In problemen door administratiefout Liander
Geplaatst: 13 jul 2023 22:58
Door een administratieve fout bij Liander zit ik al maanden diep in de financiële problemen. Het probleem: in hun systeem staat dat ik een 3 x 35 ampere aansluiting heb, in werkelijkheid heb ik een normale 3 x 25 ampere aansluiting. Ik heb dus geheel onterecht een torenhoge stroomrekening. Eergisteren heb ik hier uitgebreid over gebeld met Liander. Binnen 5 dagen zou ik wat horen. Eneco wil / kan ook pas het bedrag veranderen zodra de aansluiting in de administratie van Liander omtrent mijn aansluiting op orde is. Ik ben gehandicapt en heb een WAO uitkering, door hun fout leef ik al maanden in armoede. Hier is het verhaal:
Sinds de verhuizing naar mijn huidige woning, 13 oktober 2022, betaal ik een godsvermogen voor de stroomrekening. € 160 per maand en dat voor een 1 persoons huishouden! Overal waar ik dat aankaartte kreeg ik als reactie:
- maar je heb nu geen gas meer.
- Je heb een boiler die op stroom werkt
- Zuiniger aan doen
- Blablabla
Energie maatschappij Eneco waar ik al vele jaren vaste klant ben, stuurde mij in maart bericht dat de leveringskosten voor stroom bijna ging halveren. Mooi, dacht ik eindelijk lagere tarieven! Echter het maandelijkse overzicht bleef absurd hoog. Ondertussen kreeg ik aanbiedingen voor weer een jaarlijks contract voor € 40 per maand op basis van mijn verbruik. Ben gek als ik dat niet doe want dat is een verschil van € 120 per maand! Afgesloten dus. Echter Eneco bleef het volle termijn afschrijven van € 160. Ik chatten met Eneco. Ja, die tarieven zijn nu ingegaan MAAR het maandbedrag kunnen we pas verlagen met de jaarafrekening. Dat houdt in dat ik nog tot en met oktober de volle mep moet betalen. Tussen neus en lippen door krijg ik de melding ja, maar u heeft een zware aansluiting. Huh, ik heb zo ver ik weet een normale stroom aansluiting.
Ik heb dit uit laten zoeken via een elektricien en die bevestigd dat ik een normale 3 x 25 Ampère aansluiting heb. Het blijkt dat bij Liander mijn aansluiting geregistreerd staat als 3 x 35 Ampère! En dat is een 2 kamer senioren appartementje!
Ik zit mij dus scheel te betalen aan de vastrechtkosten! Dat verklaart waarom mijn stroomafrekening zo hoog is! Voor het complete plaatje: Een normale aansluiting is het vastrecht € 346,39 per jaar, de aansluiting die hier geregistreerd staat is € 1.459,03 per jaar! Een hele flinke administratieve fout van Liander dus waar ik de dupe van ben!
Om mijn stroomafrekening te kunnen blijven betalen heb ik de afgelopen maanden, en nu dus nog steeds, heel, heel krap gezeten. Bezuinigd op van alles.
- De vriezer leeg gemaakt zodat deze van het stroom af kon.
- Stekkers overal er uit.
- Heel weinig gekookt, Dit was een combinatie want dit koste dan A geen stroom en B was er ook regelmatig geen geld meer voor de boodschappen daar voor. Bijkomend voordeel is dan weer wel dat ik al vele kilo’s ben afgevallen.
- Wassen, zo min en kort mogelijk en zoveel mogelijk handmatig drogen.
- Douchen ook gereduceerd tot max 1 x per week, verder bij de wastafel wassen.
- medicijnen die ik zelf moet betalen al maanden niet meer gebruikt.
Kortom: Heel veel gevolgen!
Nu het ontdekt is dat het een administratieve fout is zou je denken dat het snel opgelost moet kunnen zijn. Dat kan vies tegen vallen.
Eergisteren ruim 3 kwartier aan de telefoon gehangen met Liander: Binnen 5 dagen wordt er contact met u opgenomen.
Contact opgenomen met Eneco in de hoop dat zij alvast het bedrag aan kunnen passen: Hoe spijtig het ook is wij krijgen de gegevens van de aansluiting door van de Netbeheerder Dit gedeelte zal dan betaald moeten worden. Op het moment dat het blijkt dat dit niet klopt dan wordt er via de netbeheerder ook een correctie geregeld. Antwoord nee dus, eerst wachtten tot zij bericht krijgen van Liander.
