LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verschil MLM & Franchise!

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
Osiris

Verschil MLM & Franchise!

Ongelezen bericht door Osiris »

Hallo Daar,

Is er iemand hier op het forum die mij het verschil of overeenkost kan vertellen tussen MLM en Franchise?

Mijninziens berusten beide ideeen op het zelfde principe.

Gr,

Osiris

Maarschalk

Re: Verschil MLM & Franchise!

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Er zit een verschil tussen.
Hangt wel af van welke organisatie je instapt.
Bij malafide organisaties is franchise pure oplichting.
Als we het hebben over fatsoenlijke bedrijven dan zie je bij franchise waar je collega's zitten en zal de organisatie die franchisenemers zoekt je een klantgebied geven, waar anderen van dezelfde keten geen vestiging mogen openen.

ondernemer_2004

Ongelezen bericht door ondernemer_2004 »

Hallo Daar,

Is er iemand hier op het forum die mij het verschil of overeenkost kan vertellen tussen MLM en Franchise?

Mijninziens berusten beide ideeen op het zelfde principe.

Gr,

Osiris
Aangezien ik zowel franchisenemer ben als vertegenwoordiger van een netwerkmarketingbedrijf kan ik wel één en ander uitleggen. Overigens zijn er wel verschllen tussen harde en softe franchising.

Overeenkomsten:
- je koopt je in voor een x bedrag.
- je hebt je te houden aan beleid en procedures
- volg het systeem, dan heb je KANS op succes (er zijn geen garanties)
- je bent eigen baas, maar je staat er niet alleen voor

Verschillen:
- als franchisenemer kun je geen franchisenemers aanwerven, dat kan alleen de moederorganisatie (masterfranchise)
- een franchiselicentie kost in de meerste gevallen vele duizenden euros.

Dat een franchiseorganisatie aangesloten is bij de www.NVF.nl is GEEN GARANTIE voor succes!!!!

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Klopt succes moet je zelf boeken.

voorbijganger

Ongelezen bericht door voorbijganger »

ondernemer 2004: jij bent heel goed op de hoogte.

Waar ik nu zo benieuwd naar ben is naar de inschrijving bij een UWV, zoals dat vandaag de dag heet.
Indertijd is Jamin helemaal gestopt met franchising, omdat ze voor het personeel wat op die basis werkte evenzo vrolijk premies aan de detam (Zo heette dat toen nog) af moesten dragen als voor het personeel van de 'eigen' (loondienst)-filialen.
Hoe zit dat voor een Franchiser vandaag de dag?
Hoe zit dat voor het personeel van die franchiser?
Hoe zit dat met een MLM-er?
En hoe zit dat, als het personeel wat eventueel voor een MLM-er werkt?

ondernemer_2004

Ongelezen bericht door ondernemer_2004 »

ondernemer 2004: jij bent heel goed op de hoogte.

Waar ik nu zo benieuwd naar ben is naar de inschrijving bij een UWV, zoals dat vandaag de dag heet.
Indertijd is Jamin helemaal gestopt met franchising, omdat ze voor het personeel wat op die basis werkte evenzo vrolijk premies aan de detam (Zo heette dat toen nog) af moesten dragen als voor het personeel van de 'eigen' (loondienst)-filialen.
Hoe zit dat voor een Franchiser vandaag de dag?
Hoe zit dat voor het personeel van die franchiser?
Hoe zit dat met een MLM-er?
En hoe zit dat, als het personeel wat eventueel voor een MLM-er werkt?
Ik doe eerst mijn eigen huiswerk, voordat ik naar andere zgn experts luister.

Met een zogenaamde VAR verklaring ben je een heel eind. Er zijn veel meer beroepsgroepen die freelance werken, zoals financiëel adviseurs, verzleringsagenten, etc.

Personeel dat in loondienst is, is een duidelijk verhaal lijkt mij.

