Wegenbelasting
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 19 jan 2024 18:10
Wegenbelasting
Waarom wordt het gewicht van een auto als maatstaf gebruikt voor de hoogte van het wegenbelasting tarief.
Als een electrische auto extra belast wordt voor het zwaardere gewicht, dan zou een metselaar die de achterbank plat heeft gegooid en de kofferbak en ruimte die onstaan is vol gooid met cement, dat gelijk is aan het gewicht van accu's, ook meer wegenbelasting moeten betalen. Eerlijker zou als uitgangs situatie de catalogusprijs van de auto kunnen gelden. Eerlijker en door de bezitter acceptabeler.
Graag reactie van Radar.
Als een electrische auto extra belast wordt voor het zwaardere gewicht, dan zou een metselaar die de achterbank plat heeft gegooid en de kofferbak en ruimte die onstaan is vol gooid met cement, dat gelijk is aan het gewicht van accu's, ook meer wegenbelasting moeten betalen. Eerlijker zou als uitgangs situatie de catalogusprijs van de auto kunnen gelden. Eerlijker en door de bezitter acceptabeler.
Graag reactie van Radar.
-
- Berichten: 12822
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Wegenbelasting
Als u een reactie van radar wilt hebben, dan zal u aan de redactie de vraag moeten stellen. U bent nu op het forum waar vrijwilligers antwoorden en hulp kunnen bieden.
Maar wat kan Radar hier aan doen? Radar is een televisieprogramma, zij bepalen niet hoe de hoogte van de wegenbelasting berekend word.
Als u iets beter onderzoek gedaan zou hebben zou u geweten hebben dat de hoogte van de wegenbelasting mede bepaald word door de CO2 uitstoot. Dus die bouwvakker met zijn dieselbus betaald een stuk meer als een particulier met een hybride auto.
Maar wat kan Radar hier aan doen? Radar is een televisieprogramma, zij bepalen niet hoe de hoogte van de wegenbelasting berekend word.
Als u iets beter onderzoek gedaan zou hebben zou u geweten hebben dat de hoogte van de wegenbelasting mede bepaald word door de CO2 uitstoot. Dus die bouwvakker met zijn dieselbus betaald een stuk meer als een particulier met een hybride auto.
Re: Wegenbelasting
Als u een reactie van Radar wilt, moet u die vraag aan Radar stellen. U zit nu op het forum.
-
- Berichten: 32465
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Wegenbelasting
Het verschil is dat die metselaar het cement weer uit de auto kan halen, om des te vlotter verder te kunnen rijden. Als je uit een elektrische auto de accu's verwijderd ga je niet ver komen.GoudenMelding91 schreef: ↑10 apr 2024 19:57dan zou een metselaar die de achterbank plat heeft gegooid en de kofferbak en ruimte die onstaan is vol gooid met cement, dat gelijk is aan het gewicht van accu's, ook meer wegenbelasting moeten betalen.
Re: Wegenbelasting
Dit was allemaal te verwachten, het is altijd gebaseerd geweest op het gewicht, zolang ik me kan herinneren.
De financiële voordeeltjes kunnen niet eeuwig blijven.
De financiële voordeeltjes kunnen niet eeuwig blijven.
Re: Wegenbelasting
Ik hoorde op NPO Radio 1 dat de korting op de wegenbelasting (houderschapsbelasting) voorlopig nog blijft bestaan. Om dat te betalen wordt de korting voor hybrides dan weer wel afgeschaft, als ik het goed hoorde. Bovendien gaan er stemmen op om voor elektrische auto's het gewicht (oké, de massa) exclusief de accu’s als maatstaf te nemen.
Dat er ook voor EVs wegenbelasting betaald moet gaan worden, kan geen verrassing zijn.
Dat er ook voor EVs wegenbelasting betaald moet gaan worden, kan geen verrassing zijn.
xflorisx
vindt dit leuk
Re: Wegenbelasting
Maar waarom de cataloguswaarde? Als ik meer wil betalen voor design, maar wel een lichtere, zuinigere auto rijd, dan is dat toch vele malen minder belastend?
Even een voorbeeld van auto's die momenteel op de markt zijn.
De Alpine A110R, die kost vanaf 123.990 euro, weegt 1082 kg en verbruikt 1 op 14,5. De Mercedes Benz GLA kost vanaf 67.322 euro, weegt 1440 kg en verbruikt 1 op 13,3.
De eerste is zuiniger, lichter en vele malen beter voor het milieu, maar die zou je zwaarder willen belasten?
De reden voor het gewicht is simpel. In eerste instantie is de wegenbelasting bedoeld om onze wegen te onderhouden en een zwaardere auto die zorgt gewoonweg voor meer slijtage van de wegen.
Even een voorbeeld van auto's die momenteel op de markt zijn.
De Alpine A110R, die kost vanaf 123.990 euro, weegt 1082 kg en verbruikt 1 op 14,5. De Mercedes Benz GLA kost vanaf 67.322 euro, weegt 1440 kg en verbruikt 1 op 13,3.
De eerste is zuiniger, lichter en vele malen beter voor het milieu, maar die zou je zwaarder willen belasten?
De reden voor het gewicht is simpel. In eerste instantie is de wegenbelasting bedoeld om onze wegen te onderhouden en een zwaardere auto die zorgt gewoonweg voor meer slijtage van de wegen.
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34
Re: Wegenbelasting
Waarom zou een E auto van laten we even zeggen 1300 Kilo minder wegenbelasting moeten betalen
als een benzine auto met een gewicht van 1300 Kilo??
als een benzine auto met een gewicht van 1300 Kilo??
