Openstaande facturen NS 2019 na bewindvoering
Geplaatst: 02 jun 2023 18:25
Begin mei probeerde ik een NS Flex Weekend-abonnement af te sluiten bij de NS. Ik heb op de website alle stappen doorlopen en toen kreeg ik een melding met de strekking dat ik geen abonnement kon afsluiten, omdat er nog facturen uit 2019 open staan. Daar schrok ik van, aangezien mijn vrouw en ik tussen februari 2020 en september 2022 onder bewind hebben gestaan door één woord: toeslagen.
Ik de klantenservice gebeld hoe dat mogelijk was, aangezien ik zeker wist dat wij alle bij ons bekende schulden hadden opgegeven bij onze bewindvoerder. De dame van de klantenservice kon ons alleen vertellen dat de vordering naar Bos Incasso was gegaan en weer was teruggegeven aan de NS, wegens geen betalingen. Wij dus Bos Incasso bellen: konden daar niets vinden op mijn naam, geboortedatum, adres, postcode etc. Daarop ben ik mijn mail gaan doorspitten, blijkt dat het naar Syncasso gestuurd is, maar wel teruggegeven aan de NS.
Volgende dag hebben wij onze toenmalige bewindvoerder gebeld. Die heeft het voor ons uitgezocht en zij wist ons te vertellen dat er in april 2020 ene verzoek was ingediend om alle openstaande vorderingen in te sturen. Hierop is in juni 2020 pas geantwoord: de NS gaf aan dat er géén openstaande vorderingen waren. Hiervan heeft zij de e-mails van naar ons toe gemaild. Zij wist ook te melden dat de NS deze facturen eigenlijk niet meer mag opeisen na een bewindvoeringstraject.
Wij weer de Klantenservice NS bellen met dit verhaal. Meerdere medewerkers gesproken, waarvan er één op een gegeven moment gewoon ophing. Lang verhaal kort: ze konden er niets aan doen, behalve een betalingsregeling treffen. Dit werd een welles-nietes-verhaal. Ik vind dat ik in mijn recht sta en dat als de NS de juiste informatie had doorgegeven, dit allang geregeld had kunnen zijn. De NS vindt dat ik gewoon moet betalen.
Dat er in 2019 betaald had moeten worden, daar hoeft geen discussie over te bestaan. Dat had ook gemoeten... helaas was het door plotselinge omstandigheden en toeslagen over 3 jaar die terugbetaald moesten worden ineens heel lastig om alles te kunnen betalen. We zijn niet voor niets hulp gaan zoeken. Maar ik vind dat de NS in deze ook fouten heeft gemaakt door foute informatie door te geven aan de bewindvoerder, maar dat wordt niet toegegeven.
Ik contact gehad met het Juridisch Loket: zij wisten mij te vertellen dat de NS inderdaad geen aanspraak meer kon maken op de openstaande vorderingen, aangezien deze volgens het consumentenrecht na 2 jaar verjaren. Ik werd aangeraden om een aangetekende brief te sturen met alle papieren erbij die ik had gehad van de bewindvoerder en het consumentenrecht te berde te brengen. Dit heb ik gedaan.
Eerlijk is eerlijk: ze reageerden snel op de brief. Vrijdag op de bus gedaan, maandag al een e-mail. Helaas blijkt de NS onvermurwbaar. Ik moet betalen, anders geen abonnement. Geen enkele discussie mogelijk en geen enkele tegemoetkoming.
Uiteindelijk heb ik vrijdag 26 mei de klantenservice gebeld dat ik de vordering - onder protest - betaald heb. Daarbij vertelde de medewerker dat het binnen 5 werkdagen geregeld zou moeten zijn. Nou, mooi niet dus. Ik sta inmiddels een uur in de wacht in de chat, en mijn vrouw mag niet voor mij bellen, want ik kan geen toestemming geven als ik op mijn werk ben en na vijf uur is de financiële afdeling uiteraard niet bereikbaar. Of ze zitten aan de vrijdagmiddagborrel... Bellen is voor mij op mijn werk geen optie.
