hoe Ikea met gedupeerde klanten omgaat
Geplaatst: 22 jul 2023 13:36
In september 2017 kocht ik een (heel normale) keuken bij Ikea die 27-10-2017 geplaatst werd door een aan Ikea gekoppeld bedrijf (TRC)
Een lang verhaal zo kort mogelijk: omdat er bij de 3 vorige bladen, door ondeugdelijk materiaal en fouten van installateurs problemen ontstonden
ben ik inmiddels toe aan keukenblad nummer 4. Nadat er, voor de 5-de keer een door een installateur een rapport is gemaakt erkende Ikea het probleem en liet mij, met het rapport in de hand
een nieuw blad uitzoeken. maar zegt nu het, om technische redenen, toch niet te kunnen/willen plaatsen en biedt mij een afkoopbedrag.
Dit bedrag is doet op geen enkele manier recht aan het de kwaliteit en de uitstraling van het oorspronkelijke blad en aan wat mij vorig jaar beloofd is:
ik kan er geen nieuw blad voor kopen, laat staan dat ik mensen in kan huren om mijn oude blad te verwijderen en het nieuwe te plaatsen.Als ik het bedrag niet voor 10 september accepteer sluit Ikea mijn dossier!
De gang van zaken vanaf 2017.
Het eerste blad werd in 3 delen geleverd, waarvan er met 2 delen iets mis was. Na het nodige heen en weer mailen en-bellen zijn de 2 gebrekkige delen 28-12-2017 vervangen.
Het tweede blad ging barsten in de spoelbak vertonen. Daar heb ik 7-5-2021 via Facebook melding van gemaakt. Na wederom veel heen en weer mailen en bellen is het blad
9-11-2021 vervangen door blad nr 3.
Dit blad was niet mijn eerste keus, maar om technische redenen kon het blad dat mijn voorkeur had (en dat qua prijs/ kwaliteit en uitstraling het meest leek op het blad
dat ik in eerste instantie had uitgekozen) niet geplaatst worden door All Om ( het nieuwe bedrijf dat TRC verving).
Ik heb het verschil in prijs van het eerste en het derde blad teruggestort gekregen.
Het derde blad ging bobbelen bij de naden. Dit blad is geplaatst door All-Om.
Steeds heb ik lang moeten soebatten, (mailen, eindeloos bellen) om de aandacht van Ikea voor de klachten te krijgen.
Iedere keer moest ik, als zzp-er, om een vervangend blad geplaatst te krijgen minstens 4 dagen vrijhouden (1 dag voor het weer opmeten, 1{of 2, of 3} dag{en} voor het leveren,
1 dag voor het plaatsen en 1 dag voor het ophalen van het oude blad)
Inmiddels is mij vorig jaar, nadat een medewerker van All Om wederom de situatie was komen bekijken, opmeten en een rapport voor Ikea had geschreven,
een kwartsblad t.w.v. 4.2 m. x € 529,- + een spoelbak t.w.v. € 272,-( = € 2388,- ) ter vervanging en compensatie toegezegd.
Ik heb ervoor gekozen om, omdat Ikea dit blad niet direct kon leveren, er een aantal maanden op te wachten.
Ikea en All-Om willen/kunnen, nu het weer op voorraad is, dit blad uiteindelijk om technische redenen toch niet plaatsen.
Er restte mij de keuze tussen het huidige blad opnieuw, met het risico (in het rapport genoemd) op weer hetzelfde euvel (bollende naden) of een afkoopsom.
Ikea wil nu het probleem afkopen voor een bedrag van €1257,73: een bedrag waarvoor ik bij lange na nog geen blad (incl. spoelbak) heb dat geen gebreken gaat vertonen, laat staan dat dit,
nadat mijn oude blad verwijderd is, door professionele en serieuze monteurs geïnstalleerd kan worden. Bovendien gaat dit aanbod voorbij aan wat mij inmiddels beloofd is en alle moeite,
ongemak en bijkomende schade (o.a. de muur achter mijn keuken die door het vervangen van de bladen beschadigd is geraakt en alle dagen,
die ik heb moeten vrijhouden en niet heb kunnen werken).
Ikea geeft 25 jaar garantie op de keuken.
Mij is een ultimatum gesteld van 3 maanden om dit afkoop bedrag al dan niet te accepteren. Alsof ik de lastige klant ben die blijft wijgeren mee te werken.