Re: Wegenbelasting
Lees de reactie van @Erthanax hierboven maar eens. Van een brandstofauto wordt ook het gewicht van de brandstof niet meegerekend. Waarom van een EV dan wel.peter17111962 schreef: ↑11 apr 2024 10:05Waarom zou een E auto van laten we even zeggen 1300 Kilo minder wegenbelasting moeten betalen
als een benzine auto met een gewicht van 1300 Kilo??
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34
Re: Wegenbelasting
De brandstof van een normale auto wordt inderdaad niet meegerekend echter het gewicht van de lege tank wel.xflorisx schreef: ↑11 apr 2024 10:26Lees de reactie van @Erthanax hierboven maar eens. Van een brandstofauto wordt ook het gewicht van de brandstof niet meegerekend. Waarom van een EV dan wel.peter17111962 schreef: ↑11 apr 2024 10:05Waarom zou een E auto van laten we even zeggen 1300 Kilo minder wegenbelasting moeten betalen
als een benzine auto met een gewicht van 1300 Kilo??
Dan is het dus logisch dat het gewicht van een lege accu toch ook wordt meegerekend.
J. Deltoer
vindt dit leuk
Re: Wegenbelasting
Zou een volle accu heel veel zwaarder zijn?peter17111962 schreef: ↑11 apr 2024 10:38Dan is het dus logisch dat het gewicht van een lege accu toch ook wordt meegerekend.
Re: Wegenbelasting
Maar er wordt in beide gevallen toch gewoon uitgegaan van leeggewicht? Dus in het geval van een EV met lege accu en in het geval van een ICE zonder brandstof. Je kan natuurlijk ook het gewicht rijklaar pakken, dan kom je er ook prima uit en is dat ook eerlijker.
Re: Wegenbelasting
Er is ooit gekozen voor een parameter om de MRB te bepalen. Je kunt ook het vermogen gebruiken, of het volume. In Belgie doen ze het nog gekker met fictieve "fiscale PK's".
Overigens hoeft een EV niet extra belast te worden omdat ze zwaarder zijn. Het systeem voorziet er immers al in om aparte tabellen voor de gebruikte energiebron te gebruiken. Voor benzine, LPG en diesel bestaan als verschillende tabellen. Daar kan je voor elektrische een tabel aan toeveogen. De tarieven kan je dan zo maken dat ze overeenkomen met vergelijkbare brandstof auto's. Een ID3 zou dan eenzelfde tarief krijgen als een Golf bijvoorbeeld.
Overigens hoeft een EV niet extra belast te worden omdat ze zwaarder zijn. Het systeem voorziet er immers al in om aparte tabellen voor de gebruikte energiebron te gebruiken. Voor benzine, LPG en diesel bestaan als verschillende tabellen. Daar kan je voor elektrische een tabel aan toeveogen. De tarieven kan je dan zo maken dat ze overeenkomen met vergelijkbare brandstof auto's. Een ID3 zou dan eenzelfde tarief krijgen als een Golf bijvoorbeeld.
Re: Wegenbelasting
Een vole accu is overigens inderdaad zwaarder: in het geval van een Tesla Model S is een geladen accu maar liefst drie miljoenste gram zwaarder
Speedy123
vindt dit leuk
Re: Wegenbelasting
Bij een benzine auto rekenen ze een half gevulde tank.
Bij accu's scheelt dat maar een microgram.
Bij accu's scheelt dat maar een microgram.
Re: Wegenbelasting
Ik denk uit gewenning. De overheid heeft afgelopen tien jaar electrisch rijden aardig gestimuleerd.peter17111962 schreef: ↑11 apr 2024 10:05Waarom zou een E auto van laten we even zeggen 1300 Kilo minder wegenbelasting moeten betalen
als een benzine auto met een gewicht van 1300 Kilo??
Nu het standaard wordt en steeds meer mensen een EV nemen, lopen de inkomsten van de wegenbelasting behoorlijk terug en dat wil men nu gaan repareren.
Erthanax
vindt dit leuk
-
- Berichten: 1275
- Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11
Re: Wegenbelasting
Historisch gezien was de wegenbelasting, die niet meer bestaat, gebaseerd op het feit dat zwaardere voertuigen meer schade veroorzaken aan de wegen, en dus meer mee moesten betalen aan het onderhoud daarvan. Later zijn er categorieën bijgekomen gebaseerd op brandstofsoort, en verviel de wegenbelasting meer tot een algemene autobelasting, vandaar dus dat jaren geleden de naam is veranderd in houderschapbelasting. Het bezit van een auto kost nu geld, en nog steeds is dar gebaseerd op gewicht, wat op zich een betwistbare, maar geen erg oneerlijke methode is.
Erthanax
vindt dit leuk
Re: Wegenbelasting
De wegenbelasting gaat volgens mij al heel lang naar de algemene middelen en is dus niet bedoeld voor aanleg en onderhoud van het wegennet.
Er gaan al heel lang stemmen op om niet het bezit, maar het gebruik te belasten. Maar zodra de term rekeningrijden valt, trekt het halve Binnenhof wit weg.
Er gaan al heel lang stemmen op om niet het bezit, maar het gebruik te belasten. Maar zodra de term rekeningrijden valt, trekt het halve Binnenhof wit weg.
Re: Wegenbelasting
Terecht dat dan half Den Haag wit wegtrekt. Te veel activisme in dit soort voorstellen. Spitsrijden wordt dan nog zwaarder belast dan gewoon rijden, de hogere accijns op brandstof die voor een groot deel al rekeningrijden is wordt dan intact gelaten en alternatieven voor de auto zijn er nauwelijks.
Moneyman
vindt dit leuk