Met mlm ben je niet in loondienst, je kunt de inkomsten scharen onder de inkomsten uit derden. Je kunt je ook inschrijven bij de kvk als handelsagent oid. Of je voor de belasting (zowel btw al inkomsten) als ondernemer erkent wordt is een apart verhaal, dat hangt zelfs af van de inspecteur. De ene beschouwt je als ondernemer, de ander niet. Daar zijn allerlei regels voor, die kun je bij de kvk en belastingdienst opvragen.

suc6 en als je verder nog vragen hebt, dan lees ik ze wel.

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

volgens mij zegt de lengte van een barcode echt helemaal niets over de structuur van de onderneming.. alleen over de wijze waarop artikelen hun nummers/kenmerk toegekend krijgen. Dit kan heel simpel zijn.

1 cijfer of letter voor produktsoort (bv pannen, bestek, huidverzorging, gebitsverzorging).

1 of 2 posities voor het specifieke produkt, dan kan je al 99 verschillende produkten benoemen.
Desnoods nog een code voor land van produktie.
heb je met 4 posities je produkt benoemd...klaar is Kees (of Mario..)

mlmangel
Contacteer:

Ongelezen bericht door mlmangel »

Lengte van een barcode is niet verbonden aan de afstand/tussenstappen die een product moet afleggen.

De lengte van de barcode is afhankelijk van de gebruikte standaard. Meer info kan je vinden via: http://nl.wikipedia.org/wiki/Barcode

Mario Van Mooter

Ongelezen bericht door Mario Van Mooter »

Ik heb nochtans gemerkt dat de produkten van Amway heel goed zijn.
Ik ken ze al heel lang en ik ben ook al naar de meetings geweest en ik ben er toch mee vooruit gekomen, maar ik heb er dan ook al hard voor gewerkt en ben er trots op. Men mag er over zeggen wat men wil, ik kan het even ver of zelfs nog verder dan Dexter Yager, Jerry en Cherry Meadows, Ron en Toby Hale en de hemel mag nog vernoemen wie men wil, schoppen als ik het wil en ik zal het zo ver brengen al moet ik er een heel leven lang over doen. Ik weet tenminste wat karakter is en doorzettingsvermogen.
Degenen die het niet gehaald hebben hebben het gewoon opgegeven en waren geen teamspelers, het spijt me voor hen. Maar ik laat me niet doen. Ik ben twaalf jaar aangesloten in Amway en ik ben er trots op dat ik het doe. Die magnablocs! Wist je dat je mensen die jaren met water in hun botten hebben gezeten en stijf zijn van de reuma en die zich ladderzat hebben moesten zuipen om te kunnen slapen 'zonder pijn'? Tot dat ze die magneten begonnen te gebruiken en bidden helpt er ook goed met, dat heeft altijd al geholpen.

Voila,
Nog vragen?

So be it

Ongelezen bericht door So be it »

Osiris...,
Hier nog een paar aanvullingen ivm verschillen tussen feanchising en mlm:
Overeenkomsten:
- je koopt je in voor een x bedrag.
- je hebt je te houden aan beleid en procedures
- volg het systeem, dan heb je KANS op succes (er zijn geen garanties)
- je bent eigen baas, maar je staat er niet alleen voor

Verschillen:
- als franchisenemer kun je geen franchisenemers aanwerven, dat kan alleen de moederorganisatie (masterfranchise)
- een franchiselicentie kost in de meerste gevallen vele duizenden euros.

