Kilometerstand auto veiling
Geplaatst: 21 jun 2023 15:42
In september 2022 heb ik bij voormalig BVA Auctions een auto 'gewonnen' op een veiling. Deze bleek niet conform de beschrijving te zijn en er waren talloze gebreken die je op de kijkdag niet kon zien. Lage kilometerstand (82.000), maar voor auto's uit Japan niet ongebruikelijk. Vandaag is gebleken dat de kilometerstand zwaar gemanipuleerd is! De werkelijke stand is ruim 145.000 km.!
Door mijn eigen stommiteit, naïviteit en onvoldoende verdieping in wat er komt kijken als je een 'niet EU auto' wil importeren liep ik tegen aardig wat kosten aan voor het vervangen van onderdelen waar geen Europese goedkeuringskenmerk op aangebracht was. 3x slikken en door!
Omdat ik wil dat een auto of motor in orde is als ik ermee ga rijden heb ik direct een grote onderhoudsbeurt laten geven. En eventuelee gebreken laten herstellen. Dat bleken er ook veel te zijn (remmen rondom, uitlaat lek, bedrading van de verlichting een puinhoop. De auto moest keuringsklaar zijn, dus herstellen is dan de enige optie.
Auto naar een tussenpersoon voor de 'indirecte weg' voor een kenteken: via TüV naar RDW. Nog meer gebreken geconstateerd. Gebreken die de eerste garage niet kon oplossen.
Eind maart 2023 de auto naar een andere garage gebracht die tot de conclusie kwam dat de motor deels gereviseerd moest worden. Distributieketting, spanners, geleiders, balansas, inlaatspruitstuk ... 21 Juni 2023: auto is klaar en kan opgehaald worden.
Nu blijkt de kilometerstand maar liefst 63.500 km. hoger te liggen dan wat eerder steeds gemeld en in het dashboard zichtbaar was. Hoogstwaarschijnlijk is bij het herinstalleren van de motor de software gereset met als gevolg dat de juiste kilometerstand in beeld gekomen is. Deze stand is bij beide garages waar de auto is geweest ook niet uitgelezen kunnen worden.
Ik heb vernomen dat er meer vergelijkbare gevallen zijn waarbij veilingkavels niet-conform en met sterk gemanipuleerde kilometerstanden worden aangeboden. Is het een optie om de krachten te bundelen?
Door mijn eigen stommiteit, naïviteit en onvoldoende verdieping in wat er komt kijken als je een 'niet EU auto' wil importeren liep ik tegen aardig wat kosten aan voor het vervangen van onderdelen waar geen Europese goedkeuringskenmerk op aangebracht was. 3x slikken en door!
Omdat ik wil dat een auto of motor in orde is als ik ermee ga rijden heb ik direct een grote onderhoudsbeurt laten geven. En eventuelee gebreken laten herstellen. Dat bleken er ook veel te zijn (remmen rondom, uitlaat lek, bedrading van de verlichting een puinhoop. De auto moest keuringsklaar zijn, dus herstellen is dan de enige optie.
Auto naar een tussenpersoon voor de 'indirecte weg' voor een kenteken: via TüV naar RDW. Nog meer gebreken geconstateerd. Gebreken die de eerste garage niet kon oplossen.
Eind maart 2023 de auto naar een andere garage gebracht die tot de conclusie kwam dat de motor deels gereviseerd moest worden. Distributieketting, spanners, geleiders, balansas, inlaatspruitstuk ... 21 Juni 2023: auto is klaar en kan opgehaald worden.
Nu blijkt de kilometerstand maar liefst 63.500 km. hoger te liggen dan wat eerder steeds gemeld en in het dashboard zichtbaar was. Hoogstwaarschijnlijk is bij het herinstalleren van de motor de software gereset met als gevolg dat de juiste kilometerstand in beeld gekomen is. Deze stand is bij beide garages waar de auto is geweest ook niet uitgelezen kunnen worden.
Ik heb vernomen dat er meer vergelijkbare gevallen zijn waarbij veilingkavels niet-conform en met sterk gemanipuleerde kilometerstanden worden aangeboden. Is het een optie om de krachten te bundelen?