ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 31188
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door witte angora »

Ondanks alle gevoerde processen inzake rentecompensatie lijkt het er op dat de 'grootbanken' eigenlijk niets geleerd hebben. ACM stelt, en dat is de afgelopen maanden meerdere malen in het nieuws geweest, dat de 'grootbanken', dus ING, Rabo en ABN-Amro te weinig rente vergoeden op spaarrekeningen.

In onderstaande link van het Financieel Dagblad kun je lezen dat de ACM oproept tot actie, alhoewel er niet over rentecompensatie wordt gesproken. Of dat er ooit in gaat zitten weet ik natuurlijk ook niet.

De vragen zijn:
- vindt je het redelijk dat de drie grote banken zo weinig vergoeden?
- wat zijn redenen waarom je niet naar een andere bank overstapt waar je een hogere rente kunt krijgen?
- vindt je dat op termijn de misgelopen rente gecompenseerd moet worden?

https://archive.is/WdiBn

witte angora
Berichten: 31188
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door witte angora »

Om zelf te beginnen:

Momenteel ben ik bezig om te kijken wat ik wil. Waar ik tegen aan loop is de (noodzakelijke) omslachtige procedure om elders een spaarrekening te openen. Het verschil in rente is volgens mij ook niet zo heel groot: het verschil met NIBC, de Nederlandse bank met de hoogste rente, is vergeleken met ING/Rabo ongeveer 0,5%. Dat is per 1000 euro die je stalt 5 euro. Ik vind dat eerlijk gezegd weinig zoden aan de dijk zetten. Moet je er tzt ook nog eens 36,7% belasting over gaan betalen.

Een buitenlandse rekening openen kan, dan kan het rentepercentage oplopen tot 4%, het verschil is ruim 2%. Dan wordt het verschil, uitgaande van 1000 euro spaargeld, 20 euro rente wat je meer zou kunnen vangen. Maar ook dan: het is een vrij omslachtige procedure, zeker als er bronbelasting in het land van de bank wordt geheven: moet je daar weer achteraan om dat terug te krijgen.

Lady1234
Berichten: 27337
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Over rente inkomsten betaal je geen belasting.

Dat er geen bronbelasting ingehouden hoeft te worden, regel je simpel van te voren.

En zo omslachtig is het niet, een andere spaarrekening openen.

Gewoon zelf even wat moeite doen.

rwolters
Berichten: 1676
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door rwolters »

Als wij "zielige" consumenten wat meer met onze voeten zouden stemmen, zou de ACM helemaal niet nodig zijn hiervoor. Maar zolang iedereen braaf bij zijn eigen bank blijft is er voor hun geen reden om te veranderen. Ik denk dat niemand van ons dat op hun eigen werk zouden doen als klanten toch niet weg gaan.

peter17111962
Berichten: 613
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Hoewel ik weet dat ik bij een andere bank meer rente kan krijgen als nu bij de Rabobank, maar ik
blijf bewust bij de Rabobank. Een van de redenen is dat ik daar nog kan bankieren zonder internet
maar gewoon op papier. Bestellen online doe ik niet en alles wordt automatisch afgehouden en die
papieren overschrijf formulieren gebruik ik hooguit 1 per jaar. Het tweede voordeel is dat er hier in
het centrum van Tilburg nog een filiaal is waar ik, als dat nodig zou moeten zijn gewoon naar toe kan.
Bankieren zonder internet geeft mij gewoon een veilig gevoel. Zeker na al die berichten de laatste
weken over die nep telefoontjes om in te loggen en vervolgens al je geld kwijt te raken. Geef mij
dan maar een bank waar je internet bankieren zo kan laten blokkeren dat als dat als ik dat ooit toch
zou willen, wat ik me niet voor kan stellen, dat internetbankieren alleen geactiveerd kan worden
daar persoonlijk aan de balie en dus niet online.

Lowieze
Berichten: 6717
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik geef m’n geld liever zoveel mogelijk uit nu ik er nog van kan genieten. Dus ik doe geen moeite om een andere bank te zoeken voor die paar centen.

