Pagina 1 van 1

JAS abonnement automatisch gestopt zonder melding

Geplaatst: 19 sep 2023 10:43
door jstoker
Voor mensen die op en rond de luchthaven Schiphol werken en reizen, kun je een JAS abonnement aanvragen en dit op je OV-kaart laden. Wat heel veel mensen niet weten of vergeten, is dat dit abonnement na een jaar, automatisch stopt. Hiervan krijg je geen melding en zie je pas, wanneer je de rekening binnen krijgt van de NS, dat je je reiskosten van het inchecken en uitchecken van de Schiphol-bus moet betalen. Zo zullen jaarlijks veel mensen het duppe zijn van deze tactiek om reizigers niet te invormeren en minimaal 1 maand niet kosteloos gebruik kunnen maken van dit vervoer. De meeste mensen die een JAS abonnement hebben, werken op Schiphol. Denk bijvoorbeeld aan bagagemedewerkers, beveiligers, schoonmakers, cabine personeel etc. Veelal werknemers met een laag inkomen en die dit soort kosten graag willen vermijden. Een JAS abonnement help hierbij, maar natuurlijk niet als men niet geïnformeerd wordt, wanneer dit verloopt. Beste RADAR, mag dit? Mag een bedrijf een overeenkomst zomaar beëindigen, zonder dat dit aan de klant gemeld wordt?

Re: JAS abonnement automatisch gestopt zonder melding

Geplaatst: 19 sep 2023 10:53
door Lady1234
Is het niet logisch dat je een jaarabonnement na een jaar zelf moet verlengen?

Re: JAS abonnement automatisch gestopt zonder melding

Geplaatst: 19 sep 2023 10:55
door Lowieze
Je sluit dit abonnement voor een jaar af en je moet de vervaldatum zelf in de gaten houden om het op tijd te verlengen. Het zou handig zijn als je hier een waarschuwing voor kreeg, maar kennelijk is dat niet zo.
Het is toch niet zo moeilijk om deze datum in je telefoon te zetten of op een kalender zodat je tijdig verlengt?
De overeenkomst wordt niet zomaar beëindigd, want het is duidelijk dat u een abonnement voor een jaar afsluit en dit zelf dient te verlengen.

Re: JAS abonnement automatisch gestopt zonder melding

Geplaatst: 19 sep 2023 11:06
door NeoDutchio
jstoker schreef:
19 sep 2023 10:43
Beste RADAR, mag dit? Mag een bedrijf een overeenkomst zomaar beëindigen, zonder dat dit aan de klant gemeld wordt?
De overeenkomst word beëindigd omdat het contract ten einde is. En die datum word vooraf vermeld. De medewerker die hier gebruik van maakt zal ook een arbeidscontract hebben. Veelal eerst een tijdelijk contract die op een bepaalde datum afloopt. Die word ook niet automatisch verlengt.

Einde contractdatum wil zeggen dat per die dag de overeenkomst loopt.

Re: JAS abonnement automatisch gestopt zonder melding

Geplaatst: 19 sep 2023 11:11
door Speedy123
jstoker schreef:
19 sep 2023 10:43
Voor mensen die op en rond de luchthaven Schiphol werken en reizen, kun je een JAS abonnement aanvragen en dit op je OV-kaart laden. Wat heel veel mensen niet weten of vergeten, is dat dit abonnement na een jaar, automatisch stopt. Hiervan krijg je geen melding en zie je pas, wanneer je de rekening binnen krijgt van de NS, dat je je reiskosten van het inchecken en uitchecken van de Schiphol-bus moet betalen. Zo zullen jaarlijks veel mensen het duppe zijn van deze tactiek om reizigers niet te invormeren en minimaal 1 maand niet kosteloos gebruik kunnen maken van dit vervoer. De meeste mensen die een JAS abonnement hebben, werken op Schiphol. Denk bijvoorbeeld aan bagagemedewerkers, beveiligers, schoonmakers, cabine personeel etc. Veelal werknemers met een laag inkomen en die dit soort kosten graag willen vermijden. Een JAS abonnement help hierbij, maar natuurlijk niet als men niet geïnformeerd wordt, wanneer dit verloopt. Beste RADAR, mag dit? Mag een bedrijf een overeenkomst zomaar beëindigen, zonder dat dit aan de klant gemeld wordt?
Het is geen echt abonnement, het is gratis OV voor medewerkers van aangesloten bedrijven voor een periode van 12 maanden. Je hebt dus zelf geen overeenkomst met een bedrijf, je werkgever regelt het.
Je JAS is vanaf de ingangsdatum standaard 1 jaar geldig. Als jouw abonnement afloopt, kun je online een verlenging aanvragen. Op de website van Connexxion vind je alle relevante informatie. Heb je vragen over JAS en het opladen daarvan? Neem dan contact op met Connexxion. 

