Pagina 1 van 2

Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 17 jan 2024 14:02
door Odontella
Afgelopen weekend heb ik door een klik op een verkeerde knop (download i.p.v. play) binnen 3 minuten een factuur van €50,- bij Simpel wegens buitenbundel gebruik van internet. Ik had te laat door dat dit was gebeurd, want ik had net op dat moment m'n telefoon alweer weggelegd. Had ik het wel op tijd gezien, dan nog was ik waarschijnlijk te laat geweest om het te stoppen.

Ik heb de klantenservice van Simpel gebeld en mijn situatie uitgelegd. De medewerkers waren heel aardig en een deel van de factuur wordt nu (eenmalig) kwijtgescholden. Daar ben ik heel blij mee. Toch zit de situatie mij niet helemaal lekker. Er zijn inderdaad sms'jes gestuurd om me te waarschuwen dat mijn bundel bijna op was, maar dit gebeurde in een tijdspanne van 1 minuut (en net toen ik niet op m'n telefoon keek). Daarna ging het meteen over op internet buiten je bundel en binnen twee minuten was ik €50,- armer en is mijn simkaart geblokkeerd voor internetgebruik buiten mijn bundel, net als bellen en sms'en.

Ik zou graag willen weten of dit zomaar mag, zonder verdere waarschuwing of akkoord te geven, dat het internetgebruik doorgaat. Dit kan namelijk iedereen overkomen.

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 17 jan 2024 15:20
door Lady1234
Stel een plafond in voor buiten de bundel gebruik.

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 17 jan 2024 15:27
door rwolters
En dan gaat iedereen weer klagen omdat de providers zich bemoeien met wat je doet.... Dan zit je bijvoorbeeld net naar een voetbalwedstrijd te kijken en mis je het cruciale doelpunt omdat je eerst akkoord moet geven.....

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 17 jan 2024 15:31
door DeZevendeHenk
Je hebt toch een waarschuwing gehad, dat heeft toch goed gefunctioneerd? Wat je alleen zelf vooraf had moeten regelen is een plafond zowel aan de kant van Simpel als op je telefoon.

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 17 jan 2024 15:40
door Lady1234
U kunt ook bij apps uitschakelen dat ze mobiele data mogen gebruiken.

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 17 jan 2024 16:33
door Methusalah
Odontella schreef:
17 jan 2024 14:02
Afgelopen weekend heb ik door een klik op een verkeerde knop (download i.p.v. play) binnen 3 minuten een factuur van €50,- bij Simpel wegens buitenbundel gebruik van internet. Ik had te laat door dat dit was gebeurd, want ik had net op dat moment m'n telefoon alweer weggelegd. Had ik het wel op tijd gezien, dan nog was ik waarschijnlijk te laat geweest om het te stoppen.
Mag ik zeggen dat ik hier mijn twijfels bij heb? Ongeacht of je op download of op play wou klikken vind ik het niet logisch dat je dan meteen je telefoon weg legt.

Want als je op play drukt dan is de logische intentie dat je dan iets wil spelen. En je ziet direct wat er gebeurt als je op een knop drukt. Dus...je drukt op play (dat is iig wat je wou doen) en doet meteen je telefoon uit? Bijzonder.

Ik ken ook geen apps die je kan spelen voordat je ze hebt gedownload. Het enige wat ik kan bedenken dat het een inapp download was cq een uitbreiding van een bestaande app. Maar dat strookt nog steeds niet met de intentie om iets te willen spelen.

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 17 jan 2024 16:43
door Nijogeth
Daarbij heeft download of play over het algemeen weinig verschil qua internetgebruik. Hetgeen afgespeeld wordt, dat wordt ook gedownload, alleen niet opgeslagen.

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 17 jan 2024 17:02
door rwolters
Nijogeth schreef:
17 jan 2024 16:43
Daarbij heeft download of play over het algemeen weinig verschil qua internetgebruik. Hetgeen afgespeeld wordt, dat wordt ook gedownload, alleen niet opgeslagen.
Maar als je per ongeluk play klikt kan je snel stoppen. Bij download haal je de hele 4K film binnen...