Speedy123
Berichten: 1431
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Lady1234 schreef:
28 mei 2024 09:16
Over rente inkomsten betaal je geen belasting.

Dat er geen bronbelasting ingehouden hoeft te worden, regel je simpel van te voren.

En zo omslachtig is het niet, een andere spaarrekening openen.

Gewoon zelf even wat moeite doen.
Belastingdienst:

Over je spaargeld ontvang je spaarrente. Dit beschouwt de Belastingdienst als inkomen. Daarom moet je over een deel van je spaargeld belasting betalen in Box 3 bij je belastingaangifte. Hoeveel geld je mag sparen zonder belasting te betalen, bepaalt de Belastingdienst elk jaar opnieuw. In 2024 mag je als alleenstaande € 57.000 sparen.

Lady1234
Berichten: 27337
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat hangt niet van de hoogte van de rente af.

De belastingdienst berekent vermogensrendementsheffing over je vermogen boven de vrijstelling.

Dus je kan ook moeten betalen al krijg je NUL procent rente.

Speedy123
Berichten: 1431
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Lady1234 schreef:
28 mei 2024 11:32
Dat hangt niet van de hoogte van de rente af.

De belastingdienst berekent vermogensrendementsheffing over je vermogen boven de vrijstelling.

Dus je kan ook moeten betalen al krijg je NUL procent rente.
Daar denkt de hoge raad toch echt heel anders over.

https://over-ons.belastingdienst.nl/sta ... ver-box-3/

juliomariner
Berichten: 4980
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het ACM geeft ook aan dat wat de grootbanken doen niet illegaal is. Het zou illegaal zijn als ze er afspraken over maken maar daar is geen bewijs voor.

ZeerPrivé
Berichten: 5760
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik heb 5,91 van Essent ontvangen i.v.m. teveel betaalde voorschotten. Ben nu aan het uitvogelen welke bank de meeste spaarrente geeft.

Lowieze
Berichten: 6717
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
28 mei 2024 12:47
Ik heb 5,91 van Essent ontvangen i.v.m. teveel betaalde voorschotten. Ben nu aan het uitvogelen welke bank de meeste spaarrente geeft.
Tja, als het om zulke bedragen gaat, zou ik dat ook even uitzoeken. Koopzegels ervan kopen bij AH?? :D

ZeerPrivé
Berichten: 5760
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
28 mei 2024 12:57
ZeerPrivé schreef:
28 mei 2024 12:47
Ik heb 5,91 van Essent ontvangen i.v.m. teveel betaalde voorschotten. Ben nu aan het uitvogelen welke bank de meeste spaarrente geeft.
Tja, als het om zulke bedragen gaat, zou ik dat ook even uitzoeken. Koopzegels ervan kopen bij AH?? :D
Zo gek nog niet die zegeltjes. Zit ook net even te kijken of het gunstig is bij Ahold wat aandelen te kopen. Soms moet een mens een gokje durven wagen, ook al heb ik hard gewerkt voor die 5,91. :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 27337
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Speedy123 schreef:
28 mei 2024 11:38
Lady1234 schreef:
28 mei 2024 11:32
Dat hangt niet van de hoogte van de rente af.

De belastingdienst berekent vermogensrendementsheffing over je vermogen boven de vrijstelling.

Dus je kan ook moeten betalen al krijg je NUL procent rente.
Daar denkt de hoge raad toch echt heel anders over.

https://over-ons.belastingdienst.nl/sta ... ver-box-3/

Ja, de Hoge Raad denkt anders, die zijn nog niet uitgedacht, maar je betaalt nog steeds geen inkomstenbelasting over de rente.

Speedy123
Berichten: 1431
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Lady1234 schreef:
28 mei 2024 14:42
Speedy123 schreef:
28 mei 2024 11:38
Lady1234 schreef:
28 mei 2024 11:32
Dat hangt niet van de hoogte van de rente af.

