen. Maar hoe kun je dit nu aanpassen als je als zzp'er nog niet weet wat je vervolgopdracht is? Zelf beschik ik nog helemaal niet over alle gegevens van het jaar 2022. Sommige opgaven ontvang ik pas in februari.
Kortom, ik vind dat die voorlopige aanslag 2023 een punt van discussie moet worden in de Tweede Kamer en eventueel als onderwerp door Radar voor het voetlicht gebracht moet worden. Ben heel benieuwd naar jullie reacties.