Fikse stijging servicekosten Vesteda
Geplaatst: 10 feb 2023 14:30
Goedemiddag,
Medio december kreeg ik op de mail een bericht van mijn verhuurder Vesteda over aankomende stijging van de servicekosten per 1/2/2023 voor mijn appartement en parkeerplaats (deze kosten worden gespecificeerd als water en energiekosten algemene ruimtes/parkeerplaats, glasbewassing, kosten huismeester en andere kosten) vanwege stijgende energiekosten (het energiecontract wat ze voor 3 jaar hadden afgesloten in 2019, ik ben er pas komen te wonen in 2021, en eind 2022 was dit contact verlopen) en stijgende schoonmaakkosten.
Nou verwacht je dan een paar euro stijging, maar nee, Vesteda presteert het om de servicekosten voor mijn appartment met 30% te laten stijgen (55€ -> 71.25€) en voor de parkeerplaats met ruim 60% (10€ -> 16,50€).
Ik heb hierop gereageerd dat ik het er niet mee eens ben, ook omdat de schoonmaak en glasbewassing niet of nauwelijks wordt uitgevoerd en om een gesprek gevraagd. Twee dagen later wel een korte reactie gehad met dezelfde argumentatie als hierboven gemeld staat dat alle kosten stijgen en deze dus ook zonder verdere uitleg. Hierop heb ik nog een mail gestuurd met alle problematiek die nog op te lossen valt (mail van 4 kantjes met alle klachten) + dat ik wederom een gesprek eis en niet akkoord ga met de verhoging van de servicekosten. Geen (persoonlijke) reactie meer gehad van Vesteda tot op heden.
Nou hebben we als bewoners alleen een brief per mail gehad derde/vierde week januari dat er gestemd moest worden voor 1-FEB-23 over 2 opties m.b.t. schoonmaak: 1) nieuw bedrijf dat alleen de schoonmaak doet, glasbewassing wordt niet meer gedaan, servicekosten zouden omlaag gaan in dit geval; 2) nieuw bedrijf dat zowel schoonmaak als glasbewassing doet, maar glasbewassing dan van 3x naar 2x per jaar, servicekosten blijven gelijk/iets omlaag. Hier moet dan wel minstens 70% van de bewoners voor 1 van de 2 opties stemmen, anders blijft huidige schoonmaakpartij gehandhaafd. Inmiddels is het 10-Feb-23 en ook hierover niets meer gehoord van Vesteda.
Intussen is wel de verhoogde servicekosten in de huur van Februari al doorgerekend en geïnd door Vesteda (automatische machtiging). Ben hier behoorlijk pissig over en wil vooral eigenlijk weten of deze stijging zomaar doorgerekend mag worden. Ik heb zowel mijn contract als de huurvoorwaarden van Vesteda doorgespit maar kan niets over tussentijdse verhoging van de servicekosten (niet die van de kale huur die jaarlijks wel verhoogd mag worden) vinden. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of juridische kennis heeft hieromtrent die mij van advies kan voorzien? Heb gelezen dat ik eventueel een procedure bij de Huurcommissie kan starten maar dit kost ook weer 25€ en dan wil ik wel zeker van mijn zaak zijn dat dat zin heeft.
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Danny
Medio december kreeg ik op de mail een bericht van mijn verhuurder Vesteda over aankomende stijging van de servicekosten per 1/2/2023 voor mijn appartement en parkeerplaats (deze kosten worden gespecificeerd als water en energiekosten algemene ruimtes/parkeerplaats, glasbewassing, kosten huismeester en andere kosten) vanwege stijgende energiekosten (het energiecontract wat ze voor 3 jaar hadden afgesloten in 2019, ik ben er pas komen te wonen in 2021, en eind 2022 was dit contact verlopen) en stijgende schoonmaakkosten.
Nou verwacht je dan een paar euro stijging, maar nee, Vesteda presteert het om de servicekosten voor mijn appartment met 30% te laten stijgen (55€ -> 71.25€) en voor de parkeerplaats met ruim 60% (10€ -> 16,50€).
Ik heb hierop gereageerd dat ik het er niet mee eens ben, ook omdat de schoonmaak en glasbewassing niet of nauwelijks wordt uitgevoerd en om een gesprek gevraagd. Twee dagen later wel een korte reactie gehad met dezelfde argumentatie als hierboven gemeld staat dat alle kosten stijgen en deze dus ook zonder verdere uitleg. Hierop heb ik nog een mail gestuurd met alle problematiek die nog op te lossen valt (mail van 4 kantjes met alle klachten) + dat ik wederom een gesprek eis en niet akkoord ga met de verhoging van de servicekosten. Geen (persoonlijke) reactie meer gehad van Vesteda tot op heden.
Nou hebben we als bewoners alleen een brief per mail gehad derde/vierde week januari dat er gestemd moest worden voor 1-FEB-23 over 2 opties m.b.t. schoonmaak: 1) nieuw bedrijf dat alleen de schoonmaak doet, glasbewassing wordt niet meer gedaan, servicekosten zouden omlaag gaan in dit geval; 2) nieuw bedrijf dat zowel schoonmaak als glasbewassing doet, maar glasbewassing dan van 3x naar 2x per jaar, servicekosten blijven gelijk/iets omlaag. Hier moet dan wel minstens 70% van de bewoners voor 1 van de 2 opties stemmen, anders blijft huidige schoonmaakpartij gehandhaafd. Inmiddels is het 10-Feb-23 en ook hierover niets meer gehoord van Vesteda.
Intussen is wel de verhoogde servicekosten in de huur van Februari al doorgerekend en geïnd door Vesteda (automatische machtiging). Ben hier behoorlijk pissig over en wil vooral eigenlijk weten of deze stijging zomaar doorgerekend mag worden. Ik heb zowel mijn contract als de huurvoorwaarden van Vesteda doorgespit maar kan niets over tussentijdse verhoging van de servicekosten (niet die van de kale huur die jaarlijks wel verhoogd mag worden) vinden. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of juridische kennis heeft hieromtrent die mij van advies kan voorzien? Heb gelezen dat ik eventueel een procedure bij de Huurcommissie kan starten maar dit kost ook weer 25€ en dan wil ik wel zeker van mijn zaak zijn dat dat zin heeft.
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Danny