(( Véél strengere regels bij franchising.
(( mlm opstarten zonder financieel risico is mogelijk bij mlm
((parttime starten is mogelijk in mlm.
(( geen personeel nodig in mlm
(( (helaas) geen kwalificatie voor te starten (Is niet serieus bedoeld! :wink:

So be it

Slim

Ongelezen bericht door Slim »

en bidden helpt er ook goed met, dat heeft altijd al geholpen
Bidden helpt nooit! Dat er anno 2006 nog steeds mensen zijn die dit geloven...Maarja MLM praat wordt ook nog geloofd... :)

So be it

Anno 2006 zijn er ook nog steeds mensen die niet in de opmars van mlm geloven..... :shock:
Niet te geloven....! :lol:

SBI

Econometrist

Ongelezen bericht door Econometrist »

En in dat woord 'geloven' zit hem nou precies helemaal de crux. Met niemand zal je een discussie hebben over het feit dat de mobiele telefoon, de scooter, navigatiesystemen of het internet met een opmars bezig zijn. Dit hoef je niet te 'geloven', maar kijk eenvoudig uit het raam of zet de tv aan of je pc en je wordt overstroomd door dingen waar je 5, 10 of 15 jaar geleden nog helemaal nooit van had gehoord. Alleen een wereldvreemde kluizenaar kan deze ontwikkelingen ontgaan.

En mlm? Ik zal je maar moeten geloven op je woord. Afgezien van wat ik er hier op internet over tegen kom, een kaartje dat ik in een parkeergarage onder de handgreep van mijn autodeur vond, en A4-tjes die ik soms bij een stoplicht op een kartonnetje geplakt zie, merk ik van het succes of de opmars van mlm he-le-maal niks.

Maar goed, als de opmars dan zo indrukwekkend is zal dat wel gauw veranderen. En als er dan produkten worden aangeboden voor een prijs die ik er ook voor wil betalen zal ik zelf ook wel aan de mlm-produkten gaan. Maar de opmars is blijkbaar niet bepaald vergelijkbaar met die van de TomTom, ze proberen het ten slotte al 60 jaar.

En het frappante is dat ALS ik dan in het werkelijke leven met mlm wordt geconfronteerd, dat men dan steevast op zoek is naar VERkopers, en niet naar klanten. Ik neem aan dat ik dan ook maar moet geloven dat die klanten er al in overvloed zijn? Of kan iemand anders me uitleggen waarom er anders nieuwe verkopers nodig zouden zijn? Of is dit ook een kwestie van 'geloven'?

paki

Ongelezen bericht door paki »

Mensen hou toch op met discusieren. Ga het gewoon doen.

So be it

@ Ecosnapnix,
maar kijk eenvoudig uit het raam of zet de tv aan of je pc en je wordt overstroomd door dingen waar je 5, 10 of 15 jaar geleden nog helemaal nooit van had gehoord. Alleen een wereldvreemde kluizenaar kan deze ontwikkelingen ontgaan.

DOE dat dan..., dan ben je wat minder eenzaam.... :idea:
En mlm? Ik zal je maar moeten geloven op je woord. Afgezien van wat ik er hier op internet over tegen kom, een kaartje dat ik in een parkeergarage onder de handgreep van mijn autodeur vond, en A4-tjes die ik soms bij een stoplicht op een kartonnetje geplakt zie, merk ik van het succes of de opmars van mlm he-le-maal niks.
Zeg dat even tegen je volgelingen, Joop, Angeltje, etc.
Géén verzadiging dus...., Angeltje! :shock: :wink:
Maar goed, als de opmars dan zo indrukwekkend is zal dat wel gauw veranderen. En als er dan produkten worden aangeboden voor een prijs die ik er ook voor wil betalen zal ik zelf ook wel aan de mlm-produkten gaan. Maar de opmars is blijkbaar niet bepaald vergelijkbaar met die van de TomTom, ze proberen het ten slotte al 60 jaar.
Ja. En ELK jaar stijgende omzetten.... :lol:
En het frappante is dat ALS ik dan in het werkelijke leven met mlm wordt geconfronteerd, dat men dan steevast op zoek is naar VERkopers, en niet naar klanten. Ik neem aan dat ik dan ook maar moet geloven dat die klanten er al in overvloed zijn? Of kan iemand anders me uitleggen waarom er anders nieuwe verkopers nodig zouden zijn? Of is dit ook een kwestie van 'geloven'?
Sorry, jongen.....
Het IS je al eens uitgelegd, maar enige intelligentie IS vereist! :?

