Werkgever zet ongevraagd overuren in
Geplaatst: 10 mar 2024 16:57
Mijn vriendin werkt al een paar jaar bij Rituals. Ze heeft destijds gereageerd op een vacature voor 32 uur. Bij het krijgen van haar contract is haar verteld dat ze een contract krijgt voor 24 uur aangezien er op dat moment nog onvoldoende werk was om haar een contract van 32 uur aan te bieden. Er is verteld dat de uren later in het jaar verhoogd zullen worden. Het liefst werkt ze 4 of 5 dagen, ze vind het niet erg om extra te werken als het nodig is.
Tegen het einde van het jaar is ze meer ingepland en rondom de feestdagen in december maakte ze een werkweek van ruim 40 uur. Een verhoging in de contracturen is er nooit gekomen. Na de feestdagen had ze zoveel extra uren gewerkt, dat ze ongevraagd door de winkelmanager minder dan 24 uur per week werd ingedeeld om haar overuren op te maken. Met het rechtsvermoeden van de arbeidsduur, het gemiddelde wat ze afgelopen 3 maanden had gewerkt, zou ze uitkomen op ongeveer 33 uur. Een werkgever zou haar dus een nieuw contract aan moeten bieden met deze werkuren per week. Het is echter nooit aangekaart uit angst voor ontslag. Na ongeveer 2 maanden na de feestdagen werd ze pas weer voor 24 uur en meer ingepland.
Bij Rituals verwachten ze dat je uiterlijk een kwartier voor werktijd paraat staat. In deze 'werk' tijd moet je jezelf en de winkel voorbereiden. Deze tijd zou officieel gezien bij je werktijd horen. Echter wordt deze werktijd niet gerekend door Rituals. Hetzelfde geldt voor de overuren bij het afsluiten. Hiervoor rekenen ze de werktijden tot wanneer de winkel sluit voor publiek. De minuten waarop klanten na winkelsluiting nog rondlopen, het schoonmaken, opruimen en afsluiten van de winkel worden niet betaald. Het afsluiten komt neer op zo'n 20 minuten per dag (35 minuten als je de minuten voor het werk erbij telt). De 33 uur van hierboven slechts een indicatie zonder deze extra overuren.
Het is voor iedere medewerker verplicht om cursussen te volgen. Cursussen zijn vooral online. Echter worden de uren voor de verplichte online cursussen niet meegeteld als werkuren.
Het werkrooster is eveneens oneerlijk verdeeld. De filiaalmanager werkt nooit de koopavonden terwijl zij minimaal de helft ervan werkt (afspraak is 1x per maand). Daarnaast verwachten ze, dat je na een koopavond en met 6 uur thuis kunnen zijn, de volgende dag weer vroeg begint. Verder worden medewerkers soms ongevraagd op andere locaties ingezet terwijl er bij het sollicitatiegesprek aan was gegeven dat dit niet het geval zou zijn (vanwege de franchise winkel).
Bij het aanvragen van vakanties en vrije dagen worden standaard alle dagen ingedeeld als verlofuren. Ook als ze 1 dag vrij heeft gevraagd en al haar contracturen staat ingedeeld. Als ze een week aaneengesloten vrij vraagt, neemt ze dus zo'n 56 verlofuren op in plaats van de 24 uur op haar contract.
Bij een bepaalde omzet krijgen werknemers een bonus. Deze bonus is echter variabel. Het hangt namelijk af van de omzet van het aantal producten wat in de winkel niet verkocht kan worden. Producten die tijdens transport, door klanten of door medewerkers beschadigen gaan af van de bonus. Hetzelfde geldt ook voor het aantal producten dat gesloten wordt. Dit laatste is de grootste oorzaak waarom er nooit een bonus is.
De collega's en zij proberen iedere winkeldiefstal tegen te gaan. Maar beveiligingscamera's en -poortjes ontbreken en er is soms te weinig personeel (met kennis) ingeroosterd om de veiligheid van de medewerkers te kunnen waarborgen in geval van calamiteiten.
Er is haar beloofd om haar op te leiden naar assistent-manager. Ze was hiermee begonnen, maar na ongeveer 3 maanden werd de winkel overgenomen van franchise naar company en is zij aan de kant geschoven. Er kwam tijdelijk een nieuwe assistent-manager. De taken van assistent-manager moest ze maar weer oppakken nadat zij weg was. Het loon bleef hetzelfde en is nog steeds onder het minimumloon.
Momenteel zijn wij op zoek naar onze eerste woning. Het is voor ons nadelig als ze een andere baan zoekt en geen vast contract meer heeft. De hypotheek valt dan minder hoog uit. Juridische stappen willen we (op dit moment nog) niet nemen (we weten niet wat de kansen op slagen en kosten zijn). Daarom wil ik vragen of er mensen bekend zijn met één van deze punten en of ze tips hebben om dit ergens aan te kaarten of de positie te verbeteren.
Samenvattend:
- Er wordt niet naar contracturen gekeken. Het is vaak te hoog en soms ongevraagd te laag.
- Overuren worden ongevraagd ingezet.
- Verplichte cursussen, een kwartier voor werktijd aanwezig zijn en overuren worden niet gerekend als werkuren.
- Verlofuren worden altijd teveel gerekend.