Ik moet voor 10 september besloten hebben of ik akkoord ga met dit bedrag, daarna sluit Ikea mijn dossier!
Een lang verhaal zo kort mogelijk: omdat er bij de 3 vorige bladen, door ondeugdelijk materiaal en fouten van installateurs problemen ontstonden
ben ik inmiddels toe aan keukenblad nummer 4. Nadat er, voor de 5-de keer een door een installateur een rapport is gemaakt erkende Ikea het probleem en liet mij, met het rapport in de hand
een nieuw blad uitzoeken. maar zegt nu het, om technische redenen, toch niet te kunnen/willen plaatsen en biedt mij een afkoopbedrag.
Dit bedrag is doet op geen enkele manier recht aan het de kwaliteit en de uitstraling van het oorspronkelijke blad en aan wat mij vorig jaar beloofd is:
ik kan er geen nieuw blad voor kopen, laat staan dat ik mensen in kan huren om mijn oude blad te verwijderen en het nieuwe te plaatsen.Als ik het bedrag niet voor 10 september accepteer sluit Ikea mijn dossier!
De gang van zaken vanaf 2017.
Het eerste blad werd in 3 delen geleverd, waarvan er met 2 delen iets mis was. Na het nodige heen en weer mailen en-bellen zijn de 2 gebrekkige delen 28-12-2017 vervangen.
Het tweede blad ging barsten in de spoelbak vertonen. Daar heb ik 7-5-2021 via Facebook melding van gemaakt. Na wederom veel heen en weer mailen en bellen is het blad
9-11-2021 vervangen door blad nr 3.
Dit blad was niet mijn eerste keus, maar om technische redenen kon het blad dat mijn voorkeur had (en dat qua prijs/ kwaliteit en uitstraling het meest leek op het blad
dat ik in eerste instantie had uitgekozen) niet geplaatst worden door All Om ( het nieuwe bedrijf dat TRC verving).
Ik heb het verschil in prijs van het eerste en het derde blad teruggestort gekregen.
Het derde blad ging bobbelen bij de naden. Dit blad is geplaatst door All-Om.
Steeds heb ik lang moeten soebatten, (mailen, eindeloos bellen) om de aandacht van Ikea voor de klachten te krijgen.
Iedere keer moest ik, als zzp-er, om een vervangend blad geplaatst te krijgen minstens 4 dagen vrijhouden (1 dag voor het weer opmeten, 1{of 2, of 3} dag{en} voor het leveren,
1 dag voor het plaatsen en 1 dag voor het ophalen van het oude blad)
Inmiddels is mij vorig jaar, nadat een medewerker van All Om wederom de situatie was komen bekijken, opmeten en een rapport voor Ikea had geschreven,
een kwartsblad t.w.v. 4.2 m. x € 529,- + een spoelbak t.w.v. € 272,-( = € 2388,- ) ter vervanging en compensatie toegezegd.
Ik heb ervoor gekozen om, omdat Ikea dit blad niet direct kon leveren, er een aantal maanden op te wachten.
Ikea en All-Om willen/kunnen, nu het weer op voorraad is, dit blad uiteindelijk om technische redenen toch niet plaatsen.
Er restte mij de keuze tussen het huidige blad opnieuw, met het risico (in het rapport genoemd) op weer hetzelfde euvel (bollende naden) of een afkoopsom.
Ikea wil nu het probleem afkopen voor een bedrag van €1257,73: een bedrag waarvoor ik bij lange na nog geen blad (incl. spoelbak) heb dat geen gebreken gaat vertonen, laat staan dat dit,
nadat mijn oude blad verwijderd is, door professionele en serieuze monteurs geïnstalleerd kan worden. Bovendien gaat dit aanbod voorbij aan wat mij inmiddels beloofd is en alle moeite,
ongemak en bijkomende schade (o.a. de muur achter mijn keuken die door het vervangen van de bladen beschadigd is geraakt en alle dagen,
die ik heb moeten vrijhouden en niet heb kunnen werken).
Ikea geeft 25 jaar garantie op de keuken.
Mij is een ultimatum gesteld van 3 maanden om dit afkoop bedrag al dan niet te accepteren. Alsof ik de lastige klant ben die blijft wijgeren mee te werken.
Ik moet voor 10 september besloten hebben of ik akkoord ga met dit bedrag, daarna sluit Ikea mijn dossier!