Defect OV Chipkaart (vervangen of niet?)
Geplaatst: 19 jun 2024 16:31
Beste lezers,
Helaas heb ik voor de zoveelste keer een persoonlijke OV Chipkaart die defect is geraakt in mijn kaarthouder. Ik ben daarom sowieso al niet heel enthousiast over de chipkaart als product. Na mijn persoonlijke OV voor 5 maanden niet hebben gebruikt merkte ik problemen te hebben met inchecken, uitchecken en opladen. In- en uitchecken bij de NS poortjes werkt gek genoeg wel vrij soepel. Dat is ook het enige waar ik de Chipkaart nog voor gebruik.
Nu overkwam mij deze week voor het eerst dat ook de NS controleur de Chipkaart niet kon scannen bij zijn routine matige controle. Een eerdere controle was wel succesvol, zonder tussenkomst van problemen.
Mijn vraag aan jullie: ben ik verplicht om voor 11 euro een nieuwe Chipkaart aan te schaffen puur omdat mijn abonnement daarop staat en Translink dit niet kan overzetten zonder extra kosten in rekening te brengen. Of is het niet mijn verantwoordelijkheid dat ik nu niet gecontroleerd kan worden, terwijl ik wel degelijk keurig incheck en betaal?
Ik vind het zelf nogal wat dat de consument maar nieuwe kaarten moet blijven aanvragen, terwijl de kaart zelf geen sterk staaltje techniek is. In artikelen zoals onderstaande krijg ik sowieso jeuk bij hoe vervoersmaatschappijen omgaan met de consument. https://radar.avrotros.nl/artikel/ov-ch ... euwe-60319. Met name de NS is heel nalatig als het gaat om voorbeelden als producten opzeggen en de looptijd volmaken of saldo van een verlopen OV Chipkaart terug vragen.
Helaas heb ik voor de zoveelste keer een persoonlijke OV Chipkaart die defect is geraakt in mijn kaarthouder. Ik ben daarom sowieso al niet heel enthousiast over de chipkaart als product. Na mijn persoonlijke OV voor 5 maanden niet hebben gebruikt merkte ik problemen te hebben met inchecken, uitchecken en opladen. In- en uitchecken bij de NS poortjes werkt gek genoeg wel vrij soepel. Dat is ook het enige waar ik de Chipkaart nog voor gebruik.
Nu overkwam mij deze week voor het eerst dat ook de NS controleur de Chipkaart niet kon scannen bij zijn routine matige controle. Een eerdere controle was wel succesvol, zonder tussenkomst van problemen.
Mijn vraag aan jullie: ben ik verplicht om voor 11 euro een nieuwe Chipkaart aan te schaffen puur omdat mijn abonnement daarop staat en Translink dit niet kan overzetten zonder extra kosten in rekening te brengen. Of is het niet mijn verantwoordelijkheid dat ik nu niet gecontroleerd kan worden, terwijl ik wel degelijk keurig incheck en betaal?
Ik vind het zelf nogal wat dat de consument maar nieuwe kaarten moet blijven aanvragen, terwijl de kaart zelf geen sterk staaltje techniek is. In artikelen zoals onderstaande krijg ik sowieso jeuk bij hoe vervoersmaatschappijen omgaan met de consument. https://radar.avrotros.nl/artikel/ov-ch ... euwe-60319. Met name de NS is heel nalatig als het gaat om voorbeelden als producten opzeggen en de looptijd volmaken of saldo van een verlopen OV Chipkaart terug vragen.