De belastingdienst berekent vermogensrendementsheffing over je vermogen boven de vrijstelling.

Dus je kan ook moeten betalen al krijg je NUL procent rente.
Daar denkt de hoge raad toch echt heel anders over.

https://over-ons.belastingdienst.nl/sta ... ver-box-3/

Ja, de Hoge Raad denkt anders, die zijn nog niet uitgedacht, maar je betaalt nog steeds geen inkomstenbelasting over de rente.
De hoge raad is allang uitgedacht, de uitspraak ligt er al een tijdje. De belastingdienst mag alleen daadwerkelijk gemaakt rendement belasten in box 3.

angel1978
Berichten: 11123
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Geen belasting over spaarrente
Je ziet dat het hierboven alleen maar gaat over het bedrag dat je aan vermogen hebt. Niet over het bedrag dat je aan spaarrente hebt ontvangen. Klopt: de belasting wordt niet berekend over de werkelijk ontvangen spaarrente.

Nog steeds wordt er gerekend met een fictief rendement. Of eigenlijk met 3 fictieve rendementen:

fictief rendement over spaargeld: 0,92%
fictief rendement over beleggingen en andere bezittingen: 6,17%
fictief negatief rendement over schulden: 2,46%
Het maakt voor de fiscus dus niet uit hoeveel spaarrente (of ander rendement) je in het echt over je vermogen hebt gekregen! Of je nu bij een grootbank zit met je geld, tegen een veel te lage spaarrente, of bij een bank in het buitenland met de allerhoogste rente - voor het bedrag aan belasting maakt het geen verschil.
https://www.vanspaarbankveranderen.nl/s ... paarrente/
Belasting op spaargeld 2024 - Hoe werkt het?
Om te bepalen hoeveel belasting je moet betalen, deelt de Belastingdienst je spaargeld en vermogen op in een spaar- en een beleggingsdeel. Hoe dit verdeelt werd hing voorheen af van hoeveel belastbaar vermogen je had. Deze Belastingdienst maakte dan een fictieve verdeling. Het maakte dus niet uit hoeveel je daadwerkelijk spaarde of belegde.
https://www.rente.nl/spaarrente/faq/spaargeld-belasting
Wat is er veranderd voor de berekening van het box 3-inkomen?
Het kabinet is van plan om vanaf 2027 belasting op vermogen te heffen die aansluit bij de werkelijke behaalde winst. Tot die tijd geldt de overbruggingswet box 3. Hierbij gaat de Belastingdienst uit van de echte verdeling van spaargeld en beleggingen. Zo wordt al zo goed mogelijk aangesloten bij de echte winst.

Vermogenscategorieën met verondersteld (forfaitair) rendement
Bij de forfaitaire spaarvariant wordt voor onderstaande 3 vermogenscategorieën voor de belastingheffing in box 3 nog steeds een forfaitair rendement als uitgangspunt genomen.
Categorie Forfaitair rendement
Bank- en spaartegoeden O.b.v. de actuele spaarrente: in 2024 is dat 1,03%*
rabobank.nl

Lady1234
Berichten: 27337
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Speedy123 schreef:
28 mei 2024 15:07
Lady1234 schreef:
28 mei 2024 14:42
Speedy123 schreef:
28 mei 2024 11:38


Daar denkt de hoge raad toch echt heel anders over.

https://over-ons.belastingdienst.nl/sta ... ver-box-3/

Ja, de Hoge Raad denkt anders, die zijn nog niet uitgedacht, maar je betaalt nog steeds geen inkomstenbelasting over de rente.
De hoge raad is allang uitgedacht, de uitspraak ligt er al een tijdje. De belastingdienst mag alleen daadwerkelijk gemaakt rendement belasten in box 3.
Zover zijn we dus nog lang niet.

