Incassokosten voor OV chipkaart?
Geplaatst: 23 mei 2024 12:11
Ik heb een ov chipkaart, die al jarenlang automatisch steeds opnieuw met 10 euro opgeladen word.
Dit ging altijd probleemloos tot nu toe.
Ergens in April lukte het OV chipkaart niet om de gebruikelijke 10 euro automatisch af te schrijven omdat mijn rekening tijdelijk rood stond (een dag ongeveer).
Normaal gezien word zo'n afschrijving gewoon automatisch nog een keer geprobeerd en loopt dat automatisch verder helemaal goed. Ik ging daar vanuit, mede omdat alle automatische afschrijvingen van OV chipkaart, die 'daarna' plaatsvonden.. gewoon automatisch doorliepen zonder problemen. Ik reis vrij vaak met de trein dus er waren meerdere momenten waarin de kaart gewoon opnieuw automatisch opgeladen werd en de 10 euros steeds opnieuw afgeschreven werden.
Ik was me van geen probleem bewust.
Nu kreeg ik vandaag ineens een mail van translink.
Ze sturen me een rekening van 50,- euro.
De 50 euro bestaat uit die 10 euro die niet goed afschreef, en 40 euro incassokosten!
Ik dacht eerst dat het geen echte mail was, maar een oplichter.. zo vreemd vond ik het.
Ik belde met ov chipkaart, met het reguliere nummer. De medewerker die me hielp zei dat ze geen probleme kon zien en dat mijn kaart gewoon normaal opgeladen was. Ze kon nergens een probleem ontdekken en zei dat het waarschijnlijk oplichting was.
Maar na een 2de telefoontje met OV chipkaart maar dan met de afdeling financiele administratie, blijkt dat er inderdaad 10 euro open staat waar ik niets van wist.
Ik kan nergens zien.. dat er een bedragje open staat zover ik weet.
Volgens de medewerker was er een mail over gestuurd in april en na wat zoeken vond ik deze in de spamfolder.
Ze zei ook dat er een brief was gestuurd.. maar ik heb nooit een brief gezien. Ik heb het idee dat er helemaal geen brief is, want die zou ik niet zomaar missen.
De 10 euro had met gemak automatisch afgeschreven kunnen worden net als álle andere afschrijvingen die sinds april zijn gedaan door ov chipkaart.
Ik vind de extra 40 euro die ik nu moet betalen, absurd veel gezien het feit dat het gewoon afgeschreven had kunnen worden.. en gezien het feit dat het om maar 10 euro gaat.
Ik had het ook gewoon handmatig over willen maken als ik had geweten dat er een rekening van 10 euro open stond.
Nu heb ik ineens een incassobureau achter me aan! En 40 euro extra kosten!
Ik vind dit een zeer onprettige situatie.
Ik kan best deze 50 euro betalen.
Maar .. wat nou als het nog een keer gebeurd zonder dat ik het weet? Ik heb bijna het gevoel dat ik m'n ov-chipkaart moet opzeggen om zeker te weten dat ze niet weer zomaar ongemerkt zoiets doen.
Ik vind dat de openstaande rekeningen, mochten die er zijn... 'veel' duidelijker zichtbaar moeten zijn voor de klanten.
Er zou een overzicht moeten zijn of iets dergelijks van nog te betalen bedragen. Dat lijkt mij niet meer dan normaal.
Ik voel me gedwongen om deze extra 40 euro te betalen.. want ja.. ze gooien er voor je het weet weer wat bovenop.
Ik heb het gevoel dat dit oneerlijk is.. maar waar kan je terecht?
Dit ging altijd probleemloos tot nu toe.
Ergens in April lukte het OV chipkaart niet om de gebruikelijke 10 euro automatisch af te schrijven omdat mijn rekening tijdelijk rood stond (een dag ongeveer).
Normaal gezien word zo'n afschrijving gewoon automatisch nog een keer geprobeerd en loopt dat automatisch verder helemaal goed. Ik ging daar vanuit, mede omdat alle automatische afschrijvingen van OV chipkaart, die 'daarna' plaatsvonden.. gewoon automatisch doorliepen zonder problemen. Ik reis vrij vaak met de trein dus er waren meerdere momenten waarin de kaart gewoon opnieuw automatisch opgeladen werd en de 10 euros steeds opnieuw afgeschreven werden.
Ik was me van geen probleem bewust.
Nu kreeg ik vandaag ineens een mail van translink.
Ze sturen me een rekening van 50,- euro.
De 50 euro bestaat uit die 10 euro die niet goed afschreef, en 40 euro incassokosten!
Ik dacht eerst dat het geen echte mail was, maar een oplichter.. zo vreemd vond ik het.
Ik belde met ov chipkaart, met het reguliere nummer. De medewerker die me hielp zei dat ze geen probleme kon zien en dat mijn kaart gewoon normaal opgeladen was. Ze kon nergens een probleem ontdekken en zei dat het waarschijnlijk oplichting was.
Maar na een 2de telefoontje met OV chipkaart maar dan met de afdeling financiele administratie, blijkt dat er inderdaad 10 euro open staat waar ik niets van wist.
Ik kan nergens zien.. dat er een bedragje open staat zover ik weet.
Volgens de medewerker was er een mail over gestuurd in april en na wat zoeken vond ik deze in de spamfolder.
Ze zei ook dat er een brief was gestuurd.. maar ik heb nooit een brief gezien. Ik heb het idee dat er helemaal geen brief is, want die zou ik niet zomaar missen.
De 10 euro had met gemak automatisch afgeschreven kunnen worden net als álle andere afschrijvingen die sinds april zijn gedaan door ov chipkaart.
Ik vind de extra 40 euro die ik nu moet betalen, absurd veel gezien het feit dat het gewoon afgeschreven had kunnen worden.. en gezien het feit dat het om maar 10 euro gaat.
Ik had het ook gewoon handmatig over willen maken als ik had geweten dat er een rekening van 10 euro open stond.
Nu heb ik ineens een incassobureau achter me aan! En 40 euro extra kosten!
Ik vind dit een zeer onprettige situatie.
Ik kan best deze 50 euro betalen.
Maar .. wat nou als het nog een keer gebeurd zonder dat ik het weet? Ik heb bijna het gevoel dat ik m'n ov-chipkaart moet opzeggen om zeker te weten dat ze niet weer zomaar ongemerkt zoiets doen.
Ik vind dat de openstaande rekeningen, mochten die er zijn... 'veel' duidelijker zichtbaar moeten zijn voor de klanten.
Er zou een overzicht moeten zijn of iets dergelijks van nog te betalen bedragen. Dat lijkt mij niet meer dan normaal.
Ik voel me gedwongen om deze extra 40 euro te betalen.. want ja.. ze gooien er voor je het weet weer wat bovenop.
Ik heb het gevoel dat dit oneerlijk is.. maar waar kan je terecht?