Pagina 1 van 2
Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 14 aug 2023 22:08
door LindaN81
Hallo allemaal.
Onlangs heeft mijn zoon van 11 jaar, zijn spaargeld gebruikt om een computerspel te kopen. Het gaat om een spel van EA. Fifa23 (€90), via de game-engine Steam.
Mijn zoon heeft het spel gedownload en geïnstalleerd. Het laden van het spel duurde even, dus liet mijn zoon zijn laptop aanstaan. Het spel laad echter niet in. We krijgen alleen een zwart schermpje te zien.
Ik heb er zelf niet zoveel verstand van, maar op advies van het forum van Steam, een aantal aanpassingen proberen door te voeren. Zonder succes overigens.
Doordat we het spel aan hebben laten staan, om te laden (omdat het soms even duurt), blijkt Steam dit wel te rekenen als speeltijd.
We hebben echter helemaal geen spel gespeeld, want het scherm bleef zwart.
Ik heb uiteindelijk via Steam, namens mijn zoon, een terugbetaling aangevraagd.
Steam zegt nu dat we de maximale speelduur (max 2uur) voor terugbetaling overschreden hebben en ze kunnen dus niks doen.
Mijn zoon heeft het hele spel niet kunnen spelen en is nu al zijn spaargeld kwijt aan een game die niet werkt.
Wat zouden we nog kunnen doen om zijn spaargeld terug te krijgen (al is het maar een deel)?
Met vriendelijke groet,
Een radeloze moeder en een wanhopige zoon.
Linda
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 15 aug 2023 10:50
door Cro
Normaal gesproken controleer je natuurlijk voor aanschaf of een systeem voldoet aan de minimale specificaties. Deze kan je o.a. hier vinden:
https://www.ea.com/games/fifa/fifa-23/buy/pc
Voldoet het systeem daar aan? Zo ja, misschien eens een handig neefje naar de laptop laten kijken. Zo nee, zal het lastig worden vermoed ik als je inderdaad meer dan 2 uur de game aan hebt laten staan op een zwart scherm. Steam zal dit vermoedelijk inderdaad zien als spelen, zij kunnen immers niet zien dat het beeld zwart is, ze checken enkel of bepaalde processen gestart zijn en hoe lang deze gelopen hebben.
Mogelijk dat je met bepaalde wetgeving nog iets kan in Nederland, al weet ik dat niet zeker omdat het om software gaat. Maar ook dan zie ik Steam niet snel bewegen tenzij je daadwerkelijk juridische stappen wil zetten, normaal gesproken zijn ze namelijk volgens mij best streng met die 2 uur limiet.
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 16 aug 2023 09:27
door kwaak
Pure onwil van Steam. Dat de maximale speelduur (max 2uur) voor terugbetaling is overschreden en dat ze dus niks kunnen doen is gwoon flauwekul. Het is geen in beton gegoten wet maar gewoon een regeltje dat ze zelf hebben bedacht en waar ze gewoon van kunnen afwijken.
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 16 aug 2023 09:32
door HADES2001
Cro schreef: ↑15 aug 2023 10:50
Normaal gesproken controleer je natuurlijk voor aanschaf of een systeem voldoet aan de minimale specificaties. Deze kan je o.a. hier vinden:
https://www.ea.com/games/fifa/fifa-23/buy/pc
Voldoet het systeem daar aan? Zo ja, misschien eens een handig neefje naar de laptop laten kijken. Zo nee, zal het lastig worden vermoed ik als je inderdaad meer dan 2 uur de game aan hebt laten staan op een zwart scherm. Steam zal dit vermoedelijk inderdaad zien als spelen, zij kunnen immers niet zien dat het beeld zwart is, ze checken enkel of bepaalde processen gestart zijn en hoe lang deze gelopen hebben.
Mogelijk dat je met bepaalde wetgeving nog iets kan in Nederland, al weet ik dat niet zeker omdat het om software gaat. Maar ook dan zie ik Steam niet snel bewegen tenzij je daadwerkelijk juridische stappen wil zetten, normaal gesproken zijn ze namelijk volgens mij best streng met die 2 uur limiet.
Nog makkelijker is deze site
https://www.systemrequirementslab.com/cyri
Deze test met een tool of het wel of niet werkt, scheelt weer een lijst aan videokaarten en CPU's uit je hoofd te leren wat voor leken een verademing kan zijn.
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 16 aug 2023 10:14
door Ivo.w
Allereerst moet je bij aanschaf van software (waar ook een game onder valt) altijd zelf controleren of de computer/laptop voldoet aan de minimale systeemeisen.
