Pagina 1 van 1

Meternummers verwisseld met andere woning

Geplaatst: 16 jan 2023 14:24
door rv2016rv
Goedemiddag,

Helaas zijn wij er kortgeleden achter gekomen dat er ergens iets fout is gegaan bij onze slimme meters (gas en elektra)
Het verbruik dat wij moeten betalen aan onze energie leverancier (zowel gas en elektra) ligt véle malen hoger dan het daadwerkelijke gebruik.
Na meerdere gesprekken gehad te hebben met zowel de leverancier als de netbeheerder, is naar boven gekomen de de netbeheerder verkeerde meternummers heeft doorgegeven aan onze leverancier. De EAN codes + meternummers kloppen niet met wat wij daadwerkelijk in de kast hebben hangen.

Lang verhaal kort: we betalen het verbruik van een andere woning en dit verbruik ligt veel hoger dan ons eigen gebruik.
We houden ons gebruik nu zelf bij om (voor later, eventueel) bewijs te hebben.
De netbeheerder heeft aangegeven dat zij een fout hebben gemaakt en de meterstanden verkeerd in het systeem gekoppeld staan. Zij gaan dit rechttrekken en goed communiceren naar de leverancier, waardoor het snel goed zou moeten komen te staan.

Dit speelt nu een jaar of 2, maar helaas zijn wij daar recentelijk pas achter gekomen.
We hebben (hoogstwaarschijnlijk) wel veel te veel betaald iedere maand; dit zien we ook op het totaalverbruik terug van de jaarafrekeningen (en gas- en elektrastanden); deze liggen enorm ver af van de daadwerkelijke standen.

Hebben jullie tips om hoe dit aan te vliegen? Moeten we voor deze fout/(hoogstwaarschijnlijk een) terugbetaling bij de netbeheerder (Stedin) zijn of bij de leverancier (Vattenfall)? Is dit überhaupt terug te claimen?

Met vriendelijke groeten,

Re: Meternummers verwisseld met andere woning

Geplaatst: 16 jan 2023 15:25
door HandigeHarrie
Wat u nodig heeft, zijn de meterstanden van de slimme meter die in uw woning hangt, op het moment dat u daar ging wonen. Was het een nieuwe meter die op 0 stond, of een verhuizing waarbij de stand is genoteerd op het moment dat u verantwoordelijk werd voor het verbruik ? Op basis daarvan wordt de correctie doorgevoerd.
Stedin heeft de fout gemaakt, dus die moet u terugbetalen, lijkt mij (en vooral zorgen dat de juiste registratie van uw slimme meter bij uw leverancier terechtkomt). Als zij daarvoor de leverancier nodig hebben, moeten zij vragen of het via die route kan (u bent niet degene die dat moet regelen volgens mij).

Re: Meternummers verwisseld met andere woning

Geplaatst: 16 jan 2023 15:55
door 16again
Vernoedelijk zijn de gegevens van de meter die bij jou hangt gewoon beschikbaar. Maar dan nu wel gekoppeld aan een ander adres.
Het moet te doen zijn eea terug te draaien, zodat juiste verbruikscijfers tegen juiste tarief worden afgerekend

Re: Meternummers verwisseld met andere woning

Geplaatst: 16 jan 2023 16:24
door Eres
Ik denk dat Vatenfall zijnde de leverancier en van wie je de factuur ontvangt, verantwoordelijk moet worden gehouden aangaande de afhandeling van deze fout.
Het is wel de fout van de netbeheerder, maar die zal met Vatenfall de zaak moeten rechttrekken.
Een eigen controle van de meter nummers had het voorkomen, ook voor de vervolg afrekeningen, geen verwijt maar eerder een tip.

Re: Meternummers verwisseld met andere woning

Geplaatst: 16 jan 2023 16:45
door jonis
Eres schreef:
16 jan 2023 16:24

Een eigen controle van de meter nummers had het voorkomen, ook voor de vervolg afrekeningen, geen verwijt maar eerder een tip.
De meterstanden komen helemaal niet overeen, dag, maand, jaar, vanaf begin.🤔

Re: Meternummers verwisseld met andere woning

Geplaatst: 16 jan 2023 17:00
door xflorisx
De netbeheerder is fout geweest. Die mag het ook oplossen. De goede gegevens zijn daar ook gewoon nog. Hoeft helemaal niet dat 2 adressen zijn verwisseld. Maakt ook niet uit. Dat is het probleem van de netwerkbeheerder. Die gaat het ook prima oplossen. Daar is geen twijfel over mogelijk.
De meterstanden staan op de rekening. Dus binnen een jaar kan een klant er achter komen en aan de bel trekken. De meeste mensen geloven het wel of hebben compleet niet de kennis om de fout te ontdekken.

Re: Meternummers verwisseld met andere woning

Geplaatst: 16 jan 2023 17:11
door jonis
Toen er bij mij een slimme meter werd geinstalleerd , heb ik dagelijks gekeken naar verbruik en app en meterstanden.
Daarnaast wordt maandelijks ook de meterstanden vermeld.
Deze afwijking is meteen duidelijk.
Maar maakt verder niets uit; wordt toch gecorrigeerd.

Re: Meternummers verwisseld met andere woning

Geplaatst: 18 jan 2023 01:11
door alfatrion
Als eerste een ingebrekestelling sturen naar de leverancier en de netbeheerder, en daarbij een beroep doen op de onverschuldigde betaling. De verjaringstermijn is namelijk twee of vijf jaar. Als een vordering is verjaard dan ontstaat een natuurlijke verbintenis, die kun je niet afdwingen maar wel verrekenen (wegstrepen tegen nieuwe termijnbedragen).

Re: Meternummers verwisseld met andere woning

Geplaatst: 23 feb 2023 01:16
door WernerB
ALTIJD bij een nieuwe/andere/jaarverbruik meter een foto maken. verhuis je naar een ander huis, foto van je oude meter en foto van je nieuwe meter.
Bij mij zijn paar jaar terug de kabels van de straat naar de meterkast vervangen en moesten ook de meters uit de meterkast. ik heb dus foto gemaakt voor de meter er uit ging. nadat de meter weer terug was geplaatst heb ik nieuwe foto gemaakt, en wat blijkt, ik heb ineens andere meterstanden. blijkt volgens liander heel normaal dat bij dit soort klussen je niet standaard je eigen meter terug krijgt. nu heeft dit bij mij gelukkig geen enkel probleem opgeleverd cq ik zie netjes op de jaarrekening "uitbouwstand" en "inbouwstand" staan (met zelfde cijfers als op de fotos).