Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
Geplaatst: 11 jun 2024 14:18
Op basis van de vele klachten en reviews op verschillende fora en reviewsites ben ik schijnbaar niet het enige slachtoffer van een onterechte accountblokkering. Mijn account werd zo ook geblokkeerd zonder noemenswaardige grond.
Na de zoveelste onterechte 'tijdelijke blokkering vanwege verdachte activiteiten' (ondanks mijn positieve reviews en allemaal teruggedraaid) hadden ze me uiteindelijk verwijderd voor het 'verkopen van verboden artikelen', namelijk artikelen die te maken hebben met 'het namaken van valuta', zie screenshot.
In de afbeelding kan je al zien dat er een speelgoedaccessoire werd verkocht en niet een nagemaakt vijf eurocent muntje. Op geen enkele wijze werd er dan ook een vijf eurocent muntje aangeboden ter verkoop. De enige reden waarom het werd afgebeeld was om te dienen als referentiekader voor de afmetingen van de speelgoedaccessoire, wat vrij gebruikelijk is.
Een vijf eurocent muntje kan sowieso niet dienen als een artikel voor het namaken van valuta. Tevens zou het wel heel bijzonder zijn om een zogenaamd 'nagemaakt' vijf eurocent muntje aan te bieden voor 2,50 euro, of 5 euro, of 15 euro (zoals bij mijn andere advertenties voor speelgoed). Daar hoef je geen 'namaak' vijf eurocent muntje voor te maken. Daar krijgen ze een echte voor terug. Maar zoals je kan verwachten, werd de beslissing toch gehandhaafd en het beroep weggewuifd zonder noemenswaardige reden.
Inmiddels heb ik de 'geschillenbeslechtingsmogelijkheden' van Vinted onderzocht, maar dit blijkt grotendeels een wassen neus te zijn. In de algemene voorwaarden wordt er doorverwezen naar de Online Klachtencommissie van de Europese Commissie en nationale consumentenorganisaties. Maar als je klikt op de link van de 'nationale consumentenorganisaties' kom je weer terug bij de Online Klachtencommissie van de Europese Commissie.
Deze EU organisatie biedt helaas geen noemenswaardige geschillenbeslechtingsmogelijkheden voor de consument op dit gebied. Het geeft de gelegenheid om via het ODR-platform een klacht in te dienen bij Vinted, maar hier is Vinted niet verplicht om op te reageren. Daarnaast biedt het ODR-platform geen bindende geschillenbeslechtingsmogelijkheden via derde partijen. Vinted heeft zich namelijk niet ingeschreven bij de onafhankelijke derde partijen die aangesloten zijn bij het ODR-platform. Dit heb ik bevestigd via e-mails naar deze geschillenbeslechtingscommissies.
Op een e-mail van mij hierover, werd dit ook bevestigd door het ODR-platform, die mij weer doorverwees naar het ECC - het Europese Consumenten Centrum. Ik heb deze organisatie inmiddels een e-mail gestuurd, maar ik heb er geen hoge verwachting van dat het bij hun wel gaat lukken. Ik heb de procedure van het ODR-platform overigens nog niet afgewacht, want een 30 dagen responstijd voor Vinted is wel heel erg lang voor iets dat ze intern hadden moeten inzien.
Bovendien werd er weer op een andere pagina op Vinted (niet de algemene voorwaarden) verwezen naar de bemiddelingsservice van de Consumentenbond in Nederland voor geschillen tussen de gebruiker en Vinted. Wat ze niet vertellen is dat dit alleen voor leden is van de Consumentenbond en dat je bovendien 350 euro per bemiddelingspoging moet betalen bovenop de jaarlijkse lidmaatschap.
TLDR: Er wordt dus uiteindelijk doorverwezen naar al deze verschillende soorten internationale en 'nationale' geschillenbeslechtingsorganisaties, omdat de klantenservice medewerkers van Vinted niet het goede verstand hebben om in te zien dat ik niet 'namaak' vijf eurocent muntjes aan het verkopen ben op Vinted, maar in plaats daarvan speelgoed(accessoires) van de jaren tachtig en negentig (wat valt binnen de eigen regels van Vinted.)