Wanneer het spel niet opstart doordat de laptop niet aan de eisen voldoet, dan is dat een tekortkoming van uzelf waar Steam niets aan kan doen.
Wettelijk gezien hoeft Steam al na een paar minuten ebruik niets meer terug te betalen. Dat zij hier uit coulance een ruimere limiet hebben gesteld om zeker van te zijn dat er wordt voldaan aan de regels omtrent "koop op afstand" (thuis testen zoals dat ook in de winkel kan) is alleen maar goed te noemen.
Dat zij daar niet van af wijken, is dan ook hun goed recht.
De enige uitzondering op bovenstaande is wanneer er een bug in de software zit waardoor het niet werkt (en het product dus niet deugt).
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 16 aug 2023 12:03
door 16again
Waarom checkt het spel zelf tijdens de installatie niet of aan systeemvereisten voldaan is?
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 16 aug 2023 12:14
door marian25
Waarschijnlijk staat energie beheer aan en daardoor zwart scherm. Je kunt die uitzetten en dan kijken wat er gebeurd. De fout ligt niet bij steam. Zoals al meerdere zeggen tijdens het kopen kijken naar de specs. Heb je er geen verstand van ga naar een computerwinkel bij jou in de buurt die er verstand van hebben
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 16 aug 2023 12:36
door Methusalah
Ik heb het steam topic bekeken. OP is lang niet de enige met het probleem. Lijkt dus gewoon een issue te zijn met het spel (dat al een jaar aanwezig is) en niet zo zeer de hardware. Je kan ongeveer 17 pagina's met meldingen hierover vinden.
Dat gezegd te hebben, als je je bewust bent van die 2 uur had ik niet zo lang gewacht met een zwart beeldscherm. Als je binnen een a twee minuten niets ziet kan je er vanuit gaan dat dat zo blijft.
16again schreef: ↑16 aug 2023 12:03
Waarom checkt het spel zelf tijdens de installatie niet of aan systeemvereisten voldaan is?
Misschien is er dus gewoon aan voldaan.
Even voor alle mensen die niet gamen. Een zwart scherm is niet gebruikelijk als je PC niet de vereiste hardware heeft. Dat uit zich voornamelijk in andere dingen zoals een lage fps, oververhitting, CTD, etc.
marian25 schreef: ↑16 aug 2023 12:14
Waarschijnlijk staat energie beheer aan en daardoor zwart scherm. Je kunt die uitzetten en dan kijken wat er gebeurd. De fout ligt niet bij steam. Zoals al meerdere zeggen tijdens het kopen kijken naar de specs. Heb je er geen verstand van ga naar een computerwinkel bij jou in de buurt die er verstand van hebben
Nee, dit heeft niets te maken met energiebeheer. Waarom zou energiebeheer het scherm uitzetten op het moment dat jij een spel start? Dat staat los van elkaar. Overigens staat energiebeheer altijd aan. Jij doelt waarschijnlijk op energiebesparing. Maar dat is juist voor de moment dat je niet actief bent.
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 16 aug 2023 15:15
door LindaN81
Bedankt voor alle reacties
Mijn zoon heeft er meer verstand van dan ik, dus ben ik er vanuit gegaan dat hij de specs bekeken heeft (een ander spel, groot spel, doet het overigens wel op zijn laptop) .
Zelf ben ik niet op de hoogte geweest van de Max 2uur speeltijd, anders had ik inderdaad het scherm niet zolang aangezet.
De lijst met bugs had ik inderdaad zelf ook al gevonden en daardoor de optie voor geld terug gevraagd.
Ook vermeld dat we het spel hebben aan laten staan om in te laden, zelfs screenshots bijgevoegd van het scherm ( en ook een video waarin te zien is dat het spel niet laad).
Zodra mijn zoon terug is van zijn vakantie bij zijn vader (welke overigens niet mee wilde kijken naar een oplossing
) zullen we nog eens kijken wat er mogelijk is. Misschien via EA zelf, omdat zij de game gemaakt hebben...
Nogmaals dank!
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 16 aug 2023 15:33
door crazyme
LindaN81 schreef: ↑16 aug 2023 15:15
Zodra mijn zoon terug is van zijn vakantie bij zijn vader (welke overigens niet mee wilde kijken naar een oplossing
)
Doe eens volwassen. Je zoon leest dit wellicht ook.
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 16 aug 2023 15:48
door Methusalah
crazyme schreef: ↑16 aug 2023 15:33
LindaN81 schreef: ↑16 aug 2023 15:15
Zodra mijn zoon terug is van zijn vakantie bij zijn vader (welke overigens niet mee wilde kijken naar een oplossing
)
Doe eens volwassen. Je zoon leest dit wellicht ook.
