Consument dupe van monopoliepositie autofabrikanten bij garantiekwesties
Geplaatst: 30 aug 2023 20:51
Ik zou graag de volgende kwestie aan jullie willen voorleggen.
Op 19 oktober 2021 heb ik mijn auto, een KIA Niro van bouwjaar november 2018 gekocht bij een Alle-merken-garage in Zeeland. Deze auto is in 2021 geïmporteerd uit Belgie. Met een lage km stand van 25000 km.
Goede aankoop zou je zeggen toch. Ik had en heb deze auto nodig voor mijn werk. Ik woon zelf in Amersfoort en heb de auto bij mijn eigen garage, een Alle-merken-garage in onderhoud. Ik had me niet gemeld bij de plaatselijke KIA dealer omdat deze garage mij onjuist had bejegend in een eerdere ervaring en ik met hen geen zaken meer wilde doen.
Echter in april dit jaar begon de airco kuren te krijgen. Hij deed het niet goed meer. De garage heeft een test gedaan met fluor om te bekijken of er een lek zat in het systeem. Ze hebben het systeem opnieuw gevuld en ik kreeg de opdracht te ervaren hoe snel hij het niet meer zou doen. Door een miscommunicatie heb ik de auto wat later teruggebracht en moest de test nog een keer. Mijn auto heeft een week in de garage gestaan en uiteindelijk kwamen ze er achter dat er een lek zat in de voorste condensor, die zit voorin de motor. En deze hebben ze vervangen. De auto was precies op tijd klaar de dag voordat we op vakantie zouden gaan. Ik moest wel 2100 euro betalen voor de reparatie. De nieuwe condensor is origineel van KIA en komt van hun leverancier.
Twee dagen heeft de airco het gedaan. We zaten in de Franse Alpen en overdag was het 34 graden.
Met een hond, en beide geen goede gezondheid bepaald geen pretje. We hebben de koelte van de airco hard nodig!
We hebben op de camping op internet opgezocht wat het probleem zou kunnen zijn en kwamen er achter dat een tweede condensor/verdamper, welke achter het dashboard is weggewerkt (onbereikbaar), een manco bleek te zijn van de serie auto's 2016-2019, waar mijn auto onder valt. En dat KIA Nederland dit probleem onderkent, en de kosten daarvan vergoed. Zij verhalen vervolgens hun schade bij de leverancier van die condensor/verdamper. Ik heb dit laten weten aan mijn garage in Nederland. We hebben ook de ANWB gebeld maar die wilde ons niet helpen in Frankrijk. "meneer, u heeft ARKO (=alle ramen kunnen open), succes ermee, wij komen niet.
Terug in Nederland heb ik contact opgenomen met mijn garage om te bespreken hoe nu verder. Zij hadden geïnformeerd bij de KIA dealer in Zeist, maar zij hadden pas eind oktober tijd. Voor ons te laat. We hebben afgesproken dat mijn garage korting zou geven op de reparatie van nog eens 2000 euro. Bij het demonteren van een en ander constateerde de monteur dat zij nimmer de lekkage hadden kunnen opsporen want het bleek een defecte aansluiting te zijn die strak tegen het brandschot zat in de binnenkant van de auto.
Enfin, de reparatie heeft totaal 3600 euro gekost.
Ik heb de zaak voorgelegd aan KIA Nederland en kreeg te horen dat omdat ik de reparatie niet bij de officiële dealer had laten uitvoeren zij niks voor me kunnen doen. Ook niet toen ik zei dat er originele KIA producten waren gebruikt die zij uit hetzelfde magazijn pakken.
Alle-merken-garages worden door KIA, en alle andere autofabrikanten gedegradeerd tot ondermaats.
Ironisch gezien had mijn vriendin nog geen maand later dezelfde ervaring bij Renault met dezelfde boodschap.
Mijn vraag aan u is: mag dit zomaar? Is er Europese regelgeving die dit verbiedt? Ze hebben op deze manier een monopoliepositie. En consumenten die hun auto laten repareren bij een gewone garage ondervinden hier dus nadeel van ten opzichte van consumenten die dat bij de dealer laten uitvoeren.
