Atis Kozijnen: matige kwaliteit, slechte service & onfatsoenlijk gedrag
Geplaatst: 18 okt 2023 12:25
We hebben aan onze aannemer de opdracht gegeven om een aanbouw te realiseren, met kunststof kozijnen met 2 openslaande deuren.
Voor dit kozijn zijn tekeningen gemaakt, deze zijn vervolgens met de kozijnenleverancier Atis Kozijnen (door de aannemer) gedeeld ter gunning van de opdracht. Zij hebben deze geaccepteerd en aangenomen.
De tekeningen beschrijven plafondhoge openslaande deuren (totaal kozijn: 260cm breed, 253cm hoog), twee openslaande deuren (hart-op-hart scharnieren 166cm breed), twee zijlichten (47cm breed).
In de twee weken voor levering ontvangen wij, opdrachtgevers en aannemer, een foto van het kozijn. Hierin zitten geen plafondhoge deuren, maar deuren plus een bovenlicht. De deuren zijn 205cm hoog. Na meten blijkt de rechterdeur onder 71cm te zijn, en boven 72cm. Ofwel: scheef. Na veel over en weer contact meld de leverancier dat dit omwille van de te verwachte krachten op de scharnieren toch niet mogelijk is. Dat dit zelfs door de fabrikant (lees: Duitse merk Aluplast) afgeraden wordt. Na onze onvrede te hebben geuit geven wij bij de aannemer aan dat dit het dan maar moet worden, maar dat wij hier niet de volle aankoopsom voor betalen. Wij hebben dit immers niet besteld.
Wanneer het kozijn geleverd wordt, neemt de aannemer de plaatsing voor zijn rekening. Uiteindelijk blijkt dat ook de overige maten niet kloppen (zijlichten zijn geen 47cm breed, de deuren hoh de scharnieren zijn geen 166cm breed) en nog enkele gebreken komen aan het licht. Zo zitten de scharnieren scheef, zijn de schroeven volledig dolgedraaid, slechte en niet sluitende kitranden,
Atis Kozijnen claimt dat alle mankementen door de aannemer zijn veroorzaakt bij het plaatsen, danwel door onkunde, danwel doordat het kozijn niet 100% waterpas is gezet. Het waterpas level van het kozijn is door Atis Kozijnen verholpen, maar dit maakt niet dat de overige mankementen nog altijd aanwezig zijn (zoals de verkeerde maten, scheve en kapotte scharnieren).
Na meer contact met Atis Kozijnen en onze aannemer, komen we tot een afspraak. Alle partijen fysiek op locatie (dinsdag 17 oktober 2023, 11.00 uur). Dit is door Atis Kozijnen tijdens ditzelfde telefoongesprek nog bevestigd.
Deze dinsdag komen zij niet opdagen, nemen de telefoon niet op, reageren niet op berichten. Ik heb de voicemail ingesproken, maar nog altijd geen contact.
Atis Kozijnen claimt goede kwaliteit en een goed kozijn te hebben geleverd, echter is dit gewoonweg niet zo. Er is van alles mis, wat wij telefonisch en met visuele onderbouwing (foto's) hebben aangetoond. Zij wuiven alles weg: de maten vallen onder “marge”, de scharnieren en scheve deur “zie je toch niet met het blote oog”.
Zijn er meer met dergelijke slechte ervaringen? Wat zouden eventuele vervolgstappen zijn die wij kunnen ondernemen?
Voor dit kozijn zijn tekeningen gemaakt, deze zijn vervolgens met de kozijnenleverancier Atis Kozijnen (door de aannemer) gedeeld ter gunning van de opdracht. Zij hebben deze geaccepteerd en aangenomen.
De tekeningen beschrijven plafondhoge openslaande deuren (totaal kozijn: 260cm breed, 253cm hoog), twee openslaande deuren (hart-op-hart scharnieren 166cm breed), twee zijlichten (47cm breed).
In de twee weken voor levering ontvangen wij, opdrachtgevers en aannemer, een foto van het kozijn. Hierin zitten geen plafondhoge deuren, maar deuren plus een bovenlicht. De deuren zijn 205cm hoog. Na meten blijkt de rechterdeur onder 71cm te zijn, en boven 72cm. Ofwel: scheef. Na veel over en weer contact meld de leverancier dat dit omwille van de te verwachte krachten op de scharnieren toch niet mogelijk is. Dat dit zelfs door de fabrikant (lees: Duitse merk Aluplast) afgeraden wordt. Na onze onvrede te hebben geuit geven wij bij de aannemer aan dat dit het dan maar moet worden, maar dat wij hier niet de volle aankoopsom voor betalen. Wij hebben dit immers niet besteld.
Wanneer het kozijn geleverd wordt, neemt de aannemer de plaatsing voor zijn rekening. Uiteindelijk blijkt dat ook de overige maten niet kloppen (zijlichten zijn geen 47cm breed, de deuren hoh de scharnieren zijn geen 166cm breed) en nog enkele gebreken komen aan het licht. Zo zitten de scharnieren scheef, zijn de schroeven volledig dolgedraaid, slechte en niet sluitende kitranden,
Atis Kozijnen claimt dat alle mankementen door de aannemer zijn veroorzaakt bij het plaatsen, danwel door onkunde, danwel doordat het kozijn niet 100% waterpas is gezet. Het waterpas level van het kozijn is door Atis Kozijnen verholpen, maar dit maakt niet dat de overige mankementen nog altijd aanwezig zijn (zoals de verkeerde maten, scheve en kapotte scharnieren).
Na meer contact met Atis Kozijnen en onze aannemer, komen we tot een afspraak. Alle partijen fysiek op locatie (dinsdag 17 oktober 2023, 11.00 uur). Dit is door Atis Kozijnen tijdens ditzelfde telefoongesprek nog bevestigd.
Deze dinsdag komen zij niet opdagen, nemen de telefoon niet op, reageren niet op berichten. Ik heb de voicemail ingesproken, maar nog altijd geen contact.
Atis Kozijnen claimt goede kwaliteit en een goed kozijn te hebben geleverd, echter is dit gewoonweg niet zo. Er is van alles mis, wat wij telefonisch en met visuele onderbouwing (foto's) hebben aangetoond. Zij wuiven alles weg: de maten vallen onder “marge”, de scharnieren en scheve deur “zie je toch niet met het blote oog”.
Zijn er meer met dergelijke slechte ervaringen? Wat zouden eventuele vervolgstappen zijn die wij kunnen ondernemen?