Houd je taai.
Meer tijd kan ik niet voor je vrijmaken. :oops:

SBI

Econometrist

Ongelezen bericht door Econometrist »

Géén verzadiging dus...., Angeltje!
Het gebeurt vaker dat jij uit een constatering op economische grondslagen meent te kunnen concluren dat er nog geen sprake is van verzadiging en er dus nog alle ruimte op de markt voor jouw amway zeepjes is.

Het is pijnlijk om te moeten constateren dat jij als zakenman nog niet met de allereerste economische grondbeginselen bekend bent. Anders dan jij klaarblijkelijk denkt betekent verzadiging niet dat 100% van de wereldburgers jouw zeepjes gebruikt. De zeepmarkt is verzadigd als iedereen die zeep wil hebben dit ook heeft. Voor zeep geldt dat dit een vervangingsmarkt is. Iedereen heeft immers al zeep, maar soms raakt het op en dan heeft men nieuwe zeep nodig. Dit is het moment waar jij in de war raakt met nog twee marketingbegrippen; marktpenetratie en marktaandeel.

Om met deze laatste te beginnen, die is wat amway betreft verbluffend laag. Waar jij heel trots bent op de omzet die jullie jaarlijks maken, trekt een ander de conclusie dat er alleen al in ons kleine landje 2 fabrikanten zijn die per kwartaal dezelfde omzet realiseren als jullie in een heel jaar. En daar heb je dan ook nog eens 80 landen voor nodig. Om jullie relevantie op de markt uit te kunnen drukken moet je spreken in termen van promilages. In economisch opzicht is dat volkomen irrelevant. De grote jongens zouden het niet eens merken als jullie van de ene op de andere dag ophielden te bestaan.

Waar jouw opmerkingen wel op slaan is het begrip marktpenetratie. Waar jij in je reactie meldt dat als ik de afgelopen periode niet in aanraking ben geweest met mlm er daarom nog geen sprake is van verzadiging dan heb je het feitelijk over marktpenetratie. Jullie verkoopapparaat is nog niet zover uitgebreid dat amwayzeep één van mijn alternatieven is als de badkamer een grote beurt nodig heeft. Dit op zich heeft weer verschillende oorzaken, zoals de afwezigheid van naamsbekendheid of het niet behoren tot de doelgroep, en zo meer.
Hier ligt duidelijk het zwakke punt van de mlm. Na 60 jaar is amway nou niet bepaald een bekende merknaam te noemen, en vele namen die alom verkrijgbaar zijn geweest zijn in de tussentijd ontstaan en alweer verdwenen, een complete lifecycle bij de concurrentie binnen de tijd dat jullie zelf nog niet eens de niche fase in zijn.
Blijkbaar is de mlm aanpak niet zo heel erg effectief om een merknaam op de markt te zetten en gebeurt dit op de klassieke methode toch vele malen beter. Tel daarbij op de hoge prijs van je zeepjes plus de omslachtige methode om een produkt te bestellen en de bijzonder lage animo om je produkten te mogen aanschaffen is volkomen verklaard. Met andere woorden; ookal zou ik kennismaken met een distributeur dan nog zou ik niet in je zeep geïnteresseerd zijn en hoewel de penetratiegraad daarmee toegenomen is blijft de mate van verzadiging exact gelijk.
Ja. En ELK jaar stijgende omzetten....
Gerealiseerd door nog harder stijgende hoeveelheden IBO's met dalende inkomsten. Of de grotere omzetten onstaan door hogere prijzen of grotere verkoopaantallen vermeldt de story ook niet.

jan jansen============

Ongelezen bericht door jan jansen============ »

@SBI, lees bovenstaande post van econometrist nu eens serieus door.
Het snijd gewoon hout wat hij schrijft, ik hoop dat je nu eens ''normaal'' reageert ipv reageren met (soms best wel grappige) kwinkslagen.
Het zal een serieuze discussie alleen maar goed doen, je hebt al eens aangegeven dat jij daar ook prijs op stelt.
:wink:

So be it

JJ.....