Gaat het met je? Ik denk dat ze op de vader doelt.
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 16 aug 2023 15:50
door BreejKC
Plaats dit probleem op de Facebookgroep: Computer problemen & vragen. Daar zitten de werkelijk deskundigen die de problemen met het spel voor uw zoon kunnen proberen op te lossen.
Zij zullen wel wat achtergrondinformatie nodig hebben over de hardware van het systeem, besturingssysteem en de geïnstalleerde game.
Mogelijk dat ze met behulp van TeamViewer het systeem van uw zoon kunnen overnemen en op die manier het spel werkend op de laptop kunnen krijgen of kunnen vertellen wat de diepere oorzaak van het probleem is.
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 16 aug 2023 16:11
door Moneyman
Methusalah schreef: ↑16 aug 2023 15:48
crazyme schreef: ↑16 aug 2023 15:33
LindaN81 schreef: ↑16 aug 2023 15:15
Zodra mijn zoon terug is van zijn vakantie bij zijn vader (welke overigens niet mee wilde kijken naar een oplossing
)
Doe eens volwassen. Je zoon leest dit wellicht ook.
Gaat het met je? Ik denk dat ze op de vader doelt.
Uiteraard doelt crazyme op de vader. Maar het (terechte) punt is dat de zoon mogelijk meeleest. Dit soort opmerkingen moet je gewoon niet publiekelijk maken, houd je onderlinge ellende gewoon voor jezelf.
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 16 aug 2023 16:12
door Methusalah
BreejKC schreef: ↑16 aug 2023 15:50
Plaats dit probleem op de Facebookgroep: Computer problemen & vragen. Daar zitten de werkelijk deskundigen die de problemen met het spel voor uw zoon kunnen proberen op te lossen.
Zij zullen wel wat achtergrondinformatie nodig hebben over de hardware van het systeem, besturingssysteem en de geïnstalleerde game.
Mogelijk dat ze met behulp van TeamViewer het systeem van uw zoon kunnen overnemen en op die manier het spel werkend op de laptop kunnen krijgen of kunnen vertellen wat de diepere oorzaak van het probleem is.
Onwaarschijnlijk. Steam is daar de betere plek voor aangezien daar het hele forum juist gaat over dit spel en de technische problemen. Dat is dus specifieke kennis in tegenstelling tot algemene kennis op facebook.
En al helemaal niet een onbekende met teamviewer toelaten. Dat is het meest onverstandige advies dat je kan geven. ABSOLUUT NIET DOEN!
Moneyman schreef: ↑16 aug 2023 16:11
Methusalah schreef: ↑16 aug 2023 15:48
crazyme schreef: ↑16 aug 2023 15:33
Doe eens volwassen. Je zoon leest dit wellicht ook.
Gaat het met je? Ik denk dat ze op de vader doelt.
Uiteraard doelt crazyme op de vader. Maar het (terechte) punt is dat de zoon mogelijk meeleest. Dit soort opmerkingen moet je gewoon niet publiekelijk maken, houd je onderlinge ellende gewoon voor jezelf.
Tja, dat is hun keuze. Ik ga mij niet bemoeien met hoe een familie onderling is of hoe ze zich op internet naar elkaar moeten gedragen. Dat zoeken ze maar helemaal zelf uit.
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 16 aug 2023 18:57
door rwolters
kwaak schreef: ↑16 aug 2023 09:27
Pure onwil van Steam. Dat de maximale speelduur (max 2uur) voor terugbetaling is overschreden en dat ze dus niks kunnen doen is gwoon flauwekul. Het is geen in beton gegoten wet maar gewoon een regeltje dat ze zelf hebben bedacht en waar ze gewoon van kunnen afwijken.
Klinkt wel echt als een Nederlandse reactie. We spreken wat af maar gooien meteen de afspraken naast ons neer. Wat is dan wel een goed speelduur? 3 uur? 24 uur? Normaal gesproken weet je na 2 uur wel of een game wat is of niet.
Maar goed, jij zal jouw (interne of externe) klanten wel alles geven wat ze willen hebben zonder daar iets voor terug te vragen.
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 16 aug 2023 20:42
door BreejKC
@Methusalem: Wat bent u weer heerlijk negatief over de door mij genoemde Facebookgroep met uw term 'onwaarschijnlijk'. Uw denigrerende houding hier zijn we inmiddels wel gewend. Kent u die Facebookgroep, dat u zo stellig en negatief reageert? Of juist helemaal niet?
