Pagina 1 van 2

Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 16 mei 2024 07:40
door LHD
De NS vindt dat een keuzedag geldig tot bijv. 12 mei betekent dat hij voor 12 mei gebruikt kan worden. Dat ze zelf daarover twijfelen blijkt uit het feit dat op de kaartautomaat waar je de keuzedag ophaalt geldig tm 12 mei stond maar op 12 mei was deze al wel verdwenen. In normaal Nederlands is geldig tot altijd tot en met maar niet bij NS. NS heeft het veranderd, want een aantal maanden geleden ben ik wel zonder problemen op '12 mei' (de geldig tot dag gereisd).

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 16 mei 2024 07:47
door NeoDutchio
‘Tot’ is toch echt iets anders dan ‘tot en met’.

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 16 mei 2024 07:52
door witte angora
Klopt, maar je kunt je dan afvragen, om verwarring en discussies met niet-lezende/begrijpende passagiers te voorkomen, waarom het dan niet tot en met 11 mei zou zijn. 'Tot en met' is gewoon veel gangbaarder. Bovendien valt de 12e op een zondag, dus waarom zou dit niet het hele weekend gelden?

Aan de andere kant:
LHD schreef:
16 mei 2024 07:40
een aantal maanden geleden ben ik wel zonder problemen op '12 mei' (de geldig tot dag gereisd).

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 16 mei 2024 08:05
door Methusalah
'Tot' en 'tot en met' geven duidelijk aan tot wanneer ze gelden. Als je dat verschil niet kan zien dan ligt dat volledige aan je eigen beheersing van de taal.

Geldig tot is dus niet tot en met, nooit geweest en zal het ook nooit worden.

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 16 mei 2024 08:17
door Lowieze
Daar is al ontzettend veel discussie over geweest op het NS-forum. NS zelf zag voorheen tot en met inderdaad als tot. De laatste dag waarop je je Keuzedag kon gebruiken, kon je alleen de dag ervoor nog op je OV-kaart laden. Heel vreemd inderdaad.

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 16 mei 2024 08:21
door Thijs124
Vooral in België zijn er andere meningen over. Aanbevolen altijd tot en met gebruiken.

https://taaladvies.net/tot-of-tot-en-met/

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 16 mei 2024 08:25
door Lowieze
witte angora schreef:
16 mei 2024 07:52
Klopt, maar je kunt je dan afvragen, om verwarring en discussies met niet-lezende/begrijpende passagiers te voorkomen, waarom het dan niet tot en met 11 mei zou zijn. 'Tot en met' is gewoon veel gangbaarder. Bovendien valt de 12e op een zondag, dus waarom zou dit niet het hele weekend gelden?

Aan de andere kant:
LHD schreef:
16 mei 2024 07:40
een aantal maanden geleden ben ik wel zonder problemen op '12 mei' (de geldig tot dag gereisd).
De einddatum van je Keuzedagen heeft niets te maken met het al dan niet in het weekend vallen, maar met de datum waarop je de Keuzedagen gestart bent destijds.

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 16 mei 2024 09:05
door Thijs124
Ik zit zelf altijd ff te dubben met mijn energie contract. Eventjes opgezocht. Mijn contract loopt van officieel van 09-08-2023 tot 09-08-2024.
Dus tot en met 08-08-2024.
Op 09-08-2024 kan ik dus een nieuw contract starten.
Ik heb hier ook wel eens getwijfeld.
Dan een dag later het nieuwe contract in laten gaan. Dan mag de oude maatschappij een dag berekenen met variabel tarief.

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 16 mei 2024 10:14
door de auditu
Methusalah schreef:
16 mei 2024 08:05
'Tot' en 'tot en met' geven duidelijk aan tot wanneer ze gelden. Als je dat verschil niet kan zien dan ligt dat volledige aan je eigen beheersing van de taal.

Geldig tot is dus niet tot en met, nooit geweest en zal het ook nooit worden.
Inderdaad, nooit gedacht dat daar verwarring over kon ontstaan. :o

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 16 mei 2024 10:26
door rwolters
In dit geval is tot niet heel onlogisch. Een treinticket is geldig tot en met 04:00, niet tot 23:59 dan wel 00:00. Dus als je tot 12 mei mag reizen is dat tot 12 mei 04:00. Als het tot en met 11 mei was dan stopt het zodra het 12 mei wordt.