Het komt wel allemaal heel merkwaardig over. Waar zou het überhaupt mogelijk zijn om een willekeurig vijf eurocent muntje aan te bieden voor 2,50 euro?
Na de zoveelste onterechte 'tijdelijke blokkering vanwege verdachte activiteiten' (ondanks mijn positieve reviews en allemaal teruggedraaid) hadden ze me uiteindelijk verwijderd voor het 'verkopen van verboden artikelen', namelijk artikelen die te maken hebben met 'het namaken van valuta', zie screenshot.
In de afbeelding kan je al zien dat er een speelgoedaccessoire werd verkocht en niet een nagemaakt vijf eurocent muntje. Op geen enkele wijze werd er dan ook een vijf eurocent muntje aangeboden ter verkoop. De enige reden waarom het werd afgebeeld was om te dienen als referentiekader voor de afmetingen van de speelgoedaccessoire, wat vrij gebruikelijk is.
Een vijf eurocent muntje kan sowieso niet dienen als een artikel voor het namaken van valuta. Tevens zou het wel heel bijzonder zijn om een zogenaamd 'nagemaakt' vijf eurocent muntje aan te bieden voor 2,50 euro, of 5 euro, of 15 euro (zoals bij mijn andere advertenties voor speelgoed). Daar hoef je geen 'namaak' vijf eurocent muntje voor te maken. Daar krijgen ze een echte voor terug. Maar zoals je kan verwachten, werd de beslissing toch gehandhaafd en het beroep weggewuifd zonder noemenswaardige reden.
Inmiddels heb ik de 'geschillenbeslechtingsmogelijkheden' van Vinted onderzocht, maar dit blijkt grotendeels een wassen neus te zijn. In de algemene voorwaarden wordt er doorverwezen naar de Online Klachtencommissie van de Europese Commissie en nationale consumentenorganisaties. Maar als je klikt op de link van de 'nationale consumentenorganisaties' kom je weer terug bij de Online Klachtencommissie van de Europese Commissie.
Deze EU organisatie biedt helaas geen noemenswaardige geschillenbeslechtingsmogelijkheden voor de consument op dit gebied. Het geeft de gelegenheid om via het ODR-platform een klacht in te dienen bij Vinted, maar hier is Vinted niet verplicht om op te reageren. Daarnaast biedt het ODR-platform geen bindende geschillenbeslechtingsmogelijkheden via derde partijen. Vinted heeft zich namelijk niet ingeschreven bij de onafhankelijke derde partijen die aangesloten zijn bij het ODR-platform. Dit heb ik bevestigd via e-mails naar deze geschillenbeslechtingscommissies.
Op een e-mail van mij hierover, werd dit ook bevestigd door het ODR-platform, die mij weer doorverwees naar het ECC - het Europese Consumenten Centrum. Ik heb deze organisatie inmiddels een e-mail gestuurd, maar ik heb er geen hoge verwachting van dat het bij hun wel gaat lukken. Ik heb de procedure van het ODR-platform overigens nog niet afgewacht, want een 30 dagen responstijd voor Vinted is wel heel erg lang voor iets dat ze intern hadden moeten inzien.
Bovendien werd er weer op een andere pagina op Vinted (niet de algemene voorwaarden) verwezen naar de bemiddelingsservice van de Consumentenbond in Nederland voor geschillen tussen de gebruiker en Vinted. Wat ze niet vertellen is dat dit alleen voor leden is van de Consumentenbond en dat je bovendien 350 euro per bemiddelingspoging moet betalen bovenop de jaarlijkse lidmaatschap.
TLDR: Er wordt dus uiteindelijk doorverwezen naar al deze verschillende soorten internationale en 'nationale' geschillenbeslechtingsorganisaties, omdat de klantenservice medewerkers van Vinted niet het goede verstand hebben om in te zien dat ik niet 'namaak' vijf eurocent muntjes aan het verkopen ben op Vinted, maar in plaats daarvan speelgoed(accessoires) van de jaren tachtig en negentig (wat valt binnen de eigen regels van Vinted.)
Het komt wel allemaal heel merkwaardig over. Waar zou het überhaupt mogelijk zijn om een willekeurig vijf eurocent muntje aan te bieden voor 2,50 euro?