Aantonen eigen schuld, na reparatie
Geplaatst: 15 feb 2023 11:23
Hallo,
Dit zal ongetwijfeld al meerdere keren een onderwerp zijn geweest, maar toch vind ik dat mijn geval iets anders is en daarom een eigen draadje verdient.
Wij hebben een inbouw vaatwasser van Etna, nu bijna drie jaar. Het huis huren we en volgens de verhuurder zit er nog garantie op het toestel. Nu is begin vorig jaar, dus al ruim na het eerste jaar van het apparaat een defect ontstaan omdat de veertjes of scharnieren onderin de deur gebroken waren waardoor de deur beschadigde en niet goed meer sloot. Hiervoor is toen een monteur gekomen, gratis nieuwe deur geleverd en de veertjes/scharnieren vervangen. Nu vorig jaar rond kerst ontstond hetzelfde probleem, weer een monteur geweest en weer is precies hetzelfde onderdeel vervangen. Toch was de vaatwasser nog steeds kapot, weer een monteur geweest die geconstateerd heeft dat doordat de deur naar beneden was gevallen de aansluiting van de scharnieren zo verbogen was dat de deur niet meer goed afgesteld kan worden waardoor deze bij stomen gaat uitzetten en de deur ontgrendeld waardoor het programma stopt en de vaatwasser niet afpompt. Nu moet dus de volledige vaatwasser vervangen worden omdat dit niet gerepareerd kan worden.
Maar, nu wilt de keukenleverancier (die dus al drie keer een monteur gestuurd heeft en het euvel binnen garantie heeft geprobeerd te maken) geen nieuwe vaatwasser leveren omdat het onze schuld zou zijn en wij nu moeten aantonen dat het niet onze schuld is. Volgens de monteur die geweest is zou de vervanging ook binnen de garantie van de reparatie van de vorige keer moeten vallen. Nu weet ik dat dit inderdaad na het eerste levensjaar van het product juridisch gezien onze taak is, maar waarom sturen ze dan wel eerst 3x een monteur om het probleem kosteloos te repareren en nu het product volledig vervangen moet worden valt het ineens buiten de garantie, dat is toch raar? Hoe zit dit precies?
Alvast bedankt!
Dit zal ongetwijfeld al meerdere keren een onderwerp zijn geweest, maar toch vind ik dat mijn geval iets anders is en daarom een eigen draadje verdient.
Wij hebben een inbouw vaatwasser van Etna, nu bijna drie jaar. Het huis huren we en volgens de verhuurder zit er nog garantie op het toestel. Nu is begin vorig jaar, dus al ruim na het eerste jaar van het apparaat een defect ontstaan omdat de veertjes of scharnieren onderin de deur gebroken waren waardoor de deur beschadigde en niet goed meer sloot. Hiervoor is toen een monteur gekomen, gratis nieuwe deur geleverd en de veertjes/scharnieren vervangen. Nu vorig jaar rond kerst ontstond hetzelfde probleem, weer een monteur geweest en weer is precies hetzelfde onderdeel vervangen. Toch was de vaatwasser nog steeds kapot, weer een monteur geweest die geconstateerd heeft dat doordat de deur naar beneden was gevallen de aansluiting van de scharnieren zo verbogen was dat de deur niet meer goed afgesteld kan worden waardoor deze bij stomen gaat uitzetten en de deur ontgrendeld waardoor het programma stopt en de vaatwasser niet afpompt. Nu moet dus de volledige vaatwasser vervangen worden omdat dit niet gerepareerd kan worden.
Maar, nu wilt de keukenleverancier (die dus al drie keer een monteur gestuurd heeft en het euvel binnen garantie heeft geprobeerd te maken) geen nieuwe vaatwasser leveren omdat het onze schuld zou zijn en wij nu moeten aantonen dat het niet onze schuld is. Volgens de monteur die geweest is zou de vervanging ook binnen de garantie van de reparatie van de vorige keer moeten vallen. Nu weet ik dat dit inderdaad na het eerste levensjaar van het product juridisch gezien onze taak is, maar waarom sturen ze dan wel eerst 3x een monteur om het probleem kosteloos te repareren en nu het product volledig vervangen moet worden valt het ineens buiten de garantie, dat is toch raar? Hoe zit dit precies?
Alvast bedankt!