Re: JAS abonnement automatisch gestopt zonder melding

Geplaatst: 19 sep 2023 11:12
door ZeerPrivé
JAS staat voor JaarAbonnementSchiphol. Verder staat op de site van Connexxion:

1. Jaarabonnement Schiphol
Gratis onbeperkt reizen binnen Schiphol met het Schiphol busnet en R-net bussen binnen het Schipholgebied. Niet geldig op lijnen van andere vervoerders.
Vanaf ingangsdatum 1 jaar geldig.

Iedereen loopt met een smartphone op zak, kleine moeite om meteen bij het afsluiten van dit abo dit even in de agenda te noteren. Gewoon eigen verantwoordelijkheid.

Re: JAS abonnement automatisch gestopt zonder melding

Geplaatst: 19 sep 2023 12:52
door 16again
Speedy123 schreef:
19 sep 2023 11:11
Het is geen echt abonnement, het is gratis OV voor medewerkers van aangesloten bedrijven voor een periode van 12 maanden. Je hebt dus zelf geen overeenkomst met een bedrijf, je werkgever regelt het.
Laat die werkgever het dan ook automatisch verlengen. Dat lijkt me efficienter dan zelf rond gaan bellen rond afloop datum

Re: JAS abonnement automatisch gestopt zonder melding

Geplaatst: 19 sep 2023 12:54
door ZeerPrivé
16again schreef:
19 sep 2023 12:52
Speedy123 schreef:
19 sep 2023 11:11
Het is geen echt abonnement, het is gratis OV voor medewerkers van aangesloten bedrijven voor een periode van 12 maanden. Je hebt dus zelf geen overeenkomst met een bedrijf, je werkgever regelt het.
Laat die werkgever het dan ook automatisch verlengen. Dat lijkt me efficienter dan zelf rond gaan bellen rond afloop datum
De werknemer regelt het zelf https://www.connexxion.nl/nl/vervoerbew ... t-schiphol

Re: JAS abonnement automatisch gestopt zonder melding

Geplaatst: 19 sep 2023 12:56
door Lowieze
16again schreef:
19 sep 2023 12:52

Laat die werkgever het dan ook automatisch verlengen. Dat lijkt me efficienter dan zelf rond gaan bellen rond afloop datum
Je hoeft helemaal niet rond te gaan bellen, via je account kun je verlenging aanvragen.

Re: JAS abonnement automatisch gestopt zonder melding

Geplaatst: 19 sep 2023 23:24
door rwolters
Een tijdje terug was hier een klacht omdat een abonnement automatisch werd verlengd. Het is best wel lastig om het goed te doen. Er zijn altijd mensen die het net andersom willen dan wat je als leverancier doet.

Re: JAS abonnement automatisch gestopt zonder melding

Geplaatst: 20 sep 2023 08:03
door J. Deltoer
Dat zouden best wel eens boomers of snowflakes kunnen zijn.

Re: JAS abonnement automatisch gestopt zonder melding

Geplaatst: 20 sep 2023 08:58
door 16again
rwolters schreef:
19 sep 2023 23:24
Een tijdje terug was hier een klacht omdat een abonnement automatisch werd verlengd. Het is best wel lastig om het goed te doen. Er zijn altijd mensen die het net andersom willen dan wat je als leverancier doet.
Automatisch verlengen is iets anders dan actief info verstrekken dat abonnement verloopt.

Re: JAS abonnement automatisch gestopt zonder melding

Geplaatst: 20 sep 2023 09:42
door rvjapio2
...dat mensen niet weten of vergeten... En dat gaat u natuurlijk gelijk anderen aanrekenen. Zeker als de meeste abohouders ook nog op Schiphol werken. Als u ergens geen verantwoordelijkheid voor kunt nemen: Niet doen.