Toevallig ken ik die Facebookgroep heel goed. Ja, ik heb ook een volwassen zoon. Die volg ik al heel wat jaren o.a. op deze groep. Hij lost, samen met enkele andere zeer deskundigen op pc- en softwaregebied, de meest vreemde problemen geheel belangeloos voor veel gebruikers op. Gezien de andere reacties hier kan dat onwilige Steam daar nog wat van leren.
En dat niet toelaten via TeamViewer? Toelating wordt alleen gevraagd als de gebruiker er zelf echt niet meer uitkomt. En dat TeamViewer kan je na zo'n sessie gewon weer uitzetten en van je apparaat verwijderen. Nee, deze groep misbruikt dit niet. Zou het wel gebeuren dan zou het allang over zijn met deze Facebookgroep. Negatieve reacties gaan heel snel op de sociale media.
Praat dus niet over dingen waar u niets vanaf weet en houdt uw denigrerend commentaar graag wat meer voor u.
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 16 aug 2023 20:55
door Onkruid71
Ik zou zelf op tweakers gokken, maar facebook is ook goed. Misschien wel een forum van EA.
Als je Facebook weet te gebruiken heb je er veel aan.
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 17 aug 2023 12:30
door Methusalah
BreejKC schreef: ↑16 aug 2023 20:42
@Methusalem: Wat bent u weer heerlijk negatief over de door mij genoemde Facebookgroep met uw term 'onwaarschijnlijk'. Uw denigrerende houding hier zijn we inmiddels wel gewend. Kent u die Facebookgroep, dat u zo stellig en negatief reageert? Of juist helemaal niet?
Toevallig ken ik die Facebookgroep heel goed. Ja, ik heb ook een volwassen zoon. Die volg ik al heel wat jaren o.a. op deze groep. Hij lost, samen met enkele andere zeer deskundigen op pc- en softwaregebied, de meest vreemde problemen geheel belangeloos voor veel gebruikers op. Gezien de andere reacties hier kan dat onwilige Steam daar nog wat van leren.
En dat niet toelaten via TeamViewer? Toelating wordt alleen gevraagd als de gebruiker er zelf echt niet meer uitkomt. En dat TeamViewer kan je na zo'n sessie gewon weer uitzetten en van je apparaat verwijderen. Nee, deze groep misbruikt dit niet. Zou het wel gebeuren dan zou het allang over zijn met deze Facebookgroep. Negatieve reacties gaan heel snel op de sociale media.
Praat dus niet over dingen waar u niets vanaf weet en houdt uw denigrerend commentaar graag wat meer voor u.
Laat dit nou net een onderwerp zijn waar ik juist heel veel verstand van heb. Ik gok meer dan de meesten hier bij elkaar op dit platform. Dat 'deze groep' het niet 'misbruikt' is lichtelijk naïef. Hoe goed ken jij die mensen? Ik denk dat hier een stukje bewustwording bij jou mist. Het is nooit een goed idee om iemand die je niet kent toe te laten tot je systeem. Dat is ongeveer het zelfde als je huissleutels aan een onbekende geven. Je loopt een onnodig groot risico. Dit is internet veiligheid 101 en mensen moeten zich daar echt goed bewust van zijn.
En op Steam vind je honderden mensen die het zelfde probleem proberen op te lossen. Logica dicteert dat dat dus ook de meest relevante plek is om de oplossing te vinden.
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 17 aug 2023 12:35
door 16again
rwolters schreef: ↑16 aug 2023 18:57
kwaak schreef: ↑16 aug 2023 09:27
Pure onwil van Steam. Dat de maximale speelduur (max 2uur) voor terugbetaling is overschreden en dat ze dus niks kunnen doen is gwoon flauwekul. Het is geen in beton gegoten wet maar gewoon een regeltje dat ze zelf hebben bedacht en waar ze gewoon van kunnen afwijken.
Klinkt wel echt als een Nederlandse reactie. We spreken wat af maar gooien meteen de afspraken naast ons neer. Wat is dan wel een goed speelduur? 3 uur? 24 uur? Normaal gesproken weet je na 2 uur wel of een game wat is of niet.
Op mijn teller is speelduur van TS 0 uur.
Re: Gekochte game niet werkzaam op laptop, bedrijf geeft geen thuis
Geplaatst: 17 aug 2023 12:50
door Onkruid71
Inderdaad, maar het spel proberen, trekken ze helaas altijd van af het moment dat het spel opgestart wordt bij EA. Dat was me al vaker op gevallen..
Dus het telt niet vanaf het moment dat je eindelijk gaat spelen.