Essent werkt niet mee aan wijzigen vast contract
Geplaatst: 09 aug 2023 10:26
Ik ben inmiddels als bijna 50 (!) jaar klant bij Essent (en haar rechtsvoorgangers) Alleen onderbroken door eenmaal een betreurde overstap gedurende 1 jaar en daarna weer terug bij Essent.
In mei 2023 ontvang ik van Essent een aanbod om gebruik te maken van hun nieuwe 1-jaar-vast aanbieding. Sedert december 2022 is mijn 5-jarig contract afgelopen en heb ik noodgedwongen een variabel contract; omdat er niets anders wordt aangeboden.
Omdat ik zekerheid wil maak ik op 11 mei gebruik van het aanbod en sluit een 1-jarig contract af dat loopt tot 24 mei 2024. Op dat moment worden door Essent geen andere vaste looptijden aangeboden.
Maar nu, in augustus 2023, biedt Essent ook 3 jarige contracten aan. Contact opgenomen om mijn 1 jarig contract om te zetten naar een 3 jarig contract. Ik weet dat ik een boete ad 100 euro moet betalen en dat is ook niet het probleem. Maar Essent weigert gewoon medewerking met als argument dat Essent vasthoud aan de looptijd van het contract en niet aan contractbreuk doet.
Ik heb hun Algemene Voorwaarden gelezen en kan daar nergens vinden dat tussentijdse wijziging naar andere contractduur NIET is toegestaan. Er wordt alleen over verschuldigde opzegvergoeding gesproken.
Klacht ingediend bij Essent en onder verwijzing naar de ontbrekende bepalingen over wijzigen contractduur in hun Algemene Voorwaarden, en daar krijg ik onderstaand antwoord op:
"Ik begrijp dat je graag het beste bod wilt. De markt is continue in beweging waardoor tarieven en contracten regelmatig tot bijna iedere maand kunnen wijzigen en wel of niet beschikbaar zijn. Dit is ook een reden waardoor er nu voor is gekozen om niet tussentijds te switchen van contract. In de voorwaarden is het ook niet uitgesloten. Dit is een keuze omdat er teveel wijzigingen zijn in de markt op het moment.
Je bent vrij om een overstap (*) te maken wat natuurlijk heel jammer zou zijn. Vooral omdat je al zo lang klant bent. "
(*) naar andere aanbieder bedoelen ze, omdat ik in mijn klacht heb aangegeven dat het toch niet hun bedoeling kan zijn om vaste klanten naar andere aanbieders te jagen.. maar blijkbaar wel...
Kan dit zomaar?! Aanpassen van de spelregels zonder dat dit opgenomen is in de Algemene Voorwaarden? En je bestaande klanten een vaste looptijd weigeren die je wel aanbiedt aan nieuwe klanten?!
Ik overweeg nu een overstap naar een andere grote aanbieder die ook nog eens goedkoper is dan Essent.
In mei 2023 ontvang ik van Essent een aanbod om gebruik te maken van hun nieuwe 1-jaar-vast aanbieding. Sedert december 2022 is mijn 5-jarig contract afgelopen en heb ik noodgedwongen een variabel contract; omdat er niets anders wordt aangeboden.
Omdat ik zekerheid wil maak ik op 11 mei gebruik van het aanbod en sluit een 1-jarig contract af dat loopt tot 24 mei 2024. Op dat moment worden door Essent geen andere vaste looptijden aangeboden.
Maar nu, in augustus 2023, biedt Essent ook 3 jarige contracten aan. Contact opgenomen om mijn 1 jarig contract om te zetten naar een 3 jarig contract. Ik weet dat ik een boete ad 100 euro moet betalen en dat is ook niet het probleem. Maar Essent weigert gewoon medewerking met als argument dat Essent vasthoud aan de looptijd van het contract en niet aan contractbreuk doet.
Ik heb hun Algemene Voorwaarden gelezen en kan daar nergens vinden dat tussentijdse wijziging naar andere contractduur NIET is toegestaan. Er wordt alleen over verschuldigde opzegvergoeding gesproken.
Klacht ingediend bij Essent en onder verwijzing naar de ontbrekende bepalingen over wijzigen contractduur in hun Algemene Voorwaarden, en daar krijg ik onderstaand antwoord op:
"Ik begrijp dat je graag het beste bod wilt. De markt is continue in beweging waardoor tarieven en contracten regelmatig tot bijna iedere maand kunnen wijzigen en wel of niet beschikbaar zijn. Dit is ook een reden waardoor er nu voor is gekozen om niet tussentijds te switchen van contract. In de voorwaarden is het ook niet uitgesloten. Dit is een keuze omdat er teveel wijzigingen zijn in de markt op het moment.
Je bent vrij om een overstap (*) te maken wat natuurlijk heel jammer zou zijn. Vooral omdat je al zo lang klant bent. "
(*) naar andere aanbieder bedoelen ze, omdat ik in mijn klacht heb aangegeven dat het toch niet hun bedoeling kan zijn om vaste klanten naar andere aanbieders te jagen.. maar blijkbaar wel...
Kan dit zomaar?! Aanpassen van de spelregels zonder dat dit opgenomen is in de Algemene Voorwaarden? En je bestaande klanten een vaste looptijd weigeren die je wel aanbiedt aan nieuwe klanten?!
Ik overweeg nu een overstap naar een andere grote aanbieder die ook nog eens goedkoper is dan Essent.