Segway scooter gekocht / kenteken weg / de rol van Segway NL?
Geplaatst: 14 jul 2023 23:28
Nou ren ik niet snel naar een forum om mijn gal te spuwen of mijn gelijk te halen, maar ik loopt tegen een bijzonder probleem aan.
Wij hebben enige tijd geleden een Segway E125S elektrische scooter besteld bij een scooterwinkel met een goede reputatie. Leuke deal gemaakt, koopcontract getekend en een aanbetaling gedaan. Levertijd was ± 3 weken.
En inderdaad, een week of 3 later stond de nieuwe scooter in de showroom. Kenteken was er nog niet, maar dat zou nog 1, hooguit 2 dagen duren.
Na 2 dagen echter nog geen kenteken. Dealer heeft vervolgens contact opgenomen met Segway. Volgens Segway was het kenteken wel opgestuurd maar dus niet aangekomen. Dealer ging echter zijn best doen om het in orde te maken.
Daarna werd het vrij stil. De afgelopen 2 weken paar keer zelf de dealer maar gebeld (de dealer is niet zo van het zelf terugbellen). Uiteindelijk was het verhaal dat het kenteken vermist was, er een onderzoek gestart is bij het postbedrijf (PostNL) en dat we helaas alleen maar konden afwachten. Andere oplossingen, zoals een andere kentekenplaats of een andere scooter, zouden niet mogelijk zijn. Zonder kenteken kan de scooter niet uitgeleverd worden. Segway doet ook niets.
Afgelopen donderdag twee dingen gedaan. Enigszins geïrriteerde e-mail naar Segway Nederland gestuurd. En later die dag nog een keer bij de dealer langs.
Dealer, beslist niet onvriendelijk, blijft consistent in zijn verhaal; kenteken is weg. Er loopt een onderzoek. Zolang dat onderzoek loopt kunnen zij niets doen. Ze hebben regelmatig contact met Segway NL en die is op geen enkele manier bereid met een andere oplossing te komen. Donderdag de dealer wel aangezegd dat als de scooter aanstaande dinsdag nog niet geleverd kan worden, ik overweeg de koop te ontbinden. Hou 'm dan maar. Ding staat al drie weken in de showroom maar omdat het kenteken weg is kan er niets mee. Dan koop ik ergens anders wel een andere scooter.
En... zowaar reactie van Segway Nederland. Zij zeggen het volgende: het verhaal is direct bekend bij Segway NL. Het kenteken dat bij mijn scooter hoort, is per ongeluk naar een andere dealer verstuurd. Deze andere dealer heeft daarop het kenteken direct per aangetekende post met PostNL naar mijn dealer verstuurd. De zending is echter nooit afgeleverd bij mijn dealer, waarop de "latende" dealer een onderzoek bij PostNL heeft laten instellen. Men is nog in afwachting van de uitkomst van het onderzoek.
Segway NL vindt dat zij verder geen partij meer zijn, omdat zij niet degene zijn die het kenteken van de verkeerde naar de goede dealer gestuurd hebben (dat zij in eerste instantie het kenteken zelf naar een verkeerde partij gestuurd hebben vergeten ze gemakshalve maar) . Maar ter geruststelling voegen ze er wel aan toe dat bij dit soort zaken het kenteken vaak alsnog gevonden en geleverd wordt en dat ze daar wel op wensen te wachten. En natuurlijk hopen ze dat ik binnenkort veel plezier heb van mijn E125S. En dat de verdere communicatie via de dealer verloopt.
Dus: dealer is op zich ter goeder trouw en het verhaal van de dealer klopt. Segway heeft zitten klooien door het kenteken naar een verkeerde dealer te sturen, maar trekt daarna razendsnel zijn handen van de zaak af..... En ik als klant moet maar wachten of het kenteken over een dag, een week, een maand of wie weet hoe lang gevonden wordt.....
Ik heb wel een paar vragen:
Dit is voor de 1e keer in mijn leven dat ik een scooter koop. Hoe zit het dan formeel met dat kenteken? Zorgt Segway NL bij de 1e eigenaar voor de tenaamstelling bij de RDW? Of doet de dealer dat bij uitleveren? Zou je in een situatie als deze niet gewoon een nieuwe kentekenplaat kunnen laten maken, of een vervangende kentekenplaats met een 1 erop kunnen aanvragen bij de RDW? Kan iemand eens vertellen hoe dit formeel werkt?
Ben ik te ongeduldig, als ik vind dat Segway het probleem maar zsm moet oplossen door te zorgen voor een kenteken of voor mijn part een hele andere scooter met nieuw kenteken? Zij zijn immers degene die de initiële fout gemaakt hebben.
Ik vind het heel lullig voor de dealer, want ik ben er nu wel van overtuigd dat ze een reëel verhaal hebben, en ook door Segway NL in een wurgreep gehouden wordt. Maar is er juridisch een grond om de koop te ontbinden? Ding staat er al drie weken, maar kan niet uitgeleverd worden? Mag ik zeggen, kort door de bocht:".. houdt 'm dan maar en stort die aanbetaling maar terug?
Als ik dit zou doen, staat die scooter dan toch nog op mijn naam bij de RDW?
