Saxobank benadeelt oud-klanten bij uitkering vergoeding achtergestelde SNS obligaties
Geplaatst: 22 okt 2023 23:53
Via een vermogensbeheerder belegde ik onder andere in achtergestelde obligaties van SNS Bank; deze werden aangehouden bij BinckBank (inmiddels overgenomen door Saxobank). Na de nationalisatie werden die door de Staat waardeloos verklaard en konden deze effecten niet meer worden overgedragen naar een andere bank toen ik besloot om mijn effectenportefeuile naar een andere bank over te hevelen. BinckBank hefte mijn rekening op, maar ik heb nooit afstand gedaan van de SNS-obligaties.
In mei van dit jaar heeft het Ministerie van Financien een proces in gang gezet om - na een uitspraak van de Hoge Raad - de houders van achtergestelde SNS-obligaties te vergoeden. Actieve klanten van banken (inclusief Saxobank) hebben hun vergoeding deze maand inmiddels ontvangen. Als (oud-)klant van Saxobank is mij sinds juni door hun help-deskmedewerkers diverse malen verzekerd dat ook ik mijn vergoeding via Saxobank zal krijgen, maar:
1. Ik heb ondanks herhaald aandringen hier geen schriftelijke bevestiging (mail of brief) van ontvangen
2. Saxobank-helpdeksmedewerkers kunnen mij niet in hun online systemen terugvinden omdat ik geen actieve rekening heb (en mijn BinkBank klant nummer geen IBAN-rekeningnummer is)
3. Via de Website van Saxobank heb ik hierover op 5 juli een klacht ingediend, maar daarop geen reactie gekregen (afgezien van een automatische ontvangstbevestiging). Helpdeskmedewerkers kunnen niets zeggen over de afhandeling van deze klacht.
4. Saxobank heeft voor alle bij hen geregistreerde stukken vergoeding aangevraagd en ontvangen, maar ze beginnen nu pas met het opzetten van een proces voor uitkering aan oud-klanten zoals ik. De helpdesk van het Ministerie van Financien vertelde mij dat er meer klachten zijn van oud-klanten van Saxobank (BinckBank, Alex). Het Ministerie van Financien heeft Saxobank aangespoord spoed te zetten bij de afhandeling, maar zegt hier verder niets aan te kunnen doen: juridisch is het een zaak tussen de bank en (oud-)klant.
5. Saxobank informeert de oud-klanten niet zelf over de stappen en de planning voor uitkering van de vergoeding, ook niet nadat ik al mijn gegevens meerdere keren aan de klantenservice heb verstrekt. Ik heb sinds de zomer minstens 5 keer gebeld om informatie te krijgen. Vorige week zei een helpdeskmedewerker dat oud-klanten waarschijnlijk deze week een mail krijgen. De uitkering zelf wil Saxobank aan alle oud-klanten zoveel mogelijk geautomatiseerd en in 1 keer afhandelen. Planning daarvan is niet bekend ("waarschijnlijk enkele weken").
6. Saxobank vergoedt geen rente over de periode dat zij het geld nog niet aan oud-klanten hebben uitgekeerd
7. Saxobank kan volgens het Ministerie een vergoeding van 50 euro rekenen voor de afhandeling van de uitkering.
Vragen:
1. Wat zijn de ervaringen van andere oud-klanten bij Saxobank mbt. de uitkering van de vergoeding voor achtergestelde SNS-obligatie?
2. Wat zijn de ervaringen van oud-klanten bij andere banken?
3. Wat zou ik - liefst samen met andere gedupeerden - nog kunnen doen om Saxobank tot snelle, correcte afhandeling en communicatie te brengen?
Item bij Radar, brief aan directie Saxobank, klacht bij KiFiD, VEB, krantenartikel, ...?
In mei van dit jaar heeft het Ministerie van Financien een proces in gang gezet om - na een uitspraak van de Hoge Raad - de houders van achtergestelde SNS-obligaties te vergoeden. Actieve klanten van banken (inclusief Saxobank) hebben hun vergoeding deze maand inmiddels ontvangen. Als (oud-)klant van Saxobank is mij sinds juni door hun help-deskmedewerkers diverse malen verzekerd dat ook ik mijn vergoeding via Saxobank zal krijgen, maar:
1. Ik heb ondanks herhaald aandringen hier geen schriftelijke bevestiging (mail of brief) van ontvangen
2. Saxobank-helpdeksmedewerkers kunnen mij niet in hun online systemen terugvinden omdat ik geen actieve rekening heb (en mijn BinkBank klant nummer geen IBAN-rekeningnummer is)
3. Via de Website van Saxobank heb ik hierover op 5 juli een klacht ingediend, maar daarop geen reactie gekregen (afgezien van een automatische ontvangstbevestiging). Helpdeskmedewerkers kunnen niets zeggen over de afhandeling van deze klacht.
4. Saxobank heeft voor alle bij hen geregistreerde stukken vergoeding aangevraagd en ontvangen, maar ze beginnen nu pas met het opzetten van een proces voor uitkering aan oud-klanten zoals ik. De helpdesk van het Ministerie van Financien vertelde mij dat er meer klachten zijn van oud-klanten van Saxobank (BinckBank, Alex). Het Ministerie van Financien heeft Saxobank aangespoord spoed te zetten bij de afhandeling, maar zegt hier verder niets aan te kunnen doen: juridisch is het een zaak tussen de bank en (oud-)klant.
5. Saxobank informeert de oud-klanten niet zelf over de stappen en de planning voor uitkering van de vergoeding, ook niet nadat ik al mijn gegevens meerdere keren aan de klantenservice heb verstrekt. Ik heb sinds de zomer minstens 5 keer gebeld om informatie te krijgen. Vorige week zei een helpdeskmedewerker dat oud-klanten waarschijnlijk deze week een mail krijgen. De uitkering zelf wil Saxobank aan alle oud-klanten zoveel mogelijk geautomatiseerd en in 1 keer afhandelen. Planning daarvan is niet bekend ("waarschijnlijk enkele weken").
6. Saxobank vergoedt geen rente over de periode dat zij het geld nog niet aan oud-klanten hebben uitgekeerd
7. Saxobank kan volgens het Ministerie een vergoeding van 50 euro rekenen voor de afhandeling van de uitkering.
Vragen:
1. Wat zijn de ervaringen van andere oud-klanten bij Saxobank mbt. de uitkering van de vergoeding voor achtergestelde SNS-obligatie?
2. Wat zijn de ervaringen van oud-klanten bij andere banken?
3. Wat zou ik - liefst samen met andere gedupeerden - nog kunnen doen om Saxobank tot snelle, correcte afhandeling en communicatie te brengen?
Item bij Radar, brief aan directie Saxobank, klacht bij KiFiD, VEB, krantenartikel, ...?