Vandaag gevraagd aan Liander of ze gezien mijn moeilijke situatie iets konden versnellen: Binnen 5 dagen wordt er contact met u opgenomen om een afspraak te maken voor een schouw. Dit kunnen / willen ze niet versnellen. Er is wel bij de opdracht geschreven dat ik in een moeilijke situatie zit. Zodra de schouw is geweest, dat kan nog enige tijd duren voordat deze plaats zal vinden, Als dan blijkt dat ik inderdaad 3 x 25 apmpere gaan ze een correctie toepassen voor het teveel betaalde. Korrtom: ze laten mij in deze armoede zitten door een fout van hun!
Sinds de verhuizing naar mijn huidige woning, 13 oktober 2022, betaal ik een godsvermogen voor de stroomrekening. € 160 per maand en dat voor een 1 persoons huishouden! Overal waar ik dat aankaartte kreeg ik als reactie:
- maar je heb nu geen gas meer.
- Je heb een boiler die op stroom werkt
- Zuiniger aan doen
- Blablabla
Energie maatschappij Eneco waar ik al vele jaren vaste klant ben, stuurde mij in maart bericht dat de leveringskosten voor stroom bijna ging halveren. Mooi, dacht ik eindelijk lagere tarieven! Echter het maandelijkse overzicht bleef absurd hoog. Ondertussen kreeg ik aanbiedingen voor weer een jaarlijks contract voor € 40 per maand op basis van mijn verbruik. Ben gek als ik dat niet doe want dat is een verschil van € 120 per maand! Afgesloten dus. Echter Eneco bleef het volle termijn afschrijven van € 160. Ik chatten met Eneco. Ja, die tarieven zijn nu ingegaan MAAR het maandbedrag kunnen we pas verlagen met de jaarafrekening. Dat houdt in dat ik nog tot en met oktober de volle mep moet betalen. Tussen neus en lippen door krijg ik de melding ja, maar u heeft een zware aansluiting. Huh, ik heb zo ver ik weet een normale stroom aansluiting.
Ik heb dit uit laten zoeken via een elektricien en die bevestigd dat ik een normale 3 x 25 Ampère aansluiting heb. Het blijkt dat bij Liander mijn aansluiting geregistreerd staat als 3 x 35 Ampère! En dat is een 2 kamer senioren appartementje!
Ik zit mij dus scheel te betalen aan de vastrechtkosten! Dat verklaart waarom mijn stroomafrekening zo hoog is! Voor het complete plaatje: Een normale aansluiting is het vastrecht € 346,39 per jaar, de aansluiting die hier geregistreerd staat is € 1.459,03 per jaar! Een hele flinke administratieve fout van Liander dus waar ik de dupe van ben!
Om mijn stroomafrekening te kunnen blijven betalen heb ik de afgelopen maanden, en nu dus nog steeds, heel, heel krap gezeten. Bezuinigd op van alles.
- De vriezer leeg gemaakt zodat deze van het stroom af kon.
- Stekkers overal er uit.
- Heel weinig gekookt, Dit was een combinatie want dit koste dan A geen stroom en B was er ook regelmatig geen geld meer voor de boodschappen daar voor. Bijkomend voordeel is dan weer wel dat ik al vele kilo’s ben afgevallen.
- Wassen, zo min en kort mogelijk en zoveel mogelijk handmatig drogen.
- Douchen ook gereduceerd tot max 1 x per week, verder bij de wastafel wassen.
- medicijnen die ik zelf moet betalen al maanden niet meer gebruikt.
Kortom: Heel veel gevolgen!
Nu het ontdekt is dat het een administratieve fout is zou je denken dat het snel opgelost moet kunnen zijn. Dat kan vies tegen vallen.
Eergisteren ruim 3 kwartier aan de telefoon gehangen met Liander: Binnen 5 dagen wordt er contact met u opgenomen.
Contact opgenomen met Eneco in de hoop dat zij alvast het bedrag aan kunnen passen: Hoe spijtig het ook is wij krijgen de gegevens van de aansluiting door van de Netbeheerder Dit gedeelte zal dan betaald moeten worden. Op het moment dat het blijkt dat dit niet klopt dan wordt er via de netbeheerder ook een correctie geregeld. Antwoord nee dus, eerst wachtten tot zij bericht krijgen van Liander.
Vandaag gevraagd aan Liander of ze gezien mijn moeilijke situatie iets konden versnellen: Binnen 5 dagen wordt er contact met u opgenomen om een afspraak te maken voor een schouw. Dit kunnen / willen ze niet versnellen. Er is wel bij de opdracht geschreven dat ik in een moeilijke situatie zit. Zodra de schouw is geweest, dat kan nog enige tijd duren voordat deze plaats zal vinden, Als dan blijkt dat ik inderdaad 3 x 25 apmpere gaan ze een correctie toepassen voor het teveel betaalde. Korrtom: ze laten mij in deze armoede zitten door een fout van hun!