Wij wonen in een hoekhuis in een prachtig dorp met onze tuin grenzend aan de binnen/parkeerplaats en daar omheen woningen van een flat van een sociale verhuurder. Nu staat er een boom bij ons in de tuin en om eerlijk te zijn: nog voordat wij het kochten werd er al gevraagd of wij die boom weg gingen halen
De binnenplaats van de flat is verder helemaal betegeld. Wij vegen hier al regelmatig maar nu was ik zojuist in de tuin en werd er binnen 10 minuten al gevraagd wanneer we weer gingen vegen. Ik heb gekeken en moet eerlijk zeggen dat dit niet de hoeveelheid is waarvoor ik de bezem uit de kast zou pakken
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nu vragen wij ons af: wat vinden jullie? Is het inderdaad onze verantwoordelijkheid om deze binnenplaats schoon te houden? (Logischerwijs vegen we natuurlijk niet alleen dan onze blaadjes op, maar ook afval van bewoners, blaadjes van de bomen van de buren, en van de buren van de buren, van de gemeente etc. Zoals ook in onze tuin gebeurt.) Of is dit de verantwoordelijkheid van de woningbouwstichting want gemeenschappelijke ruimte? Van de bewoners van de flat zelf?
Onze gedachtegang is ergens ook: ja wij vragen ook niet onze buren om bij ons hun blad op te ruimen, of de gemeente om onze voortuin schoon te houden etcetera en uiteindelijk moeten we toch met ze allen de omgeving leefbaar houden en dat betekent ook dat er groen moet zijn (met “overlast”).
Wat is jullie analyse?
Dank vast en bij vragen horen wij het graag!