- Het werkrooster is slecht (laat eindigen - vroeg beginnen, managers hebben geen koopavond en volle weekenden, te kort personeel op de vloer en te kort personeel met kennis in geval van calamiteiten).
- Bonussen worden niet gehaald door vele onverkoopbare producten.
- Beloften worden niet nageleefd door het intrekken van het opleiden tot assistent-manager.
Tegen het einde van het jaar is ze meer ingepland en rondom de feestdagen in december maakte ze een werkweek van ruim 40 uur. Een verhoging in de contracturen is er nooit gekomen. Na de feestdagen had ze zoveel extra uren gewerkt, dat ze ongevraagd door de winkelmanager minder dan 24 uur per week werd ingedeeld om haar overuren op te maken. Met het rechtsvermoeden van de arbeidsduur, het gemiddelde wat ze afgelopen 3 maanden had gewerkt, zou ze uitkomen op ongeveer 33 uur. Een werkgever zou haar dus een nieuw contract aan moeten bieden met deze werkuren per week. Het is echter nooit aangekaart uit angst voor ontslag. Na ongeveer 2 maanden na de feestdagen werd ze pas weer voor 24 uur en meer ingepland.
Bij Rituals verwachten ze dat je uiterlijk een kwartier voor werktijd paraat staat. In deze 'werk' tijd moet je jezelf en de winkel voorbereiden. Deze tijd zou officieel gezien bij je werktijd horen. Echter wordt deze werktijd niet gerekend door Rituals. Hetzelfde geldt voor de overuren bij het afsluiten. Hiervoor rekenen ze de werktijden tot wanneer de winkel sluit voor publiek. De minuten waarop klanten na winkelsluiting nog rondlopen, het schoonmaken, opruimen en afsluiten van de winkel worden niet betaald. Het afsluiten komt neer op zo'n 20 minuten per dag (35 minuten als je de minuten voor het werk erbij telt). De 33 uur van hierboven slechts een indicatie zonder deze extra overuren.
Het is voor iedere medewerker verplicht om cursussen te volgen. Cursussen zijn vooral online. Echter worden de uren voor de verplichte online cursussen niet meegeteld als werkuren.
Het werkrooster is eveneens oneerlijk verdeeld. De filiaalmanager werkt nooit de koopavonden terwijl zij minimaal de helft ervan werkt (afspraak is 1x per maand). Daarnaast verwachten ze, dat je na een koopavond en met 6 uur thuis kunnen zijn, de volgende dag weer vroeg begint. Verder worden medewerkers soms ongevraagd op andere locaties ingezet terwijl er bij het sollicitatiegesprek aan was gegeven dat dit niet het geval zou zijn (vanwege de franchise winkel).
Bij het aanvragen van vakanties en vrije dagen worden standaard alle dagen ingedeeld als verlofuren. Ook als ze 1 dag vrij heeft gevraagd en al haar contracturen staat ingedeeld. Als ze een week aaneengesloten vrij vraagt, neemt ze dus zo'n 56 verlofuren op in plaats van de 24 uur op haar contract.
Bij een bepaalde omzet krijgen werknemers een bonus. Deze bonus is echter variabel. Het hangt namelijk af van de omzet van het aantal producten wat in de winkel niet verkocht kan worden. Producten die tijdens transport, door klanten of door medewerkers beschadigen gaan af van de bonus. Hetzelfde geldt ook voor het aantal producten dat gesloten wordt. Dit laatste is de grootste oorzaak waarom er nooit een bonus is.
De collega's en zij proberen iedere winkeldiefstal tegen te gaan. Maar beveiligingscamera's en -poortjes ontbreken en er is soms te weinig personeel (met kennis) ingeroosterd om de veiligheid van de medewerkers te kunnen waarborgen in geval van calamiteiten.
Er is haar beloofd om haar op te leiden naar assistent-manager. Ze was hiermee begonnen, maar na ongeveer 3 maanden werd de winkel overgenomen van franchise naar company en is zij aan de kant geschoven. Er kwam tijdelijk een nieuwe assistent-manager. De taken van assistent-manager moest ze maar weer oppakken nadat zij weg was. Het loon bleef hetzelfde en is nog steeds onder het minimumloon.
Momenteel zijn wij op zoek naar onze eerste woning. Het is voor ons nadelig als ze een andere baan zoekt en geen vast contract meer heeft. De hypotheek valt dan minder hoog uit. Juridische stappen willen we (op dit moment nog) niet nemen (we weten niet wat de kansen op slagen en kosten zijn). Daarom wil ik vragen of er mensen bekend zijn met één van deze punten en of ze tips hebben om dit ergens aan te kaarten of de positie te verbeteren.
Samenvattend:
- Er wordt niet naar contracturen gekeken. Het is vaak te hoog en soms ongevraagd te laag.
- Overuren worden ongevraagd ingezet.
- Verplichte cursussen, een kwartier voor werktijd aanwezig zijn en overuren worden niet gerekend als werkuren.
- Verlofuren worden altijd teveel gerekend.
- Het werkrooster is slecht (laat eindigen - vroeg beginnen, managers hebben geen koopavond en volle weekenden, te kort personeel op de vloer en te kort personeel met kennis in geval van calamiteiten).
- Bonussen worden niet gehaald door vele onverkoopbare producten.
- Beloften worden niet nageleefd door het intrekken van het opleiden tot assistent-manager.