Het enige wat ik wil is een NS Flex Weekend-abonnementje en dat het een beetje snel geregeld kan worden - het liefst gisteren -, maar dat zit er blijkbaar niet in.
Ik de klantenservice gebeld hoe dat mogelijk was, aangezien ik zeker wist dat wij alle bij ons bekende schulden hadden opgegeven bij onze bewindvoerder. De dame van de klantenservice kon ons alleen vertellen dat de vordering naar Bos Incasso was gegaan en weer was teruggegeven aan de NS, wegens geen betalingen. Wij dus Bos Incasso bellen: konden daar niets vinden op mijn naam, geboortedatum, adres, postcode etc. Daarop ben ik mijn mail gaan doorspitten, blijkt dat het naar Syncasso gestuurd is, maar wel teruggegeven aan de NS.
Volgende dag hebben wij onze toenmalige bewindvoerder gebeld. Die heeft het voor ons uitgezocht en zij wist ons te vertellen dat er in april 2020 ene verzoek was ingediend om alle openstaande vorderingen in te sturen. Hierop is in juni 2020 pas geantwoord: de NS gaf aan dat er géén openstaande vorderingen waren. Hiervan heeft zij de e-mails van naar ons toe gemaild. Zij wist ook te melden dat de NS deze facturen eigenlijk niet meer mag opeisen na een bewindvoeringstraject.
Wij weer de Klantenservice NS bellen met dit verhaal. Meerdere medewerkers gesproken, waarvan er één op een gegeven moment gewoon ophing. Lang verhaal kort: ze konden er niets aan doen, behalve een betalingsregeling treffen. Dit werd een welles-nietes-verhaal. Ik vind dat ik in mijn recht sta en dat als de NS de juiste informatie had doorgegeven, dit allang geregeld had kunnen zijn. De NS vindt dat ik gewoon moet betalen.
Dat er in 2019 betaald had moeten worden, daar hoeft geen discussie over te bestaan. Dat had ook gemoeten... helaas was het door plotselinge omstandigheden en toeslagen over 3 jaar die terugbetaald moesten worden ineens heel lastig om alles te kunnen betalen. We zijn niet voor niets hulp gaan zoeken. Maar ik vind dat de NS in deze ook fouten heeft gemaakt door foute informatie door te geven aan de bewindvoerder, maar dat wordt niet toegegeven.
Ik contact gehad met het Juridisch Loket: zij wisten mij te vertellen dat de NS inderdaad geen aanspraak meer kon maken op de openstaande vorderingen, aangezien deze volgens het consumentenrecht na 2 jaar verjaren. Ik werd aangeraden om een aangetekende brief te sturen met alle papieren erbij die ik had gehad van de bewindvoerder en het consumentenrecht te berde te brengen. Dit heb ik gedaan.
Eerlijk is eerlijk: ze reageerden snel op de brief. Vrijdag op de bus gedaan, maandag al een e-mail. Helaas blijkt de NS onvermurwbaar. Ik moet betalen, anders geen abonnement. Geen enkele discussie mogelijk en geen enkele tegemoetkoming.
Uiteindelijk heb ik vrijdag 26 mei de klantenservice gebeld dat ik de vordering - onder protest - betaald heb. Daarbij vertelde de medewerker dat het binnen 5 werkdagen geregeld zou moeten zijn. Nou, mooi niet dus. Ik sta inmiddels een uur in de wacht in de chat, en mijn vrouw mag niet voor mij bellen, want ik kan geen toestemming geven als ik op mijn werk ben en na vijf uur is de financiële afdeling uiteraard niet bereikbaar. Of ze zitten aan de vrijdagmiddagborrel... Bellen is voor mij op mijn werk geen optie.
Het enige wat ik wil is een NS Flex Weekend-abonnementje en dat het een beetje snel geregeld kan worden - het liefst gisteren -, maar dat zit er blijkbaar niet in.