Tussentijdse prijsverhoging fietslease
Tussentijdse prijsverhoging fietslease
Goedemiddag,
Zojuist ontving ik een email van Halfords, dat het leasebedrag van mijn ebike per 1 januari ‘23 met 6,12% verhoogd word i.v.m. Inflatie.
Mijn vraag: mag dit zomaar?
Zojuist ontving ik een email van Halfords, dat het leasebedrag van mijn ebike per 1 januari ‘23 met 6,12% verhoogd word i.v.m. Inflatie.
Mijn vraag: mag dit zomaar?
Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease
De meest logische vraag: wat staat er in de voorwaarden van de leaseovereenkomst? Ik heb geen kristallen bol...
Dirkie
en AppieUitDelft
vinden dit leuk
Vaak staat in de algemene voorwaarden of in het contract dat prijsverhoging conform de inflatie gehanteerd mag worden. Inflatie is vorig jaar 11,6%.
Bron www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/02/inflati ... nt-in-2022
Dus lees door wat hierover in het contract of algemene voorwaarden staat.
Indien u niet eens bent met de prijsverhoging dan kunt u na het indienen van een klacht terecht bij www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/ voor bemiddeling. Of neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl/
Bron www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/02/inflati ... nt-in-2022
Dus lees door wat hierover in het contract of algemene voorwaarden staat.
Indien u niet eens bent met de prijsverhoging dan kunt u na het indienen van een klacht terecht bij www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/ voor bemiddeling. Of neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl/
Inflatiecorrectie mag en wordt al sinds mensenheugenis jaarlijks toegepast op allerlei zaken. 50 jaar geleden hadden we dat al met de Donald Duck.
Met terugwerkende kracht verhogen, dat lijkt me echt klantvriendelijk.
En ook dan ligt het eraan wat er in het contract staat. Als daar in zou staan dat er inflatie correctie toegepast kan worden dan is deze echt ruim van te voren aangekondigd. Kortom TS moet even duidelijk maken wat er nu in het contract staat.
Nou, ik heb maar even de (huidige) voorwaarden opgezocht. Daar staat het in ieder geval luid en duidelijk in.
Geen woord Spaans bij.5.3 Elbuco heeft het recht om de huurprijzen jaarlijks te indexeren op basis van het inflatiecijfer voor de consumentenprijzen, de brandstofprijzen en de loonontwikkeling. Het indexeringspercentage wordt éénmaal per jaar door Elbuco vastgesteld.
24 januari een mail ontvangen over de prijswijziging per 1 januari is niet mijn idee van ruim van te voren.
Volgens consuwijzer:
https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-k ... onnementen
https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-k ... onnementen
Het gaat natuurlijk niet om factuur datum. TS fietst al ruim 3 weken rond voor nieuwe bedrag, zonder geinformeerd te zijnDe ondernemer laat u vooraf weten dat de prijs gaat verhogen. Hij moet u op tijd laten weten wat de nieuwe prijs wordt. En per wanneer die geldt.
Op 24 januari een bericht dat de leaseprijs per 1 januari is verhoogd verdient geen schoonheidsprijs. Dat de verhoging op zich is toegestaan is duidelijk. Misschien is de verhoging met beroep op een of ander wetsartikel een maand uit te stellen, maar dat is vast een hoop gedoe wat de opbrengst van een paar euro niet waard is.
Niet zo moeilijk denken. Boeiend dat TS rondfietst… met “vooraf” wordt uiteraard gedoeld op vóór de betaalverplichting. Da’s ongetwijfeld ook het geval.16again schreef: ↑25 jan 2023 17:19Volgens consuwijzer:
https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-k ... onnementenHet gaat natuurlijk niet om factuur datum. TS fietst al ruim 3 weken rond voor nieuwe bedrag, zonder geinformeerd te zijnDe ondernemer laat u vooraf weten dat de prijs gaat verhogen. Hij moet u op tijd laten weten wat de nieuwe prijs wordt. En per wanneer die geldt.
Bedenk ook dat de CPI over 2022 pas medio januari bekend is geworden.
Dat is vooral jouw uitleg van vooraf. Het echte idee van vooraf is dat je voor de prijsverhoging van de overeenkomst af kan, al dan niet met boete beding.
De datum van de factuur is niet zo relevant, over de periode 1-24 januari bestaat er al een betaalverplichting welke nu achteraf wordt aangepast
Best boeiend, deze gedachtegang Je zet mijn uitleg weg als "vooral jouw uitleg", om vervolgens je eigen uitleg als "het echte idee" te presenteren. Alleen jammer dat het geen hout snijdt.
Dat maakt totaal niet uit. Het is voor de betaler relevant om te weten wát hij moet betalen vóór het moment dat je daadwerkelijk moet betalen.
Je argument over "van de overeenkomst afkunnen" snijdt eveneens geen hout - dat kan TS immers altijd. Of hij op 01-01 de overeenkomst zou opzeggen of op 24-01 maakt daarvoor geen enkel verschil.
En je miskent dat de prijsverhoging ook niet veel eerder doorgeven kán worden, simpelweg omdat de daarvoor benodigde informatie nog ontbreekt.
Voor TS is deze discussie verder ook niet boeiend, want zijn vraag "mag dit zomaar" is duidelijk -en onbetwist- met "ja" te beantwoorden.
Iedereen bedankt voor de reactie’s.
Erthanax
vindt dit leuk
Ik zou liever weten wat iets kost tijdens gebruik, en niet achteraf.
Dan voert het bedrijf de prijsverhoging gewoon later door.
Ja, maar niet met terugwerkende kracht.