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 16 mei 2024 10:35
door Lowieze
rwolters schreef:
16 mei 2024 10:26
In dit geval is tot niet heel onlogisch. Een treinticket is geldig tot en met 04:00, niet tot 23:59 dan wel 00:00. Dus als je tot 12 mei mag reizen is dat tot 12 mei 04:00. Als het tot en met 11 mei was dan stopt het zodra het 12 mei wordt.
Het gaat er niet om wanneer je ermee mag reizen, maar tot wanneer je dit product nog op je OV-chipkaart kunt laden.

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 16 mei 2024 14:25
door HandigeHarrie
Het is heel vreemd als NS in het kaartautomaat t/m zet terwijl de contractsdatum "tot" is.
Maar er komt na het gebruik van de vorige keuzedag altijd een mailtje binnen en daar staat het correct op. Maar ook ik vind dat de formulering t/m de voorkeur verdient.

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 16 mei 2024 15:37
door Ivo.w
"tot" is een dag korter dan "tot en met" dat is duidelijk en wordt hier zover ik kan oordelen correct toegepast.

Ernstiger is de situatie die ik ooit met het UWV meemaakte.

Ik had op maandagmiddag "nog 4 dagen" om bepaalde gegevens in te dienen. So far so good. Drukke week en vrijdag wilde ik dus netjes alles in orde maken. Alleen toen kon het dus niet meer omdat ik één dag te laat was.
De boodschap op maandag dat er "nog 4 dagen" waren was dus absoluut incorrect. Het woord "nog" impliceert in die context immers vier volledige volgende dagen voor de deadline bereikt zou zijn.
Op de klachten afdeling waren ze vervolgens niet blij met me...

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 17 mei 2024 00:40
door BL2
LHD schreef:
16 mei 2024 07:40
.....In normaal Nederlands is geldig tot altijd tot en met maar niet bij NS......
Dat is natuurlijk complete onzin. NS heeft het gewoon bij het juiste eind. "Tot" is iets anders dan "tot en met".

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 17 mei 2024 10:54
door Nijogeth
Voor sommige mensen is het gewoon moeilijk. Een jaar duurt tot 1 januari en tot en met 31 december.

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 17 mei 2024 11:15
door witte angora
Voor steeds meer jongeren is het lastig, om wat te noemen. Je komt steeds vaker verkeerde grammaticale constructies tegen. Ik vrees dat gebrekkige communicatie de komende jaren tot steeds meer gedoe gaat leiden.

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 17 mei 2024 11:22
door Lowieze
Het was gewoon een fout van NS zelf. In je account staat de einddatum van je Keuzedag tot en met. Echter op de laatste dag kon je die Keuzedag niet meer op je OV-chipkaart laden.
De reizigers klaagden dus al heel lang terecht.
Volgens mij is dit nu eindelijk opgelost.

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 19 mei 2024 09:35
door Ivo.w
Lowieze schreef:
17 mei 2024 11:22
Het was gewoon een fout van NS zelf. In je account staat de einddatum van je Keuzedag tot en met. Echter op de laatste dag kon je die Keuzedag niet meer op je OV-chipkaart laden.
De reizigers klaagden dus al heel lang terecht.
Volgens mij is dit nu eindelijk opgelost.
Was het een fout, of een kwestie van toepassing van de juiste algemene voorwaarden?

Ik heb nooit met keuzedagen te maken gehad, dus ken ook de voorwaarden niet. Maar het kan zomaar zijn dat je vooraf je keuze voor een bepaalde dag kenbaar moet maken. Dus al voor de laatste gebruiksdag.

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 19 mei 2024 09:59
door BL2
Als je keuzedagen hebt en deze zijn beschikbaar, kan je gewoon bij het station deze keuzedag a la minute op je OV Chipkaart laden, inchecken bij poortje of paaltje en gaan reizen.

Re: Nederlandse spoorwegen heeft moeite met Nederlands (keuzedagen)

Geplaatst: 19 mei 2024 10:42
door Lowieze
Ivo.w schreef:
19 mei 2024 09:35
Lowieze schreef:
17 mei 2024 11:22
Het was gewoon een fout van NS zelf. In je account staat de einddatum van je Keuzedag tot en met. Echter op de laatste dag kon je die Keuzedag niet meer op je OV-chipkaart laden.
De reizigers klaagden dus al heel lang terecht.
Volgens mij is dit nu eindelijk opgelost.
Was het een fout, of een kwestie van toepassing van de juiste algemene voorwaarden?

Ik heb nooit met keuzedagen te maken gehad, dus ken ook de voorwaarden niet. Maar het kan zomaar zijn dat je vooraf je keuze voor een bepaalde dag kenbaar moet maken. Dus al voor de laatste gebruiksdag.
Nee, zo werkt dat niet. NS gaf de fout ook toe, maar zag in het verleden geen kans dit te veranderen.