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 17 jan 2024 17:05
door Lady1234
Maar als je denkt op play te klikken voor een film, ga je kijken en dan leg je je telefoon niet weg.

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 17 jan 2024 17:17
door Methusalah
rwolters schreef:
17 jan 2024 17:02
Nijogeth schreef:
17 jan 2024 16:43
Daarbij heeft download of play over het algemeen weinig verschil qua internetgebruik. Hetgeen afgespeeld wordt, dat wordt ook gedownload, alleen niet opgeslagen.
Maar als je per ongeluk play klikt kan je snel stoppen. Bij download haal je de hele 4K film binnen...
Ik heb er niet bij stil gestaan dat het om een film zou kunnen gaan. Maar dan nog, dan ga je inderdaad direct kijken en leg je je telefoon niet weg.

En... Ik heb even gerekend. Buitenbundel kosten is 15 cent per MB. 50 euro is dan ongeveer 333,333etc MB. Dat is erg weinig voor een film met SD kwaliteit aangezien die meer richting 1 gigabyte gaat (even uit gegaan van Netflix). Al zou het kunnen dat die andere circa 700 mb nog binnen de bundel viel.

rwolters schreef:
17 jan 2024 17:02
Nijogeth schreef:
17 jan 2024 16:43
Daarbij heeft download of play over het algemeen weinig verschil qua internetgebruik. Hetgeen afgespeeld wordt, dat wordt ook gedownload, alleen niet opgeslagen.
Maar als je per ongeluk play klikt kan je snel stoppen. Bij download haal je de hele 4K film binnen...
Het is mogelijk. Gelukkig blokkeert Simpel dan ook je internet als je die 50 euro aantikt. Dus het is ook goed mogelijk dat de TO Simpel gewoon simpelweg dankbaar moet zijn voor deze bescherming. Een 4k film is al snel 15 tot 25 GB.

Uiteindelijk is dit gewoon eigen verantwoordelijkheid.

En om ook nog even de daadwerkelijke vraag te beantwoorden. Ja, dat mag. Dit gewoon een voorwaarde in je overeenkomst. Simpel zorgt er tevens ook voor dat de kosten niet te ver uit de hand lopen en ze sturen ook nog eens een waarschuwing.

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 17 jan 2024 17:23
door rvjapio2
Ga een cursus eigen verantwoordelijkheid volgen, volwassen telefoongebruik en concentratietechnieken.

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 17 jan 2024 17:37
door Lady1234
Ze sturen zelfs twee waarschuwingen.

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 17 jan 2024 18:01
door Arizonakid
Ja dat mag, leuke en relatief goedkope les gehad dus!

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 17 jan 2024 18:01
door DeZevendeHenk
Met een micro bundeltje, moet je mobiele data enkel aanzetten als je die actief wil gebruiken want anders vraag je om dit soort problemen en los daarvan moet je er zowel op het toestel als bij Simpel een cap op zetten, en dan eentje die niet pas bij €50 stopt.

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 17 jan 2024 21:05
door Moneyman
DeZevendeHenk schreef:
17 jan 2024 18:01
Met een micro bundeltje...
Hoe kom je erbij dat er sprake is van een "microbundeltje"?

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 18 jan 2024 09:20
door HADES2001
Methusalah schreef:
17 jan 2024 17:17
(KNIP)
Het is mogelijk. Gelukkig blokkeert Simpel dan ook je internet als je die 50 euro aantikt. Dus het is ook goed mogelijk dat de TO Simpel gewoon simpelweg dankbaar moet zijn voor deze bescherming. Een 4k film is al snel 15 tot 25 GB.

Uiteindelijk is dit gewoon eigen verantwoordelijkheid.

