Dubbele misleiding door Innova Energie?
Geplaatst: 02 mar 2024 09:55
- Wij zijn bijna 2 jaar klant bij Innova Energie; vanaf medio '22 tot medio '23 een jaar vast en vanaf medio '23 tot nu flexibel.
- Wij hebben al jaren zonnepanelen en uiteraard leveren wij ook terug (voor dit verhaal is belangrijk dat Innova dit vanaf de ingang van ons eerste, vaste, contract weet).
- Gisteren, 1 maart, onttving ik een mail over de wijzigingen per 1 april. Dit was voor mij reden om weer eens te onderzoeken wat wij het komende jaar met ons energiecontract willen.
Daarom als eerste ingelogd in 'Mijn Innova'. Niet te missen op de eerste pagina is de melding "U kunt verlengen! Bekijk hier uw persoonlijke aanbod." Daar maar eens op geklikt, dan krijg je het volgende te zien:
Geinteresseerd door €600 loyaliteitsbonus de 'Prijsspecificatie' van het '3 jaar zeker' pakket geopend:
Mmm.... OK, dat ziet er interessant uit. Jammer dat je 3 jaar moet wachten op die €600, maar OK, je kan niet alles hebben.
Eens kijken of die 'Disclaimer' een addertje onder het gras laat zien:
Hier trigger ik op het woordgebruik in de zinnen: "De kosten zijn indicatief en berekend aan de hand van het opgegeven energieverbruik.
De inschatting voor teruglevering is gebaseerd op een gemiddelde opwekking van 250 kWh per zonnepaneel per jaar. "
Het OPGEGEVEN energieverbruik??? Ze weten na bijna 2 jaar toch precies wat wij verbruiken (en terugleveren)?
Eens kijken wat er te vinden is onder "Electriciteit 3 jaar (incl. btw)":
Dat is raar: Waar is mijn teruggeleverde stroom gebleven? Wij produceren al jaren meer dan wij gebruiken. Het variabele deel van onze stroomrekening is dan ook al jaren negatief en geen €500+ zoals hier voorgesteld. (en dat weet Innova van de jaarafrekening '22-'23 en alle overige keren dat ik de meterstanden heb moeten doorgeven).
Waarom nemen ze dat niet op in het 'persoonlijke aanbod'?
OK, verder graven maar weer....
Door op 'Kies pakket' te klikken (eerste screenshot) ga ik weer een stapje verder in het proces en kom ik uiteindelijk, op de laatste pagina bij de algemene voorwaarden
Ah! Actievoorwaarden Loyaliteitsbonus. Interessant, eens kijken wat daar in staat:
Huh?? WTF Innova! Proberen jullie mij nu lekker te maken met een bonus van €600 terwijl jullie weten dat ik daar geen recht op ga hebben?
Wie leest er tegenwoordig nog voorwaarden?
Dat is de eerste poging tot misleiding, maar er is meer:
Van veel energieleveranciers is bekend dat ze werken met terugleverkosten. Betalen dus wanneer je teruglevert.
Zoals je kunt zien is er in ons 'persoonlijke aanbod' nog niets geweest dat wijst op een terugleververgoeding die in rekening gebracht gaat worden.
Dus ook daar maar naar op zoek:
- de Algemene leveringsvoorwaarden Die zijn uit 2017, daar komt het woord 'terugleverkosten' niet in voor
- Wellicht de Contractvoorwaarden Particuliere Kleinverbruikaansluitingen dan?
Ah, ook daar weer verstopt in een wollig document dat natuurlijk niemand leest:
OK, maar hoe hoog zijn die terugleverkosten dan wel? Eens kijken wat ik te zien krijg wanneer ik op 'Tarieven' klik op de pagina waar ook de voorwaarden stonden:
Nee, dat is hetzelfde als wat we al gezien hebben. Dan maar even Googelen: https://www.innovaenergie.nl/vaste-teru ... ngskosten/
Voor ons, die ruim 3000kWh terugleveren betekent dat een extra kostenpost van €339,45 per jaar waarover niets te vinden is in ons 'Persoonlijk Aanbod'.
Innova bedankt voor het aanbod van €600 waar we blijkbaar geen recht op hebben en het verzwijgen van minimaal €1020 aan terugleverkosten.
Jullie weten dat wij zonnepanelen hebben en dat wij dus terugleveren. Hoe moelijk is het om gewoon een eerlijk aanbod te doen o.b.v. informatie die bij jullie bekend is?
