Pagina 1 van 1
Geen bedenktermijn na ‘verlenging’ energiecontract?
Geplaatst: 26 jun 2023 18:51
door Simone1985
Mijn energie contract loopt eind deze maand af. Van Coolblue energie kreeg ik een aanbod om te verlengen. De prijzen bij het afsluiten van een nieuw contract waren echter lager dan in het aanbod, dus heb ik me op advies van de klantenservice opnieuw aangemeld op de website (als ‘nieuwe klant’ dus). 13 dagen erna, dus binnen de wettelijke bedenktermijn, waren de prijzen aanzienlijk lager dan toen ik het nieuwe contract afsloot. Bij de klantenservice heb ik aangegeven gebruik te willen maken van mijn wettelijke bedenktermijn, om zo de nieuwe prijzen vast te kunnen leggen. Er werd echter aangegeven dat de nieuwe aanmelding intern wordt verwerkt als een verlenging van het contract, en dat er bij verlenging geen sprake is van de wettelijke bedenktermijn. Ik kan dus niet de prijzen laten aanpassen.
Tijdens het eerste contact met de klantenservice is mij niet verteld dat de aanmelding intern verwerkt zou worden als een verlenging en dat ik bij verlenging geen beroep zou kunnen doen op de wettelijke bedenktermijn. Naar mijn mening ben ik niet voldoende geïnformeerd hierover.
In de leveringsovereenkomst staat dat de Algemene voorwaarden consumenten van toepassing zijn. Is een bedenktermijn niet een recht van de consument?
Re: Geen bedenktermijn na ‘verlenging’ energiecontract?
Geplaatst: 27 jun 2023 12:00
door Lady1234
Mijns inziens hebt u recht op 14 dagen bedenktijd. Dat zij intern uw nieuwe contract als een verlenging verwerken, is hun zaak.
Neem voor de zekerheid contact op met het Juridisch Loket in uw woonplaats om navraag te dien.
Re: Geen bedenktermijn na ‘verlenging’ energiecontract?
Geplaatst: 27 jun 2023 12:07
door J. Deltoer
Seinhuis, kom er maar in....
Re: Geen bedenktermijn na ‘verlenging’ energiecontract?
Geplaatst: 27 jun 2023 16:01
door DeZevendeHenk
Is een aanbod accepteren van je bestaande leverancier dan geen verlengen? Of heb je bij verlengen ook bedenktijd?
Re: Geen bedenktermijn na ‘verlenging’ energiecontract?
Geplaatst: 27 jun 2023 17:22
door bupaul
Een aanbod om te verlengen krijg je als je contract nog niet is afgelopen. Je zou dan dus eerst je contract op moeten zeggen.
weet niet of het zomaar kan om tijdens de looptijd eop te zeggen en dan gewoon bij hetzelfde bedrijf opnieuw een contract proberen af te sluiten.
Ik snap wel dat Coolblue dat ziet als verlenging.
Mijns inziens zou je dus eerst naar een ander bedrijf moeten gaan maar misschien heb ik het mis.
Re: Geen bedenktermijn na ‘verlenging’ energiecontract?
Geplaatst: 27 jun 2023 18:32
door alfatrion
Je hebt ook een herroepingsrecht bij verlening of vernieuwing van de overeenkomst. Bij een verlening of vernieuwing mag de overeenkomst mondeling worden aangegaan.
Heb je mondeling ontbonden en geen bewijs? Doe dat dan alsnog schriftelijk. Je hebt daar nog 12 maanden voor of tot 14 dagen nadat ze je correct informeren.
Re: Geen bedenktermijn na ‘verlenging’ energiecontract?
Geplaatst: 27 jun 2023 19:19
door Bram Bonnewel
Wij hebben bij delta online verlengd en hadden zwart op wit in contract staan dat er wettelijk 14 bedenktijd was
Re: Geen bedenktermijn na ‘verlenging’ energiecontract?
Geplaatst: 29 jun 2023 15:33
door John_H
Ik heb een vergelijkbaar probleem met Coolblue. Ook bij mij zegt CB dat ze het intern als verlenging verwerken en daarom de 14 dagen bedenktijd niet geldt. Ik heb hierover met ACM gebeld en zij geven aan dat dit niet zo mag. Je hebt gewoon recht op 14 dagen bedenktijd. De ACM heeft mijn melding al geregistreerd en ik raad je aan ook even contact met ACM te zoeken, je kunt ze gewoon bellen of mailen, zie hun website.
Re: Geen bedenktermijn na ‘verlenging’ energiecontract?
Geplaatst: 30 jun 2023 12:12
door alfatrion
Maak gewoon gebruik van je herroepingsrecht door schriftelijk te herroepen. Achteraf kun je bakkeleien over de vraag of en wat er betaald moet worden.
Re: Geen bedenktermijn na ‘verlenging’ energiecontract?
Geplaatst: 30 jun 2023 19:33
door Seinhuis
John_H schreef: ↑29 jun 2023 15:33
Ik heb een vergelijkbaar probleem met Coolblue. Ook bij mij zegt CB dat ze het intern als verlenging verwerken en daarom de 14 dagen bedenktijd niet geldt. Ik heb hierover met ACM gebeld en zij geven aan dat dit niet zo mag. Je hebt gewoon recht op 14 dagen bedenktijd. De ACM heeft mijn melding al geregistreerd en ik raad je aan ook even contact met ACM te zoeken, je kunt ze gewoon bellen of mailen, zie hun website.
Bedankt hiervoor. Ik heb mij even op de achtergrond gehouden, maar met deze informatie heb ik iets geleerd. Ik heb niet eerder een vergelijkbare casus gezien.
Hopelijk hebben jullie binnen de 14 dagen ook per mail (of chat met print screen) gereageerd zodat er bewijs is.
Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of
www.juridischloket.nl.
Jullie kunnen (individueel) naar
www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ voor een bindend uitspraak (ik doe geen beloftes).
Re: Geen bedenktermijn na ‘verlenging’ energiecontract?
Geplaatst: 30 jun 2023 20:18
door alfatrion
Seinhuis schreef: ↑30 jun 2023 19:33
Hopelijk hebben jullie binnen de 14 dagen ook per mail (of chat met print screen) gereageerd zodat er bewijs is.
Die termijn is nu een stuk langer.