Speedy123
Berichten: 1431
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door Speedy123 »

angel1978 schreef:
28 mei 2024 15:12
Nog steeds wordt er gerekend met een fictief rendement. Of eigenlijk met 3 fictieve rendementen:

fictief rendement over spaargeld: 0,92%
fictief rendement over beleggingen en andere bezittingen: 6,17%
fictief negatief rendement over schulden: 2,46%
De overheid houdt zich nog altijd niet aan de uitspraak van de Hoge raad. Dat is bekend, ze kan het niet aan want de belastingdienst heeft geen capaciteit om de systemen aan te passen. Daarom moet je bezwaar maken mocht je hoger aangeslagen worden dan het daadwerkelijke rendement dat je gemaakt hebt.

Mensen die in de periode 2017 tot en met 2020 bezwaar hebben gemaakt, die krijgen straks geld terug van de fiscus. Mensen die hebben liggen slapen, zijn hun geld kwijt.

Voor de periode 2021 tot heden geldt precies hetzelfde. Wordt je hoger aangeslagen door een fictief rendement dan je daadwerkelijk aan rendement ontvangen hebt, dan moet je bezwaar maken bij de belasting dienst.

Als over een paar jaar alle rechtszaken afgrond zijn, dan zal de groep bezwaarmakers hoogstwaarschijnlijk gecompenseerd worden. De rest niet.

Lady1234
Berichten: 27337
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

5. De toekomst en uw vermogen in box 3
De regering heeft aangegeven dat voor de periode 2023 tot en met 2026 box 3-belasting zal worden geheven volgens de hierboven beschreven forfaitaire spaarvariant. Dit is inmiddels voor 2023 en 2024 verwerkt in de wet. Dus anders dan in 2021 en 2022 zullen er niet 2 berekeningen worden gemaakt. Daarnaast is het box 3-tarief in 2024 gestegen naar 36%. Het plan is dat vanaf 2027 belasting over het werkelijk rendement van uw vermogen zal worden geheven. Of dit lukt, is nog onzeker. Lees hier meer over het wetsvoorstel voor belastingheffing in box 3 vanaf 2027.

Bron ABN

Lees eens hier.

Speedy123
Berichten: 1431
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: ACM wil grootbanken op de spaarmarkt laten aanpakken.

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Lady1234 schreef:
28 mei 2024 16:07
5. De toekomst en uw vermogen in box 3
De regering heeft aangegeven dat voor de periode 2023 tot en met 2026 box 3-belasting zal worden geheven volgens de hierboven beschreven forfaitaire spaarvariant. Dit is inmiddels voor 2023 en 2024 verwerkt in de wet. Dus anders dan in 2021 en 2022 zullen er niet 2 berekeningen worden gemaakt. Daarnaast is het box 3-tarief in 2024 gestegen naar 36%. Het plan is dat vanaf 2027 belasting over het werkelijk rendement van uw vermogen zal worden geheven. Of dit lukt, is nog onzeker. Lees hier meer over het wetsvoorstel voor belastingheffing in box 3 vanaf 2027.

Bron ABN

Lees eens hier.
En wat doet dat er toe? De uitspraak van de hoge raad is toch echt heel duidelijk. Het Europees verdrag van de rechten van de mens staat niet toe dat de overheid belasting heft door fictieve rendementen op te leggen. Alleen het werkelijk rendement op het vermogen mag worden belast

Dat de overheid ervoor kiest een uitspraak van de hoge raad te negeren, het zij zo. Maar daarmee is de kous niet af. Vermogende mensen die minder rendement gemaakt hebben dan het rendement waar de overheid vanuit gaat, zullen bezwaar maken, gaan procederen en uiteindelijk wederom gelijk krijgen bij de Hoge raad. Want het verdrag van de rechten van de mens is niet aangepast,

Daarna zal de overheid over gaan tot terugbetaling aan een ieder die bezwaargemaakt heeft in de periode 2020 - heden.

De overheid gokt erop dat veel mensen geen bezwaar zullen maken en die vissen dan achter het net. Net zoals dat over de periode 2017-2020 gebeurt is.

Dus hebt u een groter eigen vermogen dan de vrijstelling en een lager rendement gemaakt dan waarvoor u aangeslagen wordt, bezwaar maken.

Plaats reactie