En om ook nog even de daadwerkelijke vraag te beantwoorden. Ja, dat mag. Dit gewoon een voorwaarde in je overeenkomst. Simpel zorgt er tevens ook voor dat de kosten niet te ver uit de hand lopen en ze sturen ook nog eens een waarschuwing.
Kleine aanvulling een 4K film op bijvoorbeeld netflix is ongeveer 7GB, ze hebben best veel compressie en een mobiele telefoon zal eerder de HD versie downloaden omdat 4K op een mobiel geen zin heeft.
Wat nog wel een tip kan zijn voor TS is in apps als Netflix/HBO/Prime even instellen dat films en series downloaden alleen mag op wifi en niet over het 4/5G netwerk. Best coulant van Simpel dat ze de kosten wegschrijven, verdient wel een warme douche, genoeg verhalen dat gezien dat de kosten voor de gebruiker waren

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 18 jan 2024 09:33
door witte angora
Odontella schreef:
17 jan 2024 14:02
Ik zou graag willen weten of dit zomaar mag, zonder verdere waarschuwing of akkoord te geven, dat het internetgebruik doorgaat. Dit kan namelijk iedereen overkomen.
Je hebt twee sms'jes gehad, wat hadden ze anders kunnen/moeten doen volgens jou? Akkoord heb je al gegeven toen je een abonnement afsloot. Het enige wat je nu zou kunnen doen is kijken of je abonnement wel bij je past, of dat je beter om kunt zien naar een abonnement met meer GB's. Of desnoods oneindig. Ik betaal nu 10,84 voor 10+10 GB, om wat te noemen.

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 18 jan 2024 11:16
door Erthanax
HADES2001 schreef:
18 jan 2024 09:20
(…) Best coulant van Simpel dat ze de kosten wegschrijven, verdient wel een warme douche, genoeg verhalen dat gezien dat de kosten voor de gebruiker waren
Zo is dat. Simpel is toch een budgetprovider? Dan vind ik het zelfs heel netjes, omdat de hoge buiten-de-bundelkosten volgens mij dan een belangrijk onderdeel zijn van het bedrijfsmodel / verdienmodel.

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 18 jan 2024 22:54
door Odontella
Methusalah schreef:
17 jan 2024 16:33
Odontella schreef:
17 jan 2024 14:02
Afgelopen weekend heb ik door een klik op een verkeerde knop (download i.p.v. play) binnen 3 minuten een factuur van €50,- bij Simpel wegens buitenbundel gebruik van internet. Ik had te laat door dat dit was gebeurd, want ik had net op dat moment m'n telefoon alweer weggelegd. Had ik het wel op tijd gezien, dan nog was ik waarschijnlijk te laat geweest om het te stoppen.
Mag ik zeggen dat ik hier mijn twijfels bij heb? Ongeacht of je op download of op play wou klikken vind ik het niet logisch dat je dan meteen je telefoon weg legt.

Want als je op play drukt dan is de logische intentie dat je dan iets wil spelen. En je ziet direct wat er gebeurt als je op een knop drukt. Dus...je drukt op play (dat is iig wat je wou doen) en doet meteen je telefoon uit? Bijzonder.

Ik ken ook geen apps die je kan spelen voordat je ze hebt gedownload. Het enige wat ik kan bedenken dat het een inapp download was cq een uitbreiding van een bestaande app. Maar dat strookt nog steeds niet met de intentie om iets te willen spelen.
Ik zal het even uitleggen. Ik kreeg via een familielid een interview van mijn oma doorgestuurd via de OneDrive. Dat ik op play drukte was om te testen of het doorsturen had gewerkt, want dat wilde ze graag weten. Het was niet mijn bedoeling het complete interview daar te kijken. Daarom heb ik het verder niet in de gaten gehad dat er gedownload werd, omdat het ging om een controle van luttele seconden.

Geen Netflix of andere (4k) film.

Re: Hoge buitenbundelkosten internet bij Simpel

Geplaatst: 18 jan 2024 23:01
door Odontella
Lady1234 schreef:
17 jan 2024 17:37
Ze sturen zelfs twee waarschuwingen.
Dat klopt, het was alleen jammer dat dit allemaal gebeurde binnen 1 minuut (de waarschuwingen) en daarna €50 verspild werd in 2 minuten.

Vandaar de vraag, omdat het zo snel ging, of dat mag zonder extra akkoord te geven of de gebruiker te laten weten dat ze nu zoveel per mb gaan betalen buiten je bundel. Maar iedereen zegt dat het gewoon mag, dus dan weet ik genoeg.