Onduidelijke kosten voor servicemonteur?
Geplaatst: 17 apr 2024 09:21
Goedendag,
Enkele weken geleden heb ik via de website van AEG waar ik mijn wasmachine geregistreerd heb een bezoek van een servicemonteur aangevraagd omdat mijn wasmachine mankementen vertoonde.
Na het maken van de afspraak heb ik een bevestigingsmail ontvangen, deze heb ik echter nooit geopend omdat ik zag dat ik per ongeluk een verkeerde datum gekozen had. Ik heb daarom online een contact formulier ingevuld met het verzoek voor een andere datum, deze is 2 dagen later telefonisch besproken. Een bevestigingsmail van het verzetten heb ik niet ontvangen.
Op de afgesproken dag kwam de monteur, deze is een klein uurtje bezig geweest. Bij het vertrek vroeg hij mij of ik het verschuldigde bedrag wilde pinnen. Hierover was ik nogal verbaasd, ik was namelijk niet op de hoogte dat ik uberhaupt iets moest betalen. Door een afspraak te plannen via de website waar ik mijn apparaat voor garantie geregistreerd heb en waar geen tarieven genoemd worden ging ik er een beetje vanuit dat de monteur vanuit garantie zou komen, en wanneer er iets vervangen moest worden er dan betaald zou moeten worden, stom van mij, maar dit was de indruk die ik had.
De monteur gaf aan dat het ging om 229 euro, waarmee ik akkoord gegaan was na het ontvangen van de mail. Welke mail vroeg Ik? de bevestigingsmail. Schijnbaar stonden hier tarieven in. Ik heb de monteur gevraagd of ik dit via een factuur kon voldoen zodat ik het allemaal nog even na kon kijken, dat was geen probleem was zijn antwoord.
Inderdaad, onderin de mail staat een kopje, behoorlijk verstopt, met tarieven.
Enkele dagen later ontving ik inderdaad een factuur met een bedrag van 244 euro.
Ik heb hierover contact opgenomen met AEG omdat ik de manier van werken nogal vreemd vind, hoe kunnen zij immers weten of ik op de hoogte ben van de tarieven als ze niet weten of ik de mail wel gelezen heb? en omdat het bedrag hoger is dan de monteur aangaf.
Het antwoord van de klantenservicemedewerker was globaal als volgt: ik weet toch wel dat ik de mail moet openen, en het is toch logisch dat er betaald moet worden als een wasmachine 4 jaar oud is. Het hogere bedrag is administratiekosten voor het opmaken van de factuur, dat had ik kunnen lezen bij het zetten van mijn handtekening op de werkbon.
Ik heb helemaal geen handtekening gezet op een werkbon!
Om het verhaal niet nog langer te maken, Mag een bedrijf er zomaar vanuit gaan dat ik op de hoogte ben van tarieven en mij daaraan binden door ze te vermelden in een mail? En mogen ze dit innen zelfs terwijl ik zelf helemaal geen handtekening gezet heb?
Enkele weken geleden heb ik via de website van AEG waar ik mijn wasmachine geregistreerd heb een bezoek van een servicemonteur aangevraagd omdat mijn wasmachine mankementen vertoonde.
Na het maken van de afspraak heb ik een bevestigingsmail ontvangen, deze heb ik echter nooit geopend omdat ik zag dat ik per ongeluk een verkeerde datum gekozen had. Ik heb daarom online een contact formulier ingevuld met het verzoek voor een andere datum, deze is 2 dagen later telefonisch besproken. Een bevestigingsmail van het verzetten heb ik niet ontvangen.
Op de afgesproken dag kwam de monteur, deze is een klein uurtje bezig geweest. Bij het vertrek vroeg hij mij of ik het verschuldigde bedrag wilde pinnen. Hierover was ik nogal verbaasd, ik was namelijk niet op de hoogte dat ik uberhaupt iets moest betalen. Door een afspraak te plannen via de website waar ik mijn apparaat voor garantie geregistreerd heb en waar geen tarieven genoemd worden ging ik er een beetje vanuit dat de monteur vanuit garantie zou komen, en wanneer er iets vervangen moest worden er dan betaald zou moeten worden, stom van mij, maar dit was de indruk die ik had.
De monteur gaf aan dat het ging om 229 euro, waarmee ik akkoord gegaan was na het ontvangen van de mail. Welke mail vroeg Ik? de bevestigingsmail. Schijnbaar stonden hier tarieven in. Ik heb de monteur gevraagd of ik dit via een factuur kon voldoen zodat ik het allemaal nog even na kon kijken, dat was geen probleem was zijn antwoord.
Inderdaad, onderin de mail staat een kopje, behoorlijk verstopt, met tarieven.
Enkele dagen later ontving ik inderdaad een factuur met een bedrag van 244 euro.
Ik heb hierover contact opgenomen met AEG omdat ik de manier van werken nogal vreemd vind, hoe kunnen zij immers weten of ik op de hoogte ben van de tarieven als ze niet weten of ik de mail wel gelezen heb? en omdat het bedrag hoger is dan de monteur aangaf.
Het antwoord van de klantenservicemedewerker was globaal als volgt: ik weet toch wel dat ik de mail moet openen, en het is toch logisch dat er betaald moet worden als een wasmachine 4 jaar oud is. Het hogere bedrag is administratiekosten voor het opmaken van de factuur, dat had ik kunnen lezen bij het zetten van mijn handtekening op de werkbon.
Ik heb helemaal geen handtekening gezet op een werkbon!
Om het verhaal niet nog langer te maken, Mag een bedrijf er zomaar vanuit gaan dat ik op de hoogte ben van tarieven en mij daaraan binden door ze te vermelden in een mail? En mogen ze dit innen zelfs terwijl ik zelf helemaal geen handtekening gezet heb?