Ik ga wel op zoek naar een andere leverancier,
- Wij hebben al jaren zonnepanelen en uiteraard leveren wij ook terug (voor dit verhaal is belangrijk dat Innova dit vanaf de ingang van ons eerste, vaste, contract weet).
- Gisteren, 1 maart, onttving ik een mail over de wijzigingen per 1 april. Dit was voor mij reden om weer eens te onderzoeken wat wij het komende jaar met ons energiecontract willen.
Daarom als eerste ingelogd in 'Mijn Innova'. Niet te missen op de eerste pagina is de melding "U kunt verlengen! Bekijk hier uw persoonlijke aanbod." Daar maar eens op geklikt, dan krijg je het volgende te zien:
Geinteresseerd door €600 loyaliteitsbonus de 'Prijsspecificatie' van het '3 jaar zeker' pakket geopend:
Mmm.... OK, dat ziet er interessant uit. Jammer dat je 3 jaar moet wachten op die €600, maar OK, je kan niet alles hebben.
Eens kijken of die 'Disclaimer' een addertje onder het gras laat zien:
Hier trigger ik op het woordgebruik in de zinnen: "De kosten zijn indicatief en berekend aan de hand van het opgegeven energieverbruik.
De inschatting voor teruglevering is gebaseerd op een gemiddelde opwekking van 250 kWh per zonnepaneel per jaar. "
Het OPGEGEVEN energieverbruik??? Ze weten na bijna 2 jaar toch precies wat wij verbruiken (en terugleveren)?
Eens kijken wat er te vinden is onder "Electriciteit 3 jaar (incl. btw)":
Dat is raar: Waar is mijn teruggeleverde stroom gebleven? Wij produceren al jaren meer dan wij gebruiken. Het variabele deel van onze stroomrekening is dan ook al jaren negatief en geen €500+ zoals hier voorgesteld. (en dat weet Innova van de jaarafrekening '22-'23 en alle overige keren dat ik de meterstanden heb moeten doorgeven).
Waarom nemen ze dat niet op in het 'persoonlijke aanbod'?
OK, verder graven maar weer....
Door op 'Kies pakket' te klikken (eerste screenshot) ga ik weer een stapje verder in het proces en kom ik uiteindelijk, op de laatste pagina bij de algemene voorwaarden
Ah! Actievoorwaarden Loyaliteitsbonus. Interessant, eens kijken wat daar in staat:
Huh?? WTF Innova! Proberen jullie mij nu lekker te maken met een bonus van €600 terwijl jullie weten dat ik daar geen recht op ga hebben?
Wie leest er tegenwoordig nog voorwaarden?
Dat is de eerste poging tot misleiding, maar er is meer:
Van veel energieleveranciers is bekend dat ze werken met terugleverkosten. Betalen dus wanneer je teruglevert.
Zoals je kunt zien is er in ons 'persoonlijke aanbod' nog niets geweest dat wijst op een terugleververgoeding die in rekening gebracht gaat worden.
Dus ook daar maar naar op zoek:
- de Algemene leveringsvoorwaarden Die zijn uit 2017, daar komt het woord 'terugleverkosten' niet in voor
- Wellicht de Contractvoorwaarden Particuliere Kleinverbruikaansluitingen dan?
Ah, ook daar weer verstopt in een wollig document dat natuurlijk niemand leest:
OK, maar hoe hoog zijn die terugleverkosten dan wel? Eens kijken wat ik te zien krijg wanneer ik op 'Tarieven' klik op de pagina waar ook de voorwaarden stonden:
Nee, dat is hetzelfde als wat we al gezien hebben. Dan maar even Googelen: https://www.innovaenergie.nl/vaste-teru ... ngskosten/
Voor ons, die ruim 3000kWh terugleveren betekent dat een extra kostenpost van €339,45 per jaar waarover niets te vinden is in ons 'Persoonlijk Aanbod'.
Innova bedankt voor het aanbod van €600 waar we blijkbaar geen recht op hebben en het verzwijgen van minimaal €1020 aan terugleverkosten.
Jullie weten dat wij zonnepanelen hebben en dat wij dus terugleveren. Hoe moelijk is het om gewoon een eerlijk aanbod te doen o.b.v. informatie die bij jullie bekend is?
Ik ga wel op zoek naar een andere leverancier,