Het is niet mijn bedoeling Segway NL te bashen, maar na de mail van Segway ben ik er toch wel heel erg klaar mij. Zij doen iets verkeerd, leunen daarna achterover en je kan het heen en weer krijgen.
Wij hebben enige tijd geleden een Segway E125S elektrische scooter besteld bij een scooterwinkel met een goede reputatie. Leuke deal gemaakt, koopcontract getekend en een aanbetaling gedaan. Levertijd was ± 3 weken.
En inderdaad, een week of 3 later stond de nieuwe scooter in de showroom. Kenteken was er nog niet, maar dat zou nog 1, hooguit 2 dagen duren.
Na 2 dagen echter nog geen kenteken. Dealer heeft vervolgens contact opgenomen met Segway. Volgens Segway was het kenteken wel opgestuurd maar dus niet aangekomen. Dealer ging echter zijn best doen om het in orde te maken.
Daarna werd het vrij stil. De afgelopen 2 weken paar keer zelf de dealer maar gebeld (de dealer is niet zo van het zelf terugbellen). Uiteindelijk was het verhaal dat het kenteken vermist was, er een onderzoek gestart is bij het postbedrijf (PostNL) en dat we helaas alleen maar konden afwachten. Andere oplossingen, zoals een andere kentekenplaats of een andere scooter, zouden niet mogelijk zijn. Zonder kenteken kan de scooter niet uitgeleverd worden. Segway doet ook niets.
Afgelopen donderdag twee dingen gedaan. Enigszins geïrriteerde e-mail naar Segway Nederland gestuurd. En later die dag nog een keer bij de dealer langs.
Dealer, beslist niet onvriendelijk, blijft consistent in zijn verhaal; kenteken is weg. Er loopt een onderzoek. Zolang dat onderzoek loopt kunnen zij niets doen. Ze hebben regelmatig contact met Segway NL en die is op geen enkele manier bereid met een andere oplossing te komen. Donderdag de dealer wel aangezegd dat als de scooter aanstaande dinsdag nog niet geleverd kan worden, ik overweeg de koop te ontbinden. Hou 'm dan maar. Ding staat al drie weken in de showroom maar omdat het kenteken weg is kan er niets mee. Dan koop ik ergens anders wel een andere scooter.
En... zowaar reactie van Segway Nederland. Zij zeggen het volgende: het verhaal is direct bekend bij Segway NL. Het kenteken dat bij mijn scooter hoort, is per ongeluk naar een andere dealer verstuurd. Deze andere dealer heeft daarop het kenteken direct per aangetekende post met PostNL naar mijn dealer verstuurd. De zending is echter nooit afgeleverd bij mijn dealer, waarop de "latende" dealer een onderzoek bij PostNL heeft laten instellen. Men is nog in afwachting van de uitkomst van het onderzoek.
Segway NL vindt dat zij verder geen partij meer zijn, omdat zij niet degene zijn die het kenteken van de verkeerde naar de goede dealer gestuurd hebben (dat zij in eerste instantie het kenteken zelf naar een verkeerde partij gestuurd hebben vergeten ze gemakshalve maar) . Maar ter geruststelling voegen ze er wel aan toe dat bij dit soort zaken het kenteken vaak alsnog gevonden en geleverd wordt en dat ze daar wel op wensen te wachten. En natuurlijk hopen ze dat ik binnenkort veel plezier heb van mijn E125S. En dat de verdere communicatie via de dealer verloopt.
Dus: dealer is op zich ter goeder trouw en het verhaal van de dealer klopt. Segway heeft zitten klooien door het kenteken naar een verkeerde dealer te sturen, maar trekt daarna razendsnel zijn handen van de zaak af..... En ik als klant moet maar wachten of het kenteken over een dag, een week, een maand of wie weet hoe lang gevonden wordt.....
Ik heb wel een paar vragen:
Dit is voor de 1e keer in mijn leven dat ik een scooter koop. Hoe zit het dan formeel met dat kenteken? Zorgt Segway NL bij de 1e eigenaar voor de tenaamstelling bij de RDW? Of doet de dealer dat bij uitleveren? Zou je in een situatie als deze niet gewoon een nieuwe kentekenplaat kunnen laten maken, of een vervangende kentekenplaats met een 1 erop kunnen aanvragen bij de RDW? Kan iemand eens vertellen hoe dit formeel werkt?
Ben ik te ongeduldig, als ik vind dat Segway het probleem maar zsm moet oplossen door te zorgen voor een kenteken of voor mijn part een hele andere scooter met nieuw kenteken? Zij zijn immers degene die de initiële fout gemaakt hebben.
Ik vind het heel lullig voor de dealer, want ik ben er nu wel van overtuigd dat ze een reëel verhaal hebben, en ook door Segway NL in een wurgreep gehouden wordt. Maar is er juridisch een grond om de koop te ontbinden? Ding staat er al drie weken, maar kan niet uitgeleverd worden? Mag ik zeggen, kort door de bocht:".. houdt 'm dan maar en stort die aanbetaling maar terug?
Als ik dit zou doen, staat die scooter dan toch nog op mijn naam bij de RDW?
Het is niet mijn bedoeling Segway NL te bashen, maar na de mail van Segway ben ik er toch wel heel erg klaar mij. Zij doen iets verkeerd, leunen daarna achterover en je kan het heen en weer krijgen.