Is hier al jurisprudentie over bekend? Wat zegt de Mededingingswet hierover?
Op 19 oktober 2021 heb ik mijn auto, een KIA Niro van bouwjaar november 2018 gekocht bij een Alle-merken-garage in Zeeland. Deze auto is in 2021 geïmporteerd uit Belgie. Met een lage km stand van 25000 km.
Goede aankoop zou je zeggen toch. Ik had en heb deze auto nodig voor mijn werk. Ik woon zelf in Amersfoort en heb de auto bij mijn eigen garage, een Alle-merken-garage in onderhoud. Ik had me niet gemeld bij de plaatselijke KIA dealer omdat deze garage mij onjuist had bejegend in een eerdere ervaring en ik met hen geen zaken meer wilde doen.
Echter in april dit jaar begon de airco kuren te krijgen. Hij deed het niet goed meer. De garage heeft een test gedaan met fluor om te bekijken of er een lek zat in het systeem. Ze hebben het systeem opnieuw gevuld en ik kreeg de opdracht te ervaren hoe snel hij het niet meer zou doen. Door een miscommunicatie heb ik de auto wat later teruggebracht en moest de test nog een keer. Mijn auto heeft een week in de garage gestaan en uiteindelijk kwamen ze er achter dat er een lek zat in de voorste condensor, die zit voorin de motor. En deze hebben ze vervangen. De auto was precies op tijd klaar de dag voordat we op vakantie zouden gaan. Ik moest wel 2100 euro betalen voor de reparatie. De nieuwe condensor is origineel van KIA en komt van hun leverancier.
Twee dagen heeft de airco het gedaan. We zaten in de Franse Alpen en overdag was het 34 graden.
Met een hond, en beide geen goede gezondheid bepaald geen pretje. We hebben de koelte van de airco hard nodig!
We hebben op de camping op internet opgezocht wat het probleem zou kunnen zijn en kwamen er achter dat een tweede condensor/verdamper, welke achter het dashboard is weggewerkt (onbereikbaar), een manco bleek te zijn van de serie auto's 2016-2019, waar mijn auto onder valt. En dat KIA Nederland dit probleem onderkent, en de kosten daarvan vergoed. Zij verhalen vervolgens hun schade bij de leverancier van die condensor/verdamper. Ik heb dit laten weten aan mijn garage in Nederland. We hebben ook de ANWB gebeld maar die wilde ons niet helpen in Frankrijk. "meneer, u heeft ARKO (=alle ramen kunnen open), succes ermee, wij komen niet.
Terug in Nederland heb ik contact opgenomen met mijn garage om te bespreken hoe nu verder. Zij hadden geïnformeerd bij de KIA dealer in Zeist, maar zij hadden pas eind oktober tijd. Voor ons te laat. We hebben afgesproken dat mijn garage korting zou geven op de reparatie van nog eens 2000 euro. Bij het demonteren van een en ander constateerde de monteur dat zij nimmer de lekkage hadden kunnen opsporen want het bleek een defecte aansluiting te zijn die strak tegen het brandschot zat in de binnenkant van de auto.
Enfin, de reparatie heeft totaal 3600 euro gekost.
Ik heb de zaak voorgelegd aan KIA Nederland en kreeg te horen dat omdat ik de reparatie niet bij de officiële dealer had laten uitvoeren zij niks voor me kunnen doen. Ook niet toen ik zei dat er originele KIA producten waren gebruikt die zij uit hetzelfde magazijn pakken.
Alle-merken-garages worden door KIA, en alle andere autofabrikanten gedegradeerd tot ondermaats.
Ironisch gezien had mijn vriendin nog geen maand later dezelfde ervaring bij Renault met dezelfde boodschap.
Mijn vraag aan u is: mag dit zomaar? Is er Europese regelgeving die dit verbiedt? Ze hebben op deze manier een monopoliepositie. En consumenten die hun auto laten repareren bij een gewone garage ondervinden hier dus nadeel van ten opzichte van consumenten die dat bij de dealer laten uitvoeren.
Is hier al jurisprudentie over bekend? Wat zegt de Mededingingswet hierover?