Leg maar eens uit wat er aan klopt.....

ELK jaar groter omzetten.... (Door een hogere prijs??? :lol: :lol: )
Laat je toch nakijken....
Je bent erg lichtgelovig....

Het steekt een beetje bij Econixnix...... 8)
Tikkie (Erg veel... jalouzie! :? )

En een serieuze discussie met Econon???
Kom man.... dat IS toch al geprobeerd....! :lol:

Paar dingen eruit halen? FF kijken....
Iedereen heeft immers al zeep, maar soms raakt het op en dan heeft men nieuwe zeep nodig. Dit is het moment waar jij in de war raakt met nog twee marketingbegrippen; marktpenetratie en marktaandeel.
Goh..., wat een reuze conclusie....
DAAR heb je "opleiding" voor nodig...! :wink:
Toevallig heeft een goed mlmbedrijf produkten met een hoge omloop snelheid..... :)

En wat zal mij de marktpeni en marktaandeel schelen wanneer de omzet BLIJFT stijgen?
HIJ maakt er een punt van....
IEDER mlmbedrijf is een flutbedrijf vergeleken met een eenvoudig groenteboertje op de hoek ..... in Econon's ogen.....

HIJ is degene die constant vernederend doet over bedrijven en een bedrijfstak van miljarden.....
Blablabla..... Klein vergeleken met een aantal multinationals!!!
So WHAT!
2 fabrikanten zijn die per kwartaal dezelfde omzet realiseren
Pietje op de ene hoek.... en Kareltje op de andere hoek......?
Klets toch niet man.....
Een bedrijf met 6 miljard is GEEN kleine jongen....!
(Natuurlijk is dat niets vergeleken met de kerstgratifi van Ecotron..., maar ja.... hij is zó goed....! :lol:
De grote jongens zouden het niet eens merken als jullie van de ene op de andere dag ophielden te bestaan.
Nou en!!!! Toch wat jalouzie??? :twisted:
Na 60 jaar is amway nou niet bepaald een bekende merknaam te noemen,
Oh..., jij bent de expert!!!!
Doet marktonderzoeken naar naamsbekendheid?
Je kletst gewoon uit je nek.... en ja, JJ, je vindt zijn taalgebruik wel indrukwekkend, maar lees JIJ eens goed!
Wat zegt hij nou helemaal?
100 Miljard omzet? Stelt niks voor!
Één bedrijf 6 miljard omzet? Stelt niks voor!
Blijkbaar is de mlm aanpak niet zo heel erg effectief om een merknaam op de markt te zetten en gebeurt dit op de klassieke methode toch vele malen beter.
Ja. Maar niet zoveel mensen die anders geen kans hadden, verdienen er aan....en je krijgt trouwere klanten.
Ik HEB reeds uitgelegd dat een product helemaal niet duurder hoeft te worden door mlm.....
Hij veegt dat van tafel terwijl hij geen benul heeft van de mlm structuur..., zoals steeds gebleken is!!! :lol:
Tel daarbij op de hoge prijs van je zeepjes
En jij vindt dit geen lulkoek????
Hij heeft het hele assortiment getest??
Doe niet zo misselijk, man, en geef toe dat je je in laat pakken door mooie praatjes..., zoals zovele ''slachtoffers'' hier.....!'
Gewoon in een of ander piramidesysteem gestonken.... en een trauma opgelopen tegen alles wat maar een piramidale structuur heeft... Gewoon een fobie! :roll:
de omslachtige methode om een produkt te bestellen
Oh..., dat doet die trol dagelijks? :lol: Kom, kom.... 8)
Meneertje de mlmexpert...! :cry:
de bijzonder lage animo om je produkten te mogen aanschaffen is volkomen verklaard.
Zou de baas van Eco dat tegen hem hebben verteld na gepraat te hebben met de klanten die Ecool zijn produkten aannaait.?
Absurde stellingen, volkomen uit zijn grote teen gezogen....
ookal zou ik kennismaken met een distributeur dan nog zou ik niet in je zeep geïnteresseerd zijn
Ook dit toont alleen maar aan dat je een kneiter van een vóóroordeel hebt!
EN dat hij nog nooit ook maar één product heeft uit getest...
Ik durft hem gewooon voor leugenaar te verklaren..., maar daar zal niemand, pardon, de meeste mensen niet van opkijken!
Gerealiseerd door nog harder stijgende hoeveelheden IBO's met dalende inkomsten. Of de grotere omzetten onstaan door hogere prijzen of grotere verkoopaantallen vermeldt de story ook niet.
Econix vermeldt van alles.... DUS het is waar?
OOK JIJ weet dat hij zit te liegen dat-ie barst.... :lol:

Ben je nu ECHT zo onder de indruk van zijn betoog?
Moet ik uit de duim gezogen stellingen serieus nemen?

JIJ NEEMT ze serieus..... omdat je met dezelfde blik naar mlm kijkt.....

Waarom komt er geen commentaar meer op de links die ik heb opengegooid?
Viel even tegen hè? Dáár zullen we maar niks van zeggen.....

Een stelletje lafaards zijn jullie.... :oops:

Truste....

So be it
En mijn schoenmaat is nog steeds 43.....
(Je weet wel.... Vermenigvuldigen met het aantal warhoofden wat Eco blindelings achterna loopt... delen door 2 bananen..... en daaruit blijkt dat mlm niks voorstelt! 8)

So be it

Het zal een serieuze discussie alleen maar goed doen, je hebt al eens aangegeven dat jij daar ook prijs op stelt.
Serieuze onderwerpen heb ik apart gelinkt....
En dan gaan we hier weer aan een potje elkaar vernederen beginnen????

Begin maar te weerleggen dat de bovenste niet automatisch het meest verdient!
Begin maar te weerleggen dat een fabrikant een product goedkoper op de markt kan zetten dat via de detailhandel....

Ach, heeft ook geen enkele zin......
Gaan jullie maar lekker door met je verdachtmakingen....

Ik heb dit epistel alleen geschreven omdat je dat gezwam zit te verdedigen.
Ecototaalnix neem ik al een tijd niet serieus meer....

SBI

joopataa

Ongelezen bericht door joopataa »

Midden in de nacht zulke hele verhalen vertellen,En dan voor de zoveelste keer over je schoenmaat. Misschien een beetje te diep in het glaasje gekeken?, Of ben je soms een schoenenfreak? In bijna elk stukje vertel je dat je iemand even op zijn plaats zet of een pak voor zijn broek geeft.Je doet steeds vreemder maar dat wist jezelf ook al vermoed ik.Hoewel ik persoonlijk een flink aantal vooroordelen over mlm heb laten vallen en er anders naar ben gaan kijken ,is jou aanpak naar mijn idee om te verdedigen ( soms ) tegen beter weten in dat het over begint te komen als een soort sekte waarbij alleen de believers nog gelijk hebben en de rest van de wereld bij voorbaat ongelijk heeft.In een helder moment ( overdag? ) zei je dat je het allemaal wat minder fel en je niet zo meer zou laten opfokken ( gebeurd ook )door sommige voorstanders waar zelfs ik moe van begin te worden, waaronder mlmangel die met tientallen nutteloze links de boel hier onleesbaar maakt.Alles is al honderd keer gezegt en nu is het alleen maar gericht om elkaar persoonlijk onderuit te halen ( en ik ben niet beter ) jammer dat de tros dit soort ongein gewoon laat staan, maar ja het staat zo mooi, een heel groot forum. :idea: :!:

Gesloten