Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Speedy123
Berichten: 2837
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Cro schreef:
16 nov 2023 13:16
Wat is er aan mijn opmerking niet correct? Ik heb het niet over deze specifieke casus, waar inderdaad mogelijk wel ingebroken is bij hotels aangesloten bij Booking of bij Booking maar over in het algemeen. Dat artikel van de guardian lijkt te suggereren dat mensen alleen kunnen mailen als dat adres van Booking mocht er ingebroken zijn in het systeem van booking of aanverwante systemen. En dat is simpelweg niet zo, en ja, zoals ik al aangaf, een goed spamfilter zal dat eruit pikken op basis van SPF, maar genoeg mailservers negeren SPF, DMARC en andere hulpmiddelen dit soort zaken te voorkomen nog altijd, of geven enkel een soft fail in plaats van een hard fail.
U reageert op een specifieke casus op het Trosradar forum.

Het probleem hier is dat al zou de email niet uit het booking.com eco-systeem komen, de email nog altijd de correct gegevens inclusief details van de boeking bevat. Die gegevens kunnen alleen via inbraak verkregen worden, het zijn geen publiek toegankelijke gegevens. Vandaar de guardian concludeert dat er sprake is van computer inbraak, bij booking.com of bij haar leveranciers.

Nijogeth
Berichten: 11515
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

U reageert op iets totaal anders dan waar het topic over gaat. TS heeft volgens eigen zeggen op de site van Booking een link aangeklikt, die haar buiten Booking leidde en daar heeft zij geld betaald.

Het lijkt me niet logisch, ik gok dat ze dus al op een andere site dan Booking terecht is gekomen.

Mirella Lankhuijzen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 nov 2023 10:31

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door Mirella Lankhuijzen »

Ik begrijp dat het onduidelijk is. Het klopt dat een ander ons heeft opgelicht, maar zonder gebruik van Booking.com platform was de host niet bij ons terecht gekomen en was dit niet gebeurt. Ik zal het proberen uit te leggen.

Booking.com heeft een dienst waarbij je niet rechtstreeks kunt boeken, maar net als bij AirBNB, je stuurt via Booking.com een verzoek naar de accommodatie host. De host kan je verzoek declinen, niet reageren of contact met je opnemen en eventueel extra kosten in rekening brengen. Dit gaat automatisch via Booking.com website, hier krijg je bericht van Booking.com (mailadres is ook van Booking.com). In dit bericht staat oa:

Op basis van uw zorgen kunnen we u meedelen dat de Request to Book (RtB)-tool ervoor zorgt dat Partners reserveringsaanvragen kunnen goedkeuren en afwijzen.
Gedurende de tijd dat u boekt, nadat u een aanvraag heeft verzonden, heeft u 24 uur de tijd om de reservering te bevestigen zodra de partner deze heeft geaccepteerd. Als u de boeking niet binnen deze periode voltooit, vervalt de aanvraag en wordt er geen reservering gemaakt
Bovendien, als de partner niet binnen 24 uur op het verzoek reageert, vervalt het verzoek en wordt het automatisch afgewezen. Vervolgens kunt u opnieuw een nieuw verzoek indienen.
In dit geval kunnen wij de beslissing van de partner niet beïnvloeden. Het spijt ons echt. Hopelijk bent u hiermee voldoende geïnformeerd.
Als u zich zorgen maakt, neem dan contact met ons op. Wij staan altijd voor u klaar en helpen u graag verder.


Wij hebben eenzelfde verzoek eerder gedaan en toen heeft de host niet geaccepteerd. De afmelding krijg je ook van Booking.com. Deze manier van reserveren is nog steeds een dienst die partners bij Booking.com kunnen gebruiken.

In dit geval kregen wij na aanvraag via Booking.com een mail van accommodatie host, adres (domein) kwam overeen met de informatie op de officiële Booking.com site. De host bevestigd in de geval de prijs en wat extra informatie, geeft dan de accommodatie vrij en dan kun je boeken. Het klopt dat wij de link uit de mail hebben gebruikt, het was 1 op 1 Booking,com maar achteraf niet. Dit was onze fout, maar niet onlogisch. Na het boeken had ik geen confirmatie gekregen, was de accommodatie daarna nog dagen te boeken en beschikbaar via Booking.com. Omdat het een vreemde boeking was dacht ik eerst dat het een administratie fout was, maar het was voor ons moeilijk een case aan te maken omdat we geen confirmatie nummer van Booking.com hadden en via het klachtenformulier lukte het ook niet. Na 5 dagen is de accommodatie verwijderd van de NL site, maar was nog te boeken via andere Booking.com sites en te vinden via Google search. Ondertussen had ik een case aangemaakt bij de klantenservice onder een andere reservering en op verzoek van de klantenservices alles aangeleverd zodat zij dit door kon zetten naar de afdeling cyber en security. Booking.com heeft recent de accommodatie verwijderd van haar platform en doet nu alsof het nooit heeft bestaan terwijl de partner/host van de accommodatie een partnercontract had met Booking.com om de accommodatie te kunnen plaatsen op het platform (zij hebben dus gegevens). Er is veel informatie gevraagd, aangeleverd, maar behalve het doorzetten naar de afdeling Cyber en Security (hier heb ik een bevestiging van). Wat dit heeft opgeleverd weten we we niet. Na weer met de klantenservice te bellen gaf de agent aan dat het process niet goed was gelopen, wij niet via Booking.com hebben geboekt en de case werd gesloten.
Booking.com kan tenminste proberen mee te werken of gegevens aanleveren om tot een oplossing te komen. Rechtsbijstand adviseert om de politie een verzoek te laten doen om gegevens aan te leveren en/of media op te zoeken. Nu bepaalt Booking.com dat er niets gebeurt, vandaar mijn vraag voor tips.

Mirella Lankhuijzen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 nov 2023 10:31

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door Mirella Lankhuijzen »

Ik denk dat onze case ook met inbraak op het platform heeft te maken. In Augustus is er weer een hack geweest op het platform, wij hebben begin september geboekt, oplichters hebben een nieuwe manier van oplichting gevonden. Bij de vorige hacks hebben ze ingebroken bij bestaande host waardoor je bericht krijgt van een bestaande reservering om bij te betalen of na de betaling met creditcard je gegevens worden gestolen. Ik heb het vermoeden dat bij deze hack accommodaties zijn geplaatst op het platform, wij zijn nl niet de enige waar dit bij is overkomen ik heb er meer gezien. Achteraf zie je dit aan de foto's, vaak staat op een foto een domein of contactgegevens.

Mirella Lankhuijzen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 nov 2023 10:31

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door Mirella Lankhuijzen »

Wij hebben de contactgegevens van de accommodatie en de verificatie van de accommodatie door Booking.com opgevraagd, dit staat in de voorwaarden van Booking.com. zodat wij deze kunnen overhandigen aan de Politie en verder kunnen met het onderzoek en rechtelijke stappen kunnen ondernemen. Booking.com heeft deze gegevens. Ik weet dat zij deze persoonsgegevens niet mogen delen, maar ik wil de bevestiging dat zij deze gegevens wel hebben.

Reactie van Booking.com:
Betreffende het verzoek tot de gegevens van de accommodatie waar het 'verzoek tot boeken' naar is verstuurd. Deze gegevens kunnen enkel aangevraagd worden door justitie.

Het blijft me verbazen dat wij als consument niet beschermd worden. Gegevens zijn bekend, maar ik krijg ze niet en de polite gaat ze pas opvragen als dit een oplichting zaak wordt die opgepakt/uitgezocht wordt.

jochemd
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door jochemd »

Mirella Lankhuijzen schreef: Reactie van Booking.com:
Betreffende het verzoek tot de gegevens van de accommodatie waar het 'verzoek tot boeken' naar is verstuurd. Deze gegevens kunnen enkel aangevraagd worden door justitie.
Je zou eens aan een advocaat kunnen vragen of je iets kan met Artikel 843a Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. Mogelijk tezamen met andere gedupeerden (als je die kan vinden) want het kan een prijzige aangelegenheid worden. Naast Booking zou je ook de payment provider aan kunnen spreken (of zelfs de bank als je het geld hebt overgemaakt), maar het voordeel van Booking is natuurlijk dat Nederlands recht van toepassing is.

Moneyman
Berichten: 33286
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door Moneyman »

jochemd schreef:
27 jan 2024 12:19
Mirella Lankhuijzen schreef: Reactie van Booking.com:
Betreffende het verzoek tot de gegevens van de accommodatie waar het 'verzoek tot boeken' naar is verstuurd. Deze gegevens kunnen enkel aangevraagd worden door justitie.
Je zou eens aan een advocaat kunnen vragen of je iets kan met Artikel 843a Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. Mogelijk tezamen met andere gedupeerden (als je die kan vinden) want het kan een prijzige aangelegenheid worden.
Bedenk wel dat die optie vele duizenden euro’s kost. Zeker als er digitaal rechercheurs nodig zijn, zoals hier, praat je al heel gauw over een kostenpost met 5 cijfers voor de komma.

Dergelijke bewijsbeslagen zijn in de praktijk helemaal niet geschikt voor een casus als deze.

J. Deltoer
Berichten: 3822
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Nee, dit lijkt mij inderdaad meer een zaak voor interpol.

Jablan
Berichten: 6501
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door Jablan »

Radar-artikel: Booking.com blijft falen over fraude via Booking.com

Uit het artikel:
Bovendien blijft onduidelijk hoe deze fraudeurs toegang krijgen tot de systemen van Booking
Tijdens Corona moest Booking van de aandeelhouders fors snijden in het personeelsbestand. De controles zijn verminderd, waardoor het makkelijker is om een accommodatie online te krijgen. Als dit is gelukt, is het daarna heel gemakkelijk om dingen aan te passen, zodat de oplichters via de systemen van Booking aan de slag kunnen.

Tot die tijd geldt het advies: gebruik nooit iDEAL of een andere directe betaalmethode via Booking, maar boek met een creditcard zodat je een terugboeking kunt afdwingen. En bovenal: wees op je hoede.
Aanvullende tip: als je wilt gaan boeken, ga eerst naar je eigen gegevens en verifieer je eigen manier van betalen. Als dat allemaal klopt, kun je boeken. Komt daarna een verzoek om je gegevens te controleren, dan gelijk annuleren en de betaling blokkeren.

Nog veiliger zijn de accommodaties, waarbij je ter plaatse afrekent zonder aanbetaling.

eline euverman
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2025 16:36

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door eline euverman »

Ik wil graag anderen waarschuwen voor een zeer vervelende ervaring die mijn zoon en zijn vrienden recent hebben gehad met een boeking via Booking.com.

Mijn zoon heeft samen met zeven andere jongens een villa geboekt in Albufeira voor de periode van 10 t/m 18 juli. Kort na het boeken ontvingen ze een e-mail van de ‘beheerder’ van de villa met het verzoek om het volledige bedrag vooraf te betalen vanwege de zomerdrukte. Er werd gezegd dat de boeking pas bevestigd zou worden na betaling, en dat ze dan een officiële bevestiging via Booking.com zouden ontvangen.

De jongens hebben netjes €4.000 betaald en kregen inderdaad een bevestigingsmail die afkomstig leek van Booking.com. Alles leek in orde.
Tot we er afgelopen week (bij toeval) achter kwamen dat de villa helemaal niet bestaat en dat het geld is overgemaakt naar een rekening in Italië. De jongeren zijn dus slachtoffer geworden van oplichting, en dat via een platform waar je een bepaalde mate van betrouwbaarheid van mag verwachten.

Sindsdien hebben we meerdere pogingen gedaan om contact op te nemen met Booking.com. We zijn eindeloos doorverwezen, kregen beloftes dat we zouden worden teruggebeld, maar tot op de dag van vandaag is er nog steeds géén inhoudelijke reactie gekomen.

Het gaat om een groot bedrag voor deze jonge groep, en ik vind het onbegrijpelijk dat een partij als Booking.com hier niet adequaat op reageert.

We overwegen nu juridische stappen, maar ik hoop via deze weg ook anderen te waarschuwen én eventueel ervaringen te horen van mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt.

sergio1963
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jun 2025 13:14

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door sergio1963 »

U noemt booking.com, maar geeft zelf aan niet aan hun maar aan iemand die zich uitgeeft als beheerder te hebben betaald.
Dus de vraag is, wat heeft booking.com hierin fout gedaan en hoe komt die beheerder aan uw gegevens?

NeoDutchio
Berichten: 13127
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

eline euverman schreef:
27 jun 2025 16:44
Mijn zoon heeft samen met zeven andere jongens een villa geboekt in Albufeira voor de periode van 10 t/m 18 juli. Kort na het boeken ontvingen ze een e-mail van de ‘beheerder’ van de villa met het verzoek om het volledige bedrag vooraf te betalen vanwege de zomerdrukte. Er werd gezegd dat de boeking pas bevestigd zou worden na betaling, en dat ze dan een officiële bevestiging via Booking.com zouden ontvangen.
Er word al jarenlang gewaarschuwd om enkel via Booking contact te houden met de accomodatie en de betalingen ook via Booking te laten lopen. Alles wat extern gebeurd is en kan Booking niet verantwoordelijk voor gehouden worden.
Het is een bekende truc om betalingen rechtstreeks te vragen waarna de oplichter met de noorderzon vertrekt.
Booking heeft in deze niets fout gedaan.

StevieNL81
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

sergio1963 schreef:
28 jun 2025 13:31

Dus de vraag is, wat heeft booking.com hierin fout gedaan en hoe komt die beheerder aan uw gegevens?
Melder geeft aan dat de villa helemaal niet bestaat. Booking heeft dus op zijn minst een niet bestaande accomodatie opgenomen in het aanbod. Aanname (!!) Is dat de gegevens naar het boefje achter dat valse aanbod zijn gestuurd en die melder op die manier heeft benaderd en tot betaling heeft bewogen.

Nijogeth
Berichten: 11515
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De villa zal vast bestaan, maar de aanbieder is niet degene die hem verhuurt of eigenaar ervan is. Daarom altijd oppassen met gloednieuwe accomodaties, altijd even checken of die overeenkomt met de locatie in het echt.

kuklos
Berichten: 10759
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door kuklos »

Nijogeth schreef:
28 jun 2025 16:57
De villa zal vast bestaan, maar de aanbieder is niet degene die hem verhuurt of eigenaar ervan is. Daarom altijd oppassen met gloednieuwe accomodaties, altijd even checken of die overeenkomt met de locatie in het echt.
Eens. Maar het is eigenlijk van de zotte dat we een enorm platform hebben dat locaties aanbiedt en we alsnog zelf